Show & Tell / Friday Theme: Power

23 04 2010

Today’s theme of Power can have different meanings, and the meaning I have chosen is not the same as for the Swedish word “makt” which was the word Taina has chosen. However, I hope that she doesn’t mind that I use “Power” in one of its English definitions… (it is actually an excuse for me to show you some more photos from Spain😉 )

Power: a particular form of mechanical or physical energy: e.g. hydroelectric power (Definition No 17 out of 32, from Dictionary.com)

One afternoon (before eating lunch so maybe not afternoon for Spaniards who eat really late) when we were in Spain, O’s mother asked us to come with her to a neighbouring village to buy meat. While O and his mother spent 20 minutes (minimum!) in the carnicería, buying different cuts of meat (beef, lamb, pork, chicken) and sausages (chorizo, longaniza) I walked around the village trying to take some photos. But something was annoying me – everywhere I turned the camera, there were power cables; tangled across the streets, on the walls of the houses… Maybe not all of them were power cables, but telephone lines but they were everywhere!

P1090687
Carnicería (the butcher’s shop) with power cables above the entrance

Well, you can see for yourselves in these photos:

P1090683
I find it extremely fascinating that this narrow street is a two-way street!

P1090682
More power lines across the street

P1090705
Panadería means Bakery – this photo had been so much nicer without those annoying cables / tubes above the sign! (I guess I should try to learn to use PhotoShop!)

P1090696
It never ceases to surprise me how many services Spanish villages have – bakeries, butchers’ and fish mongers, banks…

P1090688
At the same time the streets are almost always deserted – it is rare to see people walking in the street. People seem to like their cars almost as much as the Americans and Puerto Ricans! The flags across the street were probably left after a celebration (celebrations are an integral part of Spanish village life – religious holidays such as Easter and the days of the patron saints etc)

P1090689
An almost vertical cable of some sort

La Muela, Aragón and its wind turbines seen from the car window

On the way to Zaragoza from O’s village there is a whole town dedicated to power, La Muela (meaning: molar / back tooth or millstone which is quite suitable considering the modern-style wind mills!). The landscape is covered in wind turbines, and it is quite impressive to drive on the motorway in the night when the only thing you see is hundreds of blinking red lights!

Another fascinating phenomenon in Spanish villages is the loudspeakers: The quality of the film below is not very good (and very brief) but I was attempting to catch the announcement from the loudspeakers, which are set up all over the villages. They announce important events in the village, offers from the shops (“Today the carnicería has a special offer on 1 kg of chorizo”) and during Christmas time they play Christmas songs!!! Crazy if you ask me and maybe no wonder that I sometimes long for some peace and quiet when in Spain!

Other Friday theme participants:
Anki, Anna, Anne, Anne-Marie, Annika, Bejla, Desiree, Erica, Helena, IamAnnika, IngaBritt, Jenny, Mais-oui, Mrs Clapper, Musikanta, Nilla, Olgakatt, Petra H, Pettas, SaltisStrandmamman, and Taina.


Actions

Information

28 responses

23 04 2010
maisoui

Haha kul inlägg, så kan man ju absolut översätta ordet.

Trevlig helg!

23 04 2010
petchie

Maisoui, lite annorlunda än ni som bloggar på svenska men det är kul att vara skilja sig från mängden😀
Tack det samma!

23 04 2010
olgakatt

Varför inte tyda det så? Helt OK, ju fler aspekter på temat, ju bättre!
Kan berätta att jag alltid fotograferar el- och telekablar när jag är ute och reser! Med en “elteknisk” make som bl a undervisar i elsäkerhet, blir man ju ofta mörkrädd utomlands när man ser alla dessa sk installationer. Så jag brukar ge honom alla avskräckande exempel jag hittar.

26 04 2010
petchie

Olgakatt, du har rätt, det är kul med olika aspekter på samma tema. Ha ha, jag kan tänka mig att det finns många skräckelexempel att visa upp för maken när du kommer hem från utlandsresor… Jag förstår inte varför man inte gräver ner som gör i Sverige?

23 04 2010
Taina

Nu fick du till det riktigt bra!!! Hahahaha! Anna tvistade till det med naglar/nails. Det är ju det som gör det så kul med dessa teman att vi tolkar temat så olika.

Men visst ÄR det fult med alla ledningar, speciellt när de är så synliga som du visar. Men vindparker tycker jag är mäktiga så där fick du ju med makt också😉

Hoppas du får en trevlig helg.

Kramar!!!

26 04 2010
petchie

Taina, jag fick lite hjälp på traven av att jag skriver på engelska😉 Det är kul när man kan twist till fredagstemat så att det passar sina egna ändamål😀
Vindparker tycker jag också är mäktiga även om jag nog inte skulle vilja bo nära en… Men jag älskar att åka förbi de här i Spanien, så långt ögat kan nå ser man bara vindkraftverk!
Helgen var trevlig och solig som du kan se på dagens inlägg!
KRam

23 04 2010
Bella

Gud va kul med högtalar-bilarna…
Har aldrig tänkt på det innan, förrän du sa det/skrev det… Det är ju helt galet egentligen, de skriker ut med högtalare tidigt på morgonen… GAS, Pan eller fruta fresca…bland husen…
På somrarna brukar vi väckas av brödbilen, fruktbilen och under siesta av bio/film-bilen som annonserar vilka filmer som ska visas idag…
Hi hi hi..
Men jag älskar att det finns en köttbutik, fiskbutik, grönsaksbutik etc. I Sverige får man gå till saluhallen för att få den känslan…
…väldigt fult (och farligt?) med alla kablarna…
Kram

26 04 2010
petchie

Bella, så det är inte bara i Aragón som man har högtalarbilar, jag har ju inget att jämföra med när det gäller de spanska fenomenen och vet inte alltid om det är något unikt för just Os region.
Visst är det härligt med alla specialbutiker, jag tycker att det är så häftigt att de lever kvar i byarna, kanske inte lika mycket i städerna?
Jag blev så irriterad på kablarna när jag försökte ta fina foton på gamla genuina spanska hus men de tillhör ju faktiskt också gatubilden i Spanien!
Kram

23 04 2010
Desiree

Min kommentar försvann just grrr.
Jag tycker inte det är så snyggt med alla kablar. Här finns de ju också precis över allt vid alla vägar. Jag tror att folk här är så vana att se dem att de liksom inte ser dem längre. I Sverige gräver man ju oftast ner alla kablar. Men jag tycker det är charmigt med stilen på den där spanska byn och de små butikerna. Underlig känsla dock då alla gatorna är helt öde kan jag tänka mig. Inte bara är gatorna smala utan också rätt krokiga liksom husen. Inget ser riktigt rakt ut. Den där högtalaren låter dock lite jobbig.
Ha en skön helg.
Kramis

26 04 2010
petchie

Åh nej, Desiree! Jag vet hur irriterande det är när man tappar kommentarer – det händer mig också😦 Och speciellt med den ny-gamla datorn med touchpad till mus – jag stöter till den ibland och då suddas hälften av texten bort, arrggghhh!
Jag tror inte att någon tycker att det är snyggt med kablar som hänger mellan husen men frågan är om folk SER dem – alltså för spanjorer och folk i andra länder är det väl lika normalt som att man har gatubelysning… Inget de tänker på, men snyggt är det icke!
Under den tiden jag gick runt och fotograferade i byn såg jag inte en enda fotgängare, däremot några bilar som körde förbi. Nu var det visserligen runt lunchdags men så är det ju ofta när jag promenerar i de spanska byarna – man ser bilar men inte folk som GÅR. Ok att det är väldigt varmt mitt i sommaren, men detta var ju i april!
Kram

23 04 2010
bejla

Kul vinkling av temat!🙂 den typen av power höt ju till min vardag, då jag arbetar för företaget som står för all elproduktion här i landet. Visst är det fult med alla kablar! Här packar man i alla fall in dem i så kallade halvrör, altså stålrör, så de hänger inte alls överallt på det viset (och anledningen att de inte är nedgrävda är så klart att städerna här ligger på 98 % berg – vi har ju nästan inte jord på denna ön).
Helt galet med högtalarna förresten, fast så sparar de ju på träden, när de slipper att trycka upp reklamblad…😉

26 04 2010
petchie

Tack Bejla! Jag tänkte på dig senast imorse när jag läste i Wall Street Journal (bodde på hotell lördag till idag måndag då O åkte till NJ och jag flyttade hem till våra grekiska-franska vänner igen) om oljeborrningarna i Grönland. Jag vet ju att det inte är riktigt det du jobbar med men det är alltid intressant nuförtiden att läsa om din ö i tidningarna.
Smart att packa in kablarna i stålrör, jag kan tänka mig att det inte är så praktiskt att ha dem hängandes med snö som kan tynga ner etc.
Högtalarna är sååå skräniga, jag fattar inte hur folk som bor i närheten av dem står ut – speciellt med julsångerna i december!😕
Kram

1 05 2010
bejla

Nej, olja är inte helt området jag jobbar med just, men lite av en “biprodukt”, nämligen el- och värmeproduktion (samt dricksvatten).😉 Fast vi berörs ju alla här av vad som händer i andra brancher. Kul att det som händer här får lite uppmärksamhet ute i den stora världen dock.😉

23 04 2010
saltistjejen

Ja du Petra det där med kablar ÖVERALLT är ju ngt man verkligen tänker på när man kommer till sydligare Europa tycker jag. Som svensk r man förvnad över att man fortfarande kör med luftkablar. Och att det inte blir strömavbrott oftare än det ändå blir!😉
HAha det där med högtalarna var för lustigt!!!!! Justd et att de kan annonsera typ extrapriser eller specialerbjudanden! My god! Jag tror jag skulle uppfatta det rätt störande i längden faktiskt…😉
Jättebra tolkning förresten! Det är ALLTID kul när man läser andras tolkningar av temat och när folk kommit på en liten annorlunda sak med ordet. Dessutom var det skoj att se bilder från Spanien!
Ha nu en superfin helg!
Kramar!!

26 04 2010
petchie

Saltis, jag har nog också tänkt på det innan men det var mest i just den här byn när jag ville ta fina foton på skyltarna etc som jag störde mig så mycket på “luftkablarna”. Folk brukar ju hänga ut tvätt också mellan husen, det ser mer pittoreskt Lady&Lufsen-aktigt ut (du vet i slutet på filmsnutten som visas på julafton, jag tänkte alltid på den scenen när jag bodde i Venedig och det hängde kläder mellan gränderna).
Ja, jag är verkligen glad att Os föräldrar inte bor alltför nära någon högtalare, men varje dag kör en man runt med högtalarbil så att ingen ska missa extrapriserna😉
Tack, jag har ju ett lager med spanska bilder som jag vill visa innan det har gått alltför lång tid sedan vi var där.
Kram

23 04 2010
Annika

HAHA,
Den annorlunda så de förslår, hehe…Swenglish at it’s best…men det är ju helt OK!!
KUL att du twistade till det hela lite🙂
Den powern är vi alla sjukt beroende av. Vi skulle inte kunna leva utan den.
Men inte är det vackert med kablar och ledningar och skit…
Det ser man ofta på landet här, inte i städerna.
Men du, vad jobbigt med de där utropen…pust och stön…
Kram och ha en finfin Brysselhelg!!

26 04 2010
petchie

Annika, jag gillar att vara annorlunda😉 Jag försöker ju alltid använda mina (gamla) bilder för att visa något på fredagarna och elkablarna passade bra i fredags! Du har rätt i att även i USA har man kablar som syns på landet och även i vissa städer. Inte är det snyggt och det verkar inte särskilt praktiskt. Det är som i England där man har alla rören på utsidan av husen – avloppsrör, vattenrör etc. De påstår att det är för att om de fryser sönder så ska det vara lättare att laga, men samtidigt måste de ju frysa sönder oftare eftersom de inte är skyddade!?
Ja, det jag förstår minst med de där utropen det är ju att det är så extremt svårt att höra vad de säger, eftersom det inte är någon högre kvalitet på högtalarna. Så frågan är, fyller de någon funktion förutom att de sprider oväsen??
Kram

23 04 2010
mrs clapper

Åh vad roligt med en ny blogg att följa!

Och det där med el-ledningar är man ingen vän av när man bor i Småland. Tur att de har börjat gräva ner mer och mer av dem, vi blir strömlösa titt som tätt.

26 04 2010
petchie

Mrs Clapper, välkommen till bloggen och säger samma sak, kul med en ny blogg!
Jag hoppas att Gudrun fick elbolagen att fatta att en nergrävd kabel är en säkrare kabel… INte roligt med strömavbrott på den kalla årstiden (inte heller den varma för allt som kan förstöras i kyl och frys). När jag bodde i Puerto RIco hade vi ofta strömavbrott men vår byggnad hade en reservgenerator som satte igång sekunderna efter ett strömavbrott.

24 04 2010
Anne-Marie

Det var en finurlig och bra tolkning av temat.🙂 De där kablarna såg ju inte riktigt estetiska ut men visst är det vanligt att de hänger i luften litet hur som helst. Högtalarna verkar litet speciella – kanske man vänjer sig. Ha en fin helg! Kram!

26 04 2010
petchie

Anne-Marie, tackar! I vanliga fall brukar jag mest tänka att det ser så himla spanskt (italienskt eller vilket land jag nu befinner mig i) ut med en massa kablar men vill man ta vackra bilder får man nog använda sig av Photoshop!
Ja, man vänjer sig säkert vid högtalarna, så länge man inte bor precis bredvid en!!
Kram

24 04 2010
Fröken Anki

Utmärkt tolkning av temat tycker jag. Det är ju det som är roligt med temat, att alla gör olika.

Varför är det så att de har alla kablar utanpå husen? Beror det på att husen är gamla och att det således inte är förberett i väggarna för kablar, eller har det bara blivit så och ingen orkar ändra på det?
Kan faktiskt jämföra bilderna lite med USA. Här hänger också mycket kablar i luften, något som vi reagerade på när vi flyttade hit. I Sverige gräver man ju ner nästan allt, i alla fall i städerna. För att skydda antar jag. Just hängande teleledningar och trafikljustrådar är vanligt här i Scranton. KÄnns väldigt sårbart när det stormar. Tänk bara på hur det ser ut i södra USA när orkanerna drar fram. Allt hamnar på marken och ligger ivägen för utryckningsfordon och liknande. Mycket märklig lösning tycker jag med.

Högtalarutropen var ju också lite roligt. Vad är anledningen? Inga jobbiga annonsblad i postlådan istället?

Ha en fin helg!
kram

29 04 2010
petchie

Froken Anki (har tappat de svenska bokstaverna!?), tack!
Jag tror att det ar for att husen ar gamla (och byarna) som man har kablarna utanfor huset och over gatorna. Det ar val lite mindre kaotiskt i de storra staderna med mer modern bebyggelse.
I Puerto Rico sag det ju ofta lika illa ut med kablar som hangde pa sniskan over gator och vagar. En gang nar vi hade en tropisk storm blixtrade det rejalt fran en kraftledning vid vart hus – det kandes inte helt sakert!?
Ha ha, hogtalarutropen ar ju miljovanliga eftersom det inte slosas med papper😉 Det ar sakert ocksa en tradition som man har frangatt i de storre staderna.
Kram

24 04 2010
StrandMamman

Det var en finurlig tolkning🙂
Fredagshälsningar!!

29 04 2010
petchie

StrandMamman, tackar! Man far ju vara lite finurlig ibland for att kunna illustrera fredagstemat🙂

25 04 2010
Bella

Hej!
Har skrivet ett inlägg om jämställdhet och jämlikhet i globala kärlekrelationer. Skulle vara kul att höra din åsikt! Om du vill och har tid…
Kram
http://backstageimodebranschen.blogspot.com/2010/04/jamstalldhet-i-globala.html

29 04 2010
petchie

Bella, jatteintressant inlagg och debatt / tack for lanktipset!

9 05 2010
Anna (Sthlm)

Jag funderade också på att använda den här betydelsen av “power” istället men nu blev det bara på ett hörn (nämnde energi).

Jag trodde du skulle skriva någonting om att “varför lägger de inte kablarna i gatan eller i väggarna” men du konsterade bara problemet😉

Leave a Reply

