A Sunday in July…

13 07 2010

Sunday life in Brussels during a heat wave and the World Cup in football:

P1100739
Life in Brussels without a washing machine at home…

P1100740
How did people carry their laundry before Ikea came to town? I counted to at least three other blue Ikea bags in the laundromat…

P1100742
Life in Brussels without a drying rack for the wet laundry… (we have two in storage so we don’t want to buy a 3rd one)

P1100743
Some clothes got the privilege of drying outside…

P1100746
While I tried to solve the Svenska Dagbladet’s crossword (emphasis on tried – I apparently haven’t inherited my grandparents’ and parents’ talent for crosswords!) and smelt my birthday flowers (outside because we had lots of small fruit flies in the apartment on Saturday evening)

P1100747
After having spent some time with a friend and his Spanish parents, we went in search for a “bar with atmosphere” (i.e football atmosphere) and passed this ferris wheel on the way! Not quite “Brussels Eye” (compare with London Eye)😉

P1100750
A typical Brussels traffic jam – only the fittest will pass! This particular junction has three bus lanes, one tram line, and 5 (or is that 6?) streets joining together plus at the time lots of football fans! You would think that some clever city planner would have come up with a traffic light solution but nope!

P1100755
This bar seemed a little full…

P1100754
But that didn’t stop some people from trying to watch the game from across the street – I wonder if they saw anything at all??

P1100756
Maybe too much atmosphere?

P1100757
But at least the bar knew which team to support…

P1100758
People were really desperate for that “atmosphere”, risking their lives in the street while watching football?

P1100760
Ah, finally a place with atmosphere AND good food…

P1100759
Which just happened to be one of O’s favourite restaurants in town – the one I used to call “the Swimmingpool” for its white tiled walls, bright fluroscent lights and welcoming (?) smell of chlorine. Fortunately the interior has been updated since we last went and it is now quite cosy. Still haven’t figured out the name though: “Le Roi du Poulet” (The king of chicken), for a Portugese restaurant..? Shouldn’t it be “Le Roi du bacalhau”?

P1100763
O got his favourite “bacalhau a bras” while I got a nice piece of filet mignon (flĂ€skfilĂ©). I guess you have to come from the Peninsula to understand why you would eat dry salted cod…

P1100767
There was nothing wrong with the atmosphere despite it being a Portugese place (no silly “Anybody but Spain”-sentiments…) and it was a great mix of Portugese, French[-speakers], Greeks, English… and Spaniards of course (the ones standing up)

P1100769
Partying in the streets after the game

P1100771
While the few ones clad in orange discreetly walked home…


Actions

Information

22 responses

13 07 2010
saltistjejen

Haha! Jadu vilken söndag. otroligt vilka fotbollsfans ni har i Bryssel!!!🙂
Skönt att det blivit lite svalare hos er nu. HÀr Àr fortfarande varmt och idag ahr det Àven hÀllregnat! Nu ser det dock lite ljusare ut men nyss var det som en grÄ vÀgg utanför fönstret av regn!
Kramar!!

15 07 2010
petchie

Saltis, det var verkligen coolt att uppleva atmosfĂ€ren pĂ„ stan i söndags kvĂ€ll, bĂ„de för, under och efter matchen! Som sagt, inte mĂ„nga hollĂ€ndska fans😀
Idag har det varit sĂ„ kyligt att jag funderade (men gjorde det aldrig) att sĂ€tta pĂ„ mig strumpor🙂 O sa att han frusit inatt trots att vi bara hade ett fönster öppet och sov med tĂ€cke – mao STOR skillnad frĂ„n de andra nĂ€tterna dĂ„ vi haft tvĂ„ fönster plus terrassdörren öppna och legat och svettats utan tĂ€cke…
Kram!

13 07 2010
Anne

Kul att fĂ„ se hur det sĂ„g ut i Bryssel pĂ„ finaldagen. Jag lĂ€ste pĂ„ nĂ€tet att den hĂ€r turneringen sannolikt setts av flest mĂ€nniskor nĂ„gonsin och att det kanske Ă€ven slĂ„r vĂ€rldsrekord för den största tv-sĂ€ndningen alla kategorier. tydligen har Ă€ven de amerikanska tittarna slagit rekord. Nu har jag ju inte sĂ„ mycket att jĂ€mföra med, bodde inte hĂ€r dĂ„ förra VM gick, men jag tycker att t.om. hĂ€r sĂ„ har det varit lite mini VM-feber. Det verkar lite som att amerikanerna kĂ€nner sig lite utanför, de stĂ„r inte i centrum utan vĂ€rldens största idrottsevenemang Ă€r ju faktiskt fotboll (soccer alltsĂ„) och inte nĂ„n amerikansk fotboll, baseball eller liknande som de “kan”. Jag tror det stör vissa lite, att nĂ„got de inte riktigt förstĂ„r sig pĂ„ eller kĂ€nner till Ă€r sĂ„ stort och fĂ„r sĂ„dana enorma kĂ€nslor i gungning i övriga vĂ€rlden. Lite som att har ni fest eller, och sĂ„ stĂ„r man avundsjukt utanför fönstret och tittar pĂ„ och kĂ€nner sig utanför nĂ€r man inte kan förstĂ„ alla kĂ€nslor och engagemang det vĂ€cker…
KRamis!

13 07 2010
Anne

Förresten, tvÀttomaterna ser otroligt moderna och frÀscha ut i Bryssel. De amerikanska Àr gammamodiga som gatan och oerhört subbiga (alla jag sett i alla fall).

15 07 2010
petchie

Ha ha, jag gillar din analys om varför fler amerikaner Ă€n vanligt har tittat pĂ„ VM😀 Det fĂ„r mig att tĂ€nka pĂ„ den svenska chipsreklamen “Har ni fest eller?” Men det stĂ€mmer sĂ€kert, jag menar resten av vĂ€rlden kan ju inte ha fel och för en gĂ„ngs skull kanske amrisarna tar efter vĂ€rlden istĂ€llet för tvĂ€rtom😉
TvĂ€ttomaterna Ă€r faktiskt ganska frĂ€scha i Bryssel, eller ja, jag har ju bara erfarenhet av tvĂ„ – den jag anvĂ€nde nĂ€r jag först flyttade hit för 8 Ă„r sedan och den vi var pĂ„ i söndags. Jag gillade att den var delvis bemannad, personalen gick nĂ€r vi hade varit dĂ€r ett tag, vilket antagligen garanterar att det hĂ„lls rent. En av Ikea-kassinnehavarna var en liten asiatisk kvinna som kom för att torktumla sin vĂ„ta tvĂ€tt – det Ă€r ganska vanligt att folk gör, dvs tvĂ€ttar hemma men eftersom de inte har torktumlare hemma gĂ„r de till tvĂ€ttomat och gör det. Jag gillar inte att torktumla klĂ€der (förutom underklĂ€der) sĂ„ det var ju dĂ€rför lĂ€genheten sĂ„g ut som den gjorde efter tvĂ€ttsessionen.
Lite rolig kuriosa: alla tvĂ€ttmaskinerna, torktumlarna OCH mangeln (som för mig kĂ€nns VÄLDIGT svenskt – ingen av mina utlĂ€ndska vĂ€nner har nĂ„gonsin hört talas om att man skulle ha en mangel [hemma]) var Electrolux. Heja Sverige😉
Kram

13 07 2010
Desiree

Tur iallfall att det finns sĂ„dana dĂ€r laundromat stĂ€llen. Det finns det ju inte ens i Stockholm. Hoppas du inte har allt för lĂ„ngt att slĂ€pa de stora IKEA kassarna fulla med tvĂ€tt. SĂ„dant kan ju lĂ€tt vĂ€ga en hel del. Är det vanligt eller ovanligt att folk har egen tvĂ€ttmaskin i sina lĂ€genheter?
Oj jag har nog inte fattat den dÀr fotbollshysterin som verkat rÄda över hela europa. HÀr har man inte kÀnt av den alls. DÄ vare sig jag eller C Àr direkt interesserade av att kolla pÄ sport sÄ har vi inte sett en enda match. Jag fick reda pÄ att spanien vann först efter att nÄgon av mina vÀnner skrivit grattis spaninen pÄ sin facebook sida ha ha.

Mysigt ni har fixat pÄ uteplatsen med trÀtrallen och lite blommor. Jag antar att husletandet gÄr vidare. Vi kollar ju en hel del pÄ det som finns i Sverige men just nu under juli verkar det rÄda torka pÄ bostadsmarknaden. Vi fÄr nog vÀnta tills hösten innan det kommer ut fler objekt. Just nu finns det ju knappt nÄgot alls.Folk vill ju inte vare sig sÀlja eller köpa under semestern.

Kram!

15 07 2010
petchie

Desiree, nej i Sverige Ă€r det vĂ€l ytterst ovanligt med tvĂ€ttomater – undra om det finns nĂ„gonstans? Men sĂ„ har ju alla hyresfastigheter tvĂ€ttstugor – sĂ„ svenskt😉 HĂ€r har jag aldrig hört talas om tvĂ€ttstugor till lĂ€genheter. KylskĂ„p Ă€r ibland inte standard i lĂ€genheter sĂ„ tvĂ€ttmaskin Ă€nnu mindre. I vĂ„r byggnad dĂ€r det finns 4 lĂ€genheter har tvĂ„ hyresgĂ€ster varsin tvĂ€ttmaskin i kĂ€llaren – de stĂ„r sida vid sida! VĂ„r hyresvĂ€rd och tillika vĂ€n funderar pĂ„ att investera i en tvĂ€ttmaskin Ă„t oss ocksĂ„ – som dĂ„ skulle stĂ„ bredvid de andra tvĂ„đŸ™‚
Jag köpte en tvĂ€ttmaskin till min förra lĂ€genhet just för att jag var sĂ„ trött pĂ„ att slĂ€pa mina Ikeakassar till tvĂ€ttomaten (man skaffar extra mĂ„nga underklĂ€der nĂ€r man bor utan tvĂ€ttmaskin, ha ha) och sĂ„ fort O och jag blev tillsammans började han tvĂ€tta hemma hos mig😀 Jag föredrog att umgĂ„s med honom hemma hos mig Ă€n att han skulle gĂ„ ivĂ€g och tvĂ€tta en gĂ„ng i veckan!!
Egentligen Àr terrassen fortfarande ganska bar eftersom blommorna var min födelsedagsbukett som jag stÀllt ut (och nu Àr slÀngd). TrÀtrallarna har dock gjort mycket och vÄr hyresvÀrd ska köpa vÀxter att sÀtta i trÀlÄdorna.
Husletandet gĂ„r vidare, O ska faktiskt lĂ€gga ett bud pĂ„ ett hus idag!!! SĂ„ spĂ€nnande Ă€ven om jag tror att Ă€garna tycker att det Ă€r för lĂ„gt😕 Vi fĂ„r se om det blir ett andra bud… I Belgien Ă€r det inte riktigt semestertider förrĂ€n i augusti sĂ„ jag har inte mĂ€rkt av nĂ„gon större stiltje nĂ€r det gĂ€ller husannonser Ă€n. Man kan ju dock hoppas att det Ă€r fĂ€rre spekulanter och att Ă€garna vill bli av med huset sĂ„ fort som möjligt…
Kram

14 07 2010
sego

ton rĂ©cit est hilarant! J’ai bien ri
Je vois que les fleurs sont dans la jardiniĂšre qui fait finalement un pota appropriĂ©đŸ˜‰

15 07 2010
petchie

SĂ©go, merci! Je me suis bien amusĂ©e en prenant toutes les photos pendant notre trajet jusqu’au Roi du Poulet😉
Malheureusement j’ai du jeter les fleurs aujourd’hui donc il faut aller Ă … BRICO bientĂŽt pour les remplacer😀
Bisous!

14 07 2010
Ferferi in Paris

Exakt samma i Paris. Var och varannan parisare bĂ€r pĂ„ den dĂ€r knallblĂ„a IKEA-kassen. Det Ă€r fascinerande och visst blir man lite stolt Ă€ndĂ„? Ang. att hĂ€nga klĂ€derna pĂ„ torr lite hĂ€r och var i det lilla utrymme man har… Jag kĂ€nner igen mig sĂ„ vĂ€l. Jösses. What to do?

15 07 2010
petchie

Ferferi, hi hi, visst blir man stolt som svensk att se Ikea överallt och snacka om att de har lyckats med den produkten! Jag tycker sjÀlv inte att just de kassarna Àr sÀrskilt praktiska, vi har andra mindre Ikeakassar i samma material som Àr lÀttare att bÀra och mindre otympliga.
Jag sa just till O att vi mÄste ha ett riktigt utrymme för att torka tvÀtt nÀr vi köper hus (typ ett torkrum som mina förÀldrar har i kÀllaren med tvÀttlinor) för att hÀnga lakan pÄ tork pÄ dörrar och ha tvÀtten utspridd i hela hemmet Àr verkligen inte snyggt!
Kram

15 07 2010
Desiree

HĂ„ller tummarna för att erat bud accepteras🙂
Kram!

19 07 2010
petchie

Desiree, tack! Det Àr faktiskt inte insÀnt Ànnu, det Àr ganska byrÄkratiskt och vi ska trÀffa mÀklaren idag för att lÀmna in det personligen och diskutera lite med henne.
Kram

16 07 2010
Anna (Sthlm)

Inte pÄ inlÀggets Àmne alls men sÄg en artikel i NYTimes om Belgien som jag tÀnkte du kanske var intresserad av att lÀsa. http://www.nytimes.com/2010/07/16/world/europe/16belgium.html?pagewanted=1&_r=1&th&emc=th

19 07 2010
petchie

Anna (Sthlm), tack för tipset, det var en intressant artikel!

16 07 2010
Marianne

Tur att det finns tvÀtterior! Vad gör man annars? Jag har nog aldrig hört talas om det i Stockholm. Fast dÀr kanske alla hus har tvÀttstugor, Ä andra sidan. Fast om de inte funkar? NÄ vÀl, det behöver kanske inte vi bekymra oss om : D

KRAM!

19 07 2010
petchie

Marianne, ja, vad skulle man annars göra nĂ€r man inte har tvĂ€ttstuga i huset? I Danmark vimlar det ju av “möntvask” men sĂ„ Ă€r det vĂ€l inte lika vanligt med tvĂ€ttstugor i flerfamiljshusen dĂ€r. HĂ€r kan man Ă€ven lĂ€mna in sin tvĂ€tt pĂ„ tvĂ€ttomaterna och fĂ„ den tvĂ€ttad för en ganska lĂ„g kostnad. En fransk kompis som precis har flyttat och inte haft tid att köpa tvĂ€ttmaskin och som jobbar vĂ€ldigt mycket sa just igĂ„r att hon faktiskt betalar för den servicen.
Kram!

16 07 2010
Elisabeth

Just det dĂ€r att fotboll engagerar sĂ„ mĂ„nga Ă€r en av anledningarna till att jag tycker om det sĂ„ mycket. “Alla” (okej, inte alla, men mĂ„nga) har nĂ„got att sĂ€ga om det, Ă„tminstone en liten kommentar.

Hur Ă€r det i Bryssel; Ă€r det standard med spis, ugn och annan köksutrustning, eller Ă€r det sĂ„dant man mĂ„ste köpa/ta med sig frĂ„n sin gamla lĂ€genhet? Er lĂ€genhet ser förresten ut som mitt rum gjorde efter att jag tvĂ€ttat i Tyskland. Det fanns i och för sig torktumlare, men efter att ha betalat 2 € för att tvĂ€tta en maskin tvĂ€tt ville jag inte betala 1 € till för att anvĂ€nda en torktumlare som bara fungerade nĂ€r den hade lust, sĂ„ jag torkade allt pĂ„ rummet. Fast jag köpte en torkstĂ€llning (och klĂ€dnypor, haha) sĂ„ att tvĂ€tten skulle torka lite snabbare.

19 07 2010
petchie

Elisabeth, det Ă€r verkligen hĂ€ftigt med engagemanget frĂ„n alla! Jag pratade med elbolaget förra veckan för att bekrĂ€fta O som lĂ€genhetsinnehavare (lĂ€ttast att bara ha det i ett namn och vĂ„r hyresvĂ€rd hade redan registrerat O som abonnent) och hans nationalitet skulle sĂ„ klart uppges tillsammans med födelsedatum etc. NĂ€r tjejen jag pratade med hörde att O var spanjor sa hon “Åh, han mĂ„ste vara sĂ„ nöjd med fotbollsresultatet”😉
Nja, spis finns nĂ€stan alltid i hyreslĂ€genheter, ibland inte kyl av nĂ„gon anledning. I nĂ€stan alla husen vi har tittat pĂ„ fattas allt – kyl, frys, och spis. Jag vet inte varför för oftast har de inte varit helt tömda, dvs en massa möbler har stĂ„tt kvar men alltsĂ„ inte i köket!? Nu Ă€r nĂ€stan alla husen vi tittar pĂ„ sk dödsbon, med vĂ€ldigt gammal inredning i köken sĂ„ vi hade nog Ă€ndĂ„ behövt köpa nytt…
Även om vi torktumlar en del sĂ„ vill jag inte torka allt i maskin – det sliter pĂ„ och krymper klĂ€derna tycker jag, speciellt om det inte Ă€r 100% bomull. KlĂ€dnypor har jag köpt för att hĂ„lla ihop gardinerna pĂ„ natten men en av vĂ„ra torkstĂ€llningar mĂ„ste vi hĂ€mta frĂ„n vĂ„r möbelförvaring😉

18 07 2010
utvandrare2000talet

Hihi, jo jag tĂ€nkte sjĂ€lv pĂ„ den gamla chipsreklamen nĂ€r jag skrev de dĂ€r rader om har ni fest eller….
Just det!!! Mangel hemma, som du sĂ€ger, det Ă€r ju vanligt i svenska hushĂ„ll. Eller var i alla fall. Det var ju en sjĂ€lvklar pryl i alla hem nĂ€r vi vĂ€xte upp, vi hade mangel, alla mina kompisars förĂ€ldrar hade sjĂ€lvklart en hederlig mangel🙂
Undrar hur det ser ut idag….Om all 30+ som nu blivit vuxna, bildat egna familjer och köpt egna hem. Tror kanske manglar Ă€r mer svĂ„rhittade i deras hem, en utdöende art kanske.

19 07 2010
petchie

Utvandrare Anne menar jag😉 , en mycket rolig och trĂ€ffande reklam fĂ„r jag sĂ€ga!!
Mangel ja, jag undrar ocksĂ„ om vĂ„r generation som vĂ€l till stor utstrĂ€ckning Ă€r uppvuxna med manglade lakan, skulle skaffa egen mangel? Inte jag, det Ă€r sĂ€kert men visst Ă€r det skönt att sova pĂ„ manglade lakan nĂ€r man Ă€r hemma🙂 Förresten, det dĂ€r att manglar Ă€r nĂ„got typiskt svenskt – O hade aldrig hört talas om manglar och hans mamma Ă€r Ă€ndĂ„ strykfantasten nr 1!! (jag menar, hans förĂ€ldrar nĂ€stan brĂ„kar om vem som ska fĂ„ stryka Os skjortor nĂ€r vi Ă€r hemma hos dem – det Ă€r vĂ€l pĂ„ det sĂ€ttet de visar sin kĂ€rlek..😕 ).

20 07 2010
Anna (Sthlm)

Jag vill ha mangel i framtiden! Jag lĂ€gger mina lakan i tre delar (fyra om de Ă€r större) som jag lĂ€rt av mamma och skulle mangla dem om jag hade en mangel hemma. Vi har en i tvĂ€ttstugan men vill inte hĂ„lla pĂ„ dĂ€r nere. Vi torktumlar vĂ„ra lakan men jag gillar egentligen inte hur skrynkliga de blir dĂ„. Men jag Ă€r sĂ€kert ett utdöende slĂ€kte…😉

Leave a Reply

