Wednesday pizza / frites and a home

5 05 2010

Wednesday again and even though I don’t really have a recipe to share with you, I thought that a food post could be in order. Belgium is, as you might know, famous for fries or frites / fritjes as they are called in French / Flemish. In Brussels one of the most famous places to go for fries is Maison Antoine on Place Jourdan. The two times I have been on Place Jourdan since I came back to Belgium, I have actually seen bus loads of tourists queuing for some “frites avec sauce andalouse” (spicy mayo-ketchup sauce) or a mitraillette (baguette filled with fries, the word actually means a machine gun).

Frites on Place Jourdan
Frites on Place Jourdan is a Brussels classic. The fries are either served in a cornet (like the paper cone the girl is holding in her hand) or ravier (a small paper dish) and you eat them with a small plastic fork

My first evening in Brussels, the 9th June 2002 (yes, I am a sucker for remembering dates!) my Irish and Scottish friends took me to a terrace on Place Jourdan. We didn’t have any fries but I was told that I had to try them as soon as possible! Ever since then Place Jourdan has been “my” square in Brussels – I used to go there for lunch with my colleagues as I worked close by, I used to go to the bakery Au Vatel’s night-open atelier (workshop where you buy bread straight from the bakers) for newly baked pain au chocolat after partying all night and I even had a falafel one early morning in the other friterie (Maison Antoine is not open in the middle of the night).

BYOFries are welcome at this bar
BYOF to the bars around Place Jourdan (Bring Your Own Fries), as long as you order something to drink in the bar they don’t mind…

O and I even met at a party in an apartment on Place Jourdan almost five years ago (21st May 2005). I bought him a pain au chocolat in the bakery after the party and he gave me and all my friends (actually his as well as it turned out that we had mutual friends) a lift home.

Mamma Roma pizza on Place Jourdan
A new classic, Mamma Roma’s delicious pizza! You can see Maison Antoine in the background through the wooden slats

However, nowadays my new Place Jourdan favourite is the pizza at Mamma Roma’s. They sell the slices by weight and they are absolutely delicious with yummy toppings such as courgette and fontina cheese, mozzarella di bufala, fresh mushrooms (I loathe canned mushrooms), and sliced potatoes. The lunch offer is two big slices plus a drink for 7 EUR, which isn’t too bad at all. O and I actually went to [another] Mamma Roma’s for O’s last dinner in Brussels before moving to Puerto Rico in August 2007!

No eating or drinking in the supermarket
No eating or drinking in the supermarket!

What is great about Place Jourdan is also all the terraces that are open during the [more or less] warmer season. They get packed during lunch time and after work when it is sunny. Most of them don’t mind that you bring your own fries (or other food) as long as you order something to drink. My father has his favourite bar where he always drinks a Leffe Brune (Belgian beer) when my parents visit Brussels.

On Sundays there is a market on the square and you can buy all sorts of delicious cheeses, sausages and fruits and vegs. The grilled chicken with roasted potatoes is another classic!

Kitchen
Orange kitchenette

And to round up, some photos of our new temporary home in Brussels! It is an apartment-hotel apartment (sounds funny, doesn’t it?) and it is definitely an ok sized apartment. Even though I don’t just loathe canned mushroom but also the colour orange, I guess I can live with an orange kitchen for a few months!?😉

The plastic boxes above the kichen cupboards were bought in Ikea on Monday and filled with food stuff since there isn’t much storage at all in the kitchen. The lower cupboards contain a fridge, a dishwasher and the rubbish bin and below the micro-wave oven to the left there is a Nespresso machine…

Bath room
Bath room with both bath tub and shower

Living room
Living room with a view over the big roundabout

Bed room
Bed room

We are off to the big Carrefour (supermarket) tonight to stock up on some more food and necessities…


Actions

Information

28 responses

5 05 2010
Desiree

Vad kul att få se lite hur ni bor för tillfället. Jag tycker att lägenheten ser himla fin ut. Orange är en färg jag gillar så jag tyckte det bara var läckert att ha lite av den i köket. Jag fortsätter att hålla tummarna för att ni hittar något fint på köpefronten då det gäller bostad.
Jepp visst känner jag till de belgiska pommefritten. De är ju världsberömda. Torget såg jättemysigt ut så man kan förstå att det är packat under lunchtimmen. De där pizzorna såg också supergoda ut. Champinioner ur burk är inte heller något som jag gillar. De smakar så himla konstigt. Jag vet att Victoria i Florida ÄLSKAR dem men jag gillar dem inget vidare.
Ha det bra och sköt om dig.

Kram!

6 05 2010
petchie

Desiree, lägenheten är verkligen fräsch och trevlig, trots det orange köket😉 Jag sitter och tittar på utsikten istället för köket så det stör mig inte så mycket, ha ha.
Vi har lagt vårt första bud på ett hus idag, sååå spännande! Jag tvivlar dock på att säljaren godtar det eftersom O satte ganska många villkor – vilket han gjorde rätt i tycker jag… Vi får se!
Det är så roligt att det heter French fries på engelska eftersom de är belgiska! På holländska säger man “vlaamse frites” vilket betyder just flamländska frites (vet inte om det var flamländarna och inte vallonerna som uppfann pommes frites men vi ska nog inte ta den diskussionen, ha ha).
Jag förstår inte hur Victoria OCH Annika (se hennes kommentar nedan) kan tycka att burkchampinjoner är goda! De smakar ju inte ens som champinjoner (eller “champions” som O och en svensk kompis kallar dem på engelska, ha ha). Jag avskyr dem och blir vansinnig när jag får sådana på pizza – faktiskt ganska vanligt i Italien!! I Lund är det nästan regel på färska champinjoner på pizzorna, tror att det var en pizzeria som började och sedan fick konkurrenterna finna sig i det. Men jag frågar alltid för säkerhetsskull.
Kram!

5 05 2010
Bella

Va fin och fräsh lägenheten ser ut! Helt nyrenoverad eller kanske ny?
Annars brukar ju hyrlägenheter vara sisådär men det kanske skillnad när det är ett hyr-lägenhetshotell…?
Åh, de där pizzorna såg sååå goda ut. Grrr! Nej, då är det inte kul att vara glutenintolerant🙂 Som när jag var i Italien. Hatade nästan italien pga av att alla mat såg så god och luktade himmelsk medan jag knappt kunde äta nått och var vrålhungrig hela tiden… (då tycker jag lite synd om mig själv😉
I Spanien äter man ju mycket på burk. Urk! Nej, jag är ingen burkmat-person. Tycker allt smakar metall? Olja? Vattnigt?

6 05 2010
petchie

Bella, lägenheten är helt nyrenoverad tror jag. Förra året bodde vi en vecka på samma lägenhetshotell och det luktade cigarettrök – bläää!😦 Det är stor skillnad på lägenhetshotell och möblerad hyreslägenhet… Vi har städerska varje dag, även om jag har en deal med henne att hon bara kommer när jag hänger ut “skylten”. Det behövs ju inte dammsugas VARJE dag😉
Usch, jag kan tänka mig hur tråkigt det är att vara glutentolerant, speciellt i Italien där allt är pasta och pizza! Första gången jag var i Italien reste jag med min dåvarande pojkvän som var VEGAN – inte heller lätt!
Det är sant att spanjorerna gillar burkmat, det har jag inte tänkt på innan. Jag har dock haft en diskussion med min svärmor om att inte sätta in öppnade konservburkar i kylen, inte bra alls men hon fortsätter så klart…
Kram

5 05 2010
saltistjejen

Hahaha jag skrattade när jag såg färgen i köket!!!!! Jag tycker dock den var rätt cool!🙂
Men jag vet ju att du hatar orange!!!!🙂🙂🙂
Skönt ändå att ert temporära hem ser så fräscht ut. Med amerikanska mått mätt ser det otroligt fint ut tycker jag!😉
“Ditt” torg verkar vara en härig plats! Jag sälkar sådana stälen där det passerar mycket folk så man kan sitta och abra studera människor och vara en i mängden. Känna pulsen från staden och filosifera lite. Det är ju även ett plus om det finns bra matställen där vilet det ju gjorde på “din plats”!
Kram kram!!!

6 05 2010
petchie

Saltis, ha ha, jag vet att DU gillar orange😀😀 Nåja, så länge jag sitter med ryggen mot köket är det ok😉 och jag kan faktiskt hålla med om att det ser ganska fräscht ut med en färgklick i köket, men det kunde ju vara en annan färg…
Bryssel vimlar av mysiga uteserveringar och torg där man kan sitta och kolla på folk. Jag gillar också det, överhuvudtaget iakttar jag mer än vanligt just nu – nyhetens behag av att vara tillbaka i Europa och i ett väldigt heterogent samhälle som Bryssel🙂
Kram!

5 05 2010
emmasofiadedorson

Orange ja…min tillfälliga lägenhet var helt orange-målad. Men vi skulle stanna så pass länge att vi målade allt vitt. Köket erat ser dock helt OK ut med oranga detaljer🙂

Lägenheten i det stora hela ser fräsch, ljus och lättstädad ut. Skönt att ha ett bra boende, även om det är tillfälligt!

6 05 2010
petchie

Emma Sofia, hu för en helt orange lägenhet!! Min förra lägenhet i Bryssel hade ljust aprikosfärgade väggar + gula snickerier i ALLA rum!! Hur tänker man när man bestämmer sig för en sådan färg? Jag fick dock höra att det var [den manliga] hyresvärdens favoritfärg och att han tänkt måla trapphuset i samma färg – men det blev ljusblått till slut😉
Lägenheten är väldigt fräsch och extremt lättstädad eftersom vi har städerska som kommer dagligen😉 (jag har dock bett henne att bara komma någon dag i veckan, vi kan faktiskt bädda själva och jag vill inte att det ska kännas som vi bor på HOTELL).
Kram

5 05 2010
Karlavagnen

Jag gillade inte heller färgen orange under alla mina år i NL. Men nu i Spanien så är den acceptable av någon anledning. Ert lilla hem ser väldigt fräscht ut!
Oranje boven!😉

6 05 2010
petchie

Karlavagnen, jag vet inte om jag hade klarat av att bo i NL😉 Det kanske är en ok färg nu för att det påminner dig om ditt förra hemland?? Lägenheten är jättefin och det enda vi kan klaga på är att det inte finns en ugn och lite ont om förvaringsutrymme… Men vi klagar INTE för det är företaget som betalar (tretusen euros i månaden, helt galet mycket pengar men tyvärr kunde vi inte sprida ut den budgeten på fler månader utan det är tidsbestämt 2-3 månader max).

5 05 2010
Fröken Anki

Kul att få läsa lite om vanor i Bryssel. Kul grej att få ta med sig maten till baren bara man köper dricka, lite som BYOB här. Mycket smart idé!

Kul att få se lägenheten också. Den verkar ju riktigt fräsch och med bra storlek också. En bra temporär lösning hoppas jag.
Lycka till med husletandet.

Ha det gott!
kram

6 05 2010
petchie

Fröken Anki, det blir nog fler inlägg om Brysselvanorna😉 Det är en bra deal barerna och “fritteriet” har gjort på det här torget! Vet inte om det är vanligt i andra delar av Belgien!? Man får tom extra servetter på barerna när man kommer med sina “frites” eller macka.
Det är en jättebra temporär lägenhet, men tyvärr har vi inte råd att fortsätta bo kvar när Os företag slutar betala (1 juli eller augusti), alldeles för dyr! Även om vi lyckas köpa ett hus snart så sägs det ta minst 4 månader att få alla papper i ordning (det är notarierna som tar sådan lång tid på sig) vilket skulle innebära inflyttning runt oktober!! Mao måste vi hitta ett annat boende i några månader till…
Kram

6 05 2010
Mary T.

I find it amusing that you have a dishwasher in such a little apartment, but no oven! Priorities in Brussels can sometimes be a little off the mark…

6 05 2010
petchie

Mary T, I agree!! Or why they have put a full size dishwasher in an apartment that only has a set of four of big plates, small plates, mugs and glasses… However I guess most people who stay in an apartment hotel aren’t dying to bake bread😀
xx

6 05 2010
Annika

Hey, den lgh ser inte så tokig ut. Där ska ni nog kunna bo ett par månader innan ni flyttar in i ert nya, vad det nu kan tänkas bli? Spännande!!!
Så kul att se bilder. Det orangea köket är liet coolt, tycker jag🙂
ÅÅ, kan tänka mig att det där pommesarna är goda!! Vill smaka!! Varför kan man inte smaka över bloggarna?
Men, menar du att man kan köpa en baguette med pommes i??? Snacka om CARB-overload!! HAHAHAHA!!!
Pizzan skulle jag gärna, gärna, gärna bita tag i…ser ju supergod ut.
jag har inget emot konserverade svampar, precis som Victoria. Knäppa jag kan tom äta dem direkt från burken😉
Sjukt va? Hehe…
Men visst är färsk svamp godare.
Som sagt, skitkul att se bilder fr lgh…
Stora kramar!!!

6 05 2010
petchie

Annika, för tretusen euro får man ganska mycket😀 Helt sjukt dyrt men vi bara tackar och tar emot när det är gratis😉 Jag erkänner, det orange köket är lite coolt trots allt!
Ha ha, du får komma hit och smaka på pommes fritesen! De serveras med majonnäs, eller någon smaksatt majonnäs-sås😉 Belgisk cuisine är inte riktigt för de som bantar – pommes frites, majonnäs, choklad, öl och våfflor!
Jag fattar inte hur man orkar smälla i sig en “kulsprute”-baguette med pommes frites, och så gärna en massa majonnäs på det!!
Du och Victoria är GALNA som gillar burkchampisar, de smakar ju inte som svamp! Jag kommer ihåg att Victoria också skrivit att hon gillar att äta dem direkt ur burken😕
Kram!

6 05 2010
Johanna

Mamma Roma’s – mmm smaskens! Dit får vi gå nästa gång jag kommer till Bryssel. Fredrik och jag har snackat om att åka och hälsa på i höst, om inte tidigare!

6 05 2010
petchie

Johanna, det låter som en bra plan – hjälper ni till att renovera det eventuella huset också så bjuder vi på Mamma Roma😉
Kram

6 05 2010
Marianne

Men den ser ju riktigt fräsch och fin ut, er lägenhet! Jag är en sån som gillar brandgult, inte för mycket, men en klick på det där sättet i ett tillfälligt kök tycker jag var superläckert. Just nu har vi faktiskt brandgula tabletter på matbordet och ett fat med brandgula apelsiner, jag tycker det piggar upp.

Men jag håller med dig om burkchampinjoner, de smakar bara svamp. Eh, ja men alltså, jag menar … : D De smakar bara slemmigt, så menar jag!

Den där pizzan ser supergod ut! Jag blev just nu sååå sugen.

HOPPAS HOPPAS att det går vägen med huset! Jag håller tummarna.

Kramar!

6 05 2010
petchie

Marianne, mycket fräschare än den lite unkna och inrökta lägenheten vi bodde i förra året i samma byggnad! Vi besökte faktiskt lägenheterna först den här gången och sa att vi inte ville bo i någon av de äldre bostäderna. Brandgult sa man ju förr för orange, det har du rätt i! Och visst, några månader är det väl ok att ha ett brandgult kök😀
Ha ha, burkchampinjoner smakar svamp – de har ju ingen konsistens, äcklig färg och smakar inte särskilt mycket heller. Tacka vet jag färska champinjoner, såååå gott!
Tack, du får fortsätta att hålla tummarna imorgon, vi har inte fått besked än om ägaren godkänner vårt bud! Så spännande! Om det går vägen blir det här nog en renoveringsblogg, ha ha!
KRam

6 05 2010
Ferferi

Pizzorna såg delicieux ut verkligen…! Måste bara fråga: är det stor skillnad på franskan där och i Paris? Skulle jag klara mig lika ‘bra’ (inte för att jag klarar mig dunderbra nu) där som här?

9 05 2010
petchie

Ferferi, pizzan är verkligen urgod med fräscha ingredienser och relativt billigt är det också! Det är snabbmatskoncept men mycket trevligare än Pizza Hut eller de belgiska “friterierna”.
Belgisk franska är mer eller mindre lik fransk franska. Den enda skillnaden är vissa ord (lait russe är kaffe med varm mjölk, beställer du en café au lait får du kall mjölk), och att man räknar som schweizarna dvs septante (70) och nonante (90). Du skulle klara dig fin-fint i Bryssel😉 Hör av dig om du bestämmer dig för att besöka Belgien, det tar ju bara 1½ timme med Thalys från Paris till Bryssel!

9 05 2010
Ferferi

Hej Petchie!
Ja Pizza Hut är verkligen inte min kopp med te. Pizza SKA vara med färska goda ingredienser och kvalitetsost. Det där med septane och nonante önskar jag att Frankrike också kunde överföra. Det är ju så löjligt sätt egentligen haha. But who am I to decide that. När jag diskuterat saken med fransmännen har de inte förstått vad jag menar med att det skulle vara konstigt! Hmm.. tänk om ‘man’ skulle ta och komma över faktiskt. Kommer absolut höra av mig då!

På tal om något helt annat: Jag har lämnat en liten överraskning till dig på min blogg. Så pallra dig över och hämta den! Som tack för en fin blogg helt enkelt🙂
//Ferferi i Paris

9 05 2010
Helly på Sicilien

Pommes är en av mina svagheter, måste nog ta mig till den piazzan nästa gång jag är i Bryssel🙂

Lgh såg ju helt ok ut.

Du har en liten utmaning att hämta på min blogg.

Kram från Jakarta

10 05 2010
petchie

Helly, du måste framförallt höra av dig till MIG när du kommer till Bryssel nästa gång😉 Jag lovar att ta dig till det här torget så kan du äta pommes och jag kan pizza😀
Lägenheten är väldigt fin och jag njuter nu av att ha städerska när jag jobbar och inte sitter här och måste gå ut i kylan när det ska städas, hi hi.
Tack för utmaningen, den ska besvaras snart…
Kram

9 05 2010
Anna (Sthlm)

Det var en snygg lägenhet! Det oranga köket så ju ganska trendigt ut! Du kanske ändrar dig och orange blir din nya favoritfärg!😉

Jag blev helt hungrig också av all mat! Men nu ska jag sova!🙂

10 05 2010
petchie

Anna (Sthlm), ja kök i starka färger är ju väldigt inne just nu… men nja, jag tror inte att det blir ett orange kök när vi har köpt bostad😉
Jag är själv vrålhungrig för tillfället så bäst att inte titta på mina egna bilder😀
Kram

17 01 2011
First weekend in Brussels 2011 « Petchie’s adventures

[…] We went for dinner on Place Jourdan in the evening – but not at Maison Antoine (the famous friterie)… See photos from last spring of the same square here. […]

Leave a Reply

