Show your support!

11 07 2010

The many Belgian flags (to show the support for a unified Belgium) have in the last month had some company:

I don’t know how it is in other cities, but in Brussels people definitely show which country they support when there is a big football championship…

P1100714
The Brazilian flag is drooping…

P1100716
Neighbours both here and at home…

P1100724
Above a French crêperie the neighbours are not supporting France…

P1100734
Do you think the neighbours on the 2nd floor are Dutch…?😉

P1100735
Who has the biggest flag?

We don’t have any flag outside our windows, but then again I am married to the probably least football interested Spaniard in the world*😉 However, he will most likely, just like for the semi-final a few days ago, decide at the last minute that it would be quite fun to watch the game and then we will go searching for a “bar with an atmosphere” again… (as we still don’t have a TV)

*) I don’t complain as I am probably the least football interested Swede in the world…


Actions

Information

21 responses

11 07 2010
Marianne

Hahaha, nä, du är den NÄST minst fotbollsintresserade svensken, efter mig. Jag fattar inte ens vad det är för fotbollslag de flaggar för : D

KRAM!

13 07 2010
petchie

Marianne, ha ha, vi kanske är ganska många som inte är intresserade😉 Jag ska dock inte klaga, vi har faktiskt bara sett två matcher – semin och finalen och det var BARA för att Spanien spelade!
Kram!

11 07 2010
Elisabeth

Det var likadant i Tyskland under EM 2008 (och säkert nu). Då dominerade tyska och – naturligtvis – turkiska flaggor.

Hup Holland hup, säger jag, som förvandlas till en fotbollsnörd under stora mästerskap.😀

13 07 2010
petchie

Elisabeth, kul att det är samma tradition i Tyskland! Sommaren jag anlände till Bryssel var det just fotbolls-VM och första gången jag var inne i centrum av Bryssel hade Turkiet precis vunnit en match… Du kan nog tänka dig alla tutande bilar och glada, skränande turkar, det var ett intressant första intryck😀
Det var inte många holländska supporters i Bryssel, eller så var de väääldigt diskreta😉

11 07 2010
Fröken Anki

Haha, det ser jättekul ut med alla flaggor. Vet inte om vi heller skulle hänga ut nån flagga. Vi är inte så där jättestora fotbollsfans, men det är kul att följa dom stora evenemangen, och speciellt kul om man kan vara på plats och se det.

Just nu sitter J vid teven och kollar. Jag har inte alls följt matchen, har suttit här vid datorn och surfat istället.😀

kram

13 07 2010
petchie

Fröken Anki, egentligen hade det varit lite kul att hänga ut TVÅ flaggor även om Sverige inte spelade i VM.. Det var just det jag gillade med de här flaggorna, i många lägenheter verkade man heja på TVÅ lag – antingen för att helgardera sig eller för att det var mixade hushåll.
Jag kan lova dig att hade det varit något annat land än Spanien som spelade hade vi nog båda suttit hemma istället😀
Kram

11 07 2010
Ferferi in Paris

Jag följer fotbollen med ett halvt öga mest för att pojkvännen är superintresserad. Det är i princip det enda som kan få honom fastklistrad vid tvn….

13 07 2010
petchie

Ferferi, jag satt minst lika mycket och tittade på folket på restaurangen och konflikterna i köket (satt precis vid köksdörren) som på fotbollen😉 People watching är egentligen så mycket roligare än football watching, ha ha!

11 07 2010
Desiree

Kul med alla flaggorna. Jag har faktiskt inte sett något liknande i Stockholm tidigare då det varit fotbolls VM. Här har jag faktiskt inte kollat på en enda match och inte C heller. Vi är inte mycket för att kolla på sport och speciellt inte om inte ens Sverige är med. Ha det gott. Sköt om dig.

Kraaam!

13 07 2010
petchie

Desiree, jag tror att det här med flaggorna är ganska typiskt för heterogena städer som Bryssel, Genève (se Pias kommentar nedan) mfl. Kanske man fått se fler flaggor om man åkt ut till Rinkeby och andra invandrartäta områden i Sverige?
Jag är inte heller särskilt sportintresserad, förutom ishockey och i vissa fall tennis (hänger kvar från när Sverige var riktigt duktiga på tennis när jag var liten). Och O är verkligen inte alls sportintresserad, ingen i hans familj bryr sig särskilt mycket på fotboll men det är klart, fotbolls-VM-finalen kunde han ju inte missa eftersom Spanien nu spelade för första gången någonsin!!
Kram!!

12 07 2010
Pia

the exact same here in Switzerland as 20% of the country and 35% of Geneva are foreigners – Spaniards are well represented! Not the least interested in France’s disgraceful attempt, but G and I did wander around our neighbourhood last night wearing a red and a yellow T-shirt🙂 E viva España!!

13 07 2010
petchie

Pia, I think that it is quite common nowadays in multicultural countries / cities such as Brussels and Geneva with these flags. O had read that the companies making the Spanish flags had experienced a real boom in business lately – good for them, especially in the current financial crisis!
O was just saying on Sunday that Brussels must be one of the best cities for watching any game in the big championships – you will never be alone supporting your country! However, there weren’t a lot of Dutch supporters out on Sunday😉 (He also noted that he has a lot more orange clothes than red and yellow😀 which reminds me of when I went to a bar to watch a Sweden – Canada game in icehockey wearing a red and white top, how stupid can you get!?)

12 07 2010
Jess

Tycker det ser så härligt ut med flaggorna!
Tom är ju en superfotbollsnörd (lng ord det blev) så här har ju de flesta matcher setts.
Jag har väl slängt ett get öga på de flesta men igår såg man ju mer aktivt.😀
Underbart att Spanien vann! Fulspel av Holland för det mesta. Buu för sånt.

Den där bilden med affären Comptoir des Ogres…de säljer väl inte Ogres som Shrek?😉

Kram från ett (äntligen) varmt och soligt Dublin.

13 07 2010
petchie

Jess, visst är det kul med alla flaggorna och speciellt de lägenheter som flaggar för två olika länder (de fastnade tyvärr inte på bild dock eftersom jag kom på lite sent att jag skulle fotta flaggorna).
Ha ha, har Leon ärvt fotbollsnördgenerna? Jag kommer ihåg hans Man United-outfit, det ska börjas i tid😉
Ja, visst var holländarna fula i sitt spel, den där sparken i bröstet på den spanska spelaren i början var verkligen hemsk!
Vet du vad, jag visste inte vad “ogre” betydde så var tvungen att slå upp det. Redan när jag tog fotot undrade jag vad det var för någon affär men gick inte närmare för att kolla. Jag ska kolla nästa gång jag passerar där..
Kram! Härligt att ni äntligen fått lite värme och sol!

13 07 2010
Jess

MAN UNITED?!! Oj, oj..nu skulle Tom ha hört dig.🙂
Det är Liverpool för hela slanten! Ha,ha,ha..

Kram!

14 07 2010
petchie

Ha ha, hoppsan!! Det blev lite fel där😀

13 07 2010
Annaluna

Det kanske ligger i namnet Martin… min kille är också typ den minst fotbollsintresserade spanjoren ever… (eller så är det hans 25% svenskhet som spelar in). Vi kollade dock finalen, den var svår att motstå!🙂

Ps. Kul att ha en megaflagga för ens fönster så att man inte ser ut… haha!

13 07 2010
petchie

Annaluna, kanske det är namnet😉 Hela Os familj (som ju så klart heter Martín förutom Os mamma) är totalt icke-sportintresserad! Jag som egentligen inte bryr mig det minsta tyckte att det var jättekul när Zlatan skulle börja spela i Barca men när jag försökte prata om honom hos Os familj var det ingen som var särskilt imponerad😀
Jag har tänkt på exakt samma sak – inte så kul att ha en stor flagga för sina fönster men kanske det är ovanvåningen på barerna och inte folks bostäder? Hoppas jag…

13 07 2010
Anna (Sthlm)

Det måste vara något fel på er, särskilt på spanjoren!😉

13 07 2010
petchie

Anna (Sthlm), antagligen! Borde nog få det kollat, det kan ju vara allvarligt för framtiden😉
Det var lite roligt när vi kollade på semifinalen och jag sa till O att jag läst att Spanien aldrig spelat semi i VM förut. Då sa han att det hade de visst eftersom de ju arrangerade VM 1982 i Spanien – då försökte jag förklara att det inte är som Eurovisionsfestivalen men han trodde inte på mig, ha ha!

14 07 2010
Anna (Sthlm)

Haha, då har han tittat för mycket på Eurovision! Du måste nog skicka han på fotbollskurs! Eller i alla fall hur internationella sportevenemang fördelas🙂

Leave a Reply

