First days of house-hunting

15 04 2010

A collection of houses and interiors that we have seen over the course of this first week of house hunting:

Types of houses:

Maisons de maître in Brussels

Maisons de maître (“master’s houses”) – not actually for sale but I thought that they were just so beautiful. O’s dream is to live in such a house, but most of them are out of our price range (or in a terrible state!)…

House for sale by owner

House probably built in the 1920’s or 30’s… Sold by owner but we haven’t visited it yet

Bel-etage house

Bel-étage house with garage on ground level, usually built in the 1950’s and 60’s. I am increasingly leaning towards this type since you get garage and parking in front + fairly big gardens, and they are located in tree-lined residential streets.

House for sale

However, we visited a bel-étage house yesterday that was built “on” the pavement so only parking on the street* and in the garage (as seen on the photo) and the [maximum] 50 m2 back garden was described as “pas mal” (not bad) by the real estate agent. In other words, gardens are not very big at all and are sometimes called “jardinette” (small garden) or “cour” (courtyard). These houses are typical in urban streets with a mix of residential houses and shops with apartments above.

Various interiors:

Maison de maitre staircase

Maison de maître staircase

Wooden ceiling

Wooden ceiling in maison de maître

Ceiling in the staircase

Glass ceiling in staircase in maison de maître

Old-fashioned heating

Old-style heating in a 1920’s free-standing house**… This kind of heating is actually still in use in many houses / apartments in Brussels (and sometimes the only heating system!)

House with moldy floors

Same building as the photo above, another floor which was completely covered in mold!!

Retro wall paper

Same building, retro wallpaper

Old-style kitchen cupboards

Cool retro kitchen cupboard

Old bathroom

Old bathroom, the warm water gas boiler in the bathroom is a scary feature we don’t like!

Bathroom in the staircase (including toilet!!)

This is such a Brussels’ solution – putting the bathroom at the top of the staircase!! Oh yes, even the toilet is behind the divider!!😕 Other creative solutions that I have seen in the past (and lived in myself): having to pass the bathroom to reach the bedroom, bathtub / shower in the kitchen… (the shower in the kitchen was actually in my flat in Geneva)

Old sink

Old sink

Garden shed

Garden shed – you can see that the land behind the shed belongs to the neighbouring house which has a much bigger garden… This property is still considered to have a big garden of almost 70 m2.

Some more house viewings tomorrow and Saturday but we are probably far from making a decision. We viewed a house in our old street (!!) today, it was very big but also in need of a lot of work in order to be brought to a liveable standard…

*) The garbage you see outside the house on the photo is normal – twice a week the garbage trucks pass and you put the garbage bags straight out on the pavement. The white bags are for normal garbage, yellow for paper and blue for recycling (plastic, carton, metal). The streets look extremely messy on garbage-days but that’s the Brussels’ system… And be aware, do not put out the garbage too early (or too late), there are garbage spies also in Belgium (like in Sweden!) and I know a few people who have been fined!

**) In house ads the number of sides (façade) of the building is always mentioned. Most houses are attached, and free-standing buildings are rare.


Actions

Information

27 responses

15 04 2010
Lotta K

I saw the bathroom on the top landing on your flickr stream and really liked the light and colorful fabric and overall ambiance… But I didn;t realize there was a toilet behind the divider!

15 04 2010
petchie

Lotta K, I agree that the light (from the glass ceiling in the photo above) is beautiful but this is in a huge house where they could easily have converted one of the small bed rooms into a proper bathroom instead. Who wants to go to the toilet so that the whole house can hear (smell?) it!?

15 04 2010
Desiree

Åh vilket kul reportage. Sådant här tycker jag är jättekul och spännande. Just att få se stil och standard på boende på andra håll. Älskar ju houshunters på HGTV. Nu är det som om du skulle vara på HGTV – love it. När jag såg första bilden så tänkte jag wow, vilka snygga hus de kollar på. Jag förstår dock att den typen av hus är jättedyra men väldigt vackra. Är det vanligast med etagehus precis som det också verkar vara i Amsterdam. Är det ofta två eller till och med trevåningar. Vilken storlek kollar ni på ungefär. Mysigt med en liten trädgårdsplätt på baksidan. Det är ju perfekt. Att få tillgång till eget garage låter riktigt smart och bra. Dels behöver man inte jaga runt efter parkering (riskera böter) och man får förhoppningsvis även plats med lite hyllor och förvaring i garaget. Speciellt bra om ni har en trädgårdsplätt att kunna ha lite krattor och trädgårdsverktyg förvarade i just garaget. Men den där “kreativa” badrumslösningen gillade jag inte riktigt. Nej det hade inte varit något för mig. Vilken reto inredning det var här på de ställen du visade. Är det vanligt? Hur är det med kök? Ingår vitvaror, skåp?
Ska bli spännande att fortsätta följa er i ert husletande. Håller tummarna för att ni hittar något fint som ni båda gillar inom snar framtid.

Kraaam!

15 04 2010
petchie

Desiree, ha ha, ja, vi känner oss lite som househunters / property virgins och använder oss av HGTVs jargong😉 Vi tappade just HGTV från vårt kabelutbud i PR de sista månaderna och det var himla synd, för vi älskade båda två deras program.
Ha ha, det är lite av önsketänkade att vi skulle ha råd med ett sådant vackert hus som på första bilden, tyvärr… Det finns liknande i vissa områden där vi skulle haft råd men vi vill inte bo i de ruffiga områdena som dessutom ligger i fel riktning från Os kontor.
De flesta husen är minst 3 våningar höga, och vi tittar på minst 140-150 m2, helst med både garage och trädgård. De gamla husen saknar ofta antingen eller, eller båda, och det i områden där det är stört omöjligt att hitta parkeringsplats på kvällarna (speciellt vid den tiden som O brukar komma hem… dvs runt 19.30-20-tiden).
Vi kollar mest på mer eller mindre renoveringsobjekt och då är köken antingen nästan icke-existerande eller väldigt slitna. Vitvaror KAN ingå, det beror på. Skåp ingår iaf (vilket det ju inte ofta gör i t.ex Italien!!), om de finns…
Kram!

15 04 2010
Annika

NI borde vara med på House Hunters International. DET har jag ju sagt hela tiden!!!
SÅ coolt detta.
Men den där toalösningen)badrumslösningen är ju helt befängd.
HUR tänktes det där???
Märkligt värre!!
Känns väldigt gammaldags allting. Är det mkt så i Bryssel? Jag gissar det.
Charmigt är det ju (förutom badrummet)🙂
Trädgården ser ju å andra sidan MYCKET fin ut. Härligt!!
NU vet jag ju att ni hittat ett ställe. HÄRLIGT!!
Kram!!!

15 04 2010
petchie

Annika, ha ha, jag vet att vi borde vara med i Househunters International😀 Men frågan är, hur anmäler man sig? Jag har aldrig sett någon delta från Bryssel, men dock Amsterdam och Skottland..
Jag fattar inte heller hur de tänkte när de lade badrummet på trappavsatsen!? Alltså det är ett ENORMT stort hus på minst 250 m2 och 6-7 sovrum, nog borde de ha kunnat dela av ett rum för att få plats med ett litet badrum!? Vi undrade dessutom hur många människor som hade bott i huset, många av rummen hade våningssängar… och en massa ikonbilder överallt så O trodde att det var någonslags kyrka / ultrareligiös familj. Oavsett så är huset lååångt över vår budget men det var kul att besöka det!
Nej, vi har inte hittat något att KÖPA – bara provisoriskt boende för de första två månaderna (betalda av företaget)… Vi har verkligen pressen på oss att hitta något eller så får vi hitta något billigare att hyra möblerat😦 (för vi har ju knappt några möbler förutom TRE matbord, men inga stolar, sängar eller soffa!).
KRAM!

15 04 2010
Saltistjejen

MEN HIMMEL!!! Kan man verkligen o med ett badrum i en trappsats!?!?! Det ltåer inte helt hygiensikt? Hur är det med fuktskador etc??? Hm… Visst vet jag att svenskar generellt har väldigt höga krav på boendestandarden men vissa saker känns mer som grudläggande förnuft. Att t ex INTE ha badrummet i trappen….😉
Det verkar i vilket fall spännande med er husletning! Hoppas verkligen ni hittar något ni känner att ni kan trivas i och samtidigt har råd med.
KRAM!

15 04 2010
petchie

Saltis, i Bryssel kan man bo hur som helst!! Jag skojar inte, man kan se de mest konstiga lösningar men jag blev ganska paff när jag såg det här trappavsatsbadrummet i just det här huset som annars var i fint skick och relativt “normalt” (trots alla religiösa ikonbilder och typ sängar för 10 barn!?). Min kompis som bodde ett tag med badkar i köket sa att det var perfekt när de haft gäster, då lade de all disken i badkaret, ha ha😀 Men sitta och skita i trapphuset är ju verkligen inte särskilt trevligt, ha ha!!
Jag hoppas också att vi hittar något som vi känner att vi har råd med… O ska kolla med sina kollegor som har renoverat hus hur mycket man måste räkna med för nytt elsystem (rewiring, vad säger man på svenska?), uppvärmingssystem etc. Det gäller ju att ha räknat in alla renoveringskostnaderna i budgeten.
Kram!

15 04 2010
Fröken Anki

Haha, badrummet i trappen. Kreativt! Men låter inte kul.
Fina radhus (townhouses) på den första bilden. Jag gillar också såna. Men som du säger oftast dyra eller i renoveringsbehov i Europa.
Lycka till med flera husvisningar!
Ser ut som ni har en fin vår i alla fall.
kram

19 04 2010
petchie

Fröken Anki, jag slutar aldrig att förundras över folks kreativitet när det gäller renoveringar i Bryssel!! Negativt förundrad alltså😦 Jag fattar liksom inte varför man inte lägger ner LITE mer tanke på hur man kan göra en bra planlösning. Det är en av orsakerna till att vi inte vill ha ett renoverat hus – det är billiga material, konstiga planlösningar och bara smaklöst!! INget vi vill betala för utan då föredrar vi att göra det själva och betala mindre för huset.
Första veckan i Bryssel har varit underbar, en riktigt härlig vårvecka. Idag är det grått men det var likadant vissa morgnar förra veckan så jag hoppas att det klarnar upp.
Kram

16 04 2010
Helly på Sicilien

Snyggt fönster i trappen, men hjälp vad hemskt med en möglig övervåning. Vad tänker folk på igentligen..? Om de vill hyra ut/sälja så kanske de skulle kunna fräscha upp lite innan så man inte får helt avsmak efter att varit där…

Lycka till och hoppas ni hittar något bra ställe snart.

19 04 2010
petchie

Helly, jag hade faktiskt aldrig sett de här glastaken i trapphuset förut men vi har sett ett par stycken i husen vi besökt. Jättefina men det är svårt att rengöra dem på utsidan😉
Den mögliga övervåningen var hemsk, det var ett tjock lager med mögel överallt och jag ville ut ur huset så fort som möjligt!! Fräscha upp eller ens städa ingår inte i husförsäljningsknepen i Bryssel – oavsett om det är privatpersoner eller mäklare som säljer!
Kram och tack, jag hoppas också att vi hittar något bra snart!

16 04 2010
Anne

Aaaaah, såna här inlägg gillar ju jag. Som du vet🙂
Jag tycker om alla små detaljer som man verkar kunna hitta mycket, bevarandet av fina gamla fönster, smidade trappräcken och retrogrejer. Det känns mycket fint.
Men badrumslösningen. Hehe, nä att sitta så och lägga en kabel är ju inte direkt vad man drömmer göra i sitt hem (eller som gäst hos någon annan).
Känns det roligt och inspirerande åka runt och se en massa eller börjar det kännas tröstlöst, tröttsamt och stressigt på att försöka hitta nåt?
Jag håller tummarna för att det ska dyka upp nåt riktigt bra och i rätt prisklass!

19 04 2010
petchie

Anne, ha ha, jag vet att du gillar att se potentiella hus och jag lovar att det kommer fler sådana här inlägg!
Jag är också ett stort fan av alla dessa fina, originaldetaljer som finns kvar i nästan alla husen vi tittat på. I lördags såg vi ett hus från 1950-talet där allt var original… vilket så klart innebär en himla stor renovering, men det kan ju bli väldigt fint i slutändan.
Badrummet i trappavsatsen är nog det värsta jag sett – hur man i hela världen resonerade är ett mysterium!!
Det är fortfarande kul att köra runt och titta, besöka etc men vi borde nog komma fram till snart VAD det är vi vill ha. Renoveringsobjekt från 1920-talet med flera lägenheter som man kan hyra ut, eller enfamiljshus från 50- & 60-talen, med eller utan garage?😕 O vill gärna vara hyresvärd (det är väldigt bra skattevilllkor på hyresintäkter!), jag är lite mer tveksam… men vi får se.
Kram

16 04 2010
Erika

Hej! Vad spännande med husleteri! konstiga hus …🙂 kram!

19 04 2010
petchie

Erika, det är spännande, speciellt som vi har lite press på oss att verkligen hitta något snart – i juli är vi bostadslösa igen!!
Du kommer väl ihåg min första lägenhet i Bryssel där man var tvungen att gå genom badrummet för att nå sovrummet😉
Kram

17 04 2010
Elisabeth

Badrum i en trappavsats – de är kreativa, de där belgarna.😉 Men hur tänkte de där egentligen? Även i ett litet hus (vilket det ju inte ens var i det här fallet) borde väl ett RIKTIGT badrum prioriteras, åtminstone ett litet kyffe med toalett och badrum, och så möjligen duschen i ett annat kyffe. Badrum ja… När jag bodde i Österrike hade jag två kompisar som bodde i en riktigt fin lägenhet, med ganska fint kök och tvättmaskin, men med badrummet i trapphuset! Mysigt att gå ut där på vintern. Eller inte. Det var iskallt! Badrummet var någorlunda temperatur, men varmt var det inte där heller.

19 04 2010
petchie

Elisabeth, lite för kreativa för sitt eget bästa ibland😉 Det var exakt vad vi också tyckte, huset var ENORMT stort och nog skulle man ha kunnat dela av något av de stora sovrummen för ett litet badrum!? Det är ju väldigt vanligt med separata toaletter (från badrummet) i vanliga belgiska hus… I vår förra lägenhet låg inte toaletten i trapphuset men dock vägg i vägg och det var också iskallt!! Man satt där inte längre än nödvändigt om man säger så, ha ha.

17 04 2010
Britta

Petra,
Vad kul med husletande……………jag vill också leta hus. Köksluckorna var ju helt underbara. Hoppas att ni hittar något snart! Kram kram från ett kallt PR

19 04 2010
petchie

Britta, jag hoppas att du snart också kan leta hus och hitta något riktigt fint puertoricanskt hus… Eller iaf ett med potential😉
Jag gillar också köksluckorna, O var inte lika imponerad, ha ha.
Stora kramar från ett soligt Bryssel!

21 04 2010
Anna (Sthlm)

Jag gillar maisons de maître bäst men vem gör inte det?! Synd att de är för dyra (fast billigare än hus i Stockholm väl?). Jag gillade verkligen retroköksskåpen – coola! Badrum ovanför trappan var ju en kreativ lösning men jag hoppas ni slipper det! Synd att många har satt för öppna spisar också!

21 04 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag börjar med att svara på dina senaste kommentarer så vi skriver nästan omlott😉
Ja, vem kan inte gilla maisons de maître? Kanske de som vill ha ett supermodernt hem utan sluttande golv och dragigt, ha ha. Vi får se vad det blir men jag är så sugen på ett eget hem att jag nästan inte bryr mig om hur det ser ut, vi är ju helt inställda på renovering ändå. Husen är nog billigare i Sthlm, det är jag nästan säker på. Vi tittar ju väldigt centralt trots allt – jag tycker inte att Etterbeek, WSL och WSP, och Auderghem är förorter… Så länge det finns metro i närheten så är det centralt nog för mig!
Visst är det synd att folk satt igen de öppna spisarna. Ibland förstår jag, för många hus / lägenheter har öppna spisar i vartenda rum och är rummen små tar de upp för mycket plats för t.ex en säng… Men EN öppen spis tycker man att de skulle kunna ha behållit och hållt öppen.
Kram!

9 05 2010
Anna (Sthlm)

En kollega på jobbet (du vet, Lisa som känner Inge och Sven), hon menar att det är billigare i Bryssel. De köpte radhus i Gustavsberg just för att allt annat närmare stan var så dyrt. Tror de bodde relativt centralt i Bryssel men vet inte var exakt. Om Peter och jag skulle köpa hus i Enskede skulle nog det gå på 6 miljoner😦

9 05 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag måste ha skrivit fel, jag menade att husen är dyrare i Stockholm så klart!!! För 6 miljoner får man ganska mycket i Bryssel men vår budget är lägre än så😉

21 04 2010
bejla

Det var mig några alternativa lösningar.😉 Det är otroligt dock vilka pärlor man kan hitta i gamla, slitna hem. Kan tänka mig att något liknande skulle vara långt svårare att hitta i Sverige, på både gott och ont. Hoppas dock ni snart hittar något som både passar i pris, smak och arbetsörda.
Nu får jag vist läsa vidare…😉

21 04 2010
petchie

Bejla, ibland är lösningarna en aning för kreativa för vår smak!! Men det är helt klart lättare att hitta gamla, originaldetaljer i hemmen än i Sverige. Först och främst är det nog för att många inte haft råd att renovera och det verkar vara ett generationsskifte på gång – nästan alla hus vi har besökt har sålts av arvingar…
Kram

11 05 2010
Anna (Sthlm)

Tänkte väl!🙂

(kunde inte fortsätta svara på rätt tråd så det blir här längst ner)

Leave a Reply

