Show & Tell / Friday theme: How embarrassing!

30 04 2010

The last day of April and Taina‘s last Friday theme is: How embarrassing! That was not an easy subject, especially not to illustrate… However, I will tell you one of the most embarrassing things that have ever happened to me:

The summer of 2006 I had a very intense travel and work period; we had a wedding in Zaragoza at the end of June, in July a visit from my Swedish best friends to Brussels plus one week in Sweden, back to Spain in August for one week’s holiday and a wedding, one week later a 24-hour trip to Italy for a wedding, three days later I went to Malta for a week for work, one or two days after coming home from Malta we headed to the north of Sweden for another wedding (actually my 5th wedding that year as I had also been to one in France in May) and spent one week in Lapland and Lofoten (in Norway), and one day after that holiday I was supposed to go to Israel for a 3-week mission* for work.

A fishing (?) hole in the floor, Lofoten, Norway
Is it possible to do laundry here? A hole in the floor in the house we stayed in at Svolvaer, Lofoten, Norway

As you can imagine it was a bit stressful with all this travelling, but also fun. However, between Malta – the north of Europe – Israel I only had 2-3 days at home and this posed a certain laundry challenge! The first stage of the unpacking, washing laundry, drying and repacking went smoothly, especially as the temperature difference between the Mediterranean and above the polar circle is quite high so the same clothes were not needed. When it came to underwear I was running out though and had to pack some old pairs (that I had not brought to Malta).  

When coming back from Lapland I managed to wash everything but since we didn’t have a tumble dryer, not all my laundry was dry when I had to repack the next day… I decided to pack all the wet items in a plastic bag and to try to remember to hang them up once I had arrived to the hotel in Jerusalem. Since I was going for three weeks and I knew that it wouldn’t really be possible to do a lot of washing, I really had to bring all my underwear but with a mental note of throwing the oldest ones away at the end of my stay in Israel.

Laundry in Venice
Laundry hanging to dry in Venice

Monday morning, I went to the office with my suitcase and met up with my French boss with whom I was travelling. He had been travelling back and forth between Brussels and Jerusalem for a few months already and had left most of his stuff at the hotel, and was just bringing a half-empty bag. When he saw my big suitcase, he offered to take some of my things so I wouldn’t have to risk paying for an over-weight bag at the airport. I opened my suitcase and since my wet laundry was on top in a plastic bag, I gave this to him and explained that I hadn’t had time to dry my clean clothes.

Off we went to Israel, flying via Vienna and arriving in Tel Aviv after midnight. A driver picked us up and drove us to the beautiful hotel, The American Colony, that would be my home for the next 3 weeks in Jerusalem (I will have to write about it one day). Arriving at the hotel at 03 in the morning, and considering that in the last 3 days I had travelled by boat from the Lofoten islands in Norway, plane from above the Polar Circle to Stockholm, attended a 30th birthday party in the Swedish capital, back to Brussels to unpack/repack, and then to Israel I was quite knackered to say the least. I checked in, got the key for my hotel room and said goodnight to my boss who was staying in another part of the hotel.

Hotel room with Swedish decor in the American Colony, Jerusalem
The painting above the bed says in Swedish “Joseph becomes king in Egypt”, the photos on the wall show Swedish missionaries / Christians at the American Colony at the turn of the century

Just when I had climbed into bed, under a traditional Swedish painting (!!), I realised “Oh no, my wet laundry!!!”. Oh well, there wasn’t much to do, I had no idea which room number my boss had, I was in my PJ’s and I was very, very tired. With a little prayer that my boss wouldn’t open the bag of wet laundry, I fell asleep. The next morning I met with my boss for breakfast and I had forgotten about my clothes… We walked to the hotel across the street where our offices were and then I remembered the bag that I hadn’t recovered from the other one’s suitcase!

A little embarrassed I said to my boss; Hey I need to get my laundry back from your suitcase because it is still wet and I need to hang it up so it doesn’t smell… What do you think he answered me? “Pas de problème, j’ai étendu tes vetements dans ma salle de bain” (No problem, I have hung up your clothes in my bathroom). OMG, I wanted to die, how embarrassing!! My BOSS has been hanging up my OLD UNDERWEAR!!!!

Can you imagine my embarrassment – this was not any new and shiny underwear**, these were my old cotton underwear that I was going to throw away before going back to Europe!! Of course I felt a need to explain my old, not so white anymore panties and mumbled something about it all going in la poubelle (garbage) at the end of the mission, and hoped that he hadn’t inspected them too closely. I actually don’t even remember how I got them back, but I guess neatly folded and dry, ha ha!

Beduin camp, Wadi Rum
How do you think the beduin families do their laundry? The desert Wadi Rum, Jordan

The same evening we went out for dinner and my boss suggested that I should start stop saying vous (polite form of you, “ni” in Swedish) to him and that on peut se tutoyer, non? (use the more informal form of you (“du”). I refused!! It was enough that he had seen my underwear and I guess I was trying to draw a line at the intimacy between us… a bit too late though.

We did sleep in a beduin tent together in the Jordanian desert a few weeks later but fortunately there were some German tourists sharing it with us and I avoided (??) another embarrassing situation when in the middle of the night I tried to sneak out for a pee under the stars (no toilets of course), and my boss asked me if he should go with me – NON MERCI!!  

Other embarrassed Friday theme participants:
Anki, Anna, Anne, Anne-Marie, Annika, Bejla, Desiree, Erica, Helena, IamAnnika, IngaBritt, Jenny, Mais-oui, Mrs Clapper, Musikanta, Nilla, Olgakatt, Petra H, Pettas, Saltis, Strandmamman, Sunflake and Taina.

And speaking of embarrassing, I just read in the Swedish newspaper that more than 100 drunken and unruly Swedes had been rounded up and sent back to Sweden from Denmark tonight. How embarrassing!! People used to do this in the 1980’s when the alcohol was so much cheaper in Denmark, but it is 2010 for goodness sake!

*)  A so-called mission as it is called in international organisation lingo… My father always questioned if we are missionaries😀

**) The question is: if it had been sexy – would that have been more or less embarrassing?? I mean he could have wondered why I was bringing sexy underwear for a work trip!? Oh well, the best would have been if he had never seen my underwear, full stop!!


Actions

Information

25 responses

30 04 2010
olgakatt

Underbart! Hade han några vidare kommentarer eller har du förträngt dom? Om nån av mina första chefer hade erbjudit sig att bära nåt av mitt bagage hade jag varit MYCKET noga med vad jag överlät – dom var inga dunungar! F ö skulle nog ingen av dom kommit på idén…

4 05 2010
petchie

Olgakatt, nej, han sa nog ingenting har jag för mig. Grejen var att vi tillbringade tre veckor tillsammans i Mellanöstern och han uppförde sig ömsom som om han stötte på mig, ömsom som min pappa så jag kände mig aldrig riktigt bekväm i hans sällskap. Men jag fick se Petra tack vare honom så jag ville inte klaga alltför mycket.
Det var ju mitt eget fel att jag gav honom påsen med våt tvätt men jag tänkte liksom inte…😕

30 04 2010
Desiree

Ha ha den där är inte dum alls. Jag minns dock att du berättade om denna episod då vi var och hälsade på er minns jag. Den är riktigt bra. Det är så himla typiskt att sådant händer när man minst anar det och inte alls har plannerat att det ska bli så. Jag tror dock att det kändes mycket värre för dig än vad det egentligen var. Jag hade nog också som din chef gjort hängt upp de blöta kläderna och underkläderna och inte tänkt så himla mycket på det hela.
Jag såg däremot något på en flygplats här om året då jag stod vid baggagebandet och väntade på min väska i Chicago. Det var en väska som oturligt nog hade gått upp och det hade rammlat ur en plastpåse med just smutstvätt tror jag och bland annat lite tjejunderkläder. Sedan såg jag en tjej som springande fick kasta sig över baggagebandet och plocka åt sig ett par trosor som var hennes. Det såg himla kul ut men jag var innerligt glad över att jag inte var hon för det måste ha känts hemskt pinsamt att ha sina trosor på display på ett baggageband.
Ha en skön helg.

Kram

4 05 2010
petchie

Desiree, jag tror nog att jag har berättat historian ett antal gånger trots (eller pga) att jag tycker att det är bland de pinsammast jag någonsin varit med om😉 När jag berättade det för mina [kvinnliga] kollegor när vi var tillbaka i Bryssel så led de med mig, min chef var lite speciell och man visste aldrig riktigt var man hade honom…
Åh nej, stackars tjej att få sin smutstvätt utspridd så alla kunde se!! Jag blev utvald till en extra säkerhetskontroll på en flygplats i Italien en gång och det innebar genomgång av mitt incheckade bagage. Eftersom det var på väg hem så hade jag ju också en massa smutsvätt… Inte så kul att ha en ung, snygg italienare som rotar i ens smutsiga underkläder!!
Kram

30 04 2010
Anne-Marie

Den var bra!🙂 Tala om pinsamt med gamla, våta trosor som chefen hängt upp. Kul i alla fall. Ha en fin helg! Kram!

4 05 2010
petchie

Anne-Marie, det var så pinsamt och jag kände ju inte mig mer bekväm med chefen efteråt om man säger så…
Kram

30 04 2010
saltistjejen

Hahaha! jag minns att du berättat om just denna incicent för mig tidigare! Men det var ändå roligt att läsa om den! och HIMMEL vad du reste den perioden! Det låter helt GALET!!!!! Roligt och många av orsakerna till resorna var ju kul, men själv hade jag nog börajt tycka att t o m de roliga resorna nästan varit lite väl mycket tror jag.
Ang snygga eller icke snygga underkläder så kan jag tycka det är pinsamt om jag inser att jag har ett par gamla t ex trosor som just fått ett hål eller liknande för då tänker jag att “tänk om jag skulle råka ut för en olycka och hamna på akuten och de skulle se mina hemska trosor!” Men det är ju skitfånigt att tänka så för OM det skulle ske en olycka så är nog just mina underkläder det allra sista någon skulle bry sig om alls!
KRAM!

4 05 2010
petchie

Saltis, jag vet, jag brukar berätta den där historien ibland – tur att jag kan skratta åt den nu efteråt😉
Galet mycket resande men även i vanliga fall var det mycket resor när jag bodde i Bryssel första gången, speciellt när jag var singel och var iväg minst en gång i månaden! Jag flängde runt och hälsade på kompisar i olika delar av Europa, det var ofta billiga flygbiljetter och boende hemma hos kompisarna. Vi får se hur mycket resande det blir nu när vi planerar att köpa hus🙂 (och jag inte har ett välbetalt jobb med Kommissionen, hi hi)
Jag har alltid fått höra hemifrån att man ska vara hel och ren, och ha städat hemma (innan man åker på semester), just för att “om ut i fall att”… men visst är det lite fånigt!
Kram

1 05 2010
Ferferi

Haha! OMG! What a science fiction story! It sure is not easy to do laundries in other countries. In Sweden I took it for granted but here in France, each time I step out from my apartment and out in one of the most chic streets in Paris to carry my big IKEA bag to the nearest laundry I feel a bit embarassed. Usually you can find these ‘laveries’ on each street in Paris but in my neighbourhood they are rich enough to have the machines at home…. So I try to keep to once in a month.

5 05 2010
petchie

Ferferi, welcome to the blog! When I lived in France and Switzerland I used to pack my big backpack (50 litres) and hike😉 to the nearest laundromat… Of course I always waited until I was down to the last piece of underwear so it was always a little stressful. You just have to make sure to have a lot of underwear and socks😉

1 05 2010
Marianne

Hahaha, inte direkt drömscenariot😀 Tur att han kunde ta det som en karl!

Påminner mig om när ett par hade handlat lite för mycket flaskor på en resa och hon tog det som var för mycket och så gick de genom tullen var för sig. Han blev stoppad med bådas resväskor. “Är det bara dina saker i väskorna?” frågade tullaren. “Jaadå”, svarade han. “Vill du vara snäll att öppna?” sa tullaren. Och upp plockar han undisar och bh:ar …😀 De fick in alla sina flaskor i alla fall😀

Kram!

5 05 2010
petchie

Marianne, nä, verkligen inte ett drömscenario!! Jag hade absolut föredragit unkna underkläder som jag hade fått skölja upp igen än att han hade sett mina gamla trosor😦
Ha ha, det var en rolig historia! Jag är säker på att tullare har sett det mesta… Det påminner mig om när en kompis till mig och jag körde över Öresundsbron med två italienare (vänner till mig). Svenska tullen stoppade oss (så klart!) och frågade vart vi skulle – Eslöv svarade min kompis på bredaste skånska… Grejen var att vi satt i en dansk bil så tullaren frågade vems bil det var, hennes man svarade hon. Nästa fråga – var vi alla skåningar? Nä, de två killarna i baksätet är italienare svarade hon och jag. Tullaren undrade om min kompis danska man visste att hon körde italienare i hans bil😀
Kram

1 05 2010
Fröken Anki

hahaha, vilken historia. Ja det där skulle nog kännas pinsamt. T-shirtar och strumpor ok, men underkläder. Nä!

Kul läsning i alla fall, och väldigt snällt av din chef att hänga upp tvätten så den inte låg i påsen. Kanske han var den som skötte tvätten hemma så det inte var nån större grej för honom.😉

Tack för skrattet!
kram

5 05 2010
petchie

Fröken Anki, jag kan ju skratta åt det nu efteråt men jag tyckte verkligen att det var sååååå pinsamt när det skedde och var generad under hela vår jobbresa! (det kan också ha berott på hur chefen uppförde sig, jag visste liksom aldrig var jag hade honom) Ha ha, kanske han var tvättaren hemma men det var ändå så genant!
Kram

2 05 2010
Annika

FNISS!!!
KUL!
Nog kunde du ha lagt bort titlarna efter den sköna historien🙂
DÅ var ni ju redan så privata med varandra, hihi :-)))NAJSIG chef också.
KUL historia!
Kram!!

5 05 2010
petchie

Annika, nix, det var en sådan där chef som man helst hade lite distans till om du förstår vad jag menar… Det var nog att vi badade i Döda och Röda haven tillsammans och sov i beduintält i Jordanien😀 Och vad var den där frågan om han skulle FÖLJA MED MIG när jag skulle ut och kissa i öknen mitt i natten?? Tror inte det…
Kram

2 05 2010
Taina

Men guuuuuuuud sååååååå pinsaaaaaaaaaamt!!! HAHAHAHAHAHAHAAA, jag har nu skrattat så ungarna tror att mamma blivit knäpp. Jag hade ju bara lagt mig ner och dött!!! Kan inte sluta skratta! Tusen tack för denna underbara pinsamma historia!

Kramar

5 05 2010
petchie

Taina, ha ha, vad roligt att du tyckte den var så rolig😀 Ja, jag tycker ju också att den är ganska rolig nu efteråt – man måste ju kunna skratta åt sig själv😉 OCH lära sig av sina misstag, aldrig mer ge bort våt tvätt åt andra att bära, ha ha.
Kram

2 05 2010
Ingabritt

Hihi, jag har fått mej många goda skratt den här veckan, för visst är det lätt att skratta åt andras pinsamma historier…men jag hade nog också skämts ögonen ur mej om jag varit i dina kläder! Men han var snäll som hängde upp dom i alla fall. Ha det så bra!

5 05 2010
petchie

IngaBritt, visst var det ett roligt ämne att skriva / läsa om😀 Det är tur att vi alla kan skratta åt våra pinsamma berättelser efteråt… Visst var det snällt av honom att hänga upp tvätten men jag hade föredragit att han hade glömt den😉

3 05 2010
mrs clapper

När jag läste det här så satt jag och sa: Åh nej, åh nej, åh nej… genom texten och riktigt kände hur jobbigt det var! Kul att han tog det så coolt!

Roligt att du kommenterade så jag hittade hit också!

5 05 2010
petchie

Mrs Clapper, ha ha, vad roligt att du riktigt kände med mig genom texten… Jag tror att det var just för att han var fransman också som gjorde det så jobbigt, eftersom han alltid skiftade mellan att vara väldigt formell / informell. När jag berättade incidenten för mina kvinnliga kollegor på kontoret i Bryssel tyckte alla synd om mig just för att det hade hänt med honom.

4 05 2010
HeLena

Jag FÖRSTÅR dig!! Hualigen, illa nog att chefen hängde upp den våta tvätten men sen att det var dina underkläkder också, blä! Fast å andra sidan så hade jag också hängt upp kläderna om det varit jag.
Ibland händer konstiga saker i livet.
Vilka resor, så spännande!! Men kanske inte i flygande fläng… men ändå, härligt!!

5 05 2010
petchie

HeLena, ja, hade det varit t-shirts och strumpor så hade det ju inte gjort något alls!! Jag vet inte om jag hade hängt upp HANS kalsonger om det varit tvärtom, ha ha😀
Det var en jättekul period men det var lite för intensivt. Jag kommer ihåg att jag räknade ut att jag inte varit och handlat mat i Bryssel på typ 2 månader efter allt det resandet! Men det var också intressant att vara den som hade två jobbresor nästan på raken, eftersom det i vanliga fall är O som reser en massa i jobbet och jag som sitter hemma och saknar honom😉

9 05 2010
Anna (Sthlm)

Vilken underbar historia! Lite roligare än min liksom!🙂 Jag läste upp den för Peter🙂 Jag tycker nog ändå att det var bättre att det var dina gamla underkläder istället för sexiga stringtrosor. Fast något mellanting hade kanske varit bäst! Om det nu var tvungen att hända🙂

Tack för underhållningen!

Leave a Reply

