Retro Skåne…

20 05 2010

Retro is very in at the moment, and I love it. One of my favourite homes, together with my father’s uncle’s home in Switzerland, is the old summerhouse that my maternal grandparents built in the 1950’s. Here are some photos of the living room plus retro views from Åhus:

DSC_1635
You can see the sea from the big windows. The piece of drift wood hanging from the ceiling looks just like a fish! It actually fell down once but my aunt (?) managed to glue it together again. The curtains are kind of new, they used to hang in my aunt’s living room but they fit really well in the summer house.

DSC_1632
It is probably really Swedish to light candles during the day to make a more cosy atmosphere…

DSC_1637
The green cupboard that actually isn’t a set but two separate cupboards that my grandfather (?) painted two shades of cool green

DSC_1638
The cuckoo clock reminds me of my great-grandmother… I am not actually sure why?

DSC_1634
If you have an ocean view, you need a pair of binoculars to see what is going on out on the water… The strawberry coasters (a Marshalls bargain) were a present for my grandmother which match an oven glove I gave her for Xmas. NB The small glass jar with amber from the beach

DSC_1641
I wonder where the coffee cups come from, they have a typical Skåne view printed on them. O and I were offered to take care of an old set of china from Rörstrands (not in the photo) that was my grandparents’ first china when they got married. We will pick it up next time we go to Sweden.

DSC_1642
The old radio – my grandfather used to listen to the “sea report” (Sjörapporten) every morning

P1100306
An old picture – maybe it used to hang in my mother’s and aunt’s room? (such an amateur mistake, you can see my reflection in the glass)

P1100305
One of my grandfather’s drawings from when he was a child. He named the boat after his mother – isn’t that sweet?

Old bakery in Åhus
The old bakery in Åhus
DSC_1643
The old bakery is only open every other weekend

Old house in Åhus
I really liked this building in Åhus. I wonder who Stig Johansson is – is it his office or just his home?


Actions

Information

26 responses

20 05 2010
olgakatt

Åhus är fint! Jag åker dit ibland. Hoppas ni fick en dos nyutslaget boke att minnas hela året!
När ni kommer till Skåne för litet längre period hoppas jag att ni kan svänga förbi min by i Göinge, det ökar er bilfärd med nån bråkdels promille!

25 05 2010
petchie

Olgakatt, jag har återupptäckt Åhus de senaste åren tack vare den nya sommarstugan. Under många år åkte vi bara till Åhus för att äta glass på Glassbåten😉 (och innan dess på Tre Toppar!)
Vi njöt av bokskogarna, rapsfälten och den skånska våren!
Tack för inbjudan, det skulle verkligen vara trevligt att få uppleva Göinge som jag inte känner till särskilt väl alls. Nästa Skåneresa är till midsommar men då blir det en snabbvisit igen (onsdag-söndag) men förhoppningsvis kan vi komma tillbaka senare i sommar / höst för en längre visit.

20 05 2010
Ida Sweden + Australia

Hittade din blogg av en slump och sag ditt inlagg om Ahus! Vilket sammantraffande. Ar sjalv ursprunligen fran en liten by utanfor Kristianstad fast mer at Blekinge hallet🙂 Vackra bilder pa intressanta foremal! Ha det sa bra / Ida

25 05 2010
petchie

Ida Sweden + Australia, vad kul att du hittade min blogg – välkommen! Och tack för dina fina ord. Jag ska kolla in din blogg!

20 05 2010
Anne-Marie

Vilket härligt “retro”inlägg och mysiga bilder. Har aldrig varit i Åhus men det verkar helt klart vara värt ett besök. Kram!

25 05 2010
petchie

Anne-Marie, tack! Jag borde ha visat fler fina bilder från Åhus, som faktiskt påminner om Visby, iaf på sommaren… Det är vackra gamla tegelhus med rosor och stockrosor som växer runt knutarna, minst lika fint som Simrishamn och de andra samhällena längre söderut på östkusten (Österlen).
Kram

20 05 2010
Desiree

Verkligen vackra miljöeer. Gillar de gammla husen och bageriet. Fick du gå in och fota där fast det inte var öppet (det såg så tomt ut). Gillar de stooora fönstrena som sitter i hörnet på huset. Man får en härlig utomhus känsla fast man är inne. Lampetten på väggen var också himla fin. Gillar också den gammla radion, helt klart cool! Funkar den fortfarande?

Jättemysigt inlägg. Det gamla skåpet i grönt ser verkligen ut att vara en perfekt matchning. Man hade absolut trott att de hörde ihop om du inte hade sagt att de inte gjorde det utan bara var målade så.
Kram.

25 05 2010
petchie

Desiree, min syster och jag gick och beundrade alla de söta husen i Åhus och till slut sa jag att det var svårt att hitta ett enda som inte är fint och pittoreskt😉
Bageriet var öppet, men de hade försäljning i rummet bredvid. Jag vet faktiskt inte varför de inte använde entrérummet där de hade de här fina glashyllorna!?
De stora fönsterna i den gamla sommarstugan är verkligen härliga. Min mormor och moster berättade att de gick att öppna förrut men det går inte längre. Det är nog säkrast så, annars skulle det kanske vara lättare att göra inbrott.. Jadå, radion fungerar fortfarande!
Jag har också alltid trott att de två gröna skåpen hörde ihop men så var det alltså inte fick vi reda på under vår fika. Överskåpet hade varit köksskåp i det som nuförtiden är mina föräldrars badrum i huset i stan (det som renoverades förra vintern) men det var många år sedan…
Kram

21 05 2010
Cecilia/svengland

Det bageriet har man varit i många gånger! Får nästan lite hemlängtan när jag ser bilderna från Åhus – men om ett par månader är vi där igen på grönbete på sommarlovet!🙂

25 05 2010
petchie

Cecilia / Svengland, ja visst ja, du är ju från Åhus! Jag längtar också efter sommaren även om jag inte är säker än på hur länge jag kan vara hemma i år.. SOmmarlov i Skåne är dock en nödvändighet!

21 05 2010
Karlavagnen

You inspire me as always…

25 05 2010
petchie

Karlavagnen, tack! Ska kika in på din blogg för att se om du har skrivit något i samma stil😉

21 05 2010
Helly på Sicilien

I Århus har jag aldrig varit, men det ser härligt ut. Håller faktiskt på att leta efter en gammal traditionell sommarstuga hemma. Hade varit helt underbart att ha…

29 05 2010
petchie

Helly, jag har inte heller varit i Århus (Dk) men däremot Åhus😉 Vad härligt att du / ni håller på att leta efter en svensk sommarstuga – det är så mysigt att ha någonstans att åka till på somrarna i Sverige. Vi har funderat på att själva köpa något, i antingen Spanien eller Skåne men det känns som våra familjer har tillräckligt med hus för oss också🙂 Os mormors gamla hus i en liten by på spanska landsbygden är ett dröm-renoveringsobjekt för oss men först måste bouppteckningen ordnas (tror det är 6 år sedan hon dog…)😕
Kram!

21 05 2010
Annika

Vilket superdupermysigt inlägg, Petra…
Jag stengillar det.
SÅ mysigt och så retro allting.
Den där tavlan av flickan som badar i skuggan av en kärleksört är helt underbar. Älskar den.
PLUS den fina bilden av båten Ella.
Den lilla transistorradion där sjörapporten avlyssnades (ja, den är en klassiker).
Underbart inlägg.
OCH, nej jag har aldrig varit i Åhus.
KRAMAR!!!

29 05 2010
petchie

Annika, tack, jag blir lika glad varje gång ni gillar mina fotoinlägg🙂
Har du sett bilden av flickan och kärleksörten förut? Jag tycker också jättemycket om den! Det är en av tavlorna som jag räddat från den gamla sommarstugan och som nu finns i det nya sommarhuset. Jag gillar verkligen att blanda gammalt och nytt på det nya stället även om min far helst vill ha mest nytt😀 Jag ska försöka att komma ihåg att ta fler foton där vid midsommar så ni kan se hur det ser ut inomhus. Vi använder min brors gamla bokhyllor, mitt gamla köksbord + pinnstolar m.m. Jag hade gärna målat allt vitt men det får jag inte😉
Sjörapporten OCH radion är båda klassiker, eller hur! I det nya sommarhuset har vi en cool retro radio – känner du till Tivoli radioapparaterna? Vi köpte en till min far i 60-års present och jag vill verkligen ha en SJÄLV!!
Ha ha, du har väl inte ens varit i Skåne…
Kram!

21 05 2010
Annaluna

Gud så mysigt!

29 05 2010
petchie

Annaluna, visst är det något speciellt med gamla sommarstugor! Undra om det är typiskt svenskt att gilla den stilen?
Un abrazo

21 05 2010
Marianne

Tack för en minisemester i Skåne! Det känns nästan så när man ser foton på det här sättet. Läste nyss ikapp mig hos Saltis, och där fick jag en minisemester i DC, nu en i Skåne. Perfekt att kunna resa på det här sättet : )

Hahaha, det är hemskt att behöva sitta ute och äta när det är så där kallt! Men snart får jag väl ta skeden i vacker hand och anpassa mig. Måste alltså leta reda på dunjackan : D

KRAM!

29 05 2010
petchie

Marianne, varsågod! Hoppas att du snart får tillfälle att åka hem till Skåne, gärna när jag också är där😉
Visst är det härligt att kunna ta del av bloggarnas resor på det här sättet!
Ha ha, jag hade faktiskt inte så svårt för att vänja mig vid att sitta ute och huttra – även om jag var lite skeptisk till att sitta utomhus så det var ju mysigt under filtarna😀
Kram

22 05 2010
Fröken Anki

Vilket härligt sommarhus! Gillar tanken på att kunna se havet från vardagsrummet.

Gamla konditorier är nåt som jag gillar också. Retrokänsla att se de där diskarna, även fast de var tomma. Men tänk fyllda med alla goda svenska bakverk, och räkmackor!

Hoppas ni har en fin helg!
kram

29 05 2010
petchie

Fröken Anki, havsutsikten är unbeatable! Det är verkligen härligt att vi har strandskyddet i Sverige så det är begränsat hur nära och stort man får bygga stranden… På det nya stället har vi tyvärr inte havsutsikt men det är knappt 10 min promenad till stranden, vilket så klart känns lååångt efter att ha varit väldigt bortskämda på det gamla stället men samtidigt är det inte så långt egentligen!
Jag förstår inte varför de inte använder de fina glasdiskarna på det gamla bageriet, istället har de lagt upp alla bakverk och bröd på vanliga bord i ett inre rum. Synd tycker jag.
Kram

24 05 2010
Anna (Sthlm)

Mysigt! När jag tänker “retro” tänker jag framför allt på 50-, 60- och kanske också 70-tal. Äldre än så blir mer gammalt🙂 Så gröna skåpet kändes inte så retro men radion och bageriet är klockrent retro. Iofs kan nog 30-40-talsfunkis också vara retro… hm, det kanske beror på saken och designen mer än årtioende😉

På tal om bageriet, tänk att de ändå håller öppet varannan vecka. De kan ju inte göra det för vinsten direkt utan för att det är kul.

29 05 2010
petchie

Anna (Sthlm), du har rätt i att retro nuförtiden främst hänsyftar till 1950-tal och framåt. Den gamla sommarstugan är en blandning av äldre och retro, huset byggdes på 50-talet och möblerades med vad min mormor och morfar hade över från huset i stan.
Ja, det måste vara eldsjälar som driver det gamla bageriet! Jag vet faktiskt inte varför det inte är öppet oftare… Mina föräldrar vet säkert😉

25 05 2010
Taina

Underbara foton! Du fick med så många detaljer. Och självklart ska det finnas kikare i en stuga. Helt klart.

Vad mycket jobb det måste vara att ha öppet bara varannan vecka. Det måste ju försvinna en del av flytet då skulle man kunna tycka…

Kram kram

29 05 2010
petchie

Taina, jag tycker att det är kul att fotografera detaljer i olika hem. Jag läser ganska många inredningsbloggar och har blivit inspirerad av interiörfotona😉 Kikare är en nödvändighet, för att titta på fartyg ute på havet och rådjur och annat djurliv på tomten…
Ja, det är ganska märkligt att bageriet bara har öppet varannan helg, speciellt som det är extremt populärt!
Kram!

Leave a Reply

