Our Flat: The Kitchen

2 07 2010

As I might have mentioned (?) we moved from our apartment-hotel-apartment last week, just before going to Sweden. The new place is an attic flat, probably no more than 40 m2 but with a [unfinished] roof-top terrace and it is starting to look more and more like a home. We decided to rent this place from a friend for a few months while we continue our house hunt / hoping that living cramped will not make us too comfortable but to motivate us to find our own place soon!

P1100691
My great-great-grandmother’s home-weaved rug on the floor in the kitchen

Today you can look at some kitchen photos while I am off to finish the registration procedure at the commune* (municipality) – I had to get a wedding certificate with a notary stamp from Sweden (my father had some real struggles with the Swedish bureaucracy but he managed to get it in the end), then I need to go to the mutuelle (health insurance) to register under O’s name (couldn’t be done without having registered as O’s wife at the commune which needed the above certificate) to obtain health insurance in Belgium. I am also having lunch with an ex-colleague and hopefully coffee with two other ex-colleagues – one who is apparently visiting from Portugal. The good thing is that my Commission badge is valid until today so I will actually be able to enter their office buildings without any problem (I hope…).

P1100690
As you can see the kitchen part is tiny and I have already hit my head once on the ceiling when taking things out of the fridge! The plastic string you can see sticking out from the cupboard under the sink belongs to our recycling garbage bags – one is yellow for paper, the other one is blue for plastic, plastified carton (for juice and milk etc), and metal. I am actually really excited about recycling again, we did do it a little in Puerto Rico but it wasn’t as organised as in Brussels

O is meeting me after work to visit a house. It looks very promising: 260 m from a metro stop, 1.1 km to O’s office and with a huge garden, and the house itself looks like it’s in a pretty good shape. Fingers crossed!!

P1100692
Our great friends have been lending us house-hold utensils – my dear Swedish friend E lent us a few plates, cups and glasses since we didn’t want to buy what we have in storage. The “Jordgubbar”-bowl is mine of course (and filled with “tomater”)

P1100693
The door leads to the small bathroom. The storage tins are from Åhléns and I liked the fact that they are in Swedish, which is quite unusual, it is more common with English in Sweden. The coffee tin actually contains tea, I always keep coffee in the fridge

P1100695
My Latvian sister Z gave me a bag filled with books last week. She owns a printing company in Latvia and imagine that I was pleased that Swedish-Greek TV-personality and journalist Alexandra Pascalidou’s new cookbook has been printed by her company😉 Oh, and in case you didn’t know – Fairy liquid is called Dreft in France & Belgium, and Yes in Sweden

P1100694
So yes, we keep our calendar in the kitchen but this one is not marked with birthdays yet. I get this particular calendar from my grandmother every year, it is printed by the local museum association and always contains lots of old photos from my hometown

P1100689
The breakfast nook, or in this case the fika nook… It’s been too hot to actually sit on the terrace but it’s been very nice to keep the doors open. The Swedish newspaper was from the 11th June but I still read it from cover to cover. In the small bowl there is something called “kräm” which is almost like compote and you usually eat it with a little bit of milk. My mother gave me loads of packages of this stuff from the school where she works since they would expire before the children come back in August

P1100696
Full view of the kitchen including the mess of having nowhere to hang towels in the bathroom, an empty Ikea box etc

Bon week-end as I will be telling people in Brussels today!

*) Actually the wrong municipality since we have moved, but I want to finish the procedure there before registering in the new administrative area.


Actions

Information

24 responses

2 07 2010
Annika

Ha, du måste precis ha lagt upp detta för jag var just hos sdig och kommenterade ditt inlägg nedan!
KUL!!
Ditt nya kök har hög mysfaktor! Verkligen. Det ser inte så pyttigt ut, trots allt. men du? Vad gör kalendern i köket??? UT på dasset med den😉
Det är ju där den hör hemma, hahaha!!!
Yes heter Fairy i Finland också. Bästa diskmedlet överallt, tror jag. Kräm var det länge sen jag åt, men det är GOTT!!!
Mmmmm….
Lycka till med husvisningen idag.
VARMT i Stockholm, antar att det är samma i Bryssel!!
Kram!!

6 07 2010
petchie

Annika, japp, du var inne på bloggen precis när jag var på väg att lägga ut det här inlägget. Tack för dina kommentarer!
Köket ÄR mysigt men inte särskilt praktiskt! Utan Norden-bänken till vänster hade vi inte haft mycket plats för förvaring och arbetsyta. Och snedtaket vid kylen får man akta sig för😕
Ha ha, kalendern borde ju verkligen hänga på toaletten😀
Jo, jag gillar också Yes / Fairy bäst. Jag har en sådan där typisk svärmorshistoria om diskmedlet: när Os mamma och syster var och hälsade på oss i PR påpekade min svärmor att [fajry] minsann är det bästa diskmedlet och att vi borde köpa det. Vi hade Palmolive diskmedel just då eftersom O tyckte att Fairy var för dyrt, grrr. Själv köper jag alltid Fairy och det försökte jag förklara för svärmor och att det var hennes snåle son som inte ville betala extra för det😉
Jag hade inte heller ätit kräm på länge, mormor brukade göra det till oss när jag bodde hemma. Vi fick även med oss nyponsoppa till Bryssel från min mors skola, men det är jag inte lika förtjust i. Vi får se om O kanske gillar det lika mycket som Kalles Kaviar och räkost😀
Huset var jättefint men igår fick vi reda på att det ligger ett social housing komplex på samma gata… Känns inte helt bra (kanske vi är snobbiga men man vet aldrig..) så vi kommer nog inte att lägga ett bud, tyvärr.
Kram!

2 07 2010
Annaluna

Ser supermysigt ut!! Jag vill också bo i en vindsvåning… med terass…ah!

By the way bor jag också på 40 kvm. Eller 43 för att vara exakt. Med rätt stor balkong (fast då bor jag förståss själv). Man får se det som så, att det är inte särskilt stor yta att behöva städa!🙂

6 07 2010
petchie

Annaluna, vindsvåningar är fina men VARMA när det är varmt och KALLA när det är kallt… Iaf om de är dåligt isolerade som lägenheter oftast är i Bryssel. Jag hoppas med andra ord att det inte blir lika varmt igen som förra veckan och att vi har flyttat härifrån innan vintern.
Ha ha, du kan säkert tänka dig hur glad jag är att vi inte bor på 180 m2 med tre badrum som i Puerto Rico… Jag föredrar helt klart den här lägenheten när det gäller städning😀
Kram!

2 07 2010
Anna (Sthlm)

Trevligt det ser ut! Kanske litet men samtidigt ändå bra planerat (förutom att du slår i huvudet) och ni får plats för det ni har just nu i alla fall. Trevligt att ha allt nytt och fräscht också. Mysigt att sitta med öppna dörrar till terassen också!

Hur kommer det sig att du måste registrera dig under Os namn? Eller menade du registera dig MED honom? Du skulle ändå få sjukvårdsförsäkring utan honom? Eller måste du själv arbeta för det?

6 07 2010
petchie

Anna (Sthlm), allt handlar om perspektiv – i Sthlm är det ju relativt vanligt med små lägenheter, i Bryssel är det ovanligt att man bor så här litet även om man är ensamstående. Utan terrassen hade det inte varit lika mysigt har tror jag. Jag trivs faktiskt även om jag gärna hade haft lite mer förvaringsutrymme (inte så kul att ha dammsugaren framme och alla våra resväskor) och ett separat sovrum.
Jag måste registrera mig som Os fru (eller sambo men nu är vi ju gifta och då var vi tvungna att ha ett vigselbevis (utdrag från svenska Skattemyndigheten) med notarieapostillie) för att ha rätt till sjukförsäkring eftersom jag inte har ett jobb i Belgien. Proceduren är alltså att jag folkbokförde mig under Os namn som hans fru på kommunen, därefter bad jag om ett intyg om hushållets “composition” som jag ska visa upp (har inte gjort det än!) hos sjukförsäkringsbolaget för att bli försäkrad genom Os försäkring. Man har visst 9 månaders “karantän” för att undvika att folk kommer hit och föder barn gratis (??) så det är “tur” att jag inte är gravid än… Jag har haft sa mycket strul (helt plotsligt tappade jag de svenska bokstaverna, det hander ibland pa den har datorn av ngn konstig anledning, grrr) med det belgiska sjukforsakringssystemet / 2005 blev det nagot administrativt fel som gjorde att jag inte var forsakrad under ett antal manader!!! Forsakringsbolaget menade att det var ingen fara for det var bara att spara kvittona sa skulle jag bli ersatt nar det var hade lost sig… Som tur var rakade jag inte ut for nagon allvarlig olycka eller sjukdom under den tiden men tank om jag behovt en stor dyr operation eller dylikt. Helt sjukt att pga nagon (kommer inte ihag om det var arbetsgivaren eller sjukforsakringsbolaget eller belgiska staten) glomt skicka in ett papper sa stod jag utan forsakring i flera manader!
Kram

6 07 2010
Anna (Sthlm)

Det är sant. Allt är relativt🙂 Låter jobbigt med dåliga förvaringsmöjligheter. Det är nästan värre än få kvadratmeter totalt.

Låter jobbigt med registreringsprocessen men det är ju bara att anpassa sig. Intressant detta med att veta att vissa svenska intyg inte “räcker” utomlands. T ex vigselbevis får man ju när man gifter sig, antingen från kyrkan eller vigselförrättaren, men det är alltså inte tillräckligt.

2 07 2010
Millan

Tycker att det ser jattemysigt ut! Men forstar att du langtar tills ni hittar nagot som ar ert eget och som ni kan inreda precis som ni vill. Jag blev dock lite forvirrad… jag hade fatt for mig att ni redan hade hittat ett hus? Men det blev kanske inget med det? Kram

6 07 2010
petchie

Millan, lagenheten ar jattemysig men bara lite liten. Vi har bara en garderob och ingenstans att gora av resvaskor etc. Lagenheten har inget separat kallarforrad (typiskt Bryssel!) och aven om vi hade kunnat stalla ner vara grejor i kallaren (tror inte att nagon vill stjala vara resvaskor eller flyttkartonger) sa ar det sa himla smutsigt och rorigt dar nere att vi foredrar att behalla dem uppe i lagenheten.
Hm, jag vet inte varfor du fatt for dig att vi hittat ett hus? Vi lade ett bud pa ett hus i maj men det blev inget kop, eller sa var det mina bilder fran den har lagenheten innan vi flyttade in som du trodde att vi kopt?
Kram!

6 07 2010
Millan

aha, sa var det nog. Jag kommer ihag att Mia och du budade pa hus ungefar samtidigt och hade fatt for mig att ert gatt igenom. kram!

2 07 2010
saltistjejen

Tycker lägenheten ser så himla mysig ut!!!!!! Även om jag förstår att ni vill hitta något “riktigt”, alltså eget och större, snart. Håller tummarna för det döär huset. Det lät ju himla lovande!!!🙂
Tycker att ni alltid verkar ha en förmåga att göra det så hemtrevligt och mysigt omkring er med små detaljer. Saker från Sverige, eller från platsen ni bor eller har besökt.
Ditt frukostbord såg hur mysigt ut som helst också och det får mig att längta efter semester än mer…..
Varma kramar!

6 07 2010
petchie

Saltis, vad kul att du tycker att vi lyckats gora det hemtrevligt och mysigt. Det ar ju faktiskt lattare att gora en liten lagenheten mysig an en enorm, som den vi hade i Puerto Rico. Jag gillar ert hem i NY jattemycket och ar imponerad over hur ni lyckas fa plats 3 personer plus 2 katter pa en sadan liten yta. O och jag har sa mycket grejor och O ar valdigt stressad over det – han sager att vi maste ha ett stort hus med stor kallare for att fa plats med all var “skit”😉 Det kanske ar battre att vi forsoker gora oss av med en del, an att anpassa ett hus till alla saker, ha ha.
Kram

2 07 2010
Desiree

Superkul att få se lite av eran lägenhet som ni bor i tillfälligt nu när den är möblerad och ni har flyttat ni. Visst kanske den inte är så stor men det verkar ju funka rätt bra att bo där som sagt för en kortare period i väntan på att ni hittar något eget. Jag ska verkligen hålla tummarna för att den där lägeneten/huset ni ska kolla på idag ser bra ut och blir eran. Jag tycker eran lilla lya ni har nu verkar mysig. Det är ju perfekt med terrassen som ni kan utnyttja nu under sommaren. De hade kanske känts lite väl smått om ni hade bott här vintertid men sommartid funkar det ju bra.
Skönt att det ordnade sig med vigselbeviset. Ja det är inte lätt eftersom man inte får något direkt vigeselbevis i Sverige. Vi fick också via Calles pappa få ett slags utdrag från svenska kyrkan som sedan fick översättas av Sweflo som är diplomerad översättare så att Calle skulle få sitt amerikanska medborgarskap. SKönt som sagt att det ordnat sig. Det är alltid en massa praktiska saker när man flyttar från en kontinent till en annan. Liten men naggande god är er lägenhet nu🙂
Kram

6 07 2010
petchie

Desiree, jag vet ju att vi ar nagra stycken som gillar heminredning sa jag tankte visa olika delar av lagenheten efter hand som de blir presentabla😉 Exakt, under vinterhalvaret kommer nog lagenheten att kannas mycket mindre men sa lange vi kan utnyttja terrassen sa kanns det helt ok. Jag trivs mycket battre har an i lagenheten vi bodde i pa lagenhetshotellet trots att den hade ett separat sovrum. Den var namligen mycket morkare och vi hade varken balkong eller terrass. Plus att det ar mysigare att ha vara egna grejor och en ny frasch soffa som ingen annan har anvant.
Det ar krangligt det dar med vigselbevis och andra administrativa dokument (vi har ju inte heller fodelsebevis i Sverige, utan bara personbevis) for utlandsk byrakrati. En svensk kompis, som ar jurist, fragade mig faktiskt i sondags om vi ens har notarier i Sverige!! I Belgien och i andra lander anvander man notarier till ALLT administrativt, alla dokument ska stamplas hit och dit men sa ar det ju inte i Sverige, pa gott och ont. Det var ju faktiskt en av orsakerna till att vi gifte oss just i Sverige – for att det ar mycket lattare och smidigare att fa alla dokument i ordning (vi hade administrativa dokument pa franska och spanska som vi inte ens behovde fa oversatta utan kunde skicka in dem direkt till Skattemyndigheten som fixade allt “in-house” sas).
Kram

2 07 2010
Ferferi i Paris

Åh kul att få se lite mer av erat hem. Tack för du postade det här inlägget. Såg supermysigt ut men förstår du längtar till större. Jag bor ju själv på endast 25kvm tillsammans med min kille i Paris och förstår därmed helt och hållet känslan….

6 07 2010
petchie

Ferferi, oj, 25 m2 ar verkligen inte stort!! Vi har gatt fran jattestor lagenhet pa ca 180 m2 i Puerto Rico till ca 40 m2 har i Bryssel… det ar mycket som inte far plats har😉 En kompis som var pa besok hos oss i sondags fragade efter en stund var sovrummet var, ha ha sa vi😀
Tack for utmaningen pa din blogg, jag ska se vad jag kan fa ihop😉
Kram

2 07 2010
Jess

Det ser jättemysigt ut!! Nu kanske blir kvar där längre än ni tror men jag hoppas såklart att ni snart hittar nått eget. Som det gamla citatet säger:” Finns det hjärterum så finns det stjärterum”.🙂
Du har en bra smak på inredning tycker jag. Blandar gammal och nytt. Mycket fint!
Hoppas att ditt besök till “commune” gick utan hick ups!
Visste inte att Fairy var samma sak som YES. Där ser man. De är lika men trodde inte att de var tvillingar.🙂
Samma som Axe och Lynx då med andra ord.
Blir det någon mer Sverige resa under sommaren eller har ni gjort alla resor dit för nu?

KRAM!

6 07 2010
petchie

Jess, det var tack vare din uppmaning att lagga ut lite fler bilder pa bostaden som det har inlagget kom till😉 Ha ha, vi fruktar att vi faktiskt blir kvar har langre an beraknat. Jag vet inte, husjakten gar inte som vi hade tankt oss… O funderar pa om vi ska lagga ner ideen pa ett hus och kolla lagenheter istallet. Vi far se!
Tack, jag gillar verkligen heminredning men man ar ju alltid begransad nar det galler ekonomi och i det har fallet yta😉 Det ar dock viktigt for mig att omge mig med saker och ting som jag har en relation till – minnen fran familj, vanner och resor. Min mormors mormors hemvavda mattor (jag har 2 stycken) alskar jag t.ex och upphor inte att forundras over hur gamla de ar (over 100 ar gamla!).
Kommunbesoket gick smidigt, men jag har inte varit pa sjukforsakringsbolagets kontor an och registrerat mig under Os namn. Som tur var kan vi spara pa kvittona och bli ersatta aven for sadana utgifter som tillkommer innan jag registrerats (dock inte nar det galler stora grejor som t.ex forlossning och sant, da galler 9 manaders “karantan”, inte for att det ar aktuellt anda for tillfallet).
Japp, Axe och Lynx, Yes och Fairy, Twix och Raider (men det heter val Twix nufortiden i Sverige ocksa!?) ar egentligen samma produkt.
Nja, vi far se om det blir nagon mer Sverige-resa for mig, men annars ar det Spanien som galler i augusti…
Kram!

2 07 2010
Ferferi i Paris

Just det, glömde! Om du kikar in på min blogg imorgon noon så har jag en grej till dig. Kom och hämta!

5 07 2010
Marianne

Nu orkar inte grannarnas nät ladda alla bilder, så jag fick inte se : ( Men jag får titta en annan gång : )

Jag har också hört att Yes heter Fairy på många ställen, men jag måste säga att den Fairy man kan köpa här och i Turkiet i så fall är en utspädd variant av Yes. Däremot finns ett annat märke som heter Pril, DET är mer som Yes, så det brukar jag köpa.

Håller tummarna för det där huset!!!
KRAM!

6 07 2010
petchie

Marianne, vi har ungefär samma situation, vi har inget intenterabonnemang för tillfället utan jag surfar på någon grannes nätverk (som inte fungerar för tillfället så vi får se när jag kan ladda upp den här kommentaren!). Problemet är nämligen att det finns en telefonlinje men den är inte kopplad till något – nere i källaren hänger tre lösa kablar och vi vet inte vilken som är vår. Jag måste ringa till telefonbolaget som ska komma hit och testa kablarna innan vi kan skaffa ett abonnemang. Kabeln för kabel-tv saknas helt har jag för mig så det är trots allt billigast att fixa internet via telefonlinjen.
Hm, vad konstigt att Fairy inte är samma i Egypten och Turkiet. Jag har alltid köpt Fairy i Europa och även i Puerto Rico var det samma som Yes. Jag kommer tom ihåg att vi lärde oss det i skolan, i engelskboken nämndes det att Fairy var samma som Yes.
Kram!
PS Huset var jättefint men ligger för nära en social housing estate… Det låter fruktansvärt snobbigt men jag är rädd för de sociala konflikter och problem som gärna kommer med sk getton.

5 07 2010
Anne

Jag tycker ju det ser så mysigt och ombonat ut, som en riktig citylägenhet. Så ljus, mysig och fin bara. Jag blev jättenyfiken på huset ni skulle titta på, det lät ju väldigt lovande och intressant av det du skrev här ovan. Hoppas att själva titten också var bra, att priset är ok, att inte en massa bud lagts på det och att det redan hunnit gå. Är sommaren en aktiv tid på husmarknaden i Bryssel?
KRAM

6 07 2010
petchie

Anne, du har rätt i att det är en riktig city-lägenhet, iaf en europeisk city-lägenhet😉 Jag älskar utsikten från terrassen över bakgårdar och papegojorna och andra fåglar som sitter i träden på kvällarna!
Huset vi kollade på i fredags var jättefint, det finaste huset vi har sett faktiskt – alltså rent, fräscht, nya fönster (annars en mycket dyr investering att byta ut alla englasfönster till tvåglas), alarm etc. Även om man hade behövt fixa köket, badrummet och dra upp en massa heltäckningsmatta så gick det liksom att flytta in direkt. MEN, ett stort men är läget som först verkade väldigt lovande så insåg vi att det ligger nära en social housing estate och det känns inte så tryggt.
Idag ska vi kolla på ett hus som kostar 100 000 EUR mindre, det är ganska stor prisskillnad men också stor skillnad i läge (på gott och ont, längre till en metrostation men trevligare område), inget garage eller p-plats och mycket äldre (byggår 1910 istället för 1954). Med andra ord en helt annan sorts fastighet men vi får se!
Nja, jag skulle inte påstå att sommaren är en aktiv tid på husmarknaden men det kan både vara positivt och negativt… OM man hittar ett bra hus kan man kanske få det för lägre pris än i vanliga fall.
Kram!

31 08 2010
Our home: the bathroom and lack of inspiration… « Petchie’s adventures

[…] holidays but I just realised that I haven’t shown you more of our little attic home (see the kitchen part here)… Probably because I haven’t had much inspiration to make it more cosy. I had plans to […]

Leave a Reply

