After fauna comes flora…

22 07 2010

P1090505
Roble amarillo at the end of March

Or not really, at least in Swedish I think we say “flora & fauna”, not the other way around but since my last blog post was dedicated to animals and insects I thought I would make this the flora post:

P1000549
Similar tree in April – less leaves…

P1000738
Photo taken in May – almost no leaves left

Help me, how do you search for names of trees and flowers on the internet? I never seem to make succesful searches for flora, nor fauna actually. However, thanks to Britta, I now know that the tree I showed last week is called roble amarillo / plateado in Puerto Rico. The name could be translated as yellow / silver oak. But is that really how the tree is called in English? It definitely doesn’t look like the oaks I am used to in Europe… Apparently the tree also exists in pink – both in Puerto Rico and in Egypt according to Marianne.

P1000630
Flowers of the roble amarillo…


Actions

Information

14 responses

22 07 2010
SweFlo

We have a similar variety, and it is sometimes called Trumpet Tree, but I know they have some other name too, I think it is Tabebuia. We used to call them Rubber Tree, because when they are small, the tree limbs bend super easy in wind, and every time we had a storm, you would see people tying these tree (smaller once) up, since they were practically bent to the ground.

26 07 2010
petchie

SweFlo, thanks for the botanical info – I knew that I could trust you to have lots of knowledge about tropical trees and flowers😉

22 07 2010
Victoria

Det här trädet finns även hos oss i Florida, men jag har bara sett det med gula blommor och vet tyvärr inte var det heter. Kram//Vic

26 07 2010
petchie

Victoria, jag tror att Floridas och Puerto Ricos flora ar valdigt lika! Skulle ha varit kul att ha fatt tillfalle att besoka Florida innan vi flyttade… men det gar ju flyg aven fran Europa sa det far bli ett framtida resmal😉
Kram!!

22 07 2010
Desiree

Här uppe i Alabama finns inte det trädet. Tyvärr vet jag inte heller hur man söker på bästa sätt efter namn för flora eller fauna på nätet. Hoppas någon kommer med bra tips för det skulle jag också vilja veta.
Ha en bra dag.
Kram!

26 07 2010
petchie

Desiree, Alabama har nog lite annorlunda flora an Puerto Rico aven om vissa trad och blommor finns pa bada stallena. Wikipedia var det basta tipset men det ar anda svart att hitta blommor och trad om man inte har en aning om namnet!
kram

22 07 2010
Froken Anki

Maken ar valdigt intresserad av vaxter och han brukar anvanda sig av Den Virtuella Floran som naturhistoriska riksmuseet har satt upp. Den sidan ar dock pa svenska, men om man kan hitta det latinska namnet for vaxten, eller djuret for den delen for de har en zoologi-sida ocksa, sa borde man kunna hitta det svenska namnet och mer information. Jag brukar anvanda wikipedia faktiskt for att hitta det latinska namnet, och ibland det svenska om sidan ar oversatt ratt, och sen kan man soka i floran.
Hoppas att detta var till nagon hjalp. Du kanske kan hitta en del blommor och trad sa. Om inte annat sa ar sidan mycket bra ordnad och man kan fastna dar bara med att titta pa vaxter och lasa och soka vidare och lasa och… Ja du vet, det ena leder till det andra!

Adressen till floran ar: linnaeus.nrm.se/flora

Lycka till! Kram

26 07 2010
petchie

Froken Anki, tack for det bra tipset!! Det ar ju tur att Linne kom pa att satta latinska namn pa alla vaxter sa att man latt kan hoppa mellan olika sprak😉 Men om man inte vet namnet pa nagot sprak blir det direkt svarare… Men jag ska kolla in den virtuella floran, den verkar valdigt intressant!
Kram!

22 07 2010
saltistjejen

Svårt med väter tycker jag. Det allra bästa är såklart om man kan få reda på det latinska namnet. Eftersom det är “samma” oavsett var växtn växer. Fast det svåra emd latinska namn är att de flesta inte alls käner till dem alls….
Vackert är det iallfall. Trädet! Bra att du fick veta vad det heter i PR!🙂
KRAM!

26 07 2010
petchie

Saltis, jag ska egentligen inte klaga pa mina puertoricanska vanner for jag ar sjalv urkass pa blom- och tradnamn (forutom typ ek, kastanj, bjork…) men det hande ofta att jag fragade nagon “vad heter det dar tradet / fageln” och folk hade ingen aning😕
Jag tyckte att det var ganska intressant med det har tradet att det tappade bladen innan blommorna, alltsa tvartom fran manga europeiska trad – typ frukttrad som forst blommar och SEDAN far blad…
Kram

22 07 2010
Marianne

Om man har ett namn på något språk kan man lätt söka på andra språk via Wikipedia. T.ex det spanska namn du hade, gå in på den spanska Wikipedia och sök reda på växten. Kolla sedan i spalten till vänster vilka språk samma artikel finns på, och klicka på det språk du vill ha.

Men att söka när man inte vet någonting, nä, det kan inte jag heller.

Det är inte den här som finns i rosa här, den rosa som finns här är en Cassia, tror det är en helt annan sort. Den du har finns bara i gult här också, om det är samma, jag kan ha fel.

Jag brukar ibland fråga Simone, Fritt ur hjärtat, hon kan massor och hon har mängder av trädgårdskompisar som hon frågar om hon inte vet och de kan också massor.

KRAM!

26 07 2010
petchie

Marianne, jag brukar ocksa gora sa med wikipedia, att byta sprak for att fa liknande info pa ett annat sprak. Men problemet ar ju oftast att man inte ens vet vad tradet eller vaxten heter pa nagot sprak alls! Min far som ar fagelintresserad var ganska duktig pa att hitta pa internet de olika fagelarterna som han sag i Puerto Rico men jag vet inte hur han sokte… SweFlo ar ju duktig pa tropiska vaxter och djur, de som finns bade i Florida och i Puerto Rico! All denna kunskap vi kan ta del av via bloggvannerna, underbart!
Kram

22 07 2010
Britta

Trädgåtan börjar närma sig en lösning hihi…….precis som några av föregående bloggare påpekade letade jag reda på det latinska namnet la in det på Wiki och ändrade språk till engelska. Dock verkar den inte ha ngt engelska namn tyvärr. Alla de olika tidigare nämnda träden………trumpet träd, gul ek och rosa ek hör till familjen Tabebuia. Om du kollar in den på Wiki kommer du se att det finns jättemånga olika sorter. Den gula variante heter Tabebuia aurea.

KRAM

26 07 2010
petchie

Britta, ha ha, det ar inte latt med trad-, vaxt- och djurnamn pa olika sprak. Jag insag i helgen nar jag laste Sydsvenskan att iguana heter leguan pa svenska (??), det kanns som man har kastat om och bytt nagra bokstaver😀
Tack for hjalpen med att losa tradmysteriet!
Kram!

Leave a Reply

