May weekends in Brussels

10 05 2010

May has started cold and grey after three incredibly sunny and warm April weeks. But the weather hasn’t stopped us from doing lots of fun stuff; the 1st May-weekend my dear French friend P No 1 came from Geneva to spend two days with us (and help us move to the apartment hotel). One of our Flemish friends, S came from Antwerp to spend the afternoon with us (P No 1 & No 2) and O.

Here are some photos of our weekend activities:

Driving to Tervuren
Driving to Tervueren, a park and village outside Brussels. The drive is beautiful, through the beech forest which at this time of the year is magnificent with its young light-green leaves. I am so happy that I will experience the new beech foliage twice this year as Olgakatt has told me that in the north of Skåne the beeches are still light-green! Maybe you have to be from Skåne to understand the obsession with the beech leaves in spring?😉

P1100141
Outside the African Museum in Tervueren – you wouldn’t guess it but it was pouring down with rain 10 seconds before I took the photo!

P1100144
Stuffed giraffe – the museum was celebrating its 100th anniversary the weekend we were there and it definitely feels OLD. Dusty and stuffy as in this giraffe, you can actually see the dust on it…

P1100147
Butterfly display in the African museum. Unfortunately a lot of the displays are just displays without any explanation or context…

P1100148
The “pirogue” weighs 3½ tons, is 22 metres long and was used in wars, being rowed by 100 men. It was carved out of one single tree trunk!

P1100150
Royal Museum for Central Africa, inaugurated on the 30th April 1910 

This past weekend: included a visit to Ikea with our French-Greek friends, strolling around the Avenue de Tervueren (just outside our apartment) during the 112th anniversary of the avenue (!!) with another French friend and playing badminton on Sunday evening…

P1100170
Is it just in Ikea in Belgium that the meatballs are served with fries? In Spain they refused to serve us fries as they were reserved for another dish… The boiled potatoes are usually so bad that I refer the fries.

Four cats on four different levels
Four cats on four different levels – view from our French-Greek friends’ house, apparently their neighbours are very popular with the cats in the neighbourhood!

P1100184
Sorry about the blurry photo but it was the only photo showing the whole avenue from Montgomery towards Parc Cinquantenaire.

As I wrote in my previous post, we woke up on Sunday morning to a view of tents and stands and no traffic in the roundabout and on the big avenue. O said that it must be the same festivities we visited 5 years ago on our first “date”. On the 22nd May 2005 (the date for the celebrations must be floating…) O called me up the day after we had met at a Eurovision party, to suggest that we took a walk to check out the market / festival going on in Avenue de Tervueren and here we are five years later!

P1100181
Belgian strawberries!

P1100183
We didn’t buy any cheese from Savoie (French alps) but I was very tempted…

P1100189
Flea market on one of the side streets

P1100199
Les Petits Gilles – our French friend C explained to us that the “small Gilles” is a carnival character. I tried to google the history of the character but I couldn’t find anything except for photos from carnivals in Binche and Nivelles (Belgian cities).

P1100201
The Small Gilles wearing sabots (clogs), bells around their waist, scarves and traditional black hats… 


A video of Let Petits Gilles where you can see parts of the avenue. The tunnel at the end is the one that crosses underneath the park…


Actions

Information

26 responses

10 05 2010
Lotta K

At ‘my’ IKEA they substituted meatloaf for the meatballs once… I almost cried.

10 05 2010
petchie

Lotta K, oh no, meatloaf instead meatballs, that’s sacrilege!! I know that meatballs should be eaten with boiled potatoes, which I love IF the potatoes are good ones. Unfortunately they are not usually very good when made in a big canteen like restaurant such as Ikea’s…

10 05 2010
Lotta K

In California you get small red boiled potatoes with skin… they’re surprisingly good! Sometimes they’re semi-mashed, and that’s not bad either. (Yea, I’m a IKEA regular, too. I go by myself, it’s almost like a ritual for me.)

Good to see you’re enjoying being back in Europe. It looks great, even the rain!

And good luck house-hunting! When you’re settled you need to send me your address, I have the perfect mail-able (in an envelope!) move-in gift!

18 05 2010
petchie

Lotta K, small red boiled potatoes with skin sound yummy! I don’t know who started calling Ikea the mother-ship for expat Swedes but I like that comparison…
Thanks, it sounds lovely that you are planning a move-in gift for us! I will definitely remember to send you our future address.

10 05 2010
Ferferi

Dont know about the meatballs in Paris since I’ve only been to IKEA once here and then never had the time to eat unfortunately. But I know that a lot of Swedes do go there so maybe I’ll ask them! Love allr your pictures. Especially the one with the leeves, the strawberries and last but not least the cats! It must be a cool feeling to wandering those streets where you were strolling for five years ago. Also… you made me crave for cheese now, damn it!🙂
//Ferferi in Paris

18 05 2010
petchie

Ferferi, the meatballs at Ikea aren’t great, I mean my grandmother’s meatballs are much better, but it’s something about the ritual of going to Ikea for meatballs when you get a little homesick for Sweden😉
Thanks for the photo compliment, you take lovely photos yourself!
I am so happy to be back in Brussels which is O’s and my city. We might not stay here forever but it will always be a very special place for us as we met here, and now living here for the 2nd time.

10 05 2010
Desiree

Även om det är kallt och grått nu så är jag glad att du fick inleda din vistelse i Europa med några bra och soliga helgen. Men nog kommer solen tillbaka. Det första fotot är såååå vackert. Jag älskar den där skira första intesiva grönskan. Härligt att du kommer få återuppleva detta när ni åker till Sverige i veckan. Ja ni har gjort många roliga och interessanta aktiviteter. Afrika museet verkade hur häftigt som helst. Vilka läckra och roliga träelefanter de hade utanför. Fjärilarna var jättefina också.
Ha ha det är lustigt med tillbehören till köttbullarna på IKEA beroende på vilket land man befinner sig i. Då vi åker till IKEA i Atlanta kan man ju få dem med Mac and Cheese självklart så det är inte ett dugg konstigt att man får dem med pommes i Belgien.
Marknaden verkade ju jättestor. Jag förstår verkligen att du var bra sugen på att handla ost i det franska ståndet. Såg ju bara sååå gott ut men också jordgubbarna. Ni verkar ha fullt med med att utforska och återupptäcka era gammla hemtrakter igen. Kul🙂
Kram!

18 05 2010
petchie

Desiree, det var helt perfekt att vi fick börja vårt Europaliv med sol, på det sättet blev det ju inte en så stor chock mot Karibienlivet även om det så klart var mycket svalare här😉
Tack, jag var inte helt nöjd med första bilden eftersom jag tog det från baksätet genom framrutan men det blev ändå ganska bra.
Afrikamuséet är häftigt men också sååå gammalt och omodernt. Vi diskuterade just om det är deras “grej” att behålla det gamla och inte modernisera?? Ibland önskar man att de hade mer information än bara de latinska namnen på larver i provrör och de uppstoppade djuren som är riktigt dammiga! Träelefanterna utanför är dock nya och jättesöta!
Hu, mac ‘n’ cheese med köttbullar!?😕 Natuligtvis äter belgarna köttbullarna med sina älskade frites! Förresten har man köttbullar i Belgien också men de är av megaformatet!! Typ man orkar max äta två belgiska köttbullar. Konstigt att de är så stora?
Marknaden var en engångshändelse, en gång om året som de stänger av hela boulevarden. Men Bryssel har många marknader på helgerna, en av de största hålls på söndagar runt en av järnvägsstationerna och den är ENORM.
Kram!

11 05 2010
saltistjejen

Oj vad ni har gjort mycket! och du jag kan säga att jag ÄLSKAR verkligen bokskogar så man måste inte vara skånsk för att uppskatta det. Haha! Det var en av de saker jag vekligen ville göra första gången jag träffade Mats familj i Skåne – att få åka till en bokskog. Minns att vi åkte till Kopparhatten!🙂
Hahaha, Mats tyckte nog det var lite lustigt att just DET var något jag så gärna ville…!😉
Kramar!!!

18 05 2010
petchie

Saltis, majhelgerna är verkligen fullpropppade med aktiviteter, vilket är kul och ganska typiskt för Bryssellivet! Vill man göra något med vänner får man boka in det långt i förväg för folk reser ganska mycket – hem för att hälsa på familjen, andra weekendresor etc. Maj är ju också speciell eftersom det är minst 2 långhelger (ibland 3-4 beroende när 1 maj och 9 maj (EU-dagen, helgdag för Kommissionsfolk) faller), vi åker till Normandie på fredag eller lördag för att fira Pingst med våra fransk-grekiska vänner!
Ha ha, så kul att du ville se bokskog första gången du träffade Mats familj i Skåne!! Kopparhatten har jag inte besökt sedan jag var liten, borde verkligen visa O mer av nordvästra Skåne – vi har bara varit i Höganäs och fyndat på fabriksaffären (lite roligt att O kommer ihåg och kan uttala konstiga ortsnamn som Höganäs, Veberöd och Yngsjö)😉
Kram!

11 05 2010
Annika

Här i Washington får man numera mos till köttbullarna. Faktiskt bättre än den där överkokta “skolpotatisen” de körde med fram tills för ngra år sen.
men mna får pommes om man ber om det…
Igår åt vi IKEAköttbullar härhemma. DE är goda🙂
Fick ni den där lilla svenska flaggan också? DET harjag aldrig fått här. GULLIGT!!
Härlig hlg ni har haft. Vacker skog, här finns ju tätt mkt bokskog också och visst är det lovely!!
OCH helt nytt för mig då jag kom hir från Sthlm. Där finns minsann inga bokskogar.
Härligt att du är tillbaka i Europa igen, i Bryssel. DET är ju där ni hör hemma. Men, jag saknar på ngt sätt att du inte finns på PR längre. Knäppt va???
Kram!!!

18 05 2010
petchie

Annika, jag HATAR den där äckliga, vattniga kokta potatisen. Det är ju precis som du säger skolpotatis (förutom att vår skolpotatis var oskalad), blä! Potatismos är gott, O tycker att jag är knäpp som gillar gatukökspotatismos men jag har nog ärvt det från min mor som också älskar korv med mos från gatukök.
Det var faktiskt lite roligt att det var bara JAG som fick den svenska flaggan på min tallrik (och jag var inte ens med och hämtade mat utan “höll” ett bord). Det brukar vara svenska flaggor på tallrikarna på Ikea i Spanien också!
Jag visste faktiskt inte förut att man inte har bokskog längre upp i Sverige, och att det var så typiskt skånskt.
Åh, vad söt du är som saknar oss på PR🙂 Jag måste lägga upp några av de sista bilderna från Karibien innan jag glömmer bort det.
Kram!

11 05 2010
Marianne

Jag fattar precis vad du menar med bokskogar på våren! Men så är jag ju halvskåning också : ) Och den där giraffen ser ut som om den hade stått hemma hos mig i en hel vecka utan att bli dammad : (

I Istanbul fick man potatis eller frittar till köttbullarna, som man själv ville. Har jag för mig. Jag brukade äta laxen där, för jag gillar inte deras fabriksköttbullar. Mina är godare : D

Jag säger som Annika, nu är ni där ni hör hemma men det är ju konstigt att du inte är Petra i Puerto Rico längre. Nu kommer ju inte Klas att fatta vem jag pratar om när jag säger Petra i Bryssel : D Och för mig blir det ju likadant, Marianne i Kairo blir Marianne i Helsingborg (hoppas jag).

Kramar!

25 05 2010
petchie

Marianne, det är något visst med den skira grönskan i bokskogar på våren. På vägen till vår gamla sommarstuga finns det en skogsväg som heter Linjen, det var precis som att köra i en grön tunnel när trädens blad slagit ut.
Visst är hemmagjorda köttbullar 100 gånger godare än Ikeas köttbullar, men de har blivit del av vår Ikea-upplevelse nuförtiden😉
Det är nästan så att jag själv tycker att det är konstigt att inte vara Petra i Puerto Rico längre😉 Samtidigt som det känns som det var evigheter sedan vi lämnade Karibien… Snart två månader sedan!
Jag hoppas också att det blir Marianne i Helsingborg, för då kan vi ses när jag är i Skåne!
Kram!

12 05 2010
Helly på Sicilien

Härligt med bokskogar🙂 Hoppas du trivs i Bryssel, men det verkar ju så.

Läste om när din franska chef som hängde up dina trosor på tork och fick mig ett gott skratt. Jag skulle kunna se hur det skulle kunna hända mig med när man stressar runt och knappt hinner hem innan man ska iväg igen. Kul att du bjöd på det😉

25 05 2010
petchie

Helly, jag stortrivs i Bryssel och det har gått över förväntan att anpassa sig tillbaka till Europa😉 Tack vare kära vänner och det nya jobbet har jag inte hunnit börja sakna Puerto Rico… Men det kommer nog som en chock när höstrusket sätter in i september-oktober😀
Ha ha, den där trosincidenten ville jag helst förtränga de första veckorna efteråt men sedan kunde jag skratta åt det.
Kram!

13 05 2010
Anna (Sthlm)

Var du på gamla Afrikamuséet så du kan jämföra? Jag har aldrig varit men detta nya museum ska ju visa den verkliga historien av vad belgarna gjorde i Kongo…

Tervueren och Forêt de Soignes, är det samma eller? Minns inte hur det är egentligen.

25 05 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag var på Afrikamuséet precis innan vi flyttade och blev rejält besviken. Och blev det igen den här gången!! Det är ju exakt samma museum, och som sagt, de har ju inte ens dammtorkat giraffen och elefanten inför 100-års jubiléet. Fortfarande samma gamla utställningar och inte mycket till självkritik när det gäller Kongo. Det kan vara så att vi missade någon utställning eftersom det var så fullpackat med besökare men det verkar inte som de gjort några större ändringar.
Tervueren ligger i Forêt de Soignes!
Kram

21 06 2010
Anna (Sthlm)

Trist😦

Då förstår jag hur det ligger till med Tervueren!

15 05 2010
bejla

Ser ju ut som härliga helgupplevelser. Kul med 112/5-års jubileumet. Lite av ett arrangemang! Roligt foto på katterna också!!🙂

25 05 2010
petchie

Bejla, det är ganska vanligt med en massa olika aktiviteter på gator och torg under våren och sommaren i Bryssel. Nu i helgen är det jazz maraton i centrala Bryssel och i början av juni är det en spansk festival som för 5 år sedan föll på samma helg som “avenue”-jubiléet, mao verkar det som många evenemang har flytande datum.
Kram

16 05 2010
Annaluna

Härliga bilder och roligt att läsa! Saknar dock redan Puerto Rico-inläggen… du var lite av min “Live-länk” från ön!

25 05 2010
petchie

Annaluna, tack! Jag förstår att du helst vill läsa mer om Puerto Rico, och jag lovar, det kommer… Även om det inte blir “live”😉
Kram!

17 05 2010
petchie

Hej allihop! Jag ska försöka hinna svara på era kommentarer imorgon. Det har varit lite mycket den senaste veckan med jobb och Skåne-semester…

25 06 2010
Rae

Hi Petra!

This morning during my morning run at the Parc Cinquintanaire I saw the big Belgian flag again hanging from the arc – so it is back. I just wanted to let you know, as you seemed to be concerned about its fate in one or your writings.

Wishing you a sunny summer and happy job hunting in the heart of Europe🙂
Rae

30 06 2010
petchie

Hi Rae! How nice to read to see YOU commenting on my blog! How did you find it? And I didn’t know that you were in Brussels! Let’s try to meet up! I will email you.

Leave a Reply

