Ascension Weekend in Skåne

19 05 2010

Another photo post to show our Ascension weekend in Skåne. We are thoroughly enjoying the European long weekends in May, on Saturday we will head to Normandie for the Pentecost weekend. Pentecost Monday is a public holiday in most European countries, however not any longer in Sweden…

På väg att inspektera brors och flickväns trädgård
After a nice sleep in my brother’s and his girlfriend’s house, my sister and her new boyfriend joined us for brunch. Before leaving for the summerhouse (without our hosts), we had to inspect the garden! They bought the house in October last year and we had only seen the garden covered in snow.

Brors trädgård
O and I realised that we will never have so much outdoor space in Brussels! First of all, a free-standing house – forget about it in Brussels, plus a big garden AND a separate garage… I like the small group of different coloured tulips in the bottom right hand corner.

Stora Eken
Once we arrived in the summerhouse, my parents suggested a walk to the “Great Oak” – the same tree O and I did not find in January when we went on a snowy walk.

Stora Eken info
A rambling text about the “Great Oak” telling the story of how the local youths used to come to dance around it (?) in the old times…

Beach walk, Skåne
The “Great Oak”-walk continued on the beach…

Reading about the fisherman's cottage, Skåne
Reading about the fisherman’s cottage on a fishnet pole – the sign is both in Swedish and English!

Pillebänk
A “pillebänk”, a bench / sofa that you sit on and peel off the paint while watching the sea! My grandfather used to have one in the garden of our old summerhouse and I loved helping him peel off the paint while philosophising… I don’t think we ever got it really clean and eventually it was too rotten to be re-painted, but I am not even sure that was the goal😉

Looking for amber
The next day O, my sister, her boyfriend and I drove to the old summerhouse to see my grandmother and aunt. Another beach walk, where I was looking for amber with my aunt… I actually found quite a big piece, I think it is the first time ever since I don’t usually have the patience to check the seaweed like my mother and aunt.

Fika in old summerhouse
The left-overs of our fika with my grandmother and aunt in the old summerhouse

Extension under construction
The extension of the [new] summerhouse that will hopefully be ready for our big Midsummer’s eve party in June.

Guesthouse and a worker
My father put his two sons-in-law to work, moving big construction stones with the help of a wheelbarrow… They rewarded themselves with some Belgian beer afterwards😉

BBQ on a cold May evening
BBQ on a cold May evening – halloumi cheese and beef. We went to the butcher’s in Åhus and went wild; buying beef (we think it was the same cut that in Puerto Rico they call “churrasco”, in Swedish “flank stek”), thick pieces of unsmoked bacon (fläsk), and spicy sausages, and the shopping spree ended surprisingly with only ~350 SEK which was a big dinner for 6 people!

BBQ in candle light
The dinner by candle light and under blankets in the unfinished extension. Probably extremely Swedish to insist on sitting outdoors even though it was really cold!

Three candles and a ketchup bottle
If you look really closely, you can see a bottle of Felix ketchup and my sister’s blanket behind the candles… It was a cold evening!!

Räkmacka
A classic shrimp sandwich in a classic café called Felix Fenix in Kristianstad (not the same as the ketchup above). In Swedish we even have an expression about shrimp sandwiches which refers to somebody who has a very easy life without any troubles!

Colza field in Skåne, Sweden
A classic spring picture from Skåne – a yellow colza (raps) field

Leaving Sweden by the bridge
Last exit in Sweden – I always find this sign a little dramatic! Just before crossing the bridge to Denmark (well, first there is the toll station)..


Actions

Information

18 responses

19 05 2010
saltistjejen

Å vilken underbar helg trots det lite kylslagna vädret! jag bara ÄLSKAR detta med pillerbänken!🙂 men det var första gången jag hör detta uttryck. Är det skånskt????
Och fotot med era fikarester är underbart. Känns såååå svenskt på ngt vis. Detta med fika och tända ljus. Mmmmm….
Jag visste förresten inte att man kunde hitta bärnsten (det är väl amber??) i tång?!?!? Där lärde jag mig ngt nytt!🙂
Stor stor bamsekram till dig och O!!!!

20 05 2010
petchie

Saltis, jag vet faktiskt inte om pillebänk är ett uttryck från min familj men uppenbarligen sitter någon och pillar på den här gamla träsoffan vid stranden – fullt med färgflagor på marken under😉
Visst är det svenskt med tända ljus, och att man har det mitt på dagen, bara för att göra det lite extra mysigt!
Men oj, det är ju just i tången som man hittar bärnsten!!! Kanske är det för att du är mer en skärgårdstjej än sandstrandstjej som du inte vet det😉 Det var en riktigt bärnstenshelg, min moster hittade 4 stora bärnstenar (och hade hittat 4 dagen innan) plus mitt fynd.
KRAM!!

19 05 2010
Ferferi

Vad härligt ni verkar haft det! Och det där med pillerbänk var nytt för mig med måste jag säga. Du fick med en himlans massa svenska saker. Mest svenskt var nog det där med att envisas att sitta i kylan tycker jag. Himlar vad det stämmer. Varför plågar vi oss själva så? Haha återigen får jag hålla med kommentaren ovan; visste inte heller att man kan hitta bärnsten så! Coolt. Nu blev jag sugen på en räkmacka…mums.

20 05 2010
petchie

Ferferi, en mysig helg trots det dåliga vädret. Ha ha, pillebänk är nog antingen något speciellt för min familj eller iaf väldigt skånskt som uttryck😉
Jag var väldigt skeptisk till att sitta ute men fick acceptera att majoriteten, inklusive spanjoren, ville sitta ut för att det var m-y-s-i-g-t😀 Jag hade vantar på mig ett tag, ha ha!
Japp, det är i tång som du lättast hittar bärnsten!
Kram

19 05 2010
Fröken Anki

haha, vi pratade just om uttrycket räkmacka. Och konstaterade att det inte är så ofta det händer. Utan att man “måste jobba för det man vill ha”😉 Väldigt svenskt det uttrycket också tror jag. Det är inte så ofta man får en räkmacka här i USA heller, räkorna är ju inte så salta här att det smakar rätt. Åhh, nu blev jag sugen på det. Kanske kan bli till helgen, man kan ju alltid göra egen saltlag till räkorna.😀

Ser så härligt ut med promenaden på stranden. Jag har aldrig lyckats hitta nån bärnstensbit. Det vore ett riktigt fynd det!

Instämmer i att det nog är väldigt svenskt att sitta ute så länge det går på vårkvällarna. Vi gjorde detsamma här i fredags. Det var lite kallt faktiskt, bara 16 grader men med tröja på så går det. Och så nåt värmande att dricka.😉

Ert sommarställe ser jättemysigt ut. Hoppas att ni får en fin midsommar där i år.

kram

20 05 2010
petchie

Fröken Anki, ha ha, vilket sammanträffande! Ja, det är sällan man glider fram på en räkmacka men kanske man kan säga att mitt tillfälliga jobb var räkmacke-flax😉 Jag ansträngde mig inte det minsta för att hitta ett jobb och så bara hamnade det i knät på mig.. Att jag är timanställd och tjänar ungefär lika mycket i timmen som det kostar att köpa en lunchmacka (dyrt stället i min kontorsbyggnad men det är gott!) / 10 resor med Bryssels kollektivtrafik (har inte skaffat abonnemang än) är inte lika lyxigt😕 Jag klagar dock inte eftersom huvudsaken är att jag jobbar!
Jag har inte tänkt på att räkorna hemma är saltare än utomlands men det har du säkert rätt i. Hoppas att du får tillfälle att göra en riktigt smarrig räkmacka i helgen!
Jag brukar aldrig ha tålamodet att leta bärnsten, medan min mor och moster knappt kan gå på stranden utan att titta efter bärnsten i tången! Vi har flera glasburkar fulla med gyllene stenar.
Ha ha, jag hade vantar på mig på slutet när vi satt ute – det var nog mindre än 16 grader…
Midsommar ska bli kul, det blir Os första midsommar i Sverige (vi har ju firat i Bryssel och San Juan innan) och vi har 4 fransmän och en grek som kommer från Bryssel med oss.
Kram!

19 05 2010
Desiree

Vilka underbara bilder Petra. Åh rapsfältet är ju verkligen Skåne och svenskt. Roligt att läsa om alla dessa helgdagar och deras namn på engelska. Jag har fått lära mig vad de heter på engelska för jag hade inte den blekaste aning innan jag läste ditt inlägg här.
Vilken otroligt mysig middag ni fick med alla levande ljust i den nya tillbyggnade. Låter som ni har en underbar midsommar att se fram emot i år. Din mormors hus såg också jättemysigt och ombonat ut. Så där mysigt som bara mor och farmödrar har det hemma hos sig. Men det nyköpa huset var superfint! Såg så fint ut med de olikfärgade tulpanerna. Det är väl naturligt att man inte kan förvänta sig lika mycket yta i Bryssel där det inte finns mark och plats till friliggande hus och tomter på samma sätt. Det är olika förutsättningar. Ni får njuta av det när ni är hemma i Sverige och hälsar på istället. Men det är ju toppen om ni ändå får en liten trädgårsplätt i Bryssel.

Ha ha Pillebänk var ett roligt namn och begrepp men så sant. Där skulle man verkligen kunna sitta och pilla loss. Skulle passa mig perfekt för jag är en riktig pillis. Brukade alltid pilla bort stearin som runnit ner längst med levande ljus hemma hos mina föräldrar till deras förtret.

Underbara bilder och man ser verkligen att ni fick en härlig vistelse även om vädret inte visade sig från sin allra bästa sida. Kul att ni ska till Normandie snart.
Kram!

20 05 2010
petchie

Tack Desiree🙂 Vi såg faktiskt en massa blommande rapsfält i Holland och Tyskland också, de var gulare än de skånska som väl fortfarande inte är helt utslagna.
Ha ha, jag har stenkoll på alla helgdagar på engelska, franska och spanska, antagligen för att jag har jobbat i Bryssel (och de heter ju exakt samma på alla tre språken, plus minus några accenter). Just Kristi Himmelsfärd och Pingst är de bästa långhelgerna tycker jag!
Tillbyggnaden ska få fönsterdörrar mot trädäcket så i framtiden ska vi kunna sitta där utan filtar om det är riktigt kallt😉 Vi får se var vi sitter till midsommar, förhoppningsvis är det så pass varmt att vi inte behöver sitta under tak…
Den gamla sommarstugan är så fin och mysig, på ett helt annat sätt än den nya som så klart är fräsch och fin men inte lika “inbodd”.
Ja, det går ju inte att jämföra ett hus i en liten skånsk stad med Bryssel men det är verkligen kontrasten på vad man får för pengarna. Eller inte ens det, det är ju bara så att trädgårdarna så klart är mindre i en storstad.
Ha ha, då är vi verkligen lika när det gäller pillandet – och våra föräldrar också😉 Mina föräldrar blir lika vansinnig på mig när jag pillar på ljusen!
Normandiehelgen ska bli riktigt fin och solig, till skillnad från för 3 år sedan då vi hade exakt samma väder i Normandie som vi hade i Skåne i helgen…
Kram!

20 05 2010
Millan

Ser ut som en harlig helg!! Jag fick genast litehemlangtan nar jag sag dina foton. Det maste kannas ruggigt lyxigt att kunna kvista hem over en langhelg nu nar ni bott sa langt bort?!
Kram

20 05 2010
petchie

Millan, jag vet hur det är, man får nästan alltid hemlängtan när man ser andras “hemmabilder”… Jaaa, det är alldeles underbart att kunna åka hem över en helg nuförtiden! O försöker dock att dämpa min rese-entusiasm lite, han menar att vi inte kan åka hem varje månad😀
Kram!

20 05 2010
Helly på Sicilien

Visst är det härligt att kunna åka hem över en långhelg.

Kul det där med att vi svenskar måste sitta ute från Maj till september oberoende på temperatur😉

20 05 2010
petchie

Helly, så lyxigt och något jag inte tänkte på innan vi flyttade till Puerto Rico.. Det var så naturligt att kunna planera en långhelg (eller tom en vanlig helg, fre-sön) hemma utan att det skulle kosta en massa eller ta en massa tid…
Typiskt svenskt men ändå lite mysigt att sitta ute och kura under filtar vid tända ljus…
Kram

20 05 2010
utvandrare2000talet

Underbart inlägg, det här är ett riktigt typiskt Petchie-inlägg. Love it!
Haha, du fick mig att börja fundera på uttrycket räkmacka. Ja, det känns ju väldigt svenskt. Undrar vad de skulle säga om man började yra nåt på engelska om att sliding om a shrimp sandwich (eller nåt sånt)…. Finns det ens nåt motsvarande talesätt/uttryck på engelska…

Och jaaa, visst är det så svenskt/nordiskt det där med att sitta ute till vilket pris som helst. Jag tycker det är härligt, charmigt och så fint. Vad jag tänkt mycket på som utlandsboende, det är den där starka känslan för naturen svenskar har. Även om man inte är nån skogsmulletyp så betyder naturen, ljuset, årstiderna så mycket för svenskar. Det är något jag i alla fall insett och “sett” mer efter att jag blev utlandsboende. Visst har folk kärlek till naturen här där jag bor, riktiga friluftsmänniskor osv. Men det är på ett annat sätt, den svenska kärleken till naturen, förhållningssättet och att vara ute är annorlunda på ett sätt jag inte riktigt kan förklara eller riktigt sätta fingret på. Men det är andra känslor på nåt sätt än det jag ser här.
Vad mysigt din brorsa bor förresten, stor tomt. Kommer vi kunna köp hus nån gång i framtiden så är det på platser med Brysselstorlekstomt, tyvärr är hustomterns inte stora i de förorter där vi bor.
Ni har ju i alla fall förmånen och turen att kunna fly till havet och sommarhuset i Sverige, när vi vill känna mer yta. Får njuta av det då istället och tänka att skönt man inte har så mycket tomt att underhålla…
Ha det gott och många kramar från mig!

20 05 2010
petchie

Anne, ha ha, tycker du att det är ett typiskt Petchie-inlägg, vad kul!
Nä, jag tror inte att någon engelsktalande (eller något annat språk för den delen) hade fattat något om man börjat dilla om sliding on a shrimp sandwich – snacka om en rak översättning som inte alls funkar😀 Jag kan inte komma på något liknande talesätt på engelska.
Jag tycker också att det är ganska charmigt och mysigt att vi skandinaver uppskattar våren-sommaren så pass mycket att vi ville utnyttja den till max. Det är ju precis som det där att man får dåligt samvete om man inte är ute när det är fint väder… Det tog lite tid för mig att vänja mig av det där i PR😉
Det är en intressant observation om vårt förhållande till naturen i Norden och du har rätt! Jag märker ju det t.ex i den spanska familjen. Det är mer en stor grej om man ska ute och gå i naturen även om de egentligen bor så himla nära bergen och en massa natur. Jag tänkte på det senast i torsdags när vi var ute och gick med mina föräldrar. Mina föräldrar har rejäla skor / kängor, och oljerockar, det är lite sportigare än i den spanska familjen om man säger så (även om jag egentligen inte skulle kalla min familj sportig, inte alls i jämförelse med andra svenskar).
Min bror och hans flickvän har verkligen en jättemysig trädgård, och de har en hel del fruktträd, tom ett krusbärsträd som jag aldrig sett innan! De berättade att de gjort rabarberkräm förra veckan, men de glömde att bjuda oss på den..
Absolut, det är lyxigt att vi har tillgång till sommarstugan och att vi nu kommer att ha tillfälle att åka dit oftare och bara njuta av havet och naturen.
Kram

21 05 2010
Annika

Ja, det är ett typiskt Petchie inlägg!!
Anne har rätt!!
Det här är DU i ett nötskal: berätta lite, visa fina bilder…
DU får verkligen läsaren att känna sig närvarande och MED!!
Älskar den här sortens inlägg.
Underbart fina bilder av en kylig helg.
Flank steak heter det här också. Tillagade en sådan senast i onsdags. Gott, tycker jag.
ÅÅÅ, vad härligt att ni nu är tillbaks i Europa. men jag saknar dig allt på PR också, ska du veta…
HA det så bra och jag hoppas att vädret är lite bättre nu…
KRAMAR!!!

25 05 2010
petchie

Annika, vad kul att ni tycker om mina fotoinlägg. Jag känner att det inte blir tid för så många långa texter nuförtiden men så länge mina bilder uppskattas…
Aha, så churrasco heter flank steak i USA och flank stek i Sverige. Praktiskt med samma namn, annars kan det vara svårt att veta vad olika köttstycken heter på olika språk. Ibland finns de ju inte eftersom man styckar kött olika i olika länder. Min favorit bland svenska köttstycken är dock fransyska – inte för smaken utan för namnet, ha ha😀
Jag måste sätta mig ner och sätta ihop några sista PR-inlägg..
Kram från ett soligt Bryssel

24 05 2010
Anna (Sthlm)

Kul att läsa (och se) om er helg! Låter väldigt mysigt trots att vädret kanske inte var det bästa!

Vad kul med pillebänk! Har jag aldrig hört talas om men jag gillar idén!🙂

Jag visste inte att man kunde hitta bärnsten på de skånska stränderna! Kul!

Kul med midsommarfest planerad också!

25 05 2010
petchie

Anna (Sthlm), ibland behövs det inte fint väder för att en helgresa ska bli lyckad! Det var samma sak med vår Normandie-helg för tre år sedan, kallt och grått men oj, så mysigt. Jag ska snart lägga upp ett inlägg om våra dagar i Normandie förra helgen, vi hade så vackert väder!
Ha ha, det är nog bara i vår familj som vi kallar det för pillebänk😉 Men ser man till färgflagorna som låg under den där bänken på strandbrinken så pillas det även på den..
Jodå, det finns massor med bärnsten på de skånska stränderna, iaf om man har tålamod och god syn! Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara något speciellt att man kan hitta bärnsten (i tång) i Skåne, men det kanske det är!?
Midsommarfesten ska bli så kul, DÅ hoppas jag verkligen att vi har tur med vädret!!!
Kram

Leave a Reply

