Big and small animals…

19 07 2010

Trying to group together some photos from the last few months. I realise that I still haven’t shown any photos from our trip to Normandie in May, and there are some photos from Spain in April that I would like to show as well. Anyway, I hope you will enjoy some animal photos for now:

DSC_2134
An annoying visitor disturbed us when having lunch on the terrace yesterday…

DSC_2143
…really enjoying my left-overs of the Spanish lomo… Do you think bees or wasps (??) eat fat or use it as building material?

DSC_2140
I wish I could write something fitting about a queen on a queen but our small un-welcome visitor definitely wasn’t a queen!

DSC_1655
When O and I were driving back to the summer house in May I suddenly saw something among the trees! I never thought that we would have time to stop the car, reverse around the corner and get the camera out….

DSC_1659
I don’t know if the deer kid was injured / sick or just waiting for the mother to come back but she just looked at us without any fear.

DSC_1649
Oh no, don’t drink from the puddle with the cigarette buts…

DSC_1651
These ducks were completely fearless and oblivious to the fact that somebody was trying to park in this spot – they just wouldn’t move!

DSC_2095
A cow in Normandie – what a look she’s giving me!

I still hope to be able to get a photo of the bright green parrots that fly over our terrace every evening but I think that I need my father’s big paparazzi lens for that!


Actions

Information

22 responses

19 07 2010
Annaluna

Fina bilder!

Just a little note: Bin suger nektar och äter inte kött, getingar äter däremot kött🙂

Stackars änder…hoppas de inte blir sjuka av det där vattnet!😦

Hoppas vi ses i sept!

19 07 2010
petchie

Annaluna, med andra ord – är det en geting på fotona?? Jag tyckte inte att det såg ut som den hade någon större gadd (?) och därför antog jag att det var ett bi?
Änderna måste ha kommit lite vilse, vattnet (ån i Åhus) ligger bara två kvarter iväg.
Ja, det skulle vara så roligt!! Det får bli en detaljplanering för att hinna med allt, men svenskar är iaf lite mer pålitliga än puertoricaner när det gäller att hålla avtal och tider😉
Kram

19 07 2010
Jess

Vilka underbara djurbilder!
Tänk att man kan lätt missa rådjuret på bildet om man inte vet att det är där.
Snacka om att smälta in i naturen. Mamma rådjur stod nog och kollade på en bit bort för att se att allt var okej. Lilla Bambi!🙂

Trodde aldrig att jag skulle säga det men vilken vacker ko!🙂
Jag är lite rädd för kossor och hemma i byn hos mamma och pappa hade några tjurar smitit och klampat rakt in i päronens trädgård. Druckit ur fontänen, krossat blommor med klövarna mmm.
Jag skulle ha skitit ner mig om jag öppnat dörren och sett 5 stora tjurar. Huga!

Undrar om änderna fick i sig nikotin ur vattnet? Gott kan det då inte ha varit.

Kram!

21 07 2010
petchie

Tack Jess, det blev en fin samling djur🙂 Det är otroligt hur mycket rådjur det är i sommarstugeområdet där mina föräldrar håller till. Man ser väl dem mest före och efter sommaren när det är mer folk i området, men även mitt i semestertider kan man helt plötsligt se rådjur bland sommarstugorna.
Jag har alltid gillat kor, de ser så snälla ut med sina stora ögon och fuktiga mular. Usch, vad jobbigt med tjurinvasion i trädgården, det låter INTE kul! Jag är förresten rädd för hästar, kor känns tryggare på något sätt – och det är säkert helt fel egentligen, vad vet jag😉
Jag hoppas att änderna inte blev sjuka av vattnet, oavsett nikotin eller inte så kan det inte ha varit särskilt rent.
Kram!

19 07 2010
olgakatt

Visst är det en geting! Gadden gömmer dom allt litet. Bin är ludna, Petra, och inte så klart svart-gulrandiga utan litet mera dämpade i färgskalan. Och, som Annaluna påpekar, dom som attackerar vårt käk är inte bin!
Men bägge gillar sött, förstås!

21 07 2010
petchie

Olgakatt, jag har ännu en gång bevisat min okunskap när det gäller insekter😉 Tack för beskrivningen av skillnaderna, jag ska försöka att komma ihåg det i framtiden… Jag föredrar helt klart humlor istället för bi och getingar🙂

19 07 2010
Fröken Anki

Fina bilder! Så du har kungatallrikar i köksskåpen du! Kul!

Hoppas du har en fin dag i Bryssel!
kram

21 07 2010
petchie

Fröken Anki, ja kungabröllopstallriken användes ju framförallt till bröllopet i juni. Men eftersom vi bara har TVÅ andra assietter i vårt lilla krypin till hem för tillfället så används även den rojalistiska tallriken till vardags. Det är faktiskt lite coolt att lägga upp spansk lomo (torkad fläskfilé typ) på kungaparet🙂
Kram!

19 07 2010
Desiree

Ja det var en salig blandning av både stora och små djur. Hoppas du lyckas få kort på de där pappegojjorna som flyger förbi eran altan. Det låter hur coolt och exotiskt som helst.
Ha en bra start på veckan.
Kram!

21 07 2010
petchie

Desiree, jag tror att vi får vänta tills mina föräldrar kommer (förhoppningsvis nästa vecka) för att kunna fotta papegojorna! Det gäller att ha tålamod och snabba reflexer när de flyger förbi!! O har fortfarande inte sett dem, jag antar att jag sitter mer och tittar upp än vad han gör (han tittar väl på sin vackra maka, ha ha)😉
Kram

19 07 2010
Anne

Hihi, min favorit är ankorna som dricker ur vattenpölen med ciggstumpen och som vägrar ge upp parkeringsplatsen🙂

21 07 2010
petchie

Anne, det var ett väldigt coolt andpar som envisades med att stå på den åtråvärda p-platsen i Åhus centrum😉
Kram!

19 07 2010
Elisabeth

Kossans blick säger allt om vad hon har för åsikt om att bli fotograferad just då – om blickar kunde döda, liksom.😉

22 07 2010
petchie

Elisabeth, ha ha, ja du har nog rätt i det😉 Men söt var hon! I Frankrike är Normandie känt för sina kor och mejeriprodukter så det kul att få träffa en äkta “normandisk” (?) kossa.

19 07 2010
saltistjejen

Hahahaha först tänkte jag “VADÅ kom KUNGEN till deras altan!?!?!?!!?” men sedan såg jag bilden under och insåg att nej det var inte kungen….. Haha!😀
Getingar äter KÖTT Petra! Så är det. Därav är de intresserade av just ens mat med kött. Självklart äter de även socker eftersom det ger “snabbare energi” men de är rovdjur så kött är en del av deras diet. Till skillnad från bin som ju är “veggisar”. Getingen har ju dessutom den berömda “getingmidja” vilken ju syns tydligt på din andra bild!🙂
Jag är inte direkt rädd för vanliga getingar men gillar dem inte på sensommaren början av hösten för då börjar de bli sådär groggy (innan de ska dö) och kan ofta krypa runt på marken/golvet så man lätt trampar på dem och blir stungen. Jodgetingar är dock INTE skoj. Det var ju av en sådan jag belv stungen när hela armen svällde upp som en ballong och det slutade med helikpotertur till närmsta sjukhus. Så eftersom jag är allergisk borde jag ha koll på just denna typen av insekter.

Änderna var ju lusitga. Kanske är detta deras sätt att få en billig fylla: att dricka vatten från pölar med fimpar i !?!?!?😉

Kram!!!

22 07 2010
petchie

Saltis, ha ha ha, du är för rolig😀 Ja, du ser ju hur bra jag är på insekter… Det är vissa grejor som bara inte fastnar – skillnaden på bin och getingar (vi hade ju en diskussion om det för två år sedan när jag blivit stucken av just en geting, kommer du ihåg?), samma med nektariner och persikor (någon sa att jag ska tänka på att Nektariner är Nakna…) osv. Kanske är det något med ludenhet som jag inte kan få in i min skalle, ha ha😀
Jag är inte heller egentligen rädd för varken bin eller getingar, TROTS att jag som sagt blev stucket av en geting för första gången någonsin vid 33-års ålder😉 O satt och viftade med händerna när vi åt på terrassen när jag tog fotot men jag försöker bara schasa bort dem lite försiktigt och får inte panik.
Stackars dig som är allergisk, då förstår jag att det är lite nervöst att ha dem i närheten. Hoppas att Lill-Skruttan inte har ärvt din allergi..
Ha ha, ja kanske änderna blev lite höga av det där äckliga vattenpölvattnet😕
Kram!

20 07 2010
Marianne

KOSSAN är min favorit! Hon är ju så söt! Trots blicken : ) Och så rådjuret förstås. Tänk att få se ett rådjurskid, jag har nog aldrig sett ett i vilt tillstånd tror jag.

KRAM!

22 07 2010
petchie

Marianne, jag tycker också att kossan är jättesöt! Jag gillar kor helt klart😉 De är så coola och lugna. Det var lite roligt när vi såg henne för vi började prata om hur många magar kor har och det var vissa i gruppen (greken och fransyskan?) som inte visste att kor har mer än en mage!! Och så var den stora frågan – hur säger man “idissla” på engelska och franska😉
I Skåne ser man rådjur lite överallt tycker jag. Jag har nog bara sett en älg i det vilda två gånger men rådjur, både små och stora, ganska ofta.
Kram

21 07 2010
Anne-Marie

Vilka härliga djurbilder. Andparet var helt klart tuffa och gav inte upp trots bilen. Kossan var inte dum heller.😉

22 07 2010
petchie

Tack Anne-Marie! Det är kul med djur som inte är så skygga, även om det kanske inte alltid är så bra för deras eget bästa… Jag hoppas verkligen att det inte var något fel på rådjuret men änderna lever ju i stan så det är nog ganska naturligt att de är vana vid människor (och bilar).

30 07 2010
Anna (Sthlm)

Och humlor sticker också men det känns som att de bränner, därav säger man ofta att humlor bränner🙂

2 08 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag har nog också hört det egentligen – att humlor sticker (bränner) också men jag är ju bevisat urkass på insekter och växter😀

Leave a Reply

