An international Midsummer in Sweden

29 06 2010

Our Midsummer weekend actually started a week ago, when we drove to Skåne from Brussels on Tuesday evening. After our looong drive to Sweden in May we decided that the best way to avoid trafic jams in Germany (between Bremen and Hamburg) was to drive during the night. It was a very smooth drive and we even managed to perfectly time the ferry in Puttgarden – always a relief! The journey took us 10 hours and we arrived to my parents’ place at 06.15 in the morning.

P1100515
Arriving to Denmark at sunrise, the morning fog on the fields was magical

P1100544
Maypole in Åhus on Thursday – we took time to have an ice cream on the square before going to the supermarket, the meat shop, the bakery, the pharmacy (a certain Spaniard has been suffering from a terrible allergy the last few weeks, culminating during the stay in Skåne) and the “smokery” (where they sell smoked fish and pickled herring)…

P1100552
The extension was finished 3 days before Midsummer and wasn’t actually needed since the sun shone the whole weeked. It was used as sleeping quarters though – 7½ of us slept in the living room + extension (and two snored really loud!)

P1100547
A Swedish “potato-scrub-machine” that fascinated all the foreigners. When O and I were in the supermarket, he was surprised to see that everybody was trying to pick out the smallest potatoes in the boxes. In Spain small potatoes are given to the pigs!

P1100548
New potatoes don’t need to be more peeled than this… and yes, the smaller the better!

P1100551
Fortunately there weren’t too many football fans among the 20 celebrating Midsummer’s Eve…

P1100556
The foreign guests arrived just on time for the Midsummer’s lunch on Friday – four French and one Greek from Brussels. Don’t ask me who did the math for the table – at lunch time we had two places too many as some [Swedish] guests were delayed, at dinner we were missing one place?

P1100557
At least we had enough tables…

P1100555
And enough strawberries – I think we had more than 10 litres for 20 persons

P1100562
Trying to teach the foreigners some Swedish with a labelled bowl😉 (I am hoping to get “Potatis” (potatoes), “Gräslök” (chives) and “Gräddfil” (Sour cream) for next year)

P1100567
The dancing around the may pole was a bit of a disappointment – too crowded, no music and more spectators (like us) than participants

P1100575
We took it as a good sign that four guests took naps in the afternoon – it must mean that they were enjoying themselves, or…? The two hammocks were very popular!

P1100586
Trying to divert the attention of the youngest guest, the 2½-year old, from the “kubb game” to picking pine cones…

P1100587
The “kubb game” was popular and the French proved themselves to be very good at it – after all I translated it as “Swedish pétanque” (boule)

P1100595
My father found something more interesting to do than to participate in the “brännboll” (Swedish softball) championship, but the team containing my brother, my sister, my mother and I (plus some others*) still won😉

P1100599
A Swedish Midsummer celebration is not complete without a “sångblad” (song leaflet) – I had included some international songs such as “Brother John” in various languages, a Swenglish version of “I am sailing”, “Hell and gore” (English phonetic version of Helan går), “La ballade des gens heureux” (a French song from the 70’s) and “The Lumberjack song” (Monty Python song). I decided against including “The ball of Inverness” to some loud protests… The French girls felt a little attacked by the “Fat French women”-song but they were good sports and enjoyed the “Bordeaux, Bordeaux”-song as well.

P1100617
Bonfires and fire works on the beach in the evening is a Midsummer tradition that I haven’t experienced anywhere else

P1100624
However, if you look really hard you can see more bonfires along the coast. It is actually a Danish tradition to light fires on “St Hans” (Johannes Döparens afton / St John’s eve) on the 23rd June. One of the guests told us that apparently the smoke from the Danish bonfires had blown towards the West coast of Skåne in the morning of the 24th June and the fire brigade had received hundreds of phone calls about there being “a fire somewhere”…

P1100631
The dessert master had made delicious sorbet (black & white currant, and strawberry and elderflower (fläder)) that we enjoyed after the beach walk

*) And it wasn’t one of my family members who changed the ball to a “faster” one when it was our turn… The brännboll championship impressed the foreign guests who [mistakenly] thought that my family is very sporty – not in comparison with most Swedish families!?


Actions

Information

24 responses

29 06 2010
Millan

Ah vilket mysigt midsommarfirande. Ja forrutom mojligen 10 timmar i bilen da😉. Men .. jatte mysigt och valdigt traditionellt! Kram!

1 07 2010
petchie

Millan, det var verkligen en jättemysig midsommarhelg och jag är fortfarande helt förundrade över att det var så fint väder!! Jag kan inte komma ihåg när jag har firat midsommar i Sverige och inte frusit!
Tio timmar i bilen är inget i jämförelse med i augusti då vi ska köra till Spanien – det brukar ta 14 timmar och då har vi INTE 45 minuters paus på en båt då man kan gå runt, äta och gå på toa i lugn och ro😕 Men jag föredrar faktiskt de franska motorvägarna till de tyska – det är lite för mycket och för fort på autobahn. När man ser bilar köra förbi en i typ 180 km/h då blir man (jag iaf) rädd!!!
Kram

29 06 2010
Helly på Sicilien

Vilken härlig midsommar ni verkar ha haft. Visst är det kul att ta med sig utländska gäster för att fira svenska högtider? Och vad kan bli mer svenskt än midsommar..?

Kram

1 07 2010
petchie

Helly, visst är man aldrig så svensk som när man bor utomlands ELLER ta med utländska vänner till Sverige för att fira midsommar / kräftskiva / jul😀
Nästan alla de utländska gästerna inklusive O så klart hade firat midsommar i Bryssel förut men det var första gången de fick se “the real thing” i Sverige och de gillade verkligen vad de fick uppleva.
Kram

29 06 2010
Marianne

Ett sånt härligt midsommarfirande! Det kändes nästan som om jag fick vara med jag också, och de SMÅ potatisarna var jättegoda och jordgubbarna var suveräna. Ja det kändes så, jag kunde nästan känna smaken.

Så himla praktiskt att kunna köra hem, även om det tar tio timmar på natten. Men just att man kan. Det blir så mycket lättare då.

KRAM!

1 07 2010
petchie

Marianne, åh, jag hoppas att du får fira svensk midsommar nästa år… Även om jag har lyckats få ihop ganska bra midsommarfirande i både Bryssel och San Juan (där vi ju tom fick med ett störtregn precis när vi skulle äta, kan det bli mer svenskt?😉 ) så är det ju inte samma sak som att fira på hemmaplan.
Det är verkligen guldvärt att kunna köra hem, även om det är lite långt så har man en helt annan flexibilitet när man kan ta bilen OCH man kan ta med så mycket mer grejor – på båda hållen (vi hade bilen full med öl, vin, ostar och choklad på vägen upp)…
Kram!

29 06 2010
Anne

Åh, vilket hejdundrande trevligt och stort midsommarfirande ni fick till. Gillar verkligen den coola internationella blandningen, det märks att ni bott och numera igen bor mitt i Europa och har vänner med olika bakgrund och från olika länder. Ni känns väldigt “europeiska” du och O.
Ni verkar ha haft det toppen helt enkelt, jätteroligt få se bilder och höra om helgen. Kram!

1 07 2010
petchie

Anne, jag var faktiskt lite orolig att resten av familjen skulle tycka att jag drog med för många av mina vänner men vi brukar turas om om ansvaret och i år var det O och jag som hade hand om organiseringen. Och mina föräldrar och syskon sa att de hade haft jättetrevligt med “mina” vänner (de känner de flesta sedan innan) plus tre av min brors vänner, och hans “svärföräldrar”. Det är kul när man kan umgås i blandade grupper, både olika vänner och i olika åldrar. Ha ha, ja, vi är nog väldigt europeiska men det blir ju så när man bor i Europas huvudstad😉 Jag tänker på det ibland att det är sällan som min familj får tillfälle att umgås med mig på svenska – O är ju med för det mesta och även andra utländska vänner så det blir mest umgänge på engelska.
Kram och jag ska försöka få tillfälle att emaila dig idag eller imorgon!

29 06 2010
Elisabeth

Exakt, små potatisar är de bästa!

1 07 2010
petchie

Elisabeth, jag har aldrig förut upplevt “små-potatis-hysterin” på ICA dagen innan midsommar. Folk stod och rev med händerna i potatislådorna för att hitta de minsta potatisarna, O skakade på huvudet och stack sedan ner sina egna händer för att plocka upp de minsta som sagt ges till grisarna i Spanien😀

29 06 2010
Anna (Sthlm)

Vilket firande! Mysig helg! Ja, förutom den långa resan dit förstås🙂 Gillar fotot med killen i hängmattan och kökshanddukarna!

Peter vill ha en sån där potatisskrubbare men jag har faktiskt aldrig sett en förut heller🙂

1 07 2010
petchie

Anna (Sthlm), när man väntar på något gott så känns resan inte så lång… Värre är det på vägen tillbaka till Bryssel😉 Men då sitter jag faktiskt och läser – autobahn är ju ganska raka vägar och när vi kör på dagtid går det riktigt bra att läsa utan att bli illamående.
Jag ville egentligen ha en annan bild där man ser båda hängmattorna men det här fotot var ändå bäst. Jag gillar att gästerna kände sig så pass avslappnade att de kunde ta en middagslur efter midsommarlunchen🙂
Oj, jag trodde att Nilsjohans “Ingrid” var en riktig sommarklassiker som alla svenskar hade!? Enligt mormor så är de nyare varianterna inte lika bra (den här bruna vi har måste vara minst 30 år gammal), men det är himla praktiskt att slippa stå och skrubba varje potatis för sig.

29 06 2010
saltistjejen

Vilket otroligt mysigt firande!!! Blir grön av avund bär jag ser kvällsbilderna från stranden. Länge sedan jag upplevde ljusa sommarnätter….
Och färskpotatis. Mmmmmmm!!! De små är ju självklart de bästa!🙂
Kraaam!

1 07 2010
petchie

Saltis, jag tycker tom att sommarkvällarna i Bryssel är otroligt långa – i Puerto Rico blev det ju beckmörkt senast kl 18.30-19.
Problemet med midsommar för en utlandssvensk är egentligen att det ligger fel – juni är inte tillförlitlig som sommarmånad och jag föredrar att åka hem i juli… Tyvärr blir det nog inte svensk midsommar nästa år eftersom en av Os bys flera skyddshelgon SÅ KLART är San Juan (Johannes döparen, alltså av ALLA helgon det finns i den katolska kyrkan, snacka om att jag är en aning irriterad på deras val av skyddshelgon, ha ha) och O gärna vill åka hem vartannat år för byns stora sommar-fiesta.
Du vet väl att vi i Skåne kallar det för nypotatis😉
Kram!

29 06 2010
Desiree

Vilket kul och internationellt firande ni fick till. Kul att kubbspelet gick hem så mycket hos era franska vänner. Det där med eldar och fyrverkerier var nytt för mig för det är något jag inte har fått uppleva eller ens hört om tidigare. Men det låter väldigt trevligt och mysigt i midsommarnatten.
Det var smart idé att köra genom Tyskland på natten även om det kanske var en smula jobbigt så slapp ni allafall alla frusterande och sega köeer. Ni verkade ha tur med vädret också och fick det riktigt fint.
Blir det fler turer till Sverige i sommar eller blir det turer till andra delar av europa? Letar ni vidare efter bostad att köpa?

Stor kram!

1 07 2010
petchie

Desiree, det blir lätt internationellt när jag är med och organiserar en fest😉 Jag tänkte på det för några år sedan när min bror hade en flickvän som inte var så van vid att tala engelska – det är nästan en förutsättning för att kunna umgås med mig eftersom jag alltid kommer dragandes med en massa utlänningar (som t.ex min make, ha ha). Som tur är tycker resten av familjen att det är himla roligt med mina utländska vänner…
Jag tyckte också att det var kul att fransmännen var så bra på kubb men det är ju egentligen samma princip som boule även om det inte är bollar man kastar😉
Eldar och fyrverkerier var midsommarnyheter även för mig för två år sedan när jag firade midsommar i sommarstugan för första gången. Det måste som sagt vara en dansk tradition som har levt kvar på Skånes östkust.
Jag var ganska tveksam till att köra på natten, framförallt för att vi hade jobbat hela dagen innan vi körde, men det gick förvånansvärt smidigt. O föredrar att köra på natten och det är ju ganska viktigt att undvika alltför mycket trafik när man kör så långt. Det blir eventuellt en vända tillbaka till Skåne för mig senare i sommar om jag inte hittar något jobb inom de närmsta veckorna, men då flyger jag. I mitten av augusti ska vi köra till Spanien för ca 10 dagar.
Husletandet fortsätter och du påminner mig om att jag måste ringa på tre annonser i eftermiddag😉
KRAM!

30 06 2010
Annaluna

Gud vad härligt! Men en potatoe-scrub-machine? Haha, till och med jag hade blivit helt förundrad – jag har aldrig sett en sådan!! Dessutom gillar jag skalet🙂

1 07 2010
petchie

Annaluna, är det ni stockholmare som aldrig hört talas om en potatisskrubbmaskin😉 Den tar ju inte bort allt skalet utan det är liksom för att slippa tvätta potatisen och skrubba den.. Man fyller Ingrid som maskinen heter med lite vatten och vevar, et voilà är potatisen ren(are) och fin. Funkar dock bara på färskpotatis (det vi skåningar kallar nypotatis!).

30 06 2010
Annika

Vad fint ni hade det!
Jättefina bilder!
Potatisskalarmaskiner ja, de kan nog vara bra om man är många som ska äta.
Ni fick verkligen en fin midsommar. Fyrverkerier har jag inte hört talas om på midsommaren, men det funkar nog om det är mörkt nog.
eldar är nog klassiker runt om i norden på midsommaren, kanske inte så mkt i sverige, dock.
Kram!!

1 07 2010
petchie

Annika, vi kunde inte ha haft bättre tur med vädret, och det är ju oftast det som stjälper ett midsommarfirande – ösregn, eller kallt så man sitter och huttra utomhus. Det var bla med tanke på det som mina föräldrar har byggt ut sommarstugan men nu behövde vi inte sitta under tak för det var så fint väder. Härlig svensk midsommar!
Ha ha, så DU vet iaf vad en “potatisskalarmaskin” är, jag började undra om det var ett skånskt fenomen😀
Jag var lite skeptisk till fyrverkeri på midsommarafton men vid 22.30-23 är det trots allt så pass mörkt i Skåne att de syns och det är verkligen jättefint över havet. Även om jag nog föredrog fullmånens sken som lyste upp havet. Har man eldar på midsommar i Finland?
Kram

1 07 2010
Mary T.

For a country that eats so many potatoes I’m amazed that we don’t have one of those scrubbing machines! It’s genius! Remind me to buy one next time I’m in Sweden! Looks like such a lovely weekend that you guys had x

1 07 2010
Desiree

Det låter bara underbart med internationella fester och vänner. Men jag har inga problem med engelskan så jag reflekterar inte så mycket över om jag måste prata engelska eller svenska. Jag tror det ger en extra dimension att ha vänner från många olika platser. Man lär sig så mycket om varandras kulturer och jag kan tänka mig att man får många interessanta disskusioner gående. Håller tummarna för att det ordnar sig med både hus och jobb. Två stora pusselbitar som är viktiga. Men det gör det nog tids nog. Bra att du ändå hade några månader som du fick jobb och fick prova på det hela och fått in foten på arbetsmarknaden. Sådant hjälper och ser positivt ut på ditt CV.

Kram!

2 07 2010
Annika

Ja, i finska finland har man det. Inte så mkt i svenskbyggderna. Där har man stänger, men det har inte finnarna.
Så det diffar där.
Hörde på radion att det bara är i sve och svefinland man har midsommarstänger på midsommaren.
Jo, fyrverkerier funkar nog alla ggr i skåne. Passar in på midsommaren, tycker jag…
Kram igen!!

27 08 2010
Bejla

Vilken härlig midsommar. Verkligen traditionell.🙂 Antalet midsomrar jag har firat med så många av måste-momenten med är nog ganska så litet. Har inte ens firat midsommar sedan 2004 (eller var det 2002). Här får man liksom inte stämningen.

Leave a Reply

