April weekend in Brussels

26 04 2010

When we arrived to Belgium two weeks ago the landscape looked like this from the air:

Belgium by air, April 2010
Forêt de Soignes can be seen in the lower part of the photo. The southern parts of Brussels are surrounded by forests and parks; Forêt de Soignes (4,41 hectare), Bois de la Cambre (actually a park which is part of the first forest, 1,23 km2) and Parc de Tervuren where the African museum is located (we are hopefully going there next Sunday).

And here are some photos from the weekend:

Place Luxembourg, empty on a Sunday afternoon
Place Luxembourg in front of the European Parliament – dead on the weekends, super busy on weekdays and especially Fridays when Eurocrats and others gather for after work drinks

Tree in bloom by the European Parliament
Tree in bloom by the European Parliament

Greenpeace graffitti on a wall by the European Parliament
Quite discreet Greenpeace grafitti by the European Parliament

Beautiful school, Parc Leopold
The beautiful high school, Lycée Émile Jacqmain in Parc Leopold is finally being renovated

No ice skating in Parc Leopold
Ice-skating is prohibited! The park and the surrounding neighbourhoods are home to big colonies of wild parrots but we didn’t see any this time.

Dirty Parc Leopold
We were shocked by the amount of garbage left all over the park… A few minutes later we saw a small cleaning truck and three park guardians who were cleaning – on a SUNDAY! Impressive!

Scouts in Parc Leopold, Brussels
Everywhere you go in Brussels on the weekends, you see scouts! I always found it a little sad that they don’t head out in the above-mentioned forests / parks instead of spending time in the asphalt jungle… At least here they were in a park, albeit much smaller than the ones on the outskirts of the city

One yellow tulip!
A yellow tulip must have gotten lost…

Street in front of the Palais Royal, Brussels
This must be the widest streets in Brussels, it cuts the access from the Palais Royal (Royal Palace, not where the Belgian royal family lives – they live in a big park, Laeken, in the north of the city) from the Parc Royal, also known as Parc de Bruxelles.

Parc Royal, Brussels
Parc Royal with the Palais de la Justice (Justice Palace) in the background

Sign in Parc Royal, Brussels
I love old signs! This one says that the garden (park), which was created for the pleasure of the public is placed under the protection by all citizens (not a great translation but you understand the meaning, I hope…)

Lilac in front of the Palais Royal, Brussels
Lilacs in front of the Palais Royal, after we had crossed that wide street fearing for our lives!? O said that the street reminded him of a street in New Delhi (not that he has been to India!) – less traffic but people are driving like mad – stopping, turning, speeding, reversing while pedestrians are trying to cross…

Scones lunch
And then we headed home to our French friend S and baked some Swedish scones, which we ate on her terrace (where the previous Sunday, when S was in France, we had brunch with her boyfriend who was now in Greece)


Actions

Information

21 responses

26 04 2010
saltistjejen

Ni har verkligen fått vår nu! Eller kanske snarare försommar? Vackert!!!!!
Haha bilden på tulpanerna var underbar tycker jag!!!!! Liten lost lök….
Brunchen såg jättegod ut! Mysigt att träffas så tycker jag. Har vekligen kommit att uppskatta just bruncher mer och emr! I mitt tycket nästan den perfekta formen att träffa vänner på! Särskilt om man har barn såklart, men även annars! Ofta mindre “pretentiöst” än att se på middag. Plus att man kan ses flera timmar och ändå ha både eftermiddag och kvällen “kvar” på något vis.🙂
Kramar!!!

29 04 2010
petchie

Saltis, det ar nastan sommar – absolut sommarvarme for tillfallet!! Tyvarr verkar det inte stanna over 1 maj-helgen da vi planerat picknick och museumbesok i en stor park utanfor stan😦 Men som jag sa till en belgisk kompis igar – det kan inte vara for evig det fina vadret, det ar ju trots allt Belgien😀
Ha ha, jag gillar ocksa den lilla gula tulpanen som irrat in sig bland en massa rosa😉
Bade O och jag ar stora fans av brunch som umgangesform (ha ha, ordet umgange kommer alltid att fa mig att skratta i fortsattningen. Kanske tur att jag inte kan fa fram nga svenska bokstaver idag sa google translate inte kan oversatta ordet😉 ). Precis som du sager sa ar det perfekt att traffas lite tidigare en sondag t.ex och ha hela eftermiddagen till att umgas, och sedan komma hem i tid. Det kommer att bli fler bruncher med vannerna har, det ar sakert!
Kram!

26 04 2010
Fran and Steve

I can see why you love Brussels. Looks like a great place to live. Hope you find a house soon! Fran

29 04 2010
petchie

Fran, it is a lovely place WHEN the sun shines!! Fortunately we have been extremely lucky with the weather, it has been sunshine every day since we arrived 2,5 weeks ago. It is rare at this time of the year but we are not complaining.
Thanks, we still haven’t found the perfect house but we have also said that maybe we won’t find our perfect place now. Maybe we should settle for something less right now and leave the dream house for the future. We’ll see…

26 04 2010
olgakatt

Tack att man fick följa med på promenaden! Hoppas er hus-jakt snart ger resultat!
Hälsningar!

29 04 2010
petchie

Olgakatt, kul att du uppskattade den😉 I det har vadret kan man bara njuta av Bryssel och jag kommer att paminna bade O och de andra vannerna om den har tiden nar det regnar och ruskar och folk klagar pa att det ALDRIG ar sol i Belgien…
Tack, husjakten har legat lite pa is den har veckan nar O ar i USA men jag har redan hittat nagra nya objekt som jag vill att vi tittar pa nasta vecka.
Halsningar tillbaka!

26 04 2010
Desiree

Jättekul att få se lite av Bryssel genom din kameralins. En vacker stad med en hel del grönområden och parker. Synd att det var så skräpigt vid den ena parken. Sådant blir man ledsen av att se. Men tyvärr är skäpighet också något som verkar vara ett stort problem i parker i Stockholm om sommaren.
Men däremot var tulpanfältet underbart vackert liksom syreénerna. Ah nog märks det att det är vår och vackert.
Hur känns det att vara tillbaka nu? Har det sjunkigt in att ni är tillbaka på riktigt nu eller känns det fortfarande lite konstigt som om ni vore i Bryssel på en längre semester?
Kram!

29 04 2010
petchie

Desiree, tack! “Var” del av Bryssel ar valdigt gron och fin med stora parker, men jag vet faktiskt inte hur gront det ar pa andra sidan staden / det ar ett ruffigare omrade som jag inte kanner till sa val.
Vi tyckte att det var riktigt trakigt med allt skrap i parken, och vi sag en man som gick runt med en pizzakartong och forsokte hitta en tom papperskorg… Som tur var kom ju parkarbetarna precis efter och stadade och tomde alla skrapkorgar.
Pa tal om skrap i parker, imorgon kommer det att vara extremt skrapigt i Lunds stadspark for det ar “Siste april”-firande / jag forstar inte hur man kan bara lamna sitt skrap pa marken nar man har haft picknick. Trakigt😦
Det kanns fortfarande faktiskt som vi ar pa semester har (aven om jag ar ensam den har veckan, O ar i NJ). Antagligen for att vi bott pa hotell och hemma hos kompisar. Men, forhoppningsvis blir det andring pa det nu pa lordag da vi flyttar till vart temporara boende i moblerad lagenhet. Da ska det packas upp resvaskor!!
Kram

26 04 2010
Fröken Anki

Härligt grönt och fint!
Verkligen imponerande att de städar gator och parker på en söndag. Men det kanske är det då det behövs, när folk är lediga och är ute i parken?

Tulpanrabatten gillade jag skarpt, kanske nån som ville skoja lite med den gula tulpanen mitt i allt😉

Här blommar det också tulpaner i rabatterna nu, men det är fortfarande dyrt i affärerna att köpa dom. Tyvärr, för jag skulle gärna ha stora fång inomhus för att mota bort det gråa ute just nu.

Ha en fin måndagkväll!
kram

29 04 2010
petchie

Froken Anki, det ar verkligen stor skillnad pa hur traden och buskarna sag ut for 2,5 vecka sedan nar vi anlande till Bryssel. Det ar en av anledningarna till att jag alskar varen, att man nastan kan se hur det vaxer och knakar i naturen. Harligt!
Vi var valdigt imponerade over att de stadade i parken pa sondag, ett bra initiativ for det behovdes verkligen!
Ja, man kan ju undra hur den gula tulpanen hamnat i den rosa rabatten men kanske dess farg var felmarkt? Kul iaf med imperfektion😉 Tulpaner ar nog inte sa dyra har i Bryssel, skulle jag kunna tro med tulpanlandet som granne!? Konstigt att tulpaner ar sa dyra i USA, ar snittblommor overlag dyra?
Kram

26 04 2010
Karlavagnen

Hmm I think I missed some parts of Bruxelles during my x number of years next door (NL)… Never did get to appreciate Bruxelles – what a pitty.

Thank you for sharing lovely photos – and the breakfast looks particularly yummy!

29 04 2010
petchie

Karlavagnen, you definitely should come back to Brussels and give it another chance! It is a great city, lots of nice neighbourhoods (it isn’t just the Grand’ Place), great food and friendly people…

27 04 2010
Emmapiraya

Han är ju så REDIG som gör scones till lilla frun så ofta men visst är det göttis! Jag tycker det är så kul med alla bilder från Bryssel för det är en av de allra häftigaste städer jag besökt och jag och min pappa pratar jämt om hur fint det är där.🙂
Hoppas ni har en skön ny vecka där!

Kram!

29 04 2010
petchie

Emma, ha ha, ja, han ar riktigt redig!😉 Han undervisade dessutom var franska vardinna som inte ar sa intresserad av matlagning hur man bakar scones och hon verkar pigg pa att forsoka sjalv (eller att den grekiske sambon lar sig eftersom han ar mer bakintresserad).
Vad KUL att du och din pappa gillade Bryssel!!! Det ar inte manga som kanner till Europas huvudstad och visst, det ar inte Paris eller London men jag gillar den har staden jattemycket! Ni ar valkomna tillbaka!
Kram

27 04 2010
Helly på Sicilien

Åh, scones vad gott. Jag och min kompis V brukade ofta göra scones tillsammmans efter våra promenader🙂

Mysigt med parkerna och bra att de håller rent. Här är det ofta hundbajs överallt (jag älskar hundar, men inte deras avföring😉 så det är aldrig någon som ligger på gräset och njuter. Fast å andra sidan så finns det ju strand här så det faller sig väl mer naturligt att gå dit isåfall…

29 04 2010
petchie

Helly, scones ar var nya drog😀 Jag hade helt glomt hur gott det var med scones tills for nagra manader sedan da jag fick for mig att lara O hur man bakar scones och sedan dess har det blivit manga helgfrukostscones!! Jag hittade dessutom ett jattebra mjol har i Bryssel som ar fardigblandat med 6 olika sadesslag (aven om det val bara finns 4!?). Nyttiga scones😉
Hundbajsets huvudstad ar BRYSSEL! Jag har ett inlagg pa G.. Tyvarr har Bryssel inte nagra strander aven om de senaste somrarna har man anlagt en strand vid kanalen i industriomradet… inte riktigt ett stalle jag skulle vilja vistas pa!
Kram

27 04 2010
Annika

Kul att se Brysselbilder!
Verkar vara en fin stad, om än skräpig…
Tur att de kom och plockade upp skiten. Fattar inte att folk skräpar ner sådär. Otroligt.
Det ser man in Sthlm också, minsann.
AH, syrener…härligt.
God brunch också!!
Ja, snart ska ni väl ha ett eget boende. cannot wait to see it in pics!! Inte du heller, for real, hehhehe!!
Kram!!

29 04 2010
petchie

Annika, skrapig ar namnet😉 men ser man bortom hundbajs, skrap och gamla sopsackar ar det en jattefin stad!! Jag lovar!
Syrener hade jag inte sett pa flera ar sa jag blev sa glad over att se dem i blom!
Det blev en rejalt forsenad brunch, vid 17.30-tiden och sedan var vi sa matta att vi inte orkade ata middag!
Jaaa, jag langtar sa efter eget boende men nu flyttar vi iaf till en moblerad lagenhet(shotell) pa lordag sa vi iaf kan packa upp ur vara resvaskor!! Ska bli skont aven om jag trivs valdigt bra hos vara fransk/grekiska vanner som inte vill att vi ska flytta for de gillar var matlagning och bakkonster, hi hi.
Kram!

29 04 2010
Marianne

Det ser ut att vara en fin stad! Kul att få se fler bilder därifrån, det är ju trots allt Europas huvudstad, så det är kul att få lära känna den.

Finns det alltså vilda papegojor i Bryssel???

Kram!

3 05 2010
petchie

Marianne, Bryssel är ganska anonym som europeisk huvudstad men är väl värd ett besök. Men, det gäller att bege sig ut utanför centrum med la Grand’ Place och Manneken Pis för att riktigt få ett grepp om stadens karaktär. Vi t.ex är nästan aldrig i centrum, förutom när vi har gäster😉 Bryssel har nämligen en massa andra “centrum” som är minst lika fina / intressanta. Det afrikanska området Matonge där afrikanska invandrare samsas om utrymmet med europeiska expats, det är en härlig blandning!
Japp, vilda papegojor ska det vimla av i parkerna. Mina föräldrarna ser alltid dem när de är i Bryssel, jag har sett dem några gånger. Det finns olika teorier om hur det kommer sig – är det folk som har tröttnat på sina fåglar och bara släppt ut dem eller kommer de från någon djurpark!?
Kram

9 05 2010
Anna (Sthlm)

Vilka vackra tulpaner! Och de japanska körsbärsträden är ju alltid så vackra också!

Undra hur ofta det blir is på den lilla dammen/sjön då?!🙂

Leave a Reply

