Back to Brussels: magnolias, round-abouts and house-hunting

14 04 2010

We have been back in Brussels since Sunday and everything is fine! The sun has been shining for the last two days, and even though we have woken up to grey skies this morning, maybe the sun will come out in a few hours (I hope). The magnolias are almost in bloom, the cherry trees definitely are and I have fallen in love with some areas of Brussels that I didn’t know before. Maybe we will end up living there…

Magnolia in bloom
Old photo of a Californian magnolia

House-hunting so far has been mostly driving around looking at different neighbourhoods and checking out houses for sale from the exterior – today we will actually visit some of them. Driving in Brussels has always been frustrating but yesterday was extreme; all the roads seemed to be either under construction (+ all the tram lines that are being refurbished all over the city) or one-way, or both… The round-abouts we enjoy though, something that don’t exist on the other side of the Atlantic*!!

Tree in spring bloom
Tree in spring bloom – cherry??

Yesterday evening we had dinner with our French-Greek group of friends, in our favourite Thai restaurant Le IIeme element. So lovely and we have already planned two weekend trips with them – Normandie at Pentecost at the end of May, just like three years ago, and then Sweden for Midsummer’s Eve in June. This is what I love about living in the middle of Europe – the trips that you can take without spending too much money! We will drive to Normandie, and the plane tickets to Copenhagen in June were 150 EUR return!

Favourite Thai dish
My favourite dish at my favourite Thai restaurant – Nr 38 (fried rice with chicken and vegetables) for 11,90 EUR (remember: No tip, and the VAT is already included!!)

Unfortunately I can’t show you any photos since the hotel doesn’t have wireless in the rooms and only O’s work computer is connected to the internet. I will try to add some photos as soon as possible.

Rucola on top of a frittata
Another food favourite, hardly seen in Puerto Rico, rucola (rocket / arugula)!!

Now, a big hotel breakfast before we head out to visit some houses!

*) I think that I have seen one round-about in Puerto Rico!


Actions

Information

18 responses

14 04 2010
Taina

Kul att “höra” hur det går för er. Väntat med spänning. Nu hoppas jag ni hittar ett boende så snart som möjligt.

Rondeller ja, det har jag sett ett par stycken och en av dem har två utfarter! Ja men hallå! Det hade visst inte riktigt gått hem hur dessa skulle användas. Hahahaha!

Enjoy breakfast!

Kram

14 04 2010
petchie

Taina, vi har det mycket bra, solen skiner fortfarande (det var bara lite gratt imorse vilket inte gjorde nagot eftersom vi var sega och inte kom ivag forran vid lunchdags)! Jag hoppas ocksa att vi hittar boende snart, vi har iaf bestamt oss for vilket temporara boende fr.o.m maj (O ska pa jobbresor x2 de narmsta tva veckorna och da bor jag hos kompisar).
Ha ha, en rondell med tva utfarter – vad var meningen med en rondell i sa fall?? Jag forstar inte varfor rondeller inte “upptackts” i USA an, de ar ju faktiskt valdigt praktiska. I Bryssel finns “kamikaze”-rondellen med minst 8 gator som mots… O sa just igar att han nastan hade glomt hur man tar sig fram i den, det galler att halla tungan ratt i mun och inte tveka!!
Kram!

14 04 2010
Saltistjejen

Vad härligt att ni njuter av att vara tillbaks! Och att träffa gamla vänner är det allra bästa sättet att snabbt känna sig hemma igen. Kul med era planerade resor också! Blir avs när man bor i ett land där det mesta känns “långt bort”…😉
Fortsätt att njuta nu!
Jag ska maila dig när det blir mer tid.
KRAAAM!

14 04 2010
petchie

Saltis, exakt, det kandes sa ratt igar nar vi kakade med vara vanner! Det kandes som vi kommit hem, och det var sa roligt att se hur de var minst lika glada som vi att vi ar tillbaka!!
Det ar verkligen lyxigt att kunna saga att vi sticker till Normandie / Nederlanderna / Tyskland over helgen, for man kan verkligen vara spontan nar man bor i Bryssel. jag funderar fortfarande pa att aka over till London nasta vecka och traffa min far som ska dit pa konferens. Ska kolla om jag kan hitta ngra bra tagbiljetter, pa bara 2,5 timme ar man dar!
Jag ska ocksa forsoka fa ordning pa mitt mailande men det blir nog inte forran nasta vecka nar jag kan anvanda min egen dator och har mer TID.
KRAM!

14 04 2010
Desiree

Heeej Petra, kul att höra från dig. Magnoliorna ser underbara ut. Ja det finns många fördelar med att åter bo i europa som att kunna åka iväg och träffa vänner och familj över en weekend utan att bli ruinerad eller få jetlagg eller behöva ta en vecka eller mer. Det är helt klart mycket att tänka på inför bostadsköp. Det gäller att kolla runt mycket, och ha klart för sig vad man vill ha och prioriterar. Men det verkar som du och O vet ganska väl vad ni vill ha. Bor ni på hotellet tills ni flyttar till den temporära lägenheten via O´s jobb eller försöker ni köpa ett permanent hem så snart som möjligt?

Kramis och sköt om dig.

14 04 2010
petchie

Desiree, magnoliorna ar tyvarr inte fran Bryssel utan fran var Californienresa for tre ar sedan! Jag har nu iaf lagt upp nga andra foton i inlagget, men nagon belgisk magnolia har inte fastnat pa foto an😉
Jag har verkligen saknat bade mojligheten att latt resa ivag over en helg + alla harliga helgdagar pa varkanten (i maj Kristi Himmelsfard och Pingst, 1 maj ar tyvarr en lordag i ar). O har fatt stranga forhallningsregler om att INTE planera in nagra jobbresor under de har helgerna!
Jag tycker att vi har ganska bra koll pa vad vi letar efter nar det galler hus, och jag hoppas att vi hittar ngt bra snart…
Vi bor kvar pa hotellet till tisdag da O aker tillbaka till PR och jag flyttar hem till kompisar, veckan darefter aker O till NJ och jag fortsatter att bo hos vanner. I maj flyttar vi in i en temporar, moblerad lagenhet och har tva betalda manader. Vi lar inte ha rad att bo kvar nar vi maste betala sjalva sa i varsta fall far vi hitta ngt annat, billigare, boende om vi inte hittat ett hus!
Kram!

14 04 2010
Elisabeth

Vad säger de flamländsk-/nederländsktalande om den där franskspråkiga menyn?😉

15 04 2010
petchie

Elisabeth, ha ha, jag vet inte… Bryssel ska ju officiellt vara en tvåspråkig stad men det stämmer ju faktiskt inte i praktiken. Det finns dock några barer och restauranger i centrum där det talas flamländska och då ska man passa sig för att försöka bli serverad på franska… Bättre i så fall att prata engelska!

14 04 2010
Anne

Jag kan relatera till Saltis kommentar, blev också avis då jag läste ditt inlägg. Det där att allting känns så nära, lättillgängligt, enkelt och “hemma”. Så nära på nåt sätt. Den där stora Atlanten mellan kontinenterna gör ju verkligen så mycket, att man här känner sig mer långt borta. Det är det överlägset största minuset med USA, överlägset största minuset (avståndet).
I alla fall, vad roligt höra att ni landat i Bryssel och verkar ha det så gott så gott. Jag håller tummarna för att ni rätt snabbt hittar nåt mer permanent boende. Jag tycker det låter härligt det du skrev om att ha upptäckt nya områden du inte visste om tidigare. Vi får se var ni hamnar! Låter som ett smart upplägg under de perioder som O är på resande fot.
Rondeller tycker jag också om! Det är så bra, ger flyt i trafiken tycker jag. Men de är ju som sagt ovanligt här. Jag tror att om man inte är van med rondeller, kört och sett sådana så tror jag man kan tycka de är krångliga, vara lite rädd för dem och inte alls gilla dem. Jag tror många med bara amerikanskt körkort och som mest kört i USA (utan rondeller) inte riktigt gillar rondeller. För de kan nog uppfattas som lite knepiga då kanske.
I alla fall, hoppas allt husletande och övriga praktiska saker som bankärenden med mera flyter på och att ni mer och mer “landar” igen. Det känns liiiite konstigt att du är i Europa nu, som att du plötsligt blev så långt borta. Samtidigt så känns det helt naturligt, rätt och där du ju “ska” vara nu. Många kramar

15 04 2010
petchie

Anne, avståndet är absolut det stora minuset med USA / PR tycker jag också. Vi är ju bortskämda som bott “mitt i Europa” redan innan och det var verkligen frustrerande att bo så långt bort, dessutom PÅ EN Ö… På tal om resande, jag sitter här med BBC News i bakgrunden där de talar om problemet med alla flygplatser som är stängda i Nordeuropa pga vulkanutbrottet i Island! Jag har vänner som är “fast” i Bryssel över helgen när de egentligen skulle flugit hem… jag hoppas bara att det har lugnat ner sig till tisdag då O ska flyga tillbaka till PR.
Tillfälligt boende är fixat sedan igår, men vi flyttar inte förrän den 1 maj till ett apartment-hotel, så nästa två veckor bor jag hos kompisar vilket ska bli riktigt mysigt (precis som de sista veckorna jag bodde här 2007).
Visst är det konstigt att man inte ha mer rondeller i USA, men man föredrar väl trafikljus… O får verkligen tänka till varje gång vi kommer till ett trafikljus och ska svänga höger – här måste man ju så klart vänta tills det blir grönt, inte “right on red” som i USA😉
Jag blir så rörd att ni tycker att det känns konstigt att jag är så långt borta, men jag lovar – bloggen kommer att leva vidare, minus palmerna!
Kram

14 04 2010
Maria

Vi här i Sverige ser framemot att “bara” åka ner till er över en långhelg…., det är så mysigt i Bryssel! MEN, ni får ju ha ett ställe att ta emot oss på….!

Välkomna tillbaka till Europa=närmare!
Kram

15 04 2010
petchie

Mor, så ni är sugna på Bryssel igen? Ett tag tyckte ni ju att det var “lite tråkigt” och såg gärna att vi flyttade någonannanstans😉 Det lär nog dröja ett tag innan vi har ett eget ställe men vi jobbar på det…
Kram och tack!

15 04 2010
Helly på Sicilien

Vilken härlig bild på magnolia trädet🙂

Lycka till med att hitta en ny bostad. Håller tummarna för er.

Kram

15 04 2010
petchie

Helly, magnoliabilden är från vår Californienresa i feb-mars 2008, det var en jättehärlig vårresa! I Lund “ska” ju magnoliorna blomma till 1 maj, vilket inte alltid sker, och här blommar de nu – så man kan väl dra slutsatsen att Bryssel är 3-4 veckor tidigare än Skåne, och Californien (San Francisco och söderut) 1½ månad tidigare!
Tack, det är förvirrande att titta på hus. Det känns som våra preferenser spretar en massa (se dagens inlägg) och ändras efter varje hustitt😉
Kram

15 04 2010
Bella

Spännande med husköp! Kul det ska bli att följa erat letande…
Hur är priserna i Bryssel? För ni letar ett hus? ingen lägenhet…
I Barcelona tappar man lusten när man ser priserna, speciellt i centrum eller nära playan…
Men pojkvännen sa att vi får börja leta ett pensionärsboende om vi ska hinna betala klart det tills vi pensionerar oss;))) (I Spanien har man ju ingen hyra när lånen är klara;) Så vi drömde oss bort i framtiden…
för en kort stund…
Kram!

15 04 2010
petchie

Bella, vad roligt att du tycker att det ska bli spännande att följa vårt letande. Som du kan se från dagens inlägg så är det ett förvirrat letande – från stora, imponerande överklasshus till små 60-tals hus med garage på bottenvåningen… Frågan är – hur mycket vill vi lägga ner på att renovera!? Vi får se! Och ja, det är hus vi letar efter, eftersom vi gärna vill ha garage och trädgård, och månadsavgifterna på många lägenheter ligger på 200-300 EUR (plus lånekostnaden) och då känns det som man kan lika bra bo i hus. I Spanien är det ju annorlunda, de flesta bor i lägenhet och som du skrev, man betalar ingen hyra.
Kram
PS Jag har inte haft tid att läsa bloggar den senaste tiden men lovar att titta in hos dig snart!

21 04 2010
Anna (Sthlm)

Vilka vackra blommor/träd! Och jag älskar också rucola!

21 04 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag har den senaste veckan insett hur poppis rucola är i den här delen av världen! O är inte så förtjust i rucola och han tycker att jag har dille på det och färsk basilika – som inte heller äts särskilt mycket varken i Spanien eller i PR.

Leave a Reply

