Wednesday recipe: Un bocadillo español (a Spanish sandwich) and an etiquette question

21 04 2010

What do you say, isn’t it high time for another Wednesday recipe? The last few weeks I have lost count of the days and not realised which day of the week it has been. You might have noticed that I have finally cleaned up the back-log of unanswered comments, dating all the way back to March… It was actually thanks to Bejla and Anna in Stockholm that I got around to reply to the comments, since they both did catch-up reading sessions today and wrote lots of comments (thanks girls!). I think that all comments have been answered now, give me a shout if I have missed any! Thanks for reading and commenting even though I have been so bad with responding lately.

Flying your way

O was supposed to have gone back to Puerto Rico yesterday but his flight was cancelled, and I have to admit that I was quite pleased that I got to keep him in Europe. We are staying with our Greek-French friends Y and S, however Y managed to fly to Greece today so we are keeping S company while her boyfriend visits his family. Fingers crossed that the situation doesn’t get worse again and that he will be able to get back to Belgium on Sunday!

A Spanish-Swedish breakfast at Ikea
A Spanish-Swedish breakfast at Ikea in Zaragoza

It is no secret that O and I love Ikea, but our 4 (yes, f-o-u-r!) visits to the big furniture store in two days (in a row) while we were in Spain recently, was just a bit exaggerated even for me! Especially as we weren’t looking for anything for ourselves but for O’s brother… We did treat O’s father to his first ever Ikea meal and I stocked up on Swedish sweets (Polly and Daim!). The second day we started by having breakfast in the Ikea restaurant, something we have done several times now and it is always surprisingly good (and cheap). To be honest, much better than the meatballs!  

Un bocadillo español (a Spanish sandwich)

This is a typical sandwich that Spaniards eat as a morning snack. Since a Spanish breakfast usually just means a cafe con leche (coffee with milk), and some magdalenas (Spanish-style muffins / cupcakes), I guess most people end up hungry after a few hours… Many cafés serve small tapas, and sandwiches with jamón (ham) or a piece of tortilla (Spanish omelette with potato).

Olive oil on bread
1. Sprinkle some olive oil on a bread roll / slice of white bread (eg baguette or ciabatta)

Spread the grated tomato on bread
2. Spread grated tomato. O has taught me that grating tomatoes is a perfect way to remove the skin. Just grate until you are left with only the skin that you throw away (also great for tomato-based sauces, paella etc).

Bocadillo con jamón y tomate
3. Add a slice of Spanish ham and you have a classic bocadillo español con jamón y tomate

Since it is Wednesday, let’s continue with an etiquette poll:

During our week in Spain I managed to meet up with a Swedish(-Dutch) girl, L who lives in Zaragoza. Her mother and my mother are work colleagues and when they figured out the Zaragoza-link, they thought that it would be nice for us to meet, which we did last year. It was the first time though that we had time to really sit down and talk, we met in a bar / café* where we spent two hours comparing notes on Spanish experiences. It was great to get to know her better and hopefully we will be able to meet next time with our respective Spaniards.

Spanish bar
What do you see in this photo from a Spanish bar / cafe that is not very common to see anymore in other countries

One indication that the two of us are not so Swedish anymore was how we handled the whole “who-should-pay-for-what” thing: When I went to order a coffee at the bar, the waitress asked me if I wanted to pay for everything on the tab, which included my fellow Swede’s coffee and water (I was a little late, another sign of my un-Swedishness**). I said yes, and paid. Later on I ordered a sandwich (incidentally one with tortilla and tomato as seen in the middle of the photo above) and L had something more to drink, and she paid for the two of us. No big deal for either of us, but I am not so sure the same thing would have happened in Sweden… However, in Brussels this is also the way things usually work when you are in a bar / café with friends, and I like it!

Same thing with splitting the bill after a restaurant dinner if everybody has eaten and drunk for more or less the same amount. I do not like it when you are a big group of people that you might not know (when out with friends and their friends) and everybody ends up drinking and eating so much more than yourself (maybe you are on a budget or you just don’t feel like having a big meal) and you feel forced to subsidise their dinner (or look very cheap if protesting!). However, among our friends we usually keep the same level of consumption and in those cases I think that it is an ok way of doing things. What do you think?  

*) Quite a typical phenomenon in Europe that a place acts as both café and bar, serving coffee, alcohol and light food such as tapas, sandwiches and salads
**) Or quite simply due to the fact of being married to a “time optimistic” Spaniard!! (who by the way loves that expression – being a time optimist…)


Actions

Information

18 responses

21 04 2010
Desiree

Härligt att ni får bo hos vänner och att du fick ha O kvar hos dig i Europa några dagar till. Ja hoppas det löser sig med flyget nu. Alla flygbolag verkar ha bråda dagar och fullt upp och det förstår man. Så nog lär det vara kaos några dagar till.
Vem som betalar tycker jag beror lite på. Som du säger att om man är en stor grupp och alla har ätiti väldigt olika och det inte blir så jämt fördelat så är det ju bäst om var och en tar sin nota men om det är med en grupp vänner som man känner väl och alla har ätit och druckit för ungefär samma spelar det mig ingen roll alls att splitta notan rakt av. I din situation med L som du träffade hade jag gjort precis som du och tagit hela notan. Det rörde sig om så små summor så då spelar det ingen roll, det jämnar ut sig.
Ha det fortsatt bra. Jag tycker det är spännande och mysigt att följa din blogg lika mycket från europa som från PR. Jag antar att ni har fullt upp med att kolla hus, fixa bankkonton och allt sådant där praktiskt som behövs. När kommer eran kontainer? Kommer ni att magasinera möbler och saker om ni ännu inte hittat något att flytta in i då den kommer?

Stor kram

21 04 2010
petchie

Desiree, jag kände mig ganska självisk som ville att O skulle stanna här men jag tror faktiskt att han är ganska nöjd själv också eftersom han ska åka till NJ nästa vecka. Det hade blivit en himla massa flängande annars. Det har varit många inställda plan även idag från Bryssel, speciellt till nordeuropa så Y hade tur som skulle söderut.
Visst beror det på situationen hur man gör med notan men det känns skönt när man inte är med folk som räknar på öret (eller centet) hela tiden. Det jämnar ju ut sig för det mesta.
Vad glad jag blir att du tycker att det är spännande att följa bloggen nu när jag är tillbaka i EUropa🙂 Vi har fortfarande en del administrativt att fixa, som vi inte KAN fixa förrän vi är folkbokförda – och det verkar inte som vi kan folkbokföra oss på lägenhetshotellet vi ska bo på, vilket gör husköp lite komplicerat eftersom bankerna inte ger samma lånevillkor till folk som inte är skrivna i Belgien. Ett riktigt moment-22, arghh!! Bankkonton hade vi ju som tur var sedan innan men vi kan inte öppna ett gemensamt konto heller😦 Dessutom har flygfrakten redan kommit fram men blir inte släppt genom tullen förrän vi är folkbokförda. Kontainern vet jag inte när den kommer men den kommer att magasineras med våra saker som vi lämnade kvar i Belgien tills vi hittat ett hus.
Kram

21 04 2010
Anne

Fy vad fräckt att inte “mitt “ikea har polly. Det skulle jag vilja ha. Jag tycker Ikeas matshop verkar köra mer och mer med sina egna märken och mindre inköpt, läste på en blogg att de tydligen ska göra så överallt. Det känns inte helt hundra. I alla fall, hihi, jo Ikea lovers som ni är men kan tänka mig fyra gånger på bara några dagar blev lite för mycket….
Jag håller med dig och resonerar precis som du vad gäller notan. Är men ett större sällskap där alla beställer in så olika. Nån kanske kör 3-rätters medan jag har en budget att hålla mig till, inte är sugen eller vad det nu kan göra som gör jag bara beställer en rätt. Då känns det helt fel och orättvist att dela rakt av och då tycker jag inte alls om det. Men samtidigt, som du också säger, har alla förbrukat mer eller mindre samma mängder, så då tycker jag det är smidigt dela rakt av. Det behöver ju inte vara på millimetern rättvist, absolut inte, har nån kört en drink extra eller vad det kan vara, helt ok. Men ungefär samma mängder, då är det skönt och så enkelt dela.
Jag tycker förresten precis detsamma som Desiree, jättekul att följa dig från Europa igen. Känns superbra och helt rätt!KRAM

21 04 2010
petchie

Anne, ha ha, jag VET – amerikanska Ikea har verkligen ett urdåligt godisutbud!! Det spanska hade fler produkter av Ikeas eget märke än förut men jag kunde fortfarande hitta Daim, Polly, Djungelvrål etc. Jag undrar hur mycket de säljer av Djungelvrålen t.ex – det vimlar inte av svenskar i Zaragoza😉
Jag har verkligen vant mig vid att splitta på notan eller köra rundor, förutom just om man tänker att man ska hålla igen lite (antingen i matmängd eller av budgetskäl) och så tänker man inte på att det är lika med att subventionera andras måltider. Det är inte kul! Och precis som Saltis skrev nedan så försöker jag att komma ihåg att när vi är med vänner som inte dricker alkohol så ser jag till att de inte behöver betala för vinet / spriten / cocktailsen (plural??) för det är ju ofta det som blir så dyrt när man äter ute.
Åh, jag blir så glad över att ni vill fortsätta att läsa om mina europeiska “äventyr”🙂
Kram!

21 04 2010
Saltistjejen

Visst är det såååå typiskt svenskt att nebart betala SIN del på notan! Sådant kan faktiskt få mig på dåligt humör nu. Så länge det handlar om flok man går ut med lite då och då så jämnar det alltid ut sig i längden. Ialalfall om man äter och dricker för ungefär samma summa. Vi ahr en kompis som inte dricker alkohol så när vi träffar henne brukar vi se till att hon slipper betala lika mycket som vi andra. Det känns itne rättvist att splitta notan med någon som druckit vatten eller en lsäk för typ max 2 dollar jämfört med oss andra som kanske druckit 1-2 glas öl eller vin för säg 15 dollar eller så. Ofta blir det ganska bra att dela notan ändå MEN att hn slipper lägga dricks….🙂
Det låter som ni har det bra i bryssel med gamla vänner och jag är jätteglad för er skull!
Kramar!!!!!

21 04 2010
petchie

Saltis, sååå svenskt och sååå pinsamt om man är i ett större, internationellt sammanhang!! Jag har varit med om det flera gånger, både skandinaver och tyskar som suttit och räknat på örena… Folk från övriga Europa kan inte förstå varför det är så viktigt med örena / centen. När jag pluggade i Italien hade vi en dansk som alltid hängde med på restaurang och sedan totalvägrade att betala kuvertavgiften (coperto), trots att den var obligatorisk, vilket innebar att VI ANDRA fick betala för honom!
Jag brukar också se till att alkoholfria vänner slipper betala för vår alkoholkonsumption, precis som du skrev så är det ju ofta det som skjuter en nota i höjden!
Jag kom förresten precis hem från en schweizisk restaurang där två franska vänner och jag åt ostfondue, delade på en flaska vin och drack te efteråt – 27 EUR tycker jag var en helt ok prisnivå. Naturligtvis hade det blivit mycket billigare utan vinet…
Tack, jag är så lycklig över att vara tillbaka här och kunna säga till kompisarna att vi ses igen nästa vecka😉 Och jag är glad att folk verkar intresserade av att återuppta kontakten och umgås lika intensivt som förut. Kanske tack vare att de flesta är i samma situation som förut (inga barn!).
KRAM!

21 04 2010
Annika

ja, jösses…
NOG är det svennigt det där att dela notan ner till minsta femtioöring. Jag har fortfarande kompisar hemma som kör så, och vi är över 40!!!!
Jag klickade i att det jämnar ut sig i din enkät, men jag tror att jag ändrar det till “det beror på sällskapet”. För det gör nog det, trots allt.
Här i US om vi fikar eller lunchar med svennar och andra är det oftast en som pröjsar, nästa ggn är det ngn annan etc.

På tal om IKEA tycker jag inte alls om det där att de kör sitt eget märke. nej, sluta med det…
Vi vill ha våra “brand names”.

Och det är jättekul att fööja din europablogg. Det var ju så vi lärde känna dig + att jag liksom tycker att du och O här hemma i Bryssel.

Kram!!

21 04 2010
petchie

Annika, ha ha, vi svenskar har inte det mest generösa ryktet om man säger så.. Inte i Europa iaf! Så himla fånigt, utomlands är det ju ofta så att man bjuder varandra – och så säger man “Nästa gång betalar du”😉 Överhuvudtaget tycker jag inte att svenskar är särskilt generösa mot varandra. Os föräldrar skickar alltid med en massa presenter (mest mat) till mina föräldrar – vilket de så klart uppskattar jättemycket och de gör samma sak tillbaka, men inte hade två svenska föräldrapar gjort så, speciellt inte när de inte ens har träffats! Samma sak när jag var och hälsade på en grekisk kompis i Grekland, föräldrarna skickade med två flaskor vin till mina föräldrar!
Nej, jag gillar inte heller Ikeas egna märken, de är ju inte alls lika goda! Jag har ju bara varit på Ikea i USA två ggr men jag var rejält besviken på deras Sverigeshopsutbud – definitivt bättre i Europa.
Ha ha, du är nog vårt största Brysselfan😀
Kram

22 04 2010
Helly på Sicilien

Hej! Nu har jag lagt till dig under min blogglista🙂 Wow, 4 ikea besök på 2 dagar och jag som tyckte jag hade det tufft sist jag var där😉 (http://tjejpasicilien.blogspot.com/2010/04/ikea-besok-i-neapel.html), men jag verkar ligga i lä😉

Håller med om at det är mycket trevligare när man är bland vänner att inte alltid bara betala för sitt eget. Jämnar ju som sagt ut sig ändå. Här i italien finns ett annat fenomen där tjejer inte får betala. Sitter du vid ett bord och det finns en kille där så är det näst intill alltid han som betalar. Stackars killar😉 Även om jag t.ex ska gå och bara ta en kaffe i baren så är det någon man som känner igen mig där så måste han betala…

23 04 2010
petchie

Helly, det var definitivt några besök för mycket på Ikea, iaf för att vi inte skulle köpa något till oss själva! Ha ha, din Ikeahistoria var också galen, att bli kvarlämnad på Ikeas parkering kan inte ha varit roligt😉
Jag har nog redan nämnt några gånger om mina första kollegor i Bryssel – en grek och en spanjor som insisterade på att bjuda mig på morgonkaffet första veckan tills jag sa till dem: “Grabbar, vi har exakt samma lön och kommer att dricka kaffe varje morgon, det är inte mer än rättvist att jag betalar var tredje gång!”… De funderade en stund och kom sedan fram till att jag nog hade rätt😉
När jag var på min första date med en spanjor så sa han att han visste att vi svenska tjejer är väldigt självständiga men att han minsann ville betala för middagen, jag sa att det var ok om jag fick betala för bion (ha ha, snacka om att komma billigt undan!). Ibland får man ju bara tacka och ta emot men samtidigt så tror jag att vi svenskor ibland känner oss som utnyttjare och får dåligt samvete även om det är på killarnas initiativ.
Kram

22 04 2010
Elisabeth

Haha, Ikea ja. När jag bodde i Österrike brukade en kompis och jag åka dit nästan varje helg, bara för att de hade så billigt fika.😀 Jag har aldrig varit på Ikea så mycket som då.

På tal om att dela upp notan: För några veckor sedan gjorde några kursare och jag en presentation, där det ingick att dela ut papper på det vi sa (vad heter det på svenska??). Det kostade naturligtvis lite att skriva ut detta, men DÖM om min förvåning när personen som skrivit ut det ville ha pengar för det. Totalt hade det kostat 25 kronor, så hon ville ha åtta kronor/person. Detta har jag ALDRIG stött på tidigare, och jag har flera gånger under året skrivit ut liknande papper för ungefär samma summa, men det skulle aldrig fallit mig in att kräva de andra på deras del av summan. (Och, märk väl, den här personen är inte svensk.)

23 04 2010
petchie

Elisabeth, O och jag har faktiskt gjort samma sak – en typiskt lördag i Bryssel “vad ska vi göra idag, åka till Ikea och äta köttbullar?”😉 Men jag föredrar faktiskt Ikeas kakor och bullar, och spanska frukostar och så kommer man alltid hem med lite servetter och ljus, ha ha.
Men det låter ju helt galet snålt att be om 8 kronor per person, det är ju inte ens en EURO! Det känns alltid snopet när något sådant händer en och man tänker hur många ggr man själv har “bjudit” på den låga kostnaden😦 Samtidigt vill man ju inte själv sjunka så lågt att man säger att det kanske kan kvittas mot de gånger man själv har betalt…
Snåla människor finns det överallt…

22 04 2010
Desiree

Oj det var verkligen ett moment 22 att bli folkbokförd och att fixa bostad. Kommer ni att kunna skriva er i landet och bli folkbokförda då ni bor i den temporära lägenheten som ni ska bo i senare? Eller skulle ni kunna använda någon av era vänners adress för att skriva in sig i landet igen?
Det är ju en massa sådant där praktiskt man råkar ut för som man inte har tänkt på eller har en aning om då man flyttar tillbaka. Jag skrev faktiskt in mig i Sverige redan förra sommaren på mina föräldrars hemadress. Jag hoppas att detta kommer att vara till fördel för oss då vi flyttar tillbaka i augusti. C är dock inte inskriven i Sverige ännu så det får han göra då vi flyttat tillbaka. Har hört att det även i Sverige kan vara trixigt att få till banklån. Det sägs att det inte finns credit history som här i USA men ändå verkar det vara något som finns lite inofficiellt då man flyttar tillbaka som utlandssvensk. Jag antar att vi råkar ut för en hel del äventyr då vi flyttar tillbaka precis som ni gjort.
Hoppas att O´s resa nästa vecka går bra men det borde väl ha ordnat sig med flyget vid det laget. Ha en fin och skön helg. Jag kommer absolut att fortsätta läsa din blogg (wherever you are in the world). Jag gillar ditt sätt att skriva och tycker att det är som sagt minst lika spännande att följa ditt liv i Belgien som i PR.

Kramis

23 04 2010
petchie

Desiree, det är helt absurdt att vi inte kan folkbokföra oss förrän vi har köpt ett hus eller hyr en riktig lägenhet! Men vi ska snacka med vårt relocation-företag på måndag och se om de kan komma med en lösning. Det är ju dumt om vi måste hyra en lägenhet bara för att kunna folkbokföra oss… men samtidigt så kommer vi nog att behöva ha ett provisoriskt boende efter den 1 juli om vi bestämmer oss för att köpa ett renoveringsobjekt! Vi får se! Det går inte att folkbokföra sig hos våra vänner eftersom vi måste visa upp ett hyres- eller köpekontrakt på vår bostad för att kunna folkbokföra oss!! Och så går polisen dit och dubbelkollar att ens namn sitter på dörren – japp, belgisk byråkrati i ett nötskal!! Därefter ska man tillbaka till kommunen, personligen, för att få sitt belgiska id-kort… Så funkar det alltså för alla, inte bara för utlänningar, så snacka om att det är jobbigt att flytta i Belgien!
Det ska bli intressant att läsa om era äventyr i den svenska byråkratin när ni är tillbaka i Sverige😉 Jag har en stark känsla av att det trots allt funkar bättre / snabbare i Sverige än här😕
Tack för den fina komplimangen!
Kram

29 04 2010
Marianne

Askkoppen va? Fast jag är rätt van att se dem, här har man inte infört rökförbud. Men på en del ställen delar de upp rökare / icke rökare i egna avdelningar, det tycker jag är bra.

Visst är det BRA att riva tomat! Det gör jag också, finns inget bättre sätt, för om man skållar dem ändras smaken. Vill man ha smaken av färsk tomat ska man absolut riva den.

Om man är ute med kompisar som man går ut med lite då och då är det helt klart enklast att turas om. Annars är det ju bra om man äter någorlunda lika och delar jämt. Svårt det där när några utnyttjar läget och vräker på … Men oftast är det inte så tycker jag, det blir ganska jämt.

Kram!

3 05 2010
petchie

Marianne, jag tror att du var den enda som svarade på bildtextfrågan😉 Japp, askkoppar och rökare finns det fortfarande inomhus på caféerna och tapasställena i Spanien! I Bryssel får man visst inte tillåta rökning om man serverar mat – alltid ett steg i rätt riktning… Men rökförbudet har ju också en negativ effekt – att man känner alla andra lukter istället; svett, matos, sunkig öllukt etc.😦
Vad kul att du också river tomat, jag hade aldrig hört talas om det innan O visade mig hur han gör tomatröra till sin paella! Jag ska tänka på ditt tips, för det är faktiskt sant att skållad tomat smakar annorlunda än färsk.
Vi var nästan aldrig ute och åt med puertoricanska kompisar i PR, så jag vet inte riktigt hur man gör där. I Bryssel är det dela notan rakt av som gäller för det mesta och det funkar bra i de flesta fallen. Jag brukar säga till när vi är ute och äter med icke-alkoholdrickande vänner så att de ska slippa bidraga till att subventionera vårt vin (öl är dock billigt så dricker man juice eller öl brukar kvitta).
Kram

9 05 2010
Tony

Kolla in denna sidan, kanonbilligt med resa till Portugal, privat tourguide med egen driver:=)
res 2 betala 1
tryck mitt namn o se sidan.
Detta startade som ett socialt projekt med utsatta men efter deras utbildning blev resultatet detta.
Kanonjobbat

9 05 2010
Anna (Sthlm)

Tror vi svenskar som bott utomlands eller rest mycket är mer flexibla. Sedan tror jag att ju bättre ställt man har desto lättare är det att ta risken att inte bli tillbakabjuden så att säga. Jag hatar också när man är en stor grupp och vissa äter mycket dyrare eller beställer dyrt vin och så ska man dela notan jämnt. Men i en mindre grupp när alla ätit ungefär samma då delar vi på ett ungefär. Och vad gäller fika så kan man ju köra lite varannan gång.

Men det amerikanska uttrycket är ju “going Dutch” så att dela exakt lika måste vara holländskt från början😉

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: