Cold feet in May

3 05 2010

Please note that I am not complaining, just stating a fact: I have cold feet* and it is May! It was just too good to last; the great sunny and warm weather we had had ever since we arrived in Belgium three weeks ago… Yesterday we woke up to grey skies and pouring rain, and today is not much better even though it doesn’t seem to be raining at the moment (I can’t see any umbrellas when I look out the window).

Montgomery roundabout
My view – over the biggest (?) roundabout in Brussels, with at least 10 entries and exits and four lanes. O told me after the first time he had driven in it since we came back that he had forgotten how kamikaze-like it is!

This morning when I stepped out from our new home, an apartment-hotel apartment (??) which is surprisingly nice despite the small kitchenette and no oven (no more Sunday scones for a few months), I was almost shocked by the cold temperature. However, I fully enjoyed my brisk walk to the supermarket without getting sweaty and not having to think about putting on sunscreen and walking in the shade.

Let us live / Belgium!
Follow-up photo to last week’s political post – the text says “Let us live”

Walking around the supermarket I couldn’t help smiling and feeling joy about having a “home” again, even though it not being permanent (only for the next two months probably). There is a certain feeling about stocking up for the first few times; buying salt and pepper**, pasta and rice, cereal, and all the rest – you know all the basic things you usually have in your kitchen. I have done this so many times already – when moving to France, Switzerland, Italy, Belgium, Puerto Rico and now Belgium again, but I still enjoy it. I was hesitating over how much to buy but since the shop didn’t have everything I was looking for, I decided to just buy the bare necessities and leave the rest for when O and I have time to drive to a bigger supermarket.

Parc 50enaire with the Belgian flag
The Belgian flag is back under the arc in the park! This photo was my third attempt of taking a photo through the car window when coming up from the first part of the tunnel and before entering the second part of the tunnel which runs under the park

The decision was the right one because the total came to 19.38 € and I only had 20 Euros in my wallet, and it was pouring down with rain outside… If you have to use an umbrella, it is very practical to only have one grocery bag to carry as well!

House for sale by owner
House for sale – it doesn’t look too promising as it needs a lot of work to be done, but the price is also almost 100 000 EUR less than many houses in the same area (it is smaller though and doesn’t have a parking)

Tonight O and I are meeting up at the end of the metro line 5 (that used to be called 1a / b) where we are going to look at another house. We actually saw this house exactly three weeks ago when we were randomly driving around the area. It was being sold by the owner so there was just a note on the front door that it was for sale. We noted the phone number but I forgot to call, and now it is for sale by an agency (same price though). After visiting the house we are planning to go to Ikea to buy some storage baskets or boxes for the apartment that doesn’t have enough space in the kitchen and bed room for our stuff.

*) I miss my favourite slippers which I have left in Sweden, I will have to bring them back to Brussels next week when we are heading to Skåne for Ascension!
*) We have two pepper mills in the container so I just want to get find black pepper sold with a built-in the mill – they exist in Belgium but I have been to two supermarkets and haven’t found one yet. I love freshly ground black pepper!!


Actions

Information

15 responses

3 05 2010
Desiree

Inte kul med gårväder. Det hade vi här heeela långa helgen som precis varit. Enda skilladen är att jag inte fryser om fötterna ett dugg för nu har den där fuktiga hettan kommit. C sa precis att nu känns det så där klibbigt som på PR. Nog har det blivit klibbigt men inte fullt så farligt som PR. Idag måndag däremot lyser solen och det är vackert väder, typiskt. Det ser dock grönt och fint ut i Bryssel även om ni har det kyligt för stunden. Hoppas att det blir varmare och bättre väder snart. Det var en stor rondell med många filer. Kepigt med just filbyte och sådant kan jag tänka mig.
Spännande med huset ni ska kolla på. Håller tummarna att det kan vara något. Jag förstår att det är skönt att bo på egen hand även om det är en tillfällig bostad och få vara bara ni två.
Kul och nice med en liten Sverigetripp. Det har sina fördelar att bo i europa igen även om vädret är sämre än vad ni är vana vid. Hoppas ni får fint väder i Sverige.
Kram

5 05 2010
petchie

Desiree, gråväder är inte kul, iaf inte på helgerna då man vill göra en massa kul. det är ganska typiskt för Bryssel att det är fint väder under veckorna och sedan regnigt på helgerna😦 Vi hade planerat picknick i en park i söndags som vi fick ställa in.
Ha ha, klibb klibb, det är verkligen Puerto Rico-väder. Hoppas att det inte blir en alltför klibbig sommar för er.
Det har blivit så grönt här på de 3 veckorna vi har varit i Belgien. Härligt! Vi körde genom en jättemysig grön bokskog i söndags, det kändes nästan som Skåne!
Jag har faktiskt aldrig kört i den här stora rondellen (har aldrig kört i Bryssel!) och är inte så sugen på att göra det heller! Igår morse såg jag att två bilar hade kört ihop mitt i morgontrafiken och det var riktigt rörigt med polisbilar och alla andra bilar som skulle förbi.
Huset var jättefint!! Eller, jag menar, det hade jättemycket potential och priset var verkligen rätt! Tyvärr liten trädgård och ingen p-plats så O tvekade och det är nog redan sålt tror jag!! Så synd, för jag blev verkligen eld och lågor – mycket att fixa men ändå inte oöverkomligt som vissa andra hus vi har sett. Det var byggt 1932 och hade många fina detaljer och en stor källare där man skulle kunna inreda arbetsrum och fin tvättstuga… Suck, jag drömmer…
Tiden har gått så fort sedan vi kom tillbaka till Europa och jag kan inte fatta att det är redan Kristi Himmelsfärdshelgen nästa vecka! Sverige here we come!
Kram

3 05 2010
saltistjejen

Visst är det en härlig känsla att handla så att man har saker “hemma”. Även om det är temporärt boende så är det annorlunda mot att bo ngn dag här ngn där eller hemma hos andra. Jag tycker absolut att just ett “eget” krypin får en att känna sig som en helt annan person än när man bor hos vänner eller familj. jag hoppas dock att ni snart kan hitta ngt som kan bli ert så länge NI vill. Det är jobbigt att bo temporärt också även om det är klart bättre än att bo hos andra.
Skrattar även åt att du trivs med att “frysa”🙂
Jättekramen!

5 05 2010
petchie

Saltis, det är riktigt mysigt att gå runt i en mataffär och fundera på vad man behöver – alla de där basvarorna… När vi flyttade till Puerto Rico smugglade vi faktiskt med oss en massa kryddor men vi gav bort dem till vänner så nu behöver vi verkligen köpa allt nytt. För tillfället har vi dock bara salt, ha ha. Det blir nog en vända till den stora mataffären ikväll för storshopping även om vi inte har så mycket förvaringsplats här i lägenheten. Köket är kanske 1/3 av ert kök😉
Det har varit väldigt mysigt att bo hos våra kompisar men det är ändå skönt att kunna packa upp, tömma resväskorna och ha vårt eget. Vi kommer nog att bo här fram till juli så jag vill att det ska kännas hemma..
Ha ha, jag vet, lite sjukt och egentligen är det inte att jag njuter av att frysa, utan det är bara så skönt att inte svettas😀
Kram

3 05 2010
Marianne

Visst är det rätt skönt att frysa lite : ) Kommer aldrig att glömma när jag flög från Sofia efter en värmebölja (Sofia ligger som i en gryta bland bergen) och de sa att “tyvärr regnar det och är 14° i Wien”. Min medpassagerare och jag gjorde high five och log brett av lycka : D

Lycka till med bostadsjakten! Vi småletar på Intenet, men fy sjutton vad dyrt allt är. Vi får landa i en hyreslägenhet och köpa när vi är på plats. När nu det blir …

KRAM!

3 05 2010
Marianne

Nu glömde jag säga: Jag har läst klart Breakfast at Tiffany’s, och vilken helt underbar lite historia! Jag grät en skvätt över katten på slutet, så klart : )

Kram igen!

5 05 2010
petchie

Marianne, det är verkligen skönt att slippa svettas hela tiden! Jag har dock börjat klaga eftersom vi inte lyckats få igång värmen (på AC:n) på lägenhetshotellet och jag har haft dubbla tröjor på mig + strumpor i sängen – det är ju inte riktigt normalt! Det är lite varmare idag, vet inte om det är för att utetemperaturen har stigit lite eller vi äntligen fattat hur AC:n funkar!?
Ha ha, jag kan förstå att du och din medpassagarare var lyckliga över 14 grader och regn i Wien! Jag var ju lika lycklig förra hösten när jag landade i New York i HÖSTRUSKVÄDER!
Tack, huset på bilden var faktiskt mycket större och finare än vi trott från utsidan och det visade sig precis i förmiddags att det var INTE sålt!! O jobbar på att lägga ett bud men det gäller att de juridiska papperna är rätt formulerade så det dröjer några timmar och det kan vara så att mäklaren / säljaren inte vill vänta… Vi får se, men jag sitter på nålar här!
Jag visste inte att du aldrig hade läst Breakfast at Tiffany’s, visst är den bra och lite sorglig! Filmen såg jag om för några år sedan, jag gillar Audrey Hepburn!
Kram

3 05 2010
Elisabeth

Å, jag känner igen känslan av att köpa sådant som behövs till köket första gången på ett nytt ställe. Det är så härligt! Ungefär i klass med att få igång sitt eget internet.😉 Dock brukar jag alltid fascineras över hur MYCKET som faktiskt behövs (och då har jag ändå färre matvaror hemma än genomsnittet) när man handlar allt på samma gång.

5 05 2010
petchie

Elisabeth, ha ha, exakt internet och nödvändiga matvaror – sedan känns det som ett riktigt hem! Jag satte några böcker i en hylla också, det är viktigt för mig. jag tror faktiskt att jag ska köpa någon blomma, kanske en orkidée…
Visst är det otroligt hur mycket som behövs, det blir mycket och dyrt när man ska köpa allt på en gång.
Kram

4 05 2010
Musikanta

Ser härligt ut med allting som är så grönt. Här har just björkarna börjat slå ut! Lycka till med husköpet – det lilla huset på bilden såg ju jättetrevligt ut. Priset beror väl lite på VAR det ligger – om det är lång till centrum där ni jobbar t.ex.
Ingrid

5 05 2010
petchie

Musikanta / Ingrid,
Det är härligt grönt i Bryssel nu! När vi kom för 3½ vecka sedan höll just fruktträden och magnoliorna att slå ut, men nu är allt grönt och utslaget. Det är kastanjeträd på första bilden, vilket är min utsikt där jag sitter nu och bloggar.
Huset var verkligen jättetrevligt och bra mycket större än vad vi förväntade oss (fasaden är bara 5 m bred men huset är ganska djupt med en förlängning) och rymlig källare som kan bli riktigt trevlig. Vi får se om vi hinner lägga ett bud i eftermiddag innan säljaren bestämmer sig för något lägre bud.
Avstånden är bra, 5 minuters promenad till tunnelbana + spårvagn och O kan lätt köra till jobbet. Jag vet ju inte ännu var jag kommer att jobba men med de lokala transportmedlena så nära ska det inte vara några problem. Priset är också bra, under medelsnitt för det området…

4 05 2010
emmasofiadedorson

Fryser också om fötterna…i Barcelona! Känns lättare att flytta härifrån när inte ens solen och värmen är katalanerna trogna längre;)
Jag gillar att läsa om hur du skapar dig ett hem, är lite av en flytt-junkie…älskar att bygga upp allt igen från start, utforska det nya som ska bli till vardag, göra kvarterets främmande ansikten till bekanta…

5 05 2010
petchie

Emma Sofia, ja, jag läste på FB att våra spanska vänner i Zaragoza hade satt på värmen och sov med duntäcke igen!! Det verkar vara kallt i hela Europa😦 Jag har också flyttat en hel del, 7 länder (varav 2 länder två gånger) men nu är jag redo att rota mig lite även om vi planerar att så småningom någongång i framtiden flytta till Spanien! Lycka till med era flyttplaner!

9 05 2010
Anna (Sthlm)

Men varför ingen ugn?? Är det vanligt? Kan tänka mig om man hyr ett rum men ett lägenhetshotell?

9 05 2010
Show & Tell / Friday theme: Hysteria « Petchie’s adventures

[…] made an offer on a house – the house I showed in the blog post from last Monday that we thought we wouldn’t like! The house offer process was a little hysterical as O had […]

Leave a Reply

