Midsummer Day Excursion

6 07 2010

Some more photos from our Midsummer weekend in Skåne:

P1100638
We went for a small excursion on Midsummer day (Saturday), driving south towards Brösarp’s hills, Vitemölla and Kivik. Vitemölla is less touristy than Kivik but with the same kind of beautiful old houses and a fishing harbour.

P1100637
The Vitemölla fishermen’s catch seem to be mostly exported to Denmark, at least when looking at the names on these plastic containers in the harbour.

P1100650
In Kivik this small building belongs to the lifeguards’ association (livräddningsstation).

P1100652
Fried herring lunch at Buhre’s smokery is a classic (and the photographer’s shadow in the photo, another classic… mistake!)

P1100648
Love the old (?) announcement board for Kivik’s cinema

P1100651
The daisy is the official Skåne flower!

P1100645
Somebody trying to be funny? Turistbyrå means Tourist office but byrå is also chest of drawers.

P1100660
O really impressed everyone with his watermelon cutting skills!

P1100670
And Greek Y impressed us all with his Greek dancing skills (and patience with slow students)… Not so sure what the neighbours thought of the loud sirtaki music!

P1100672
A typically Swedish breakfast!

P1100678
This past weekend the beach was apparently much more crowded and it was 19 degrees in the water!!

P1100676
A way to keep your beverages cool on the beach, especially as the French and Greek visitors really thought that the water was ice-cold… Our Greek friend did swim in the Baltic, but while wearing a wet-suit!! What a cheater!

P1100682
Walking through the forest back to the summer house and telling the foreigners about “allemansrätten” (every man’s right) which is an unwritten law giving everybody right to access the countryside in Sweden

P1100697
Imagine our surprise when we visited Ikea last week and found a product called just like the small village where my parents have their summerhouse! I couldn’t resist buying some to give to the French girls as a souvenir (and reminder of the name of the place that they had problems remembering and pronuncing!)…


Actions

Information

31 responses

6 07 2010
Annaluna

Det ser helt underbart ut, och vilken strand!! Vilken strand är det?

6 07 2010
petchie

Annaluna, se sista bilden som jag precis har lagt till😉 Det är namnet på stranden!! Jag köpte värmeljuskopparna som ett skämtminne för fransyskorna – de hade problem att komma ihåg vad stället heter där mina föräldrar har sommarstuga! (och uttala namnet så klart!)

6 07 2010
Desiree

Sååå vackert. Dit måste vi ta och åka. Kul med något som inte är så himla turistigt men ändå har massvis med charm som Vitemölla. Tack för tipset. Det är toppen att få upp ögonen för sådana här små smultonställen. Åh gud vad jag blev sugen på stek strömming liksom svensk limpa när jag ser dina foton och svensk yougurt och fil, aaaah. Men snart så🙂

Kram!!

6 07 2010
petchie

Desiree, naturligtvis måste ni åka till Skånes östkust och besöka dess vackra stränder och pittoreska fiskebyar🙂 Åhus tycker jag t.ex påminner väldigt mycket om Visby. Jag är så klart lokalpatriot men det ÄR jättevackert på östkusten, även norr om Österlen! Söder om Åhus hela vägen till Vitemölla är det vackra sandstränder, sedan blir det lite stenigt och algigt till Stenshuvud. På Stenshuvud måste ni besöka Kaffestugan Annorlunda där man får äta hur mycket bullar och kakor man vill – det tror jag C skulle uppskatta😉 och sandstranden nedanför nationalparken är underbart fin. Det är väl inte så långt iväg när ni är på Cs föräldrars sommarställe i Blekinge…
I Skåne kallar vi det stekt sill och jag har fått upp ögonen (och smaken) för den rätten på senare år. Nu brukar jag be mormor bjuda mig på stekt sill när jag är hemma, så gott! Och ostbullarna som syns i översta kanten av frukostbilden är mina frukostfavoriter. Vid campingen i sommarstugebyn har ett bageri från Kristianstad en trailer utställd på somrarna som säljer färskt bröd och bullar på morgnarna – så lyxigt att cykla ner och handla innan frukost.
Har ni bokat hemresa än?
Kram

6 07 2010
saltistjejen

Å så mysigt!! Jag visste faktiskt inte att prästkragar var Skånes blomma. Trodde det var raps….🙂
Dina bilder får mig att längta till Skåne. Hoppas vädret fortsätter vara fint tills vi kommer dit om ca en månad.
KRAMAR!

6 07 2010
petchie

Saltis, ha ha, nu fick du mig att bli osäker så jag dubbelkollade det och ja, det är prästkrage som är Skånes landskapsblomma (puh!)🙂
Åh, hoppas att ni får en riktigt fin och solig vistelse i Skåne (och i Sthlm så klart) i sommar! Juli-augusti b-r-u-k-a-r ju vara mer pålitliga sommarmånader än juni…
Kram!

6 07 2010
Elisabeth

Haha, turistbyrå, den var för härlig. Det är nästan så att man kan tro att en göteborgare i exil ställt fram byrån med tillhörande skylt.😉

6 07 2010
petchie

Elisabeth, ha ha, jag vet! Jag var faktiskt framme och ryckte i byrålådorna och trodde att det kanske låg några turistbroschyrer i, men de gick inte att öppna…

6 07 2010
Jess

Vilka fina bilder…som vanligt!😀
Jag blir så sugen på att åka till Skåne. Har aldrig varit söder om Göteborg fast jag skulle nog ha väldans problem med att förstå skånskan!🙂
Det ser så skoj ut på er midsommar. Jag tycker att det verkar så skoj att vara blandade nationaliteter på en sån svensk högtid.
Hade ni någon liten midsommarstång?
Vilka minnen bilden på frukosten gav mig. Jag kan riktigt känna smaken av en limpa i munnen och det var nog över 15 år sen, eller mer, sen jag åt en sån.🙂
Jag saknar FIIIIIIIL! Varför kan inte IKEA sälja det runt om i världen. Det är väl ändå typiskt svenskt om något?!🙂

Vilken härlig strand. Har du någonsin badat där?

KRAM!

7 07 2010
petchie

Jess, tackar! Det är alltid svårt att få tiden att räcka till när man är hemma som utlandssvensk så jag förstår att du inte har varit så mycket i södra Sverige. Enda orsaken till att jag har lyckats besöka Lappland EFTER jag flyttade från Sverige var ett bröllop i Björkliden (vid Kiruna) 2006. Både O och jag är ganska sugna på att semestra norrut igen, och hoppas på ett besök i kanske Arjeplog eftersom vi har en kompis som kommer därifrån.
Att förstå skånska är en fråga om VILJA (och lite vana)😉 Det är inte värre än att förstå irländsk engelska😀
Jag tycker också att det är kul att blanda nationaliteter på svenska högtider. På något sätt anstränger man sig själv att det ska bli så riktigt typiskt svenskt som möjligt när det är utlänningar med! Vi hade bara en liten bordsmidsommarstång, men de utländska gästerna fick se en riktig midsommarstång både nere vid det “officiella” (?) firandet i sommarstugebyn och i Åhus på söndagen.
Kul att du också gillade frukostbilden, det är de där vardagsbilderna hemifrån som man nästan uppskattar mest som utlandssvensk, eller hur? Och ja, vi hade fil – mitt inköp och det var nog första gången på 15 år jag åt fil, ha ha😀
Jadå, jag badade förra året vid den stranden, det är ca 600-700 m från mina föräldrars sommarstuga!
Kram

7 07 2010
Anne-Marie

Den där byrån var finurlig.😉 Och frukosten såg så där riktigt svensk ut. Inga pannkakor och lönnsirap där inte som man alltid tycks ha i USA om man äter ute på restaurang. Svenska frukostar verkar hälsosammare och de är godare. Kram!

7 07 2010
petchie

Anne-Marie, även skåningar kan skoja till det ibland😉
Våra utländska gäster var väldigt imponerade över vårt frukostbord, och O är ju redan omvänd – han ÄLSKAR svensk frukost och ser alltid till att vi har skivad tomat och gurka på helgerna. I Spanien äter vi muffins och frukt till frukost!
Kram

7 07 2010
Millan

Harliga fina foton fran sommarsverige. Som jag langtar hem. Och .. mmmm strommig och potatismos… med lingon! Underbart! Kram

8 07 2010
petchie

Millan, jag tror nästan att alla sorters svenska sommarbilder kan få oss utlandssvenskar att längta hem… Oavsett om det är regniga eller soliga bilder😀 Den där lingonsylten som verkar passa till allt, det är egentligen inget jag har hemifrån men nog äter jag den när det serveras till köttbullar, sill, kåldolmar etc.
Kram

7 07 2010
sego

on n’oubliera pas ce superbe week-end, un grand tak à tous les H!

8 07 2010
petchie

Ségo, tack själv! Toute la famille s’est amusée avec vous – la danse grec, La ballade des gens heureux etc, et mes parents sont trop contents avec leurs cadeaux francais / belges.

7 07 2010
Marianne

Hehe, ursäkta nu, men själv kommer jag att tänka på Yngsjö-morden. Inte för att jag kommer ihåg vad det handlade om, men något dramatiskt var det.

Vackert är det där i alla fall, så jag hoppas att det där gamla minnet snart är försvunnet med tidens gång.

Tycker de att det är väldigt märkligt med Allemansrätten? Jag har för mig att det bara är Sverige som har det så? Möjligen Norge också?

KRAM!

8 07 2010
petchie

Marianne, visst är det många som tänker på just det fallet när de hör var vi har sommarstuga! Läs mer här: https://petchie.wordpress.com/2010/02/25/show-tell-life-after-death/ där jag bland annat visar den mördade kvinnans gravsten (sista bilden) – hon ligger begraven i Brösarp. Hennes svärmor blev den sist avrättade kvinnan i Sverige, 1890 så det var ett tag sedan…
Jo, nog tyckte utlänningarna att det var märkligt men helt fantastiskt med Allemansrätten! Speciellt när jag nämnde att man har rätt att slå upp ett tält, nästan var som helst, i naturen för en natt. Se förresten Annes kommentar nedan om att Allemansrätten även finns på Åland och i Finland.
Kram

7 07 2010
Fröken Anki

Ser verkligen ut som en härlig midsommarhelg! Haha, våtdräkt är definitivt fusk!

Kuliga lyktor. Självklart var du tvungen att köpa dom. Kivik är fint det. Där har jag tillbringat ett antal påskar och somrar. Och ätit en hel del kavring, från Mellbybagaren i o f s. Men det är den godaste kavring jag vet!

Fina bilder och kul att ni fick lära er en ny dans. Bara att fortsätta vid nästa festlighet😉

kram

8 07 2010
petchie

Fröken Anki, vi retade greken ganska mycket för den där våtdräkten men han badade iaf🙂 till skillnad från oss andra Brysselbor. O hade berättat för de andra att min far alltid har med sig termometern när han ska bada och de trodde att det var ett skämt… Icke! Termometern är alltid i högsta hugg😉
Det roliga är att det faktiskt även finns en Kivik-soffa på Ikea nuförtiden, men den är lite för stor för att köpa som souvenir😉 Varken Kivik eller Yngsjö är så lätta att uttala så det är ganska kul att Ikea har valt de namnen på sina produkter!
Då har du väl även varit på Konstrundan på Österlen runt påsk? Jag har faktiskt bara varit på den en gång, men jag skulle gärna vilja uppleva den igen.
Det var bra att O och jag fick öva på sirtaki-dans eftersom vi ska på cypriotiskt bröllop i höst…
Kram

7 07 2010
Ferferi in Paris

Men åh så fint det är i Skåne! Jag var där själv nu ett par dagar och bara njöt av denna idyll. Ska blogga om det imorgon tänkte jag!

8 07 2010
petchie

Ferferi, tittar just in på din blogg och ser att du varit i Skåne och cyklat! Härligt! Själv skickade jag ut två av fransoserna och greken på cykelutflykt under midsommarhelgen – det var bara fransoserna som ville ta på sig hjälmarna vi erbjöd… Och de tyckte att det var lite ovant med “tysk broms” dvs fotbroms!
Kram

7 07 2010
Anne

Jag är också imponerad av den melonuppskurningen, det är säkert svårt förklara i skrift, men vore kul kunna lära sig skära upp melon sådär. (hehe, eller så får du köra O´s melonskola och stegvis i bilder visa hur meloner skärs sådär snyggt😉.
Apropå filmaffischen, Snabba cash jag hört mycket om. Den måste man ju se nån gång. Jag gillade också ordskämtet med byrån, hade varit helt rätt om lådorna gått att öppna och det legat en massa turistmaterial där.
Jag säger som flera andra sagt, jag blir också väldigt inspirerad och sugen på att se “dina” delar av Sverige, så många härliga smultronställen du skildrar och visar här. Jag tar tillbaka det jag tidigare skrev på min blogg, att man snabbt blir “färdig” med Sverige och känner man sett “allt”. Fel, fel, fel (som Brasse skulle sagt), det finns ju massor att se och jag har personligen definitivt massor kvar att upptäcka och se i Sverige.
Frukostbordsbilden tycker jag om, just tallriken med uppskuren paprika, gurka och tomat tycker jag är så otroligt svenskt, gillar!

Marianne (om du läser här), allemansrätten finns också på Åland och även Finland. Den är dock lite mer begränsad än i Sverige, men i stora drag är det precis samma utbredda allemansrätt även där. Som du skriver så har väl även Norge allemansrätten. Känns som det är ett rätt nordiskt påfund med andra ord.

KRAMAR!

8 07 2010
petchie

Anne, jag måste verkligen kolla med O för jag tror inte att jag själv har sett när han har skurit upp melon och annan frukt (han brukar skära citroner så också)!
Jag har inte hört så mycket om FILMEN Snabba Cash, däremot om boken, men vi är ju stora fans av svensk film så kommer den ut på dvd med engelsk text köper vi nog den…
Det svåra med att vara utlandssvensk är ju det där med att hinna se mer än bara “hemma” när man är i Sverige. Jag skulle också vilja se mer av Sverige (och Spanien för den delen) och visa det för O men det är ju alltid så ont om tid plus att avstånden är ju ganska stora även om de inte är som i USA. Visst finns det mycket att se och uppleva i Sverige, men jag förstår vad du menade med att man snabbt blir “färdig” med Sverige. Det är ju trots allt stora delar som “bara” är täckta med skog…😉
Japp, skivor med paprika, gurka och tomat till frukost är väldigt svenskt! Precis som muffins och frityrringar (churros) är typiskt spansk frukost…
Tack för din input angående Allemansrätten.
Kram!

8 07 2010
Mia

Åhh vilka härliga bilder från Skåne men att introducera våra
midsommar traditioner för utländska vänner
det måste te sig oerhört märkligt för dem!🙂
Älskar Skåne!

9 07 2010
petchie

Mia, de flesta av utlänningarna (utom två) var erfarna midsommar- / nyårs- / 30-årsfest-firare, även om de aldrig firat midsommar just i Sverige. Så de visste på ett ungefär vad de kunde förvänta sig – påhopp på Feta fransyskor (sång), att undvika Beska Droppar och att det faktiskt går att bada i Östersjön (utan våtdräkt!)😉 Men de var imponerade över alla aktiviteter (brännboll, kubb, dans, bål och fyrverkerier plus maten – de gillade faktiskt sillen!!) men att de även fick tid till att ta igen sig i hängmattorna.

10 07 2010
Fröken Anki

Självklart blev det konstrunda på påskbesöken. Kul eftersom man fick komma in och titta i flera gamla Skåne-gårdar.
Våra vänner bodde i Mellby, alldeles nedanför backen med bageriet och kyrkan, så det var ju nära både till brödet och det fina Stenshuvud!

2 08 2010
petchie

Fröken Anki, jag vet faktiskt inte om jag har varit i Mellby! Borde verkligen få ut O på fler utflykter när vi är hemma i Skåne men han gillar att ta det lugnt i hängmattan😉

30 07 2010
Anna (Sthlm)

Vår Skånesemester förra året är faktiskt en av mina favvosemestrar! Kommer definitivt åka tillbaka snart! Österlen samt Skanör var mina absoluta favoriter! Nu var jag ju iofs inte till Yngsjö – får se till att stanna där nästa gång🙂

I Ambleside i Lake District (där vi bodde) fast det faktiskt TRE biografer! Undra om de har öppet hela året runt? Jag måste kolla hur många som bor där permanent. Sedan hade de bio i Windermere också och säkert på andra ställen också.

2 08 2010
petchie

Anna (Sthlm), nästa Skånesemester får ni se till att timea det med en av våra Skåneresor så får ni stanna till i Yngsjö😉 Wow, tre biografer i en liten by? I Eslöv fick vi biograf (igen efter många år) när jag gick i gymnasiet och då har kommunen ändå ca 30 000 invånare!! Men så är det ju också nära till Lund och Malmö och många föredrar nog att åka “till stan” för att gå på bio än i “lilla” Eslöv.

3 08 2010
Anna (Sthlm)

Det får vi se till!

Googlade och tydligen har Ambleside drygt 2000 invånare och drygt 8000 om man räknar hela landsbygden omkring. Men detta dubblas, tripplas, fyrdubblas?? ju under sommaren så bion är troligen bara öppen på sommaren fast vem vet? I min gamla hemstad Södertälje med över 80000 invånare finns det heller ingen bio längre tyvärr – när jag var liten fanns det TRE! De första två stängdes pga konkurrens från Stockholm och t ex Heron City i Kungens Kurva och den sista stängdes tyvärr av säkerhetsskäl. Tydligen var det så mycket bråk (ståhej, snack i mobiler, släng av popcorn) i biosalongerna att de var tvungna att ha säkerhetsvakter. Södertälje är en fin stad på många sätt men tyvärr finns det även stora problem, tyvärr med den invandrande befolkningen fast jag helst inte vill säga sådant. Så nu får folk åka till Heron.

Leave a Reply

