Brussels Views from the past week

29 05 2010

Phew, I have just answered all your comments! Thank you so much for all the anniversary greetings and the appreciative comments on the “retro”-post. I don’t have much time left to blog today and unfortunately not enough time to write about our Normandie weekend last week but here are some photos from the past days:

P1100335
As I know that my readers like my breakfast photos, here’s one from last Saturday before heading to Normandie! We invited the Greek-French couple to taste some Swedish bread (Polarbröd) and cheese (Svecia, I just love the name of that cheese!) together with some French saucisson…

P1100343
Waiting for the metro train – I feel like such a commuter nowadays! Last time I lived and worked in Brussels, I walked to work…

P1100344
I have to change metro line once on my way to and back from work. On my way home I sometimes have to wait for the correct train to pass as the platform serves two different lines.

P1100346
An old metro train – wrong line. I was very pleased that when my train arrived it was a new one😉

P1100349
Thursday drinks at Plux (Place Luxembourg) – a classic! You met lots of people that you know, more or less😀 Read more about the Place Lux tradition here.

P1100351
My view this afternoon – what is being constructed outside the window?

P1100353
Aha, this was what they were building! I had completely forgotten that tomorrow is the Brussels 20 kms and we will have a great view over the 19th km!

P1100355
A balanced blog snack? The trick is to have a bigger bowl for the fruit than the sweets…

Tonight we are supposed to have a Eurovision BBQ with our Greek and French friends, but it just started raining :-(  Speaking of that European tradition, last Friday it was exactly 5 years ago that O and I met at a Eurovision party!!


Actions

Information

20 responses

29 05 2010
saltistjejen

Vist kan det vara svårt att få tid för bloggen ibland. Men så är det bara. Kul att du uppdaterar ändå så vi får se lite om hur livet lever med er. och DU vad avis jag blir när jag ser godisskålen!!!!!!!!
KRAM!

1 06 2010
petchie

Saltis, ja ibland blir det lite för mycket av det goda livet, men jag vill ju hålla bloggen levande😉
Hi hi, O tyckte att mitt mellanmålsfoto var förfärligt och skällde på mig för att jag påstod att det var ett “balanserat” mellanmål så länge godisskålen är mindre än fruktskålen😀 Själv är jag imponerad över hur länge min godispåse från Sverige har räckt, det finns fortfarande en hel del kvar…
KRAM!

29 05 2010
Charles Balesi

Bourbonnais, Illinois, Etats-Unis
(l’Amerique du nord “profonde”)

C’est toujours agreable de regarder ds photos de scenes urbaines europeennes, surtout depuis ou je suis, a environ une soixantaine de kms SE de Chicago, qoique n’ayant aucune raison de me plaindre de mon enrionnement immediat….
Question No,1) Je remarque une note ci-dessus en Flamand. Avec tout le respect du aux langues regionales – et, etant Corse, et defenseur fanatique des particularismes, c’est une observaton sincere – ne serait-il pas avantageux “for the sake of understanding”, de doubler avec une traduction en francais??
Question: 2) Si vous lisez mon blog (www.blogfromfrancewithlove,com) pour Mai, vous trouverez un paragrafe sur la situaton belge (Flandres versus Wallonie) et les elections du 13 juin.
Dans ce contexte, j’aimerais que votre Blog nous apporte quelques lumieres, anecdotes…
Merci encore,

1 06 2010
petchie

Charles, merci pour votre commentaire sur mon blog.
1) Le commentaire ci-dessus n’est pas en flamand mais en suédois et surtout un commentaire personnel pour moi d’une amie suédoise. (je suis Suédoise et ne pas Belge)
2) Je n’ai pas encore eu le temps de visiter votre blog, je n’ai pas beaucoup du temps en ce moment pour lire des autres blogs mais je vais essayer de vous lire bientôt.
Ma compréhension de la vie politique belge n’est pas très grande mais peut-être je trouve le temps et l’inspiration pour écrire encore un texte sur les elections belges.

29 05 2010
Ferferi

Aaah so you met during a Eurovision party? How cool!

1 06 2010
petchie

Ferferi, japp! En äkta europeisk romans som startade tack vare Eurovisionsfestivalen 2005!😉 Vi är inte någon av oss några större schlagerfans men nu var det ju trots allt 5 år sedan och det är alltid kul att se tävlingen med en massa olika nationaliteter!

31 05 2010
Marianne

Grattis till femårsdagen! Även om det är ett par dagar i efterskott vid det här laget. Den där godisskålen ser … god : ) ut!

Kramar!

1 06 2010
petchie

Marianne, tackar! Vi firar egentligen mer den 5 juni då vi “blev tillsammans” efter diverse dater, bl.a köttbullslunch på Ikea😉
Skålen är från Ikea och godiset direktimporterat från Skåne… Det finns en hel del kvar faktiskt men just nu är jag inne i “ett-äpple-om-dagen”-rutin istället vilket gör O mycket glad (han tycker att jag äter alldeles för mycket godis och för lite frukt😉 )
Kram!

2 06 2010
Marianne

5 juni! Då firar vi också, det är vår bröllopsdag! Oj, vilken tur, då har Klas kommit hem igen. Elva år blir det i år.

Kram!

31 05 2010
Anna (Sthlm)

Så ni träffades på ett Eurovisionparty! Kul! Hoppas ni fick en bra Eurovisionkväll i år också trots regnet!

1 06 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag trodde att jag hade tjatat sönder historien om hur vi träffades på en Eurovisionsfest organiserad av en irländsk kompis vid Place Jourdan (i en lägenhet med utsikt över Maison Antoine, hi hi).
Det blev en mycket trevlig kväll i år också, det blev uppehållsväder så att vi kunde grilla och sällskapet var trevligt – 8 greker, 5 fransmän + O och jag!
Kram

2 06 2010
Anna (Sthlm)

Måste ha varit innan jag började läsa! Eller så har jag läst dåligt🙂

1 06 2010
Helly på Sicilien

Polarbröd… *drömmer* Imorgon ska jag hem till Sverige får nog passa på att äta lite polarbröd då🙂

Jag har en liten utmaning där jag skulle vilja att du lägger upp ditt favoritrecept på din blogg. Tanken är att det ska bli som en liten kokbok online med alla bloggarnas favoritrecept.

Alla är välkomna att delta och hoppas att du oxå gör det.

Kram!

1 06 2010
petchie

Helly, hi hi, man blir alltid inspirerad av andra utlandssvenskars fynd hemifrån – oavsett om det är godis, mat eller böcker😉 Polarbröd har jag faktiskt inte ätit så ofta som nu när O har upptäckt det😀
Vad kul med bloggarnas favoritrecept, jag kanske länkar till något av mina gamla recept eftersom de flesta av mina favoritrecept redan ligger uppe på bloggen. Jag brukade nämligen lägga upp recept på onsdagarna men det var ganska länge sedan sist…
Kram

3 06 2010
Desiree

Kul att få se lite mer bilder från din vardag. Ha ha smart att ha en större skål för frukten än godiset. Det verkar vara hur poppis som helst med de där torsdagsdrinkarna, oj himmel vilken lång kö!
Hur trivs du med jobbet? Bor ni kvar i den tillfälliga lägenheten fortfarande?
Sköt om dig och ha en bra dag.
KRam!

13 06 2010
petchie

Desiree, vardagsbildern är alltid kul tycker jag, speciellt om man jämför – t.ex med hur min karibiska vardag såg ut😉
Tordagar på det här torget, Place Luxembourg, måste upplevas, det går liksom inte att beskriva hur MYCKET folk det är!! Folk får inte plats på uteserveringarna och står alltså upp bredvid så att säga. Det är ganska hysteriskt, och det är otroligt att det inte sker fler olyckor eftersom busshållplatserna ligger mitt i alltihop! Det måste vara ett helvete för busschaufförerna att parera så att de inte slår ner folk med sidospeglarna på bussarna… Nuförtiden festar folk även mitt på torget där det finns en liten gräsmatta med en staty, antagligen för de som tröttnat på att trängas på uteserveringarna😉
Vi bor kvar på lägenhetshotellet i ca 1-1½ vecka till, sedan flyttar vi till den lilla vindsvåningen… Jobbet trivs jag jättebra på men tyvärr har jag bara några veckor kvar innan kontraktet går ut den 2 juli. Men först ska jag ta ledigt 3 dagar för midsommar då vi kör hem till Skåne igen!
Kram

4 06 2010
Annika

Äkta Petchie inlägg som vi know and love!!
Så annorlunda livet nu är mot PR, visst?
Alla är så påklädda då de väntar på t-banan. Jag förstår ju att det inte år så varmt. FAST, nu kanske det är det.
SÅ coolt att du och O träffades på ett ESC-party!!!
FINA bilder!!!
KRAM!!!

13 06 2010
petchie

Annika, ha ha, tack så mycket!!! Vad kul att du tycker att jag en speciellt bloggstil😀
Ja, snacka om att livet är så annorlunda från Karibien – men det här är mer min stil om man säger så😉 Men visst saknar jag Puerto Rico med jämna mellanrum, framförallt vännerna!
Nja, vädret skiftar väldigt, igår var det sol men inte särskilt varmt – precis under t-shirtsvärme om man säger så. Det är faktiskt ganska kul att se hur skiftande folk klär sig i Bryssel, vissa slänger av sig kläderna så fort det blir en gnutta varmt (barbenta kvinnor i kjolar och klänningar) medan andra fortfarande går omkring i vinterjackor och stövlar!?
Hi hi, O och jag är ett äkta EUROPEISKT par som möttes i Europas huvudstad på en Eurovisionsfest – mer europeiskt kan det väl knappast bli😉
Kram!

5 06 2010
emmasofiadedorson

Osthyveln…min spanske sambo menar att det är väldigt svenskt. Är det så? Jag kan inte komma på att jag funnit osthyvlar någon annanstans än på IKEA utomlands, men har å andra sidan heller inte ledat särskilt idogt.

13 06 2010
petchie

EmmaSofia, osthyvlar är definitivt väldigt skandinaviskt!! Jag vet inte i vilket skandinaviskt land de “uppfanns” men de kommer från oss helt klart. Nuförtiden kan man nog hitta osthyvlar i belgiska mataffärer men här är det fortfarande vanligast att man köper hårdost redan färdigskivad. Under vår “svenska” frukost med våra fransk-grekiska vänner (första bilden) undervisade O fransyskan i hur man hyvlar en ost och varnade henne att min far blir väldigt arg om man gör en “kälkbacke” av osten😀

Leave a Reply

