Back to Europe!

6 04 2010

We have now been back in Europe, Spain to be exact, for one day and people are wondering how it feels… Well, like we are in Spain on holidays😉 which is actually true since O is not [officially] working this week. Maybe it will feel different next week when we arrive to Brussels and start re-adapting to life in Belgium with all that it includes (bank appointments, house visits, job hunting and most important: meeting up with friends!!).

Puerto Rico road sign

It was definitely sad to leave Puerto Rico and I think that both of us felt a little numb when driving to the airport on Sunday evening after a last fika (coffee) with our best friend B. We had planned to meet up with her at Borders for our usual Sunday ritual but it was closed since it was Easter Sunday, so we had to go to La España bakery instead. O announced to the whole [Spanish] staff there that it was our last coffee in Puerto Rico!!

La España bakery, San Juan

Our last days in the Caribbean were spent relaxing on the beach & by the pool, saying goodbye to friends (and meeting two sets of French parents!), having a last stroll in the Old San Juan and the final “pollo con arroz y habichuelas” (chicken with rice and beans), and “quesito y cafe con leche” (Puerto Rican pastry with cream cheese and coffee with milk)…

Selling cotton candy on the beach Escambrón, Puerto Rico
Selling algodón de azúcar (cotton candy) on the Escambrón beach, San Juan

Playa de Escambrón with El Morro in the background
Playa de Escambrón with El Morro (the fortress) in the background

Bringing ice to the beach, San Juan
Bringing ice to the beach – a Puerto Rican beach necessity!

Newly painted mural at Playa de Escambrón, San Juan
A new mural was being painted when we visited the Escambrón beach on Saturday

Costco by night, Carolina, PR
Costco by night – O wanted to buy an emergency radio (with solar-cells and a crank handle) (for Belgium??)

Eating at the counter at La Mallorca bakery, OSJ
Eating at the counter, La Mallorca bakery, Old San Juan

Old San Juan street sign
Old San Juan street sign

O is already going back to Puerto Rico in less than two weeks’ time but I have no idea when I will be back to la isla del encanto (enchanted island)… Hopefully one day soon, because I know that I will miss both the island and our wonderful friends.


Actions

Information

30 responses

6 04 2010
Saltistjejen

Å Petra!!!
jag sittr här och blir lite ledsen o vemodg när jag läser ditt inlägg. Jag förstår hur mycket saknad och längtan du redan känner inför PR. Men jag tror att de positiva känslorna inför er framtid i Bryssel snart kommer ta över och balansera upp” de lite vemodiga tankarna o känslorna efter ert avsked till “er” ö!
Varma kramar!!!

9 04 2010
petchie

Åh Saltis, inte vara ledsen och vemodig, för det är inte jag. Inte nu iaf, nu ser jag bara framemot att anlända till Bryssel på söndag och träffa alla vännerna. Tyvärr har O TRE jobbresor inplanerade den närmsta månaden, snacka om att jag är SUR (inte på honom, utan på cheferna som inte kan planera bättre!)😦
Stora kramar tillbaks och tack för att du tänker på mig / oss.

6 04 2010
olgakatt

Välkommen “hem” till Europa! Passa på att vila och njut i Spanien, det låter som om det kommer jobbiga dagar!
En vacker dag kanske man vill ta sig en tur till Bryssel, då kan man kanske få litet tips!
Skånska hälsningar!

9 04 2010
petchie

Olgakatt, tackar! Det känns jättebra att vara tillbaka i Europa och att få uppleva våren – i olika stadier, först här i Spanien där den kommit ganska långt och nästa vecka i Bryssel.
Absolut kommer det tips om Bryssel, och du är så välkommen till Europas huvudstad! Bryssel är verkligen en trevlig stad och väl värd ett besök eller två…
Spanska hälsningar tillbaka!

6 04 2010
Victoria

Det ska bli spännande att läsa om era äventyr i Bryssel, men jag kommer sakna dina fina bilder och inlägg från Puerto Rico!

9 04 2010
petchie

Victoria, tack och jag hoppas att det kommer fina bilder från Bryssel också, även om det inte lär vara turkosa vatten och palmer på dem😉
Kram!

6 04 2010
Annika

Klart att det kommer att gå ett stråk av vemod över er en bra tid framöver. Ni gillade ju ön, och ni har massor med fina minnen, ni hade en lgh av rang (minst sagt). Klart att det känns…
Ja, jag kommer också att sakna PR på din blogg, men jag vet att ni har massor med nya äventyr att bita tag i nu.
Petra, har du fått jobb i Bryssel?
Stora kramar!

9 04 2010
petchie

Annika, ja, vemod för mig men inte för O som ska tillbaka till PR om 1½ vecka!! Han lär korsa Atlanten ett antal ggr den närmsta tiden men jag har sagt att han minsann får hålla sig i Europa över Kristi Himmelsfärd (då vi ska till Skåne) och Pingst när det är helgdagar i Belgien…
Ja, lägenheten kommer att vara svår att ersätta, men jag hoppas att vi hittar ett hus med potential snart! Husjakten börjar på måndag och då lär det bli många husinlägg😉
Nix, inget jobb än i Bryssel, vi får se hur det går…
Kram!

6 04 2010
Fröken Anki

Förstår vemodet du känner att åka från PR. Kan inte riktigt föreställa mig hur det skulle vara att flytta tillbaka till det ställe man bodde på förut. Man anpassar sig fort, speciellt om man gillar ett ställe. Men jag antar att det också gäller flytten tillbaka. Och i Bryssel har ni ju bott förut och har massa vänner så det kommer nog gå fort. Håller tummarna för att ni snabbt hittar bostad och att du hittar jobb. Såvida inte det redan är klart?

Ska bli spännande att läsa din blogg från Bryssel i alla fall.
Ha en finfin vecka.
kram

9 04 2010
petchie

Fröken Anki, det var egentligen inte förrän på planet som jag blev ledsen, det kändes så definitivt… Jag vet inte när jag kan komma tillbaka till PR men jag hoppas att det blir någongång iaf. Att flytta tillbaka till ett ställe man redan bott på har jag gjort en gång innan (om man inte räknar Sverige), jag har ju bott två ggr i Genève med 8 års mellanrum. Det var under helt olika förutsättningar och det var inte alls samma upplevelser, även om det var positivt båda ggr. Det bästa var faktiskt att KÄNNA till staden redan innan, och det är väldigt praktiskt för oss som nu ska leta hus i Bryssel, att veta VAR vi vill bo redan.
Inget är klart än, har ingen aning om hur lång tid det kommer att ta att hitta både jobb och bostad…
Kram

6 04 2010
Desiree

Å Petchie, klart att allt känns himla konstigt just nu. En mix av allt. Men jag tror nog att du kommer att komma tillbaka till PR. Nu har ni ju många vänner där också som ni kan besöka och bo hos då ni kommer dit. Nog blir det väl semester för er i Karribien igen alla gånger. Men jag förstår att det känns lite märkligt just nu att vara i någon slags mellantid. Jag minns så väl första tiden då vi precis kommit hit till Alabama. Hur overkligt det kändes att vi faktiskt bodde här och inte bara vara på semester här. Den känslan hade jag kvar ganska länge. Det var som en lååång lång semester som inte tog slut och blev mer och mer vardag. Fast då ni redan känner till Bryssel så blir det nog trevlig vardag där lite snabbare. Det kommer nog kännas riktigt bra då ni är där och får träffa era vänner igen, och hittar någonstanns att bo som blir ert. Nu när våren är på G måste det vara en riktigt bra tidpunkt att flytta tillbaka till europa. Men det var fina och härliga sista bilder av PR. Jag är glad att ni fick några sköna lata dagar att njuta av båda två.

Kraaam.

9 04 2010
petchie

Desiree, det känns mest overkligt just nu! Det känns som vi bara är på besök i Europa (det är vi ju här i Spanien), och det kommer nog att fortsätta att kännas overkligt i Bryssel eftersom vi ska bo på hotell de första veckorna. O ska flänga fram och tillbaka över Atlanten dessutom och det känns ganska trist att vi inte kommer att ha ro att verkligen kolla runt på bostäder tillsammans. Nästa vecka får det bli intensiv husjakt som gäller!
Det är perfekt att komma hem till Europa på våren och vi kommer ju att få uppleva olika stadier eftersom den är längre kommen här i Spanien än i Bryssel… Dessutom planerar vi Kristi Himmelsfärd i Skåne, det var flera år sedan jag var hemma i maj!
Kram!

7 04 2010
Annaluna

Oh, jag får ont i magen när jag tänker på att flytta ifrån Puerto Rico:/ Och att se bilderna, t,ex, repsteria España som jag vet exakt var det ligger o har varit på, El morro osv. Ja, du vet. Tur att landet finns kvar o att man kan åka dit igen – även om det inte blir detsamma. Hoppas B mår bra och att hon klarar sig utan er!

Abrazotes!

9 04 2010
petchie

Annaluna, jag hoppas verkligen att jag får tillfälle att åka tillbaka till Puerto Rico, och få träffa alla vännerna igen. Det var riktigt sorgligt att säga hej då till B men vi hoppas träffas snart igen – antingen i Sverige, Spanien eller PR.
Un abrazo!

7 04 2010
Mary T

Oh I feel so sad for you! I’m sure you will miss PR and the lifestyle there, of course it is exciting going back to Europe but it is bitter-sweet when you have to leave somewhere that has been your home for the past few years. I’m sure you will manage to return soon though, maybe for a honeymoon after the “real” wedding!

9 04 2010
petchie

Mary T, don’t feel sad, at the moment I am just so happy to soon be back in Brussels! I will definitely miss Puerto Rico but at the same time I am ready for the next chapter in our lives – hopefully as owners of a nice house soon, and a new job for me… It is true though that it is always bitter-sweet leaving a place where you have lived for a longer period of time. I have left a piece of my heart in Geneva, Venice, Annecy and now San Juan… and I am so happy that we are moving back to a place that we both liked a lot, Brussels!
Ha ha, that’s a good idea for a honeymoon, even if I have been thinking that maybe we should go to Greenland or Iceland instead after having had white beaches and palm trees around us daily for 2½ years😉

7 04 2010
Helly på Sicilien

Visst är det hemskt tråkigt att ta avsked, men samtidigt så hade man aldrig gjort det så hade man ju stannat på samma plats hela livet. De säger ju att man i första hand inte ångrar de saker man gjort, men de saker man inte gjort i livet.

Hoppas ni har en bra semester i Spanien.

Kram!

9 04 2010
petchie

Helly, du har så rätt!! Jag är så glad att vi fick den här möjligheten att bo i Karibien i 2½ år och jag kommer inte att ångra beslutet att flytta, både dit och tillbaka igen. Det är trots allt Europa som är hemma för oss, och vi har båda tyckt att Puerto Rico var lite för långt iväg från familj och vänner i Sverige, Spanien och resten av Europa.
Kram!

7 04 2010
Millan

Valkomna tillbaka!! Forstar att det maste kannas valdigt underligt. Ledsamt och lite spannande pa samma gang kan jag tanka mig?
Vad ska du soka for jobb i Bryssel?
Kram

9 04 2010
petchie

Millan, tack!! Ja, det kommer nog att dröja ett tag innan vi riktigt “landar” i verkligheten i Bryssel, framförallt för att boendet kommer att vara provisoriskt i några månader till.
När det gäller jobb i Bryssel ska jag förbereda mig inför ett sk uttagningsprov för att bli permanent tjänsteman på Kommissionen (dock inga större förväntningar att jag kommer att klara det eftersom konkurrensen är HÖG för FÅ platser), och så ska jag väl söka alla jobb som jag kan tänkas kvalificera för… Scary!😕
Kram

7 04 2010
Elisabeth

Välkommen tillbaka till Europa! Förstår vemodet och att det känns underligt. Men det ska bli roligt att läsa din blogg från Bryssel!

9 04 2010
petchie

Elisabeth, tack och kul att du ser framemot blogginlägg från icke-exotiska (?) Bryssel😉

7 04 2010
Fran and Steve

I can’t believe you’ve left the island😦 . I will miss your writing, photos, and reminders of my favorites spots, some of which are in this very post. But now you will probably inspire me to get back to Europe! Fran

9 04 2010
petchie

Fran, I know, it was really sad on Sunday and I cried on the plane when everybody else was sleeping😦
But don’t worry, I still have lots of photos and stories from Puerto Rico that I haven’t shown yet, so the boricua blog posts will not cease overnight😉 And of course I hope to inspire you to travel to Europe again!

7 04 2010
Marianne

Å ja så sorgligt när man dricker sin sista kopp kaffe och åker till flygplatsen. Jag vet, jag storgrät när vi åkte från Istanbul, som tur var fick jag fönsterplats så jag kunde gråta i fred. Men då kände jag på mig att det skulle strula med katterna också …

Så nu är ni tillbaka i Europa! Hoppas nu att O kan hålla sig från att jobba den här veckan och bara koppla av, det kan behövas inför allt som händer nästa vecka. Antar att du längtar tills du får sätta tänderna i allt som ska göras.

LYCKA TILL!
KRAM!!!

9 04 2010
petchie

Marianne, jag grät också på planet i söndags, när alla andra hade somnat… Det blev liksom lite mycket där med tankarna som snurrade runt. Det är både spännande och skrämmande att flytta tillbaka, ja du vet ju själv hur det känns!!
Ha ha, O kan aldrig hålla sig helt borta från jobbet men det har sovits mycket och tror du inte att vi lyckats besöka Ikea FYRA gånger på två dagar. Jag kan lova dig att jag var såååå trött på det till slut, speciellt som vi inte skulle handla något åt oss själva utan till en svåger… Jag köpte iaf på mig en massa Polly, Salt fisk, och Daim😉 och vi fick provsuttit några soffor men det är ju frustrerande att inte veta hur långt tid det dröjer innan det är dags att möblera ett eget hem igen!
Stora kramar!

9 04 2010
Marianne

Så du grät du också. Ja det ÄR tungt att flytta från ett ställe man har trivts så bra på. Och för er är det ju så långt till PR, det är inte så att man sticker dit på en långhelg direkt.

KRAM!

14 04 2010
petchie

Marianne, jag grat i smyg😉 Det ar alltid trakigt att lamna ett “hemma” bakom sig, speciellt nar man inte vet nar / om man far tillfalle att aka tillbaka igen. De andra lander jag har bott i ar ju sa nara i Europa sa jag har alltid varit saker pa att aka tillbaka till England, Frankrike, Schweiz, Italien och Belgien…
KRAM och hoppas att er flytt blir spikad snart, sa att ni kan planera framtiden!

21 04 2010
Anna (Sthlm)

Å jag hoppas du får åka tillbaka någon dag! Nu vet jag ju att det inte blev någon resa just nu för O. heller men när den väl blir av kanske du kan hänga på! Det är alltså så vemodigt att lämna ett ställe. Man får låtsas att det inte är för gott. Och ofta är det ju så svårt att föreställa sig att man faktiskt inte kommer att komma tillbaka (aldrig eller på länge) att man ändå inte inser. Vår överlevnadsförmåga på något sätt antar jag.

21 04 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag hoppas också det. O är den som nog kommer att sakna PR mest men ändå är han inte alls inställd på att åka tillbaka… PÅ SEMESTER! Han kommer ju antagligen att åka tillbaka för jobbet och därför tycker han inte att vi “behöver” åka dit privat! Men jag hoppas också att jag kan hänga med honom någongång när han ska på jobbresa dit.
Jag tror nog att vi kommer att träffa våra vänner igen, antingen där eller här i Europa. Vi får väl bjuda in dem till vårt “riktiga” bröllop som jag nu hoppas blir av 2011…😉
Kram

Leave a Reply

