Comfort places and food

26 07 2010

We have been going through some tough times lately and when on Saturday we decided to go to Ikea for the second time in less than two weeks, O asked me if Ikea is our comfort zone, is it where we go when we are feeling down, worried, sad or just plain bored? Does it make us safe to walk around the fake living rooms, bed rooms and homes? And, are we mad?? I laughed but agreed with him. I think that Ikea is our comfort place. It makes us calm (!!) to stroll among beds and kitchen cupboards, to dream of our future home, discuss which sofa we would buy and if we actually need another candle holder or not…

Maybe we are mad, but maybe it is because we actually fell in love in Ikea? As some of you already know, O invited me for an Ikea date when we had just met. During our first conversation that first evening (at the nowadays famous Eurovision party) I mentioned that it was difficult to get to Ikea without a car and O, the car owner, told me that he really loved the Swedish meatballs and hot dogs (and that wasn’t just cheap pick up talk, he does love Ikea!!).

P1100800
Amateur mistake, I forgot to buy candles (tea lights) for my new IKEA PS candle holder!

So, a week later he called me and asked if I wanted to come along to Ikea as he was planning to go – of course I wanted to! A guy who knew that the way to this Swedish girl’s heart was through Ikea… The first thing we discovered when arriving at the shop was that we loved the same sofa – the now discontinued Ekeskog in beige corduroy! I can still see us sitting in that sofa talking excitedly about how much we loved it and how good it would be for naps (it was later during a “sofa nap” that we shared our first kiss). We continued walking around the shop and pointing out what we liked and what we didn’t like, realising that we had quite similar taste… O showed me a bedlinen set that he had thought of buying for a long time but he had decided that he didn’t need it – so I bought it, not that I needed another set! This is a perfect example of how O and I function – he thinks about his needs before buying, I impulsively buy without considering whether it is necessary…

P1100795
Comfort food for us is pancakes (nowadays together with Swedish scones which O* loves!)

Yesterday morning I decided that it was time for pancakes, just like last Wednesday (Belgian national day so O had the day off), and when O went to the supermarket to get some Nutella, I laughed to myself. Once again – comfort! It was the day after the Ikea date that O invited himself to my place for a pancake breakfast and the rest is history! Our history… What about you, what makes you feel safe and comfortable?

P1100799
For me, raspberry jam is a must for pancakes, for O it is “melocotón”, ie peach jam, and Nutella…

*) And our Greek friend Y, who had been raving so much about the Swedish scones in the office that his colleagues asked for the recipe🙂


Actions

Information

28 responses

26 07 2010
Desiree

Vilket underbart inlägg Petra. Ja nog kan IKEA vara en comfort zone. Det har iallfall jag själv känt sedan vi flyttade utomlands. IKEA i Atlanta blev lite av där man fick känna sig hemma några timmar. Ni som också har så fina minnen och där eran kärlek spirade så fattar jag absolut att det är eran speciella comfort zone. Jag hade inte hört talas om just comfort food osv innan jag flyttade till USA. Vet inte om det finns något bra ord på svenska för just comfort zone eller comfort food?
Jag hoppas att det ordnar sig snart med allt för er och att tiderna känns ljusare. Ni är inne i en mellanperiod i väntan på liksom och det är JOBBIGT vännen. Väntan på jobb, hem osv och att framtiden ska ordna till sig så att ni kan gå vidare och plannera vidare. Jag hoppas som sagt att pusselbitarna snart faller på plats för er.
Stor bamse kram.

28 07 2010
petchie

Tack Desiree! Det är några utlandsbloggare som kallar Ikea för “the mothership” och det är så passande tycker jag!! Ja, antagligen hade det varit helt annorlunda om vi faktiskt bodde i Sverige… eller kanske inte, O är ju inte svensk och har alltid gillat Ikea😉
Jag tror inte heller att det finns något bra uttryck på svenska för “comfort food” etc. Kanske “trygghet” är en bra översättning på “comfort” i den här bemärkelsen, även om trygghetsmat låter helgalet! Precis som det på engelska inte finns något bra uttryck för “att mysa”! Mysig är ju “cosy” men det finns inget verb… Ett av Os favoritord just nu är “cocooning” och det kanske man kan använda i samma sammanhang?
Hoppas att vi fått några bitar på plats innan hösten, annars kan det bli riktigt deppigt – jag menar, nu är det iaf [relativt] fint väder och sol som lättar upp stämningen men när höstrusket börjar… Nä, nu ska det sökas jobb här, jag har skjutit på att skriva ihop två jobbansökningar i flera veckor😕
Stor kram!

26 07 2010
saltistjejen

Å jag blir varm av att läsa ditt inlägg Petra! Så mycket kärlek ryms i det!!!🙂 haha jag älskar Ikea men gjorde det inte riktigt så länge jag bodde i Sverige. Då tyckte jag mest det var ett ställe med stök och bök och jobbiga barnfamiljer hahahahaha!!!! Nu är de fortfarande stökigt och bökigt men nu är VI en av de där stökiga barnfamiljerna… PLUS att det är SKILLNAD att gå till ikea som utlandssvensk. Tycker jag iallafall. Nu är det nästan som en kort trpp till Sverige vilket kan vara mysigt och kul!🙂
jag vet inte riktigt vad jag och M gör för att må bra när vi är lite nere. Antingen får vi ut och äter på ngt mysigt ställe eller så softar vi bara hemma i soffan ochs er en film eller så. Och numer är det endast om vi kan få barnvakt som vi kan göra sådant….😉
Jättekram till er båda iallafall!!!!
Jag har mailat dig!🙂

28 07 2010
petchie

Saltis, ha ha, hoppas att det inte bara var kärleken till Ikea utan även kärleken till O som lyste igenom i inlägget😀 Det ÄR stor skillnad på att åka till Ikea när man är i Sverige och som utlandssvensk i utlandet. Det känns tryggt att komma dit och se alla svenska ord, svenska böcker i bokhyllorna (även om de fuskar i Belgien, vissa hyllor är fyllda med böcker på flamländska!!) och svensk mat…
Vi går också ut och äter, igår var en sådan där kväll då vi båda två kände att det var dags för en enkel måltid ute men pizzerian som vi hade tänkt testa hade semesterstängt (de flesta ställena verkar ha stängt just den här veckan och öppnar inte förrän om 3-4 veckor igen!) så det blev pasta hemma. Vi kan inte kolla på film just nu för vi har ingen tv och jag tycker att det är jobbigt att kolla på datorn, iaf när man är två…
Kram och tack för mailet, ska svara asap!

26 07 2010
Monica Pizanias

Jag har läst dina bloggar en tid…det är ett trevligt sätt att liksom känna någon…jag bor också utomlands men känner inte något IKEA-sug just nu.
Vi har comfort zone i sofforna med tysta TV-apparater och njuter av lugnet när en psykiskt sjuk anhörig somnat. Vi diskuterar inte situationen eftersom vi båda vet vad den andre tänker- bara mår gott i tystnaden.

Ha det så bra!
Monica P Grekland

28 07 2010
petchie

Monica P, välkommen till bloggen! Vad roligt att få höra från en “anonym” läsare🙂
Jag kan tänka mig att ni njuter av lugnet när er släkting har somnat, det är nog samma lugn som småbarnsföräldrar kan njuta av när barnen har somnat. Vi har ingen tv för tillfället så på kvällarna njuter vi av varandras sällskap, eller så läser jag och O surfar på internet – också ett sätt att koppla av.
Ha det bra borta i Grekland!

26 07 2010
Ferferi in Paris/Gothenburg

Oh I never tried Nutella WITH peach jam on my pancakes. Sound actually really tasty. I prefer raspberry jam aswell, or just nutella. But in restaurants I need to have the raspberry jam with whipped cream. About comfort zones. Good question. Have to think about that one! My bed is always inviting though… if I can count that….

26 07 2010
Ferferi in Paris/Gothenburg

Need to just say: damn how you made me long for pancakes now… aoch!

28 07 2010
petchie

Ferferi, O would say that you should definitely try the combo nutella and peach jam – IF you can get hold of peach jam! It is not very easy and O is always complaining about the lack of it in supermarkets outside of Spain. Apparently peach jam is for the Spanish what strawberry jam is for Swedes – a staple in the kitchen! I actually made some peach jam yesterday with two peaches that were too ripe to be eaten… We will try it on Saturday with pancakes, of course😉
My bed is also a comfort zone, but at the moment I am missing some comfortable pillows – I am the pillow girl according to O🙂

26 07 2010
Anne

Vilket varmt, kärleksfullt och så vackert inlägg! Mmmmm, jag myser🙂
Ni verkar så gulliga du och O, ett så fint par. Det är så härligt också att O verkligen genuint gillar Ikea, extra pluspoäng🙂
Jag kan hålla med om att Ikea är någon form av comfort zone även för mig, helt klart. Jag börjar tänka efter lite mer på det nu när jag läst ditt inlägg, börjar fundera när jag egentligen åker till Ikea “bara sådär” (ibland åker man ju för att man ska handla nåt planerat), hmmmm tror nog det finns ett mönster för hur jag känner mig, hur jag mår när jag åker till Ikea “bara sådär”. Comfort zone, jo men så är det nog även för mig.
Kan för övrigt känna igen mig i ditt beteende, jag är också en sån där som spontant och impulsivt bestämmer mig och gör inköp på det sättet. M är inte alls sådan, han planerar, funderar och slår sedan väl genomtänkt till.
Fin ljushållare också, den har jag inte sett. Det som är roligt för flitiga Ikeabesökare är ju också att de ofta har nåt nytt, deras sortiment utökas alltid med nåt nytt som man inte såg senast.
Många kramar!!!

28 07 2010
petchie

Anne, vad roligt att du tyckte att det var ett mysigt inlägg🙂 Tack, jag tycker själv att O och jag är ett fint par, vi är väldigt samspelta och det är himla kul att vi är båda intresserade av heminredning (förutom när vi inte alls är överens som HUR vårt framtida hem ska se ut, ha ha). O älskar ju att kolla i Sköna Hem och samlar på Ikea-kataloger för inspiration!!!
Visst känns det tryggt att åka till Ikea, det är som en liten del av Sverige mitt i allt utländskt och känner man sig lite deppig, har hemlängtan eller bara uttråkad kan det var precis vad man behöver!
Kanske det är skillnaden mellan manligt och kvinnligt, om man ska generalisera, hur man handlar? Och det behöver inte bara handla om att just handla utan överlag är O mycker mer genomtänkt i sina beslut än jag som går på känsla (den kända kvinnliga intuitionen??)…
Jag hade sett den här ljushållaren i en massa heminredningsreportage och har varit sugen på den länge. Den ska finnas på ditt Ikea i Portland: http://www.ikea.com/us/en/catalog/availability/26496710/portland
Kram

26 07 2010
Elisabeth

Vilket fint inlägg, tycker till och med jag, som ofta är lika oromantisk som… ja, något riktigt oromantiskt :D!

När jag bodde i Österrike var Ikea också lite av en “tröstplats”. Det var så skönt att åka dit och se alla skyltar på svenska. Och så samlade jag på de små svenska pappersflaggorna som fanns i maten/kakorna och satte upp dem på dörren till mitt rum. På våren/sommaren/hösten då det är fint väder är Botaniska här i Göteborg min perfekta plats när saker känns jobbiga. Bland alla blommorna trivs jag.😉 Sedan brukar jag köpa Ritter Sport nougat, det är tröst-“mat” det! Tyvärr finns dessa dock i alltför få butiker i Sverige.😦

28 07 2010
petchie

Elisabeth, ha ha, ja vad är riktigt oromantiskt? Jag vet inte om jag själv är så romantisk, jag tror faktiskt att O är mer romantisk än jag😉
Tröstplats kanske är en bra översättning på “comfort place”, ett ställe som känns tryggt när man behöver tröst eller trygghet. Jag tror inte att svenskar som inte bott utomlands (nära ett Ikea givetvis) kan förstå hur fantastiskt det är att kunna åka till det stora varuhuset och känna sig HEMMA🙂 Det är kul med de där små svenska pappersflaggorna för det verkar inte vara överallt som man sätter dem i maten. I Spanien och i Bryssel gör man det, men inte i USA – jag har fått den kommentaren flera ggr när jag visat en bild på köttbullar och en svensk flagga från Ikea i Zaragoza.
Ritter-choklad är gott, min favorit är den med marsipan… Mums! När jag var liten och vi semestrade i Tyskland och Schweiz köpte mina föräldrar alltid just Ritter Sport!
Kram!

26 07 2010
Jess

Jag instämmer i kören om att det var ett underbart inlägg. Och romantiskt. Jag blir så glad att jag sitter och småler här för mig själv som en idiot.
Er första kyss i soffan…Åh, det låter sååå romantiskt!🙂

Vilken underbar man O verkar vara. Att han gillar att gå på IKEA är det ju få män som gillar..tror jag i a f. De flesta hakar nog mest på för husfridens skull..🙂
Gillar ljushållaren, har länge tänkt att köpa en sån men det har inte blivit av ännu. Blir påmind om att det är dags för ett IKEA besök här snart…eller när jag kommer tillbaka efter Sverigevistelsen.
Vet inte om det är en tröstplats eller någon form av comfort för mig men jag gillar att gå omkring och pilla på allt. Speciellt husgeråd och sånt. Vet inte varför en plåtburk eller en plastskål kan göra mig så glad.🙂

Kram!!

28 07 2010
petchie

Jess, ha ha, vad kul att jag lyckades vara romantisk så där på en måndag😉 Första kyssen skedde i en Beddinge-soffa hemma hos mig dagen efter Ikeabesöket och efter att jag bjudit på pannkakor🙂 Ja, jag tycker så klart att O är en underbar man och inte bara för att han gillar Ikea, hi hi. Att han sedan har starka åsikter om inredning som inte alltid är samma som mina får jag väl ta på köpet…
Kul att du också gillar den ljushållaren. Den är väldigt populär i inredningsreportage men den är lite svår att hitta på Ikea – jag fick verkligen LETA i lördags. Jag har haft den på “önskelistan” länge men alltid glömt bort det när jag väl varit på varuhuset, antagligen för att jag inte har SETT den där. Trodde tom att den redan hade utgått ur sortimentet😕
Hi hi, visst är det konstigt att man kan bli så glad av lite husgeråd, en korg eller en kudde… Alltid hittar man något man “behöver”🙂
Kram!

28 07 2010
Helly på Sicilien

Tyvärr ligger IKEA rätt långt ifrån där jag bor eftersom det inte finns något “mothership” på sicilien. När jag bodde i Australien gjorde jag dock som dig och åkte till IKEA när hemlängtan satte igång. Minns en gång när jag och min norska väninna skippade en lektion för att åka iväg till IKEA. Dagen efter kom vår stränga kinesiska professor och frågade vart vi varit varpå min väninna sa att vi varit på IKEA och köpt godis. Jag höll på att dö, men professorn som oxå själv var utländsk sa att han förstod att vi hade haft hemlängtan🙂

Här är min “comfort zone” mitt hem och mina katter. Mina kompisar hemma retar mig för att jag blivit en galen katt-tant.. Ja, ja det är ju bra att man roar någon😉

Hoppas allt löser sig för er snart med jobb och boende… Kram

28 07 2010
petchie

Helly, är du tillbaka hemma efter Zanzibar nu? När jag bodde i Italien var Ikea också alldeles för långt iväg och det var synd, min danska kompis och jag hade väldigt problem att hitta billiga lakan, handdukar etc till vårt studentboende i Padova. Det har så klart öppnat ett Ikea i Padova sedan dess… När vi bodde i Puerto Rico öppnade det ett Ikea i Dominikanska Republiken och nästan alla våra svenska vänner i PR (inte för att vi kände SÅ många) hade lösa planer på att ta båten till DR bara för att shoppa på Ikea😀 Vi kunde inte förstå varför de inte valde att öppna ett Ikea i PR istället, det finns ju en större medelklass på den ön än i DR…
Ha ha, vilken gullig Ikea-historia! Ikea borde samla de här utlandssvensk-Ikea-historierna, det skulle vara en rolig läsning och visa hur viktigt “the mothership” är för oss🙂
Mitt hem brukar också vara en comfort zone för mig men just nu känns det nästan som vi campar. Vi har lånat ihop en hel del saker från kompisar här i Bryssel och mina föräldrar (vi tog med två kuddar och ett täcke från Sverige när vi var hemma i juni), men jag saknar en massa av våra grejor – tavlor, husgeråd och foton… Förhoppningsvis ska vi hämta lite av våra magasinerade tillhörigheter snart, O har kontaktat företaget som har ansvaret för vår container från Puerto Rico – vi vet nämligen inte var den befinner sig i Belgien!!
Inte är du en galen katt-tant, man måste nog ha minst TIO katter då och vara typ 50 år äldre😉
KRAM!

28 07 2010
Helly på Sicilien

Ja, nu är jag tillbaka till verkligheten igen🙂 Hoppas ni hittar igen er container, men jag antar att företaget som ni anlitat har koll på läget😉

Mina vänner skulle nog påstå att jag ändå var galen katttant för öven om jag bara har tre katter hemma så har jag lite svårt att låta bli att mata katterna ute på Panarea, och tillsammans så är de nog allt 10 stycken… Har iallafall 16,5 år kvar tills jag är 50 så den gränsen klarar jag😉

Kram och lycka till som sagt…

2 08 2010
petchie

Helly, jag hoppas att det inte var alltför tufft att komma tillbaka till verkligheten😉 För de flesta svenskar är ju sommaren redan över (även om båda mina syskon precis har gått på semester) men vi har 1½ vecka i Spanien att se framemot från nästa vecka!
Ha ha, galen kattant på deltid😉
Kram!

30 07 2010
Anna (Sthlm)

Vilket härligt inlägg och vilken fin historia ni har tillsammans! En historia som samtidigt är nutid och fortsätter såklart. Låter som Ikea har en särskild plats i era hjärtan – ni borde få rabatt!😉 Hoppas ni får många fler Ikea-besök ihop!
Kram!

2 08 2010
petchie

Anna (Sthlm), tack! Ikeabesöken kommer definitivt att fortsätta, ha ha! Och jag har precis blivit Ikea-familymedlem (O är det i Spanien)😀

2 08 2010
Bella

Underbart inlägg!😉
Jag håller med de ovan, jag tror IKEA är ett comfort place för många utlandssvenskar… inkl. mig😉
När hemlängtan blir som värst eller som du skriver, när man vill drömma om framtiden, ett framtida hem, något gemensamt att bygga upp är ikea bra…

I älskar oxå ikea, nästan för mycket… Han vill kopiera sidorna i katalogen i sitt hem, köpa hela serier etc… Ikea för honom är det moderna, annorlunda Sverige… för mig är det hemma..? Det känns lite konstigt att komma hem till hans lgh i Spanien och att den är svenskare än mitt framtida hem…??? Men bättre det än att det är urspanskt…

Mitt comfort place (förutom IKEA) är nog La Manga, enda fasta punkten som finns kvar sedan jag var liten…

Hoppas det löser sig för dig med jobb, bostad etc…

2 08 2010
petchie

Bella, hi hi, tack, mitt inlägg verkar ha haft stor igenkänningsfaktor hos alla utlandssvenskar😀
Jag kan hålla med om att det kan bli för mycket av Ikea-kärleken, som svensk vill man ju inte att hemmet ser ut som en Ikeakatalog. Men visst, hellre Ikea än traditionellt urspanskt – men kanske någon slags balans😕
Vad härligt att du kunde tillbringa så lång tid i La Manga i sommar, för att ladda batterierna och bara njuta av att vara tillsammans med din I. Vi fick alldeles för kort tid i mina föräldrars sommarstuga i Skåne i sommar, ett ställe som vi båda känner är ett ställe där vi kan ta det lugnt. Det blir ju aldrig så lugnt och “roigt” när vi är i Spanien, det känner ju inte ens O…
IDAG har jag fått två goda nyheter när det gäller jobb, dessutom har jag äntligen fått in tre viktiga jobbansökningar så jag hoppas på något konkret besked inom kort!
Kram

4 08 2010
Marianne

Jag var in här och läste, men kunde inte kommentera för jag var så “deppig” för flytt och kattflytt just då att jag själv behövde lite tröstemat, men kunde inte hitta någonting! Just då kunde jag inte ens komma på vad jag skulle äta om jag kunde välja. Men kanske pannkakor som någon annan hade gjort till mig. : )

KRAM!

9 08 2010
petchie

Åh kära Marianne, jag önskar att jag kunde komma och krama om dig och bjuda dig på pannkakor. Och så skulle jag vilja säga att allt kommer att gå jättebra med kattflytten – men det kan jag ju inte veta, bara hoppas!
Kan inte maken göra pannkakor åt dig nästa helg?
Kram!

27 08 2010
Bejla

Kort och gott; ett helt underbart inlägg!!🙂

29 08 2010
petchie

Tack Bejla! Det har inte blivit pannkakor pa ett tag nu, men Ikeabesok blev det sa klart i Zaragoza forra veckan🙂

18 06 2015
sex

Come on !

Leave a Reply

