A walk in my old Puerto Rican neighbourhood

16 07 2010

Time flies and it is almost 4 months ago now that we left San Juan and our life in Puerto Rico. I haven’t really had time to miss it too much, but I think about our great friends there very often. This week I got a long email from my Spanish teacher, which made me very nostalgic and then my Peruvian friend CALLED me one evening. It was so wonderful to get news from them both and I really hope that we will be able to meet  up again soon because I do miss them and all the other people we knew!

P1090454
Our street with the view towards the sea, the Atlantic Ocean

Since we have had a heat wave in Brussels for the last two weeks (it seems to be over now, it is only around 20 degrees at the moment and O and I both used covers while sleeping last night) I have been thinking a lot about the differences between Brussels and San Juan and my conclusion is this: in San Juan there is AC everywhere and you have the sea where you can find a breeze – in Brussels you can’t escape the heat anywhere, except in the supermarkets’ fridge departments!

P1090453
The neighbours’ old Jag that was for sale for almost the whole 2½ years we lived in the building. They had of course already replaced it with a new one..

Most of the photos in this post are from the 30th March, the second day the movers came and I went for one last walk to Walgreens (pharmacy / convenient store which is open 24 hours) from our house. As we stayed on for a few days more in a hotel at the other end of the Condado peninsula, we actually did go for some more walks in the neighbourhood but from the opposite direction.

P1090471
The old house that could be rented for big parties and during Xmas it would have an amazing light display and Christmas songs would be played – a little tacky some people would say but then Christmas in the Caribbean is kind of tacky!

P1090472
Just opposite is this beautiful building which is a small hotel

P1090469
Avenida Ashford / Ashford Avenue, the main street in Condado where we lived

P1090473
I would always check out the party and wedding dresses in this shop but never entered

P1090477
The big Marriott Hotel where we stayed when we came for house-hunting and where we would sometimes go for a mojito and listen to music. Crazy person jogging in the middle of the day – too hot!

P1090476
The Marriott is on the right hand side of the street, right ahead is one of three Starbucks in Condado and a Häagen Dazs where O would always chose Belgian chocolate…

P1090475
Design shop where they sold DesignHouse Stockholm products and my aunt bought an Alessi Christmas ornament

P1090484
Our favourite sushi place where the waitress knew that we always wanted two bottles of Perrier and the Japanese owner always greeted us with a recognising smile

P1090480
Ad for the Dominican republican beer Presidente – the Puerto Rican beer is called Medalla

P1090489
Every last Sunday in the month there was a jazz festival at the local square by the sea, Ventana al Mar. We only went once with our pic-nic basket but would usually try to at least go for a walk to feel the atmosphere…

P1090486
Our Walgreens where we would get our milk, medicine (once they charged me 10 times too much but I was eventually reimbursed on this very day when I went for the walk!! There is a huge difference between paying $20 or $200!), AT& T phone credit etc. One of the things I really miss in Brussels is that there is nowhere that is open 24 hours (or at least I haven’t found it) – in Sweden most cities have a petrol station that is open 24 hours where you can buy basic groceries…

P1090482
Walking back, Marriott on the left and Starbucks on the left…

P1090491
The piragua (slush puppies, i.e crushed ice with flavour) man – a little bell announced his presence

P1090493
Danny’s International – burger and pizza place, we didn’t go very often as we preferred Fuddrucker’s burgers and another pizzeria, Via Appia

P1090492
The touristy restaurants – Yerba Buena is Cuban and Tijuana is of course Mexican, both are actually quite good. Except when Tijuana’s mariachi band is playing 10 cm from your ear while trying to eat…

P1090494
The Argentinian restaurant Ummo’s terrace would be packed in the evenings but we would always eat inside as it felt too much like sitting in the middle of the street, passers-by could knock over your glass of wine!

P1090495
Our bank – the security guy would greet me with a “Buenos días” but there was one girl who was always in a bad mood, barking “Siguiente” (Next) and I was almost scared of her…

P1090496
Spot the tourists sitting in the bright sun on the hot metal bench at the bus stop – the [few] locals would wait in the shade opposite the street by the bank. I wonder how many hours I have spent waiting for the bus to the Old San Juan there…

P1090497
Eros Mini-market where I would buy milk when it was too hot to walk all the way to Walgreens

P1090500
The corner of our street and Avenida Ashford – I didn’t realise until now when looking at the photo that the UPS store has a new FedEx sign in the window!?

P1090501
Walking towards our house on the left right

P1090504
One of my favourite trees but nobody could ever tell me what it was called! Updated: It is a roble plateado / roble amarillo, thanks B!

P1090507
Our condominium – we lived on the 9th floor. The windows to the right (two narrow ones and one small) were for the kitchen and one of the bathrooms, they were facing south while all the other rooms had ocean views to the north (except our bedroom that had views of the ocean from the east

I hope you enjoyed my nostalgic walk in our old neighbourhood!


Actions

Information

25 responses

16 07 2010
whatshappeninginfrance

It’s a bit difficult to be sure when looking at your photo – but isnt that a mimosa tree? Very strong (lovely unless you are allergic) smell, fantastic yellow…

16 07 2010
petchie

WhatshappeninginFrance, thanks for the comment! No, it is not a mimosa tree (I know it from my travels in the south of France) – I will check if I have a more detailed photo of the flowers. I don’t think it has any particular smell at all.

16 07 2010
Desiree

Åh det är så att JAG blir nostalgisk då jag läser detta inägg och ser dina bilder. Jag känner igen allt från att själv har gått där även om du har gått där bra många fler gånger och känner igen allt på ett helt annat sätt. Ni fick en fantastisk tid i PR och massor med underbara minnen och upplevelser. Jag antar att jag kommer att känna och tänka tillbaka på tiden här precis så som du gör med PR. Jag hoppas också att du får återse dina vänner från PR i framtiden. Det som är bra och positivt är ju faktiskt att man får vänner över världen genom att uppleva ett utlandsäventyr så som vi gjort. Även om man saknar varandra så kan man faktiskt åka och hälsa på och ha någon att stanna hos och inte bara bo på hotel då man reser runt. Kommer ni till Stockholm så är ni hjärtligt välkommna hem till oss.
Ja du har rätt angående värmen och AC. Visst är det både varmt och fuktigt här och liksom på PR men man har ju alltid AC. Ha ha sitter och ler stort åt din kommentar att du måste söka svalka i butikernas kyldiskar🙂
Men det är ju sant. Man när hettan och nöden slår till får man ta vad man haver för resurser🙂
Ha en skön helg och skönt att det värsta hettan har lagt sig.
Stor kram!

19 07 2010
petchie

Desiree, hi hi, det är klart att du och de andra som också var och hälsade på oss känner igen sig! Kommer du ihåg hur fullt det var på restaurangen Ummo?😉 Jag tror faktiskt att tack vare bloggen har jag tagit många fler vardagsbilder än jag hade annars gjort. Och det är ju de som är så härliga att titta på nu och minnas…
Än så länge har jag inte varit alltför nostalgisk över PR-tiden men jag tror att det är för att så mycket annat har hänt sedan vi flyttade tillbaka PLUS att jag känner mig nostalgisk över första omgången jag bodde i Bryssel. Den första tiden tillbaka i Bryssel gick nästan åt nostalgi här, första gången vi var tillbaka på favoritrestaurangerna, första gången vi åt favoriträtterna etc.
Det bästa med utlandsåren är definitivt alla vännerna man har fått och tack vare vår tids teknologi kan man ju faktiskt relativt lätt hålla kontakten med alla. Jag undrar spänt vem som kommer att först komma på besök till Bryssel av våra vänner i PR?
Mataffärernas kyldiskar är verkligen ett hett😉 tips för att få svalka när det är värmebölja i norra Europa! Förra sommaren hittade vi svalka på Ikea i Spanien😀
Stor kram!

16 07 2010
Jess

Vilka härliga bilder. Känns nästan som att jag varit där själv!🙂
När man ser huset så tänker jag faktiskt på spanien och den där speciella doften som finns “utomlands”. Du förstår nog vad jag menar. Matos i luften blandat med havslukt och en hint av klor från poolerna.
Dofter för mig är lika starka som minnen.

Är det flera av era vänner som ännu bor kvar i PR? Träffade ni de flesta på plats eller var det personer ni träffat innan som genom slump eller jobb också hamnade i PR?

Här har vi ingen hetta. Hade några dagar men inte på långa vägar likt hettan som varit/är i Sverige och UK.

KRAM!
KRAM!

22 07 2010
petchie

Jess, ha ha, jag tog nästan ett foto i varenda gathörn så inte konstigt om det kändes som du var med på promenaden😉 Jag vet exakt vad du menar med den där “utländska” lukten. Nu kanske det inte luktade exakt Spanien i Puerto Rico men jag håller med om att södra Europa har en speciell lukt. När vi kom in i vårt nuvarande hus tyckte jag att det luktade “utomlands” i trapphuset – O sa att det var fukt, ha ha😀
Ja, alla våra vänner är kvar i PR – mina närmaste var en svenska, två fransyskor och deras puertoricanska män, en peruanska och min puertoricanska spansklärare. Jag tror inte att någon av dem kommer att lämna PR, föräldrarna till en av fransyskorna flyttade faktiskt TILL PR precis när vi lämnade ön!! Alla icke-amerikanska “utlänningar” som vi umgicks med i PR hade kommit dit pga kärleken🙂 De flesta amerikanerna (som vi inte umgicks särskilt mycket med) hade kommit dit pga jobb.
Nu är det svalare i Bryssel också, ganska skönt faktiskt att kunna ANDAS😉
Kram!

16 07 2010
saltistjejen

Ojoj vad ROLIGT att se!!!! Det är ju snart ett år sedan vi var och hälsade på. Himmel vad tiden flyger iväg!! Och jag ser fortfarande tillbaka på den semestern som en underbar sådan! Så avslappnad. Så Skön! Härligt sällskap och exotiska miljöer!🙂 När jag ser dina bilder så kommer allt tillbaka så starkt! Usch, det är som om JAG längtar tillbkas och då var vi ju bara hos er i 5 dagar! Hahahahaha! Förstår verkligen att NI kan bli nostalsgiska och längta tillbaka när ni ser bilder eller har kontakt med era vänner där.
Skönt förrestena att er värmebölja verkar vara över. Det ÄR verkligen jobbigt att ha så hett i ett land som normalt inte har så varmt för som du säger finns inte AC eller andra svalkande lösningar på samma sätt som i länder där man alltid har åtminstone längre perioder med hetta. Här är det 29 grader just nu och FUKTIGT!!!!😦 Det ska bli 34….!!!!😦😦
Men enligt prognosen ska det bli lite torrare i slutet av helgen så jag hoppas det blir bättre då. Det är ju inte temperaturen i sig utan FUKTEN som är värst!
Många kramar!!!

22 07 2010
petchie

Saltis, på ett sätt känns det som det var såååå mycket längre sedan ni var och hälsade på oss i Puerto Rico! Framförallt för att vi ju faktiskt träffades senare i NYC, i oktober förra året. Jag har sagt det förut men det tål att upprepas – jag har verkligen jättesvårt att komma ihåg NÄR vi gjorde olika saker, hade besök, utflykter etc i Puerto Rico eftersom VÄDRET nästan ALLTID var SAMMA. Inga årstider att hänga upp minnena på – som mitt minne från NYC, det var höst – trädens färger, vädret, etc…
Vad härligt att du har sådana fina minnen från ert besök hos oss! Det har jag också! Ha ha, vår väntan på pizzorna, Os och Bs dansuppvisning inför colombiansk tv, vår promenad i OSJ och alla mysiga samtal🙂
Det blev varmt här igen några dagar men nu är det svalare igen. Jag gillar att vi har haft sådant här ombytligt sommarväder för det innebär att vi hinner andas mellan varven. Jag avundas ICKE ert tryckande, fuktiga sommarväder😉 Men vem vet, det kanske blir regn och kallt i Sverige i augusti – tråkigt när man är hemma bara några veckor men samtidigt så åker man ju inte hem för vädret. Även om det blir trevligare om man kan sitta ute och njuta av den svenska sommaren (om det är “lagomväder”, typ 23-25 grader varmt).
Kram!!

16 07 2010
Anne

Jag tänker på det som Jess skrev om dofter, håller helt med henne om att dofter är verkligen starka minnen av hur en plats upplevdes, kändes och minns.
Jag tänker mig också en massa olika dofter när jag ser dina bilder från PR, från Bryssel, Sverige och andra ställen. Olika dofter strömmar ut från bilderna också.
Vilken jättefin promenad och bildkavalkad det här var, det kändes annorlunda även för mig som betraktare att läsa och se det här nu, när du inte längre bor där utan blickar tillbaka. Det blir ett nostalgiskt skimmer över det hela och jag ser framför mig hur ni åt på restaurangerna du nämner, gick längs trottoarerna osv.
Som att man ser det med lite andra ögon. Lustigt det där.
Betyder förresten transito “one way” (enkelriktat)?
Kul iakttagelse det där med turisterna och busshållplatsen, hur olika beteende lokalborna och turisterna har, och att det direkt går att se vem som är vem beroende på hur och var de väntar på bussen…
Fredagskram!

22 07 2010
petchie

Anne, efter Jess och din kommentarer försöker jag komma fram till hur Puerto Rico luktar… Jag kommer bara på de dåliga dofterna – Subways speciella sandwichdoft som jag HATAR, ruttnande sopor i värmen, då var Burger Kings grilllukt mer väldoftande (och påminde mig om Lund där BK ligger nära stationen och det alltid luktar grillade hamburgare, ha ha). Jag är dock säker på att om jag kom tillbaka till PR så skulle jag direkt känna igen de mer angenäma dofterna… O pratade alltid om havslukten, att han varje morgon körde den lilla gatsnutten förbi havet (där vår gata som är som ett U svängde ner längs med havet) med nerrullade bilrutor. För mig luktade inte havet något särskilt men det är nog för att jag är van vid att hav luktar annorlunda – för mig luktar Östersjön som hav, det är något med blandning av tall- och havsdoft. Det var ju inga tallar vid stranden i Puerto Rico😉
Ja, egentligen betyder “tránsito” typ trafik, riktning så det går inte riktigt att översätta med “enkelriktat” men skylten innebär ju det i praktiken. Jag kommer aldrig ihåg hur man säger enkelriktat på spanska, framförallt för att jag tror att min spansklärare inte visste det heller eftersom man alltid bara har den där skylten med “Tránsito” i PR. På franska säger man att gatan är “Sens unique”, dvs en “unik riktning”.
När jag var i Madrid för fem år sedan (i augusti) och hälsade på en fransk kompis (som nu bor i Bryssel igen!) så berättade hon att hon visste exakt hur hon skulle gå i skuggan hela vägen till jobbet. Jag tyckte att det var lite konstigt men nu förstår jag henne – skugga är jätteviktigt när man bor på ett varmt ställe😀 Jag har just ett skuggdilemma på min väg till Alliance Francaise, eftersom det fanns en bit där det var stört omöjligt att hitta skugga – sååå jobbigt!
Kram!!

16 07 2010
Marianne

Kul att hänga med på en promenad i PR igen! Det är precis en sån promenad jag behöver göra i Istanbul.

Vi har samma gula träd här, överallt nästan, och de skräpar som sjutton. Men jag vet inte vad de heter. Eller överallt, förresten, de var överallt på gamla stället, men här har vi dem inte. Här har vi de rosa i stället.

Kram!

22 07 2010
petchie

Marianne, det är så kul att ha de här vardagsbilderna att titta tillbaka på. Jag ska nog försöka göra en liknande promenad i Genève när jag åker dit i september! Mina tjejkompisar och jag ska träffas en helg i Genève och jag anländer först, tidigt på en fredagsmorgon så jag har gott om tid att ta en massa nostalgiska promenader😉 Jag har ju bott i två omgångar i Schweiz så många minnen som måste dokumenteras med digitalkamera😀
Aha, så ni har både de rosa och gula träden precis som vi. Du kanske inte såg Brittas kommentar längre ner, de kallas för “roble amarillo” / “roble plateado” på spanska dvs gul ek eller silverek… Det lär de ju inte heta i Egypten😀
Kram!

16 07 2010
Desiree

Måste också säga att några av de där gammla husen ni hade i erat kvarter var bara sååå fina. Vad märkligt med en Fedex skylt i UPS butiken, ha ha that does not make sense at all🙂
Folk som är ute och joggar mitt på dagen i hettan och fukten förstår jag mig inte heller på förresten. Det måste vara en ren plåga. Jag har dessutom läst att det inte ska vara så bra att springa mitt på dagen då det är allra varmast för man får i sig mycket mer utsläp och partiklar från luften och avgaser djupare ner i lugnorna om man är ute och joggar då det är som hetast. Det är bättre att springa i en kontrollerad och ventilerad anläggning mitt på dagen. Men förutom det så måste det ju vara som att jogga i en bastu. Nej tack för min del iallfall.
Kram!

22 07 2010
petchie

Desiree, vi sa alltid att det var så synd att det inte fanns mer gammal bebyggelse bevarad i vårt område😦 Det mesta har ju rivits för att ge plats till stora, gräsligt fula condos som vår egen byggnad.
Jag undrar om UPS-affären har blivit en FedEx-butik, för inte har väl företagen gått samman? Konstigt iaf😕
Det säger ju sig själv att det inte kan vara bra att vara ute och springa / jogga mitt på dagen i den värmen. De flesta sprang ju på morgonen eller kvällen då trottoarerna var fulla med motionärer (de vältränade killarna verkade föredra barbröstat, hi hi)..
Kram

17 07 2010
Annaluna

Hej! Tack för att du fick mig att take a walk down memory lane – nostalgi! Tiden går så sjukt snabbt. Jag kan inte fatta att det var mer än 10 år sedan jag satte foten på Puerto Rico för första gången…helt galet.

22 07 2010
petchie

Annaluna, jag har några fler PR-inlägg på lager men nostalgi är bäst i lagom doser😉
Tiden springer iväg! För tio år sedan i september började jag plugga i Italien – känns lika galet!
Un abrazo!

17 07 2010
maria

Tack för denna fantastiska nostalgitripp!! Vi kännerigen allt… -MED glädje OCH tacksamhet för att vi fick besöka er vid så många tillfällen och för all er gästfrihet!
MEN, visst är fotot från er gata tagit söderifrån, alltså från Ashford, DÅ bodde ni till höger… eller hur??

22 07 2010
petchie

Mor, varsågod, det var jättetrevligt att ha er på besök🙂 Du är alltid så uppmärksam, naturligtvis har jag ännu en gång avslöjat min oförmåga att skilja på höger och vänster… Det är korrigerat!
Kram

17 07 2010
Britta

Petra,
Det är en “Roble Plateado” tror att många här bara kallar den Roble amarillo. Det finns en annan också som heter “Roble de Sierra” som har rosa blommor, som du säkert har sett en hel del. Hoppas ni njuter av den europeiska sommaren. Vet inte om jag sa att jag bokat resan till Sv är hemma 8de till 22 september! Hoppas vi hinner ses då! Kram kram

22 07 2010
petchie

Muchas gracias Britta, det är tur att det är någon som har koll på floran i Puerto Rico (eftersom varken L eller M kunde svara på min trädfråga!). Nu ska vi bara komma fram till vad trädet heter på engelska🙂
Vi ses i september😉
Stor kram!

18 07 2010
Mia

Installerade i Bryssel nu? Ojojoj, här åker man bort några veckor och då missar man allt!
Vad innebär hösten för dig där då? Jag är jättesugen på Bryssel, en väninna och jag funderade på en weekend dit i höst men valet föll till slut på Berlin. Men måste helt klart dit någon gång.🙂

Kram

22 07 2010
petchie

Mia, nja, plus ou moins😉 Vi bor provisoriskt i en kompis lilla vindsvåning men hoppas hitta ett hus att köpa snart…
Jag vet inte vad hösten innebär än, jag har tre viktiga jobbansökningar på gång. Både Bryssel och Berlin är mycket trevliga städer. Hoppas att du får tillfälle att komma till Bryssel snart, jag lovar att hjälpa till med tips🙂
Kram!

30 07 2010
Anna (Sthlm)

Förstår att ni saknar ert gamla område! Och Puerto Rico i allmänhet såklart! Hoppas du får åka dit på besök snart!

2 08 2010
petchie

Anna (Sthlm), tyvärr verkar det inte bli tillfälle snart – O åkte ju relativt ofta till både Puerto Rico och New Jersey INNAN vi flyttade men nu är hans jobb väldigt fokuserat på Bryssel… Vilket är båda bra och dåligt, jag är glad att han inte behöver resa så mycket men samtidigt var det ju trevligt när jag fick följa med😀

2 08 2010
A walk in my new neighbourhood in Brussels [not really actually] « Petchie’s adventures

[…] neighbourhood in Brussels [not really actually] 2 08 2010 Since I recently showed you how my old neighbourhood in San Juan looked like, I thought that it might be interesting to show what you might see if you would go […]

Leave a Reply

