Ektorp, Norden and Pax…

13 06 2010

While O and Greek Y spent yesterday in the company of the above-mentioned pieces of furniture, I sat outside on the roof top terrace reading Elle Decoration (UK edition) and listening to the sound of the wind in the big trees. The only thing missing was a mug of coffee or tea…

View from the terrace
The view from the terrace – I discovered that the neighbours with the terrace opposite don’t have a door to their outdoor space and have to climb through a window to get out there!

Entrance to the apartment from terrace
The terrace hasn’t been finished yet but the floor will have these wooden tiles that you can see in a pile next to the provisional steps

When we were getting really hungry, French S came with newly baked baguettes (not home-made though), cheese and ham and made us some delicious sandwiches.

Kitchen part of flat
The new Norden side table looking good on the left, and will be a great addition to the small kitchen which doesn’t have a lot of storage or work space

Ikea boxes
Ikea boxes…

Pax!
Pax! (without doors while awaiting attachment to the wall)

Apartment with sofa almost done
The Ektorp (without a cover awaiting some last minute painting and fixing in the flat) sofa that will also serve as our bed for the next few months

The day was finished off in the provençale pizzeria La Pomme de Pin where we ate impossibly thin crusted pizzas with yummy toppings. A great Saturday and the attic apartment is starting to look like a real home now…


Actions

Information

18 responses

13 06 2010
Marianne

Vilken supermysig lägenhet! Den ser så där helt perfekt ut, förutom att den kanske är lite liten. Synd att ni inte kan köpa den och lägenheten bredvid!

En bakgård med grannar som också sitter på sina tak/balkonger är mycket roligare än havsutsikt eller liknande. Havet blir ju svart på kvällarna.

Kramar!

13 06 2010
petchie

Marianne, när vi jobbade i lägenheten igår sa vår franska vän (vars sambo alltså äger lägenheten) att hon ville flytta in när vi flyttar ut😉 Hade den bara varit lite större hade den verkligen varit perfekt! Hyresvärden skämtar dock om att om vi börjar klättra på väggarna / varandra så står deras gästrum till vårt befogande! Jag tror att han är lite orolig att vi kommer att tycka att det är en aningen litet, men det är ju för en begränsad tid…
En bakgård har definitivt sina fördelar men jag har faktiskt fortfarande inte sett några grannar som använt sina uteplatser men de kanske kommer ut på kvällarna när det är varmare!? Havsutsikt kommer vi nog aldrig ha igen😉 Fransyskan och jag sa just igår att trädens sus är mer rogivande än havsbrus som kan vara ganska dramatiskt.
Kram

13 06 2010
Annika

Jadu, Petra…där blir minsann mysfaktorn skyhög…
Ser underbart ut!!
Säger som Marianne, synd att ni inte kan köpa den OCH lgh bredvid och slå ut väggar. Rena rama drömmen att ha en vindslgh som er!!
Grattis till er, även om det “bara” är en hyres🙂
KRAM!!

16 06 2010
petchie

Annika, jag hoppas verkligen att det blir som vi alla tror – att det blir mysigt och inte bara trångt och jobbigt att bo i en-rummare😉 Får låtsas att vi bor i Sthlm eller Manhattan där det är vanligt med små bostäder😀
Det ska bli så skönt att packa upp NÅGRA av våra grejor (allt får så klart inte plats)… Det ska bli spännande att se vissa av våra gamla möbler som vi inte sett på 3 år!
KRAM!

13 06 2010
Desiree

Hej Petra,
Vad kul att få se lite bilder från eran nya lya! Det ser ju kanon ut. Ni kommer att trivas jättebra tror jag även om den är liten. Vilka mysiga terrasser. Ser så himla fint ut. Underbart att sitta där och njuta av en bra inredningstidning. Ser vackert och lummigt ut. Ja IKEA boxar känner man ju igen. Blir som sagt jättebra så att ni kan leta vidare i lugn och ro efter eget boende och hitta något ni verkligen gillar och som passar bra. Ha en bra kommande vecka.
KRam!

16 06 2010
petchie

Desiree, tack! Vi börjar inflytten imorgon, O ska hämta en hel del av våra gamla saker som varit förvarade i tre år imorgon och från och med måndag kommer vi att bo i lägenheten. Innan dess ska det kaklas i köket (sk backsplash, vad man nu säger på svenska??) och sättas ett extra lås på dörren (vindsvåningar är överrepresenterade i inbrottsstatistiken, vilket jag själv har erfarenhet av från min första lägenhet i Bryssel..). På tisdag kör vi till Skåne igen så vi hinner inte riktigt bo in oss innan dess😉
Kram!

13 06 2010
Emma

Åh, det ser underbart ut! Så europeiskt!
Hoppas ni kommer att trivas fint. Hur går det annars med det nya livet? Omställningen till annat klimat, annat tempo och att vara tillbaka i jobblivet igen? Själv ska jag växla ned om en vecka för att vara långledig i sommar och det ska bli sååååå skönt!
Hälsa Oscar!
Kram,
Nästkusinen

16 06 2010
petchie

Emma, vad kul att se dig på bloggen!! Allt är bra, det är härligt att vara tillbaka i Bryssel, återupptäcka våra gamla favoritställen, umgås med gamla vänner och naturligtvis att jobba – även om mitt kontrakt faktiskt tar slut på tisdag. Förhoppningsvis hittar jag något nytt jobb snart igen… Även om jag gärna är lite ledig i juli😉
Stor kram till hela lilla familjen!

13 06 2010
saltistjejen

Jag tycker den ser otroligt mysig ut!!!!🙂 Och storleken ja, haha DEn är väl itne så mycket att orda om. Har för mig att du sa att den var ungefär 40 kvm och det är ju ungefär vad VI har här! Med ett barn och två katter!!! Dessutom vare sig havsbrus eller vindsus utan mer trafikbrus….!😉
Tror ni kommer att trivas jättefin i lägenheten tills ni hittar något eget. Att ha en bakgård verkar dessutom helt underbart i mina ögon! Bara det att kunna ta med sin kaffekopp på morgonen och sitta ute och avnjuta den är ju värt mycket!
jag har tänkt maila dig också men det har varit så mycket den senaste tiden. En dålig ursäkt jag vet, men jag hoppas att få tid att skriva lite emr snart.
Varma kramar!!!!

16 06 2010
petchie

Saltis, ja, det blir säkert jättebra i lägenheten! Speciellt som vi kanske inte skaffar kabel-tv så O förhoppningsvis går och lägger sig samtidigt som jag😀 Ha ha, nej, inte så mycket vindsus eller havsbrus hos er men ni har en extremt häftig UTSIKT!! Vi har bott vid Bryssels största rondell i 1½ månad nu och jag är ganska trött på all trafik så det ska bli skönt att flytta till ett lugnare område (vi bor ju dessutom på första våningen så trafiken känns väldigt NÄRA).
Jag läääängtar efter att sitta på terrassen och äta frukost, härligt!!
Ingen fara, jag borde själv svara på ditt söta email!!
Stor kram till hela familjen!

14 06 2010
Anna

Ser toppen ut hittills! Där kommer ni nog ha några bra månader!

16 06 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag hoppas det och att vi inte börjar klättra på väggarna / varandra om bara en vecka😀 Så länge det är fint väder och vi kan utnyttja takterrassen går det nog bra…
Kram!

14 06 2010
Anne

Instämmer med tidigare talare, det ser verkligen helt underbart ut! Den ser större ut än vad den är också, upplevs så här via bilder mycket större. Kanske för att den är så ljus, modern och fräsch.
KRAM!

16 06 2010
petchie

Anne, vi får se hur stor ni tycker lägenheten ser ut när vi har möblerat färdigt😉 Jag är också övertygad om att det kommer att bli mysigt och bra. Jag tänkte förstora upp några svartvita foton och rama in att dekorera med, det känns som vi ska hålla oss till en ganska neutral färgskala.
Kram!

15 06 2010
Britta

Looks really nice Petra! särskilt takterrassen………..hoppas att det inte dröjer allt för länge innan jag också hittar ett hus med stor terrass (och mycket plats för vänner som vill komma på besök😉 Ni kommer säkert att stortrivas!

Kram

16 06 2010
petchie

Britta, visst ser det fint ut!! Jag hoppas också att du snart hittar ett fint hus med terrass. Det är jobbigt att flytta runt och inte ha något eget, där sitter vi i samma båt för tillfället😉 Men nu har du ju en Sverigeresa att se framemot!! Förresten, hör av dig till franska A, hon vill gärna träffas!
Jag kollade på PR-foton idag och fick lite “hem”längtan… hoppas verkligen att vi snart kan komma och hälsa på!!
Kram

17 06 2010
Fröken Anki

Åh vad mysigt det ser ut. Speciellt den där takterassen! Skönt att ni kan få bo där ett tag, även om det är litet. Men kanske lite mera hemma än lägenhetshotellet i alla fall.

Hoppas ni har en fin vecka och att det blir en skön helg.
kram och lycka till med husletandet också. För det fortgår kanske ändå?

19 06 2010
petchie

Fröken Anki, det börjar se mer och mer ut som ett hem – nu har vi ett riktigt bord och 4 stolar bakom soffan. Det kommer fler bilder så småningom, imorgon ska vi storstäda innan vi flyttar in på måndag. Ja, det känns som det kommer att bli mer “hemma” än lägenhetshotellet. I torsdags blev jag överlycklig över att se min gamla dammsugare – sååå mycket bättre än den puertoricanska, ha ha😀
O har varit ute på husjakt hela dagen idag men jag har kollat på Victorias bröllop…
Kram!

Leave a Reply

