Genom ett regnigt Europa…

17 05 2010

Tillbaka i Bryssel efter en kall och grå Kristi Himmelsfärdshelg i Skåne. Naturligtvis hade vi det jättemysigt trots det dåliga vädret, och ett inlägg kommer snart, men först är här några bilder för att visa vår låååånga bilfärd genom Europa förra onsdagen:

P1100210
Första gränsen…

990 km
5 länder
många vägarbeten
stau (köer)
12½ timmar…

P1100212
Vi stannade inte länge i Nederländerna utan fortsatte direkt till Tyskland efter en snabb kissepaus

Kunde inte låta bli att tänka på Tomas Ledins gamla låt eftersom vi hade så dåligt väder:

Man hade lovat bättre väder,
det kommer bara regn.
Det är ett hederligt gammalt lågtryck,
men vi är äntligen på väg.
Så här kommer vi nerför Autobahn,
genom ett regnigt Europa.
Men vad gör det?
Huvudsaken är att Du är med

P1100214
Många långtradare på vägen. Som tur är får de inte köra om under dagtid vilket gör att de håller sig i innersta filen…

P1100218
En bro i Ruhr-området där man måste koncentrera sig för att inte köra vilse i virrvarret av motorvägar och städer som växt ihop

P1100219
Första “stau” på färden och vad passar bättre än några smörgåsar medan man väntar…

P1100224
Matsäcken består nästan alltid av 1) stekta äggsmörgåsar (äggen är stekta, inte smörgåsarna) – mina favoriter 2) tonfiskmackor – Os favoriter

P1100227
Vad ingen vill uppleva alltför mycket på autobahn… STAU IGEN!

P1100228
P&O, som vi brukar kalla oss själva😉

P1100229
En spårvagn på autobahn?

P1100240
Äntligen har vi passerat Bremen och Hamburg och ser “ljuset”… Fehrmarn och Puttgarden!

P1100241
Helt plötsligt möter vi en massa bilar på den annars lugna landsvägen, det betyder att en båt precis har kommit in från Rödby

P1100243
Yes! Vi anländer 5 minuter innan båten ska avgå! Perfekt timing! (inte som den gången då vi precis missade färjan och fick vänta en timme på nästa, mitt i natten…)

Jag älskar bilsemestrar genom Europa, det är så vi alltid reste när jag var liten, och färjan Rödby-Puttgarden var andra* och sista båtfärden innan vi kom ner på kontinenten och tyska autobahn. Nu är det tvärtom, när vi anländer till Rödby i Danmark är vi nästan framme men de sista 235 km är sååå sega! Tur att man kan käka en röd pölse eller två på båten för att få lite extra energi…

P1100246
Mums, röda pölser är ett måste när man åker genom Danmark

P1100248
Inte så många andra bilar på bildäck

Vi kom äntligen fram kl 02 till min brors och hans flickväns hem. Så härligt att vara framme, även om vi var urtrötta och det knappt gick att kommunicera med min bror, han var väldigt sömnig…

P1100260
Sverige markerat på motorvägens asfalt utanför Kastrup, precis innan mynningen till Öresundstunneln

P1100264
Framme i Sverige, men först ska vi betala för Öresundsbron och berätta för tullarna att vi ska till Eslöv och inte Oslo (som de först trodde när O sa vart vi var på väg)…

Ursäkta för den dåliga bildkvaliten men bilderna är ju tagna genom bilrutan och på natten…

*) Första var naturligtvis Limhamn – Dragör, tänk så mycket smidigare det är nu med Öresundsbron som fyller 10 år i år! I slutet på 70-talet och början på 80-talet åkte vi ofta TT-line istället, dvs Trelleborg – Travemünde och slapp både de andra två färjorna och att köra genom Danmark. TT-lines båtar heter fortfarande likadant  – Peter Pan (som hade rött lekrum) och Nils Holgersson (gult lekrum)!


Actions

Information

34 responses

17 05 2010
bejla

Samma dagstur som vi ju tog för några månader sedan, fast då övernattade i i Köpenhamn (en passagerare skulle ju med flyget) varpå vi fortsatte 420 km norrut i Sverige.😉
Det där med autoahn och att det ska vara så snabbt förstår jag verkligen inte – jag tycker alltid det verkar vara kö! Och vägarbeten. Hmm…
Ser fram emot att läsa mer om själva Sverigevisstelsen också.
Kram🙂

19 05 2010
petchie

Bejla, jag kommer ihag dina inlägg om er Europasemester, hog igenkänningsfaktor😉 (ibland fattar jag inte vad som händer med mitt tangentbord, jag har ställt om det till svenskt men a:et med cirkel och o:et med prickar vill inte sig av ngn anledning).
Det är verkligen LYX att komma fran Skane, det har vi alltid sagt nar vi har kort hem fran kontinenten, att vara hemma när man kommer av färjan / bron!
Jag fattar inte heller det, autobahn är verkligen inte snabbkort med alla koer och vagarbeten. Det ar mest frustration tycker jag😕 Frankrike ar ett bra motorvagsland men sa betalar man ju ocksa peage (vagtullar)…
Kram!

17 05 2010
Ferferi

Jag är också en av få i världen som älskar bilturer genom Europa. Också det pga barndomsminnen! Ibland vill jag hellre bila/bussa än ta flyget enbart för att få sitta i en bil/buss och bara vara… Men vara passagerare är nog betydligt roligare än chaufför dock.

19 05 2010
petchie

Ferferi, bilsemester i Europa är verkligen det härligaste sättet att resa pá tycker jag! Tur att jag träffat en spanjor som tycker likadant (och som har fri bensin genom foretaget)… Jag kör aldrig utan är co-pilot och underhållare😉 Även om O faktiskt gillar att köra i tystnad sá nu senast läste jag en bra bok istället för att hålla låda😉 (praktiskt med motorvägar som är relativt raka och därför läsvänliga😀 )
Kram

17 05 2010
Fröken Anki

Bilsemestrar var min barndom också. Många, långa mil mellan Värmland och Skåne har avverkats, för det mesta på natten. Kanske är därför som jag sover så bra i bilen när jag sitter brevid?😉

Färjorna känns igen också. Bara man tänker på dom så kommer man nästan ihåg lukter och färger. Röda pölser är ingen favorit, men ack vad typiskt danskt det är.

Härligt att ni fick en fin helg ändå, trots tråkigt väder och köer på autobahn. Hoppas det blir en finare vecka som kommer.
kram

20 05 2010
petchie

Fröken Anki, jag undrar samma sak – jag sover sååå gott i bilar, men även på tåg, bussar och flygplan. Förra sommaren när jag var hemma i Skåne utan O och åkte med mina föräldrar i bilen somnade jag varje gång jag satte mig i baksätet. Mina föräldrar tyckte att det var ganska roligt!
Vad härligt att du får sådana associationer till färjorna med lukt och färger, för jag tänkte exakt det när jag tog fotona!! Det är verkligen barndomsminnen för mig också.
Solen skiner både i Skåne och i Bryssel nu! Jag hoppas på en solig Pingsthelg i Normandie, förra gången vi var där över Pingst var det likadant väder som vi hade i Skåne förra helgen.
Kram

17 05 2010
saltistjejen

Kul med rapport från vägarna!🙂
Hahaha jag skrattar åt att de trodde O´s uttal av Eslöv var Oslo!!! När vi bodde i Stockholm skulle M säga Årsta men i biljettluckan envisades de med att tro att han sa Ormsta (tror jag det var??). Det skrattade vi åt. Dialekt eller accent är inte alltid det lättaste.
Kram!

20 05 2010
petchie

Saltis, ha ha, man är ju lite “skadad” som bloggare och har dille på att ta foto på ALLT😉 O är dock alltid väldigt peppande och kommer med fotoförslag “ska du inte ta foto på det och lägga upp på bloggen?”
Det är INTE lätt att vara skåning “uppåt landet” som vi skåningar säger om resten av Sverige. Jag försöker alltid att prata väldigt TYDLIGT men de där r+s-ljuden som blir sje-ljud på stockholmska (Lars är ett typexempel) är svåra för oss skåningar. Det känns bara så fel att säga [Larsch]😀
O är ganska duktig på skånska ortsnamn – att han kan komma ihåg Veberöd, Yngsjö (och uttala!) och Höganäs är så kul tycker jag! Men jag antar att tullaren inte förväntade sig att en belgisk-registrerad bil skulle till just ESLÖV😀
Kram!

17 05 2010
Desiree

Det var en lång resa och många länder och gränser att passera. Det verkar som det nästan alltid är hopplöst på autobahn med kööer. Man får liksom alltid vara beredd på att sitta i kö där. Inte kul att behöva slösa bort tid på det sättet men inget att göra åt det hela direkt. Även om ni inte fick toppenväder i Sverige så verkar ni ju ändå ha haft det riktigt bra och fått mysigt umgänge med familjen och det är ju det som är det viktigaste. Kul med kontainern med era initialer.
Kram!

20 05 2010
petchie

Desiree, det är ganska häftigt att köra knappt 100 mil och passera genom 5 länder! Autobahn är verkligen jättejobbigt tycker jag. Både O och jag föredrar att åka genom Frankrike där motorvägarna har högre standard och det är mindre köer (förutom runt Paris så klart) men det går ju inte när man ska norrut, ha ha! På tillbakavägen ville vi försöka undvika Bremen och hela sträckan Hamburg-Bremen där det var 70 km med vägarbeten men det gick liksom inte (precis som man inte kan undvika Paris på vägen till Spanien från Bryssel om man inte vill ta värsta omvägen).
Exakt, det viktigaste var umgänget med familjen och jag tror att vi fortfarande lever på vår “solkredit” från Puerto Rico så vi berörs inte alltför mycket av dåligt väder – det är faktiskt sant!🙂
P&O är ett stort transportföretag och jag har alltid tänkt på det företaget när jag har kallat oss för just P&O men det här var första gången jag lyckades ta foto på en sådan container. Vi såg även en långtradare som hade en container där det stod Pe.tra!?
Kram!

18 05 2010
Elisabeth

Rödby-Puttgarden kommer ALLTID ha en speciell klang för mig, just för att det är så förknippat med semestrar. Tåg (och till viss del buss) för min del förvisso, men ändå samma känsla. För mig är det fortfarande obligatoriskt att köpa choklad av något slag i affären.😉

20 05 2010
petchie

Elisabeth, vad kul att vi är ganska många med samma minnen från Rödby-Puttgarden!! På tal om färjor skulle jag vilja åka till Dragör någongång och se hur det ser ut nuförtiden utan alla [fulla] svenskar och utan färjeläget. Det är väl så Puttgarden och Rödby kommer att se ut om några år (2014?) då den nya bron är klar! (vet inte om de har börjat bygga än men beslutet är väl iaf fattat tror jag)
Jag har faktiskt åkt tåg mellan Hamburg och Köpenhamn många gånger och jag kommer aldrig att glömma första gången vi skulle åka med båten (i bil) och O blev helt chockad över att det fanns ett TÅG med på färjan, ha ha😀
Kram

18 05 2010
Bella

Åh, barndommens långa bilsemestrar genom Europa, vilka minnen;) Vi bilade ner till Spanien från att jag var 7 år, så oj, jag kommer ihåg färjorna, vägarna, köerna…

Saknar att bila genom Europa! Nu tar jag hellre flyget (pga av ryggen) men nån gång ska jag ta min bil från Spanien hela vägen till Sverige…och tillbaka?

Va kul att ni har varit “hemma” i Sverige!

20 05 2010
petchie

Bella, jag blir så glad att läsa att vi är många som delar samma barndomsminnen från bilsemestrar i Europa! Men ojoj, bila ner till Spanien måste ha tagit tid! Vi var i Bretagne, Paris och Schweiz 1982 – jag undrar hur länge vi var iväg, tre veckor kanske? Nästan varje sommar körde vi till Schweiz där min fars morbror bodde, och tre somrar i rad i slutet på 80-talet körde vi till Côte d’Azur.
Jag förstår att det är jobbigt att sitta så länge om du har ryggproblem men om man tar resan som själva semestern så att säga och stannar mycket på vägen kanske det skulle gå? Vi har sagt så många ggr att vi ska stanna på vägen till Spanien, vid Atlantkusten (både franska och spanska) men ofta vill man ju bara komma fram så fort som möjligt. Problemet är ju det där med att man måste tillbaka med bilen, det hade ju varit smidigt om man kunde flyga ett håll😉
Kram

18 05 2010
Annaluna

Myysigt!!!

Hört att vädret är lite dåligt där nere, i Sthlm är det 22+! Hoppas du får lite sol på dig under semestern!

20 05 2010
petchie

Annaluna, japp, det var ganska kasst väder i Skåne i helgen😦 Men det blev ändå mysigt och vi satt ju ändå ute, ha ha!
Semestern ja, frågan är NÄR det blir något mer än långhelger? Jag försöker få ett besked av O om NÄR vi ska åka till Spanien och om det kan bli en längre vända till Skåne igen. Vi ska ju tillbaka hem till mig för att fira midsommar men det blir bara onsdagkväll-söndag och jag vill vara hemma läääängre.. Får se om jag kanske tar “egen” semester precis som föregående år om jag ändå inte har jobb från juli😉
Kram

18 05 2010
Helly på Sicilien

Och det som är så himla kul att nöta mil i bilen😉

Jag är rätt van från när jag var liten. Pappa hade tjänstebil som på den tiden innebar gratis bensin vilket betydde lååånga bilresor runt om i Europa.

Var oxå hemma i Sverige i helgen som var. Härligt när man bara kan åka hem över en långhelg🙂

20 05 2010
petchie

Helly, ha ha, O har tjänstebil och gratis bensin (i Belgien) så det är nog därför vi helst kör till Sverige och Spanien… Ja, och för att man kan ta med sig så mycket mer grejor fram och tillbaka – det blir mest i matväg. Ost och vin till familjen från Belgien, svensk ost, varmrökt lax, svenskt bröd (O älskar Polarbröd) m.m tillbaka. Och så klart olivolja, skinka, oliver etc från Spanien😉
Visst är det härligt med långhelger och när man bor ändå så pass nära att man kan åka hem över helgen. Det var det vi saknade mest med att bo på andra sidan Atlanten!
Kram

18 05 2010
Anne

Kul och trevligt inlägg!!! Sånt här gillar jag.
Förresten, jag visste inte att långtradarna inte får köra om dagtid, det var ny intressant info. Men låter ju helt klart smart att det är så.
Äggmackor och tonfiskmackor, helt klart vägkost i min smak. Gulligt att O t.om. har en servett i knäet, inget fult hushållspapper utan en fin servett.
Kram!

20 05 2010
petchie

Anne, tackar🙂 Det är nog ganska nytt att långtradare inte får köra om under dagtid och jag märkte något intressant förra veckan: i Tyskland är det förbudsskylt (kl 6-20), i Nederländerna är det “påbudsskylt” (kl 19-06). Kul med olika perspektiv på hur man skyltar😀
Hi hi, det är ju naturligtvis jag som hade packat ner Ikea-servetter till matsäcken. Kanske jag hade tagit hushållspapper OM vi hade haft hushållspapper men eftersom vi bor på lägenhetshotell och de håller med toapapper och Kleenex så har vi glömt att köpa hushållspapper😉 Servetter köper jag ju dock varje gång vi är på Ikea…
Kram

18 05 2010
Musikanta

Det är lite skillnad på vägarna nu och första gången jag åkte genom Europa med mina föräldrar 1950! Då fanns bara Autobahn i Tyskland och inga andra motorvägar.

Landsvägarna gick genom städerna och jag kommer ihåg att det var särskilt roligt att åka genom Holland eftersom man kunde kika in genom alla fönstren på husen där. Det ansågs nämligen inte fint att dra för gardinerna – då trodde folk att man hade något fuffens för sig…

I Frankrike var det ofta 60km/h även på genomfartslederna. Man åkte t.ex. genom Montelimar, där man tillverkade nougat! Men så mycket man fick se och uppleva! Men tid tog det…

Lite nostalgi med anledning av dina bilder från vägen nuförtiden.

20 05 2010
petchie

Musikanta, oj, jag kan tänka mig att det är stor skillnad på att köra i Europa nu och på 1950-talet. Vad intressant att läsa om dina bilsemesterupplevelser i Europa på den tiden.
O sa just förra veckan att jag upprepade mig när jag berättade (igen) att motorvägen mellan Malmö och Lund var Sveriges första “autostrada” som man visst kallade den då och den var hela 14 km lång😉 Kommer inte ihåg hur gammal motorvägen är men jag vet att det var något jubileum för några år sedan, 50 år kanske?
Jag har också hört ryktet om att man inte har tyllgardiner i Holland pga något lutherskt arv om att visa att man inte har något att dölja. Kanske är det därför tyllgardiner är så ovanliga i hela norra Europa!?

18 05 2010
Karlavagnen

Lyllosar som har ett stenskott till Sverige!!!😉

20 05 2010
petchie

Karlavagnen, jag vet – det ÄR LYX! Men tänk, under 2½ år var det DU som hade närmare till Sverige än jag😉

18 05 2010
Annika

Vilket otroligt mysigt inlägg! Oh, gillar starkt. Gillar alla bilderna och dina texter. Det tog ett tag innan jag såg att det var SVENSKA du skrivit på. DET är ju ovanligt!!
Rödby-Puttgarten är verkligen en klassiker.
Och vilken talande sångtext.
Urmysigt inlägg. Ser fram emot att läsa resten!!
Kramar från ett regnigt Reston!

20 05 2010
petchie

Tack Annika! Det blir lätt mysiga inlägg när man skriver om att resa hem😉 Ha ha, jag vet faktiskt inte varför jag skrev på svenska, kanske för att jag ville ha just den låttiteln som inläggstitel!
Det kommer fler inlägg om Skånehelgen, har fortfarande några mysiga bilder kvar att visa.
Kram från ett nu soligt Bryssel (och resten av Europa)

19 05 2010
Desiree

Fast Petra du missade att ta upp det där med att O var tvungen att knacka dörr på någon sexklubb för att ni skulle få bensin. Ha ha det lät verkligen spännande. Det måste du berätta lite mer om🙂
Jag hoppas han inte försökte sälja dig för att få bensin eller var det kanske i tyskland med tyska läderbögar så hade du kunnat sälja honom😉
Såg att du skrivit något mystiskt om detta på Facebook bara.
Kram!

20 05 2010
petchie

Desiree, ha ha, jag vet men det var ju på hemvägen det hände!😉 Det var ganska panikartat och helt bisarrt att behöva ringa på på en sexklubb för att få vägbeskrivning till en bensinmack. Vi var helt övertygade om att vi skulle få bensinstopp… Ha ha, det var i Belgien och hela byn verkade vara antingen bordeller eller skumma motell med erbjudanden om att hyra rum per 4 timmar…
Kram!

19 05 2010
olgakatt

Synd om dig att mina Lundhagskängor inte var hemma när du var i Skåne! Dom var ju på Åland och fixade högsommar där! När jag nu åkt därifrån regnar det där…

20 05 2010
petchie

Olgakatt, verkligen synd! Fick höra just ikväll att det var 24 grader i Skåne idag, tänk om vi hade haft en sådan helg istället för väder som kändes som det var mars-april och inte mitten på maj…
Du får hålla kängorna hemma under midsommar! Lova!!

20 05 2010
Emma

Aaah vilken resa! Jag älskar att åka bil ser du! Mackor med stekta ägg är vår absoluta utflyktsfavvis och i vår släkt kallar vi det “äggamada” och vi har alltid varm choklad till. Såna blir det till frulle imorgon och då ska jag tänka på dig!

Stor kram!

20 05 2010
petchie

Emma, vi är många som gillar bilsemestrar i bloggvärlden! Och äggmackor😀 Vad gullig du är, själv äter jag Polarbröd med Svecia-ost och tomatskivor på varje morgon den här veckan… kanske jag ska tänka på dig också😉 I helgen blir det varmrökt lax från Åhus, sååå gott! Det är det bästa med att köra hem, att vi kan fylla bilen med en massa god svensk mat!
Kram

24 05 2010
Anna (Sthlm)

Den är fin den låten, särskilt “huvudsaken att du är med”🙂

25 05 2010
petchie

Anna (Sthlm), Tomas Ledin är lite underskattad tycker jag😉 Sommaren är kort kan man ju leva utan men han är duktig på att fånga de där känslorna som man känner igen sig i.
Kram

Leave a Reply

