My grandfather’s sofa and where is your dream home?

3 08 2010

I have already written about my grandfather’s smell, that was a post about my morfar or maternal grandfather, and here’s a reference to my farfar (i.e paternal grandfather): his sofa! What do you think? I think that it is kind of cool, in that almost, almost Svenskt Tenn-Josef Frank-way

my grandfathers sofa

I was thinking of my paternal grandparents’ home the other day – my farfar sold it after my farmor passed away in 1989 but I can still picture where most of the furniture and paintings were located! Like this sofa, which was grouped together with another, light-green velvet covered sofa that I borrowed for my first apartment as a student in Lund ten years ago. An oil painting was hanging above the sofa, picturing a group of children by a circus tent and I always imagined that it was the circus that used to come every year to the square in front of my grandparents’ house.

This leads me to think of something that I find very interesting: my dream home… Like literally my home in my dreams in my sleep. When you dream about home, where / what is that home? Is it your current home or a home you have had in the past?

When I dream about home, it is almost always the home that I grew up in – the house that my parents sold when I was 13½. At the same time my paternal grandfather sold his house, and my maternal grandmother sold us her house (are you following? I am talking about three different house sales…). I sometimes dream of my maternal grandparents’ house, but it is always as it used to be when they lived there, and not the way my parents keep it. Isn’t that weird? I mean, my parents have lived longer in their current house than we lived in the first house, but my dreams keep insisting that is still my home.

And speaking of home, we are not anywhere near buying a home of our own and at the moment the house market is really slow because of the summer holidays. We found one interesting house that was published last week but the real estate agent has gone on holidays so we can’t visit it!!! That’s how serious Belgian real estate agents are…


Actions

Information

12 responses

4 08 2010
Anne-Marie

Verkligen härligt tyg på den soffan! Drömhuset/hemmet var ju verkligen något som ligger i linje med vad jag “håller på med”. Jag flyttar igen! (skrev om det häromdagen) och börjar undra var mitt “riktiga” hem finns. Jag tolkar “dream home” som det hem som jag skulle vilja ha (brukar inte av någon anledning drömma direkt om mitt hem) och jag kan känna att mina föräldrars hus var ett härligt hus som jag ibland kan längta tillbaka till. Har på sista tiden börjat inse att mitt “drömhem” nog inte finns i Mt Shasta området. Var det finns står ännu skrivet i stjärnorna. Kram!

4 08 2010
petchie

Anne-Marie, visst är det ett fint sofftyg! Kanske lite svårt att kombinera med andra mönster men jag tycker att det är häftigt!
Ha ha, jag insåg när jag läste din kommentar att min text var lite otydlig så jag försökte förtydliga – jag menade ju verkligen bokstavligen mitt hem som jag drömmer om! Alltså när jag sover och drömmer, så är mitt hem i mina drömmar alltid mitt första hem där jag växte upp… Men jag förstår att inte alla drömmer om sitt “hem”, och O påstår att han aldrig kommer ihåg sina drömmar.
Men jag förstår att du är fokuserad på drömhemmet i den andra bemärkelsen just nu – det är ju egentligen jag också. Vi bor ju provisoriskt i en liten vindsvåning och jag drömmer (dagdrömmer😉 ) varje dag om hur vårt framtida hem kommer att se ut.
Lycka till med flyttandet!!
Kram

4 08 2010
Marianne

Jättefin soffa! Men den kräver att man inte har för mycket krimskrams runt omkring, då försvinner den, den ska lysa som en solitär.

Kan ni inte flytta till Skåne i stället : ) Det finns MÄNGDER med helt underbara hus runt om i Skåne. Suck!

Jag tror jag drömmer om mitt nuvarande boende när jag drömmer på nätterna. I natt gjorde jag det i alla fall. Eller, det var en mix av nuvarande och önske.

KRAM!

9 08 2010
petchie

Marianne, visst är det ett svårkombinerat mönster! Men farmor och farfar hade lyckats riktigt fint i sitt vardagsrum, det kändes inte rörigt alls. Nuförtiden står soffan i farfars extrarum som han nog aldrig använder.
Jag vet, jättefina hus i Skåne men det är ju inte där vi vill bo just nu… Eller jo, O hade gärna flyttat till landet i Skåne. Jag hittade en fastighet som han blev eld och lågor inför – den billigaste gården i Eslövs kommun, huset var fallfärdigt och inte det minsta charmigt men de tillhörande 30 000 m2 mark lockade O som tyckte att DIT kunde vi ju flytta. Nja, jag tror inte det😉
När man går och väntar på besked om flytt och framtid verkar ens drömmar vara lika förvirrade som man känner sig i verkliga livet.
Kram

6 08 2010
Elisabeth

Härlig soffa! Jag tror inte att jag drömmer om något boende alls numera (går säkert att göra en drömanalys på det ;)), däremot hände det när jag bott i Österrike och längtade tillbaka dit hur mycket som helst, att jag drömde om mitt rum – i storlek garderob – på studenthemmet där. Fast jag minns sällan mina drömmar faktiskt. Ibland TROR jag att jag ska komma ihåg dem, men det enda jag minns är en enda röra.😀

9 08 2010
petchie

Elisabeth, kul att du också gillade farfars gamla soffa!
Ha ha, vem vet varför vi drömmer / inte drömmer om vissa grejor? Det sägs ju att man kan öva upp sin förmåga att komma ihåg sina drömmar – att man ska ha en anteckningsbok vid sängen och skriva ner allt man kommer ihåg så fort man vaknar. Jag som vaknar flera gånger varje natt kommer framförallt ihåg de drömmar som jag har precis innan jag vaknar under natten men inte de som jag drömmer före jag vaknar på morgonen. Konstigt!
Kram

9 08 2010
Carina@PocoLoco Creativo

Vilken alldeles underbar soffa!
Det här med hem är krångligt. Där jag känner mig hemma. Älskad. Trivs. Får energi.
Tror jag.

26 08 2010
petchie

Carina, vad roligt att det är fler än jag som tycker att farfars soffa är fin! Den är ju ganska speciell och för några år sedan tyckte jag att den var alldeles gräslig men smaken förändras😉
Som utlandsboende är det där med hem / hemma alltid lite svårt att definiera. Det är därför jag tycker att det är extra intressant att jag drömmer om mitt FÖRSTA hem, och inte det hemmet där mina föräldrar bor nu. Antagligen för att jag upplevde mina första år med alla första intryck och minnen, och det är trots allt det hemmet där jag bott längst.

11 08 2010
emmasofiadedorson

Jag vet inte var mitt “drömhem” är. Det är ngot diffust som inte skildras fullt ut i mina drömmar. Kan vara för att jag flyttat konstant sedan 13 ars alder. Men det hem som oftast har dykt upp är barndomshemmet i Lulea. Nu-om ngon timme är pa väg över atlanten, – i jakt pa ett nytt hem. Fann tid att kika in här för att stressa av.
Mmm, vilket fin soffa!

26 08 2010
petchie

EmmaSofia, jag flyttade för första gången när jag var 13 år gammal och sedan dess har det också blivit en hel del hem för min del. Kanske är det därför jag drömmer om det mest “konstanta” hem som jag haft, även om mina föräldrar har bott i samma hus (mormors hus) sedan jag var 14 men där bodde jag ju bara i 5 (+1 år som student när jag var 24-25) år innan jag flyttade hemifrån.
Åh, ni kommer att få det så fint i ert nya hem men känns alltid pirrigt när man flyttar till ett nytt land och inte vet vad man ska förvänta sig. Bonne chance!
Kram!

28 08 2010
Bejla

Spännande “observationer”. Jag tror jag mest drömmer om ihopplock av olika hem med stora inslag av helt okända hem, men av de kända så ät det nog främst om mitt barndomshem trots allt, som jag flyttade från som 15 (men som mamma och pappa blev boende i till jag var ca 19). Jag kan dock inte minnas att jag har drömt om huset där vi bor nu. Dock har jag reflekterat mycket över personerna jag drömmer om, som till stor del är närmsta familjen i Sverige och skolkamrater från förr (det blev mer så efter Facebook kom in i bilden), och ja, min mamma är som oftast med, men på ett positivt sätt. Hon lever och ofta är hon piggare än hon var de sista 10 årena av sitt liv. Det tar jag i alla fall som ett riktigt bra tecken. Ingen sorg i drömmarna i alla fall. 🙂

29 08 2010
petchie

Bejla, jag tycker att det fascinerande hur minnet och det undermedvetna fungerar nar det galler drommar. Vi sag Inception i fredags och den filmen handlar ju just om drommar, men jag gillade inte alls den / for mycket action och forvirrande logik som gav mig huvudvark. Kanske jag ar lite trog men jag tyckte att det var himla jobbigt att hanga med i handlingen…
Vad harligt att du drommer om din mamma som frisk och pigg, det maste vara fina drommar. Jag kan ocksa dromma om klasskamrater som jag inte traffat pa minst 20 ar / antagligen ocksa tack vare Facebook😉
Kram!

Leave a Reply

