I found them!

6 08 2010

P1100839

You might remember that I have mentioned a few times that there are wild parrots in Brussels? Some of them hang out in Parc Leopold apparently, and my parents used to see them in another small park close to where we lived before. During those really hot summer evenings (yes, it feels like summer is over in Brussels – it’s been quite rainy lately) in June and July I used to see a flock of bright green parrots* fly over our terrace.

P1100825

They were always so quick that O never managed to see them and even though I had the impression that they were hanging out in one of the big trees in the back yards behind our house, they were just too well camouflaged and the tree was too far away for any photos. However, lately I haven’t seen nor heard them and I was missing them.

P1100828

But then, the other evening, O and I went for an evening walk in the neighbourhood and when approaching a square, or rather a park in the middle of the square, we heard this terrible, almost deafening noise. At first I wasn’t sure what it was, but then I realised that it sounded just like the parrots when they were in that tree in the backyard. I was really excited and told O that we might have found where the parrots actually live! And yes, we found a HUGE nest and in it and around it were loads of the bright green birds!!

P1100831

I always bring my camera (and an umbrella) in my handbag, a habit I took up in Puerto Rico (and thanks to the blog!) but this time I was handbag-less and O tried to take some photos with his phone… Not too successful. So yesterday when we passed by the square on our way home from the supermarket I asked O if he could stop for a while – I ran outside, across the street and well, my photo attempts were not that great either. I hope that you will enjoy the photos anyway and I am hoping for my father to come to visit soon – with his big paparazzi lens** 🙂 And I hope that the neighbours don’t tire of the noise before and chase the beautiful but noisy birds away.

P1100838

*) I am sure that somebody is going to correct me and tell me that they are not parrots at all, but some other bird name – but as I have already admitted to not being able to tell apart bees from wasps, I hope that I am forgiven…

P1100835

**) No, my father is not a paparazzo, but actually used to be an avid bird watcher (and photographer) – he was very pleased when he realised that his old camera lenses still fit the new digital SLR camera he bought a few years ago.

P1100835

Actions

Information

22 responses

6 08 2010
Karlavagnen

Halsbandsparakit, Psittacula krameri pÄstÄr en annan sida att arten Àr. Parakiter Àr ju papegojor sÄ inte snackar du goja inte! :-)!

9 08 2010
petchie

Karlavagnen, tack sĂ„ mycket för namnet och för att du ger mig rĂ€tt i att det Ă€r papegojor 😀

6 08 2010
Victoria

Vi brukar kalla de smÄ gröna rackarna gojor rÀtt och slÀtt, sÄ vet de flesta vad man pratar om! Vi hade ganska mÄnga nÀr vi bodde nere i Broward, men hÀr uppe i Palm Beach county Àr det dÄligt med slika flygfÀn. Jag saknar dem.
Kram och trevlig helg!//Vic

9 08 2010
petchie

Victoria, exakt – de Ă€r stora och gröna, det kan vĂ€l inte vara nĂ„got annat Ă€n papegojor, oavsett vad deras officiella namn Ă€r 😉
Vi hade inga papegojor i Puerto Rico, det ska finnas en vĂ€ldigt sĂ€llsynt och utrotningshotad papegoja i regnskogen men den sĂ„g vi aldrig. Men vi hade stora pelikaner och smĂ„ svarta fĂ„glar som nĂ€stan sĂ„g ut som koltrastar…
Kram!!

6 08 2010
Taina

Vad hÀftigt! Spelar vÀl ingen roll vad de kallas för. Huvudsaken de Àr fina och SER ut som papegojor!

Vilken tur din far hade med kameran dĂ„! Annars brukar vĂ€l tillverakre av allt idag se till att inget passar sĂ„ man blir tvungen att köpa nytt…

Kram

9 08 2010
petchie

Ha ha, du Ă€r sĂ„ klok Taina! Vem bryr sig vad de egentligen heter 😀
Nej, min far har inte varit och hĂ€lsat pĂ„ med det stora objektivet Ă€n – förhoppningsvis kommer hans bilder att bli MYCKET bĂ€ttre Ă€n mina, som jag tog med den lilla fickkameran. Visst Ă€r det smĂ„tt otroligt att hans gamla objektiv, frĂ„n 1970-talet, fortfarande passar den moderna, digitala kameran!
Kram!

6 08 2010
Annaluna

Kan bara sÀga en sak: wow!!

9 08 2010
petchie

Annaluna, det var exakt vad jag kĂ€nde nĂ€r jag hittade boet! Det Ă€r verkligen ENORMT stort och nu rĂ€knade jag aldrig papegojorna men det kĂ€ndes som det var minst 15 stycken!! Ett flerfamiljsfĂ„gelbo med andra ord 😉

6 08 2010
SweFlo

Av vad jag förstĂ„r har vi inte dessa fĂ„glar naturligt hĂ€r, utan de Ă€r alla slĂ€kt med olika fĂ„gellaster som har undsluppit dĂ„ nĂ„got fraktfordon har varit med om en olycka… Det ska tydligen finnas lite sĂ„dana hĂ€r flockar hĂ€r och dĂ€r i USA, tom i NY. Det finns webbsidor engagerade i att tracka den dĂ€r flocken i NY har jag hört! Första gĂ„ngerna jag sĂ„g en sĂ„dan hĂ€r flock med gröna papegojjor trodde jag helt klart att de var fĂ„glar som skulel vara hĂ€r… men de var alltsĂ„ rymligar! Antar att det Ă€r detsamma med “din” flock. HĂ€ftigt!

9 08 2010
petchie

SweFlo, vad intressant att ni inte heller har papegojor naturligt i Florida. Vi hade som sagt inga papegojor i Puerto Rico Àven om det finns en sÀllsynt en som ska hÄlla till i regnskogen.
Det gĂ„r olika rykten om hur de vilda brysselpapegojorna – nĂ„gon pĂ„stĂ„r att det var en djuraffĂ€r / zoo som slĂ€ppte ut dem, andra sĂ€ger att de rymt och den tredje teorin Ă€r att de skulle vara fd “husfĂ„glar” som folk tröttnat pĂ„ och slĂ€ppt ut. Oavsett sĂ„ Ă€r det fascinerande att de överlever i det hĂ€r klimatet!
Kram

6 08 2010
Anne

Vad hĂ€ftigt alltsĂ„! Jag har inte sett nĂ„t liknande. Det hĂ€r Ă€r nĂ„t jag mer förvĂ€ntat mig skulle kunna ses pĂ„ gatan i Puerto Rico men inte Bryssel 😉
Boet Àr hur stort som helst ju! Jag tycker du fick till tydliga, bra och berÀttande bilder. Gillar den dÀr det dÀr burriga stora boet lyses upp med en massa gröna fÄglar. PÄ telefon(?) kabeln ser de jÀttestora ut ocksÄ.
Hehe, jag minns du nÀmnde dem förut sÄ trevligt du fick till bildbevis ocksÄ.
Riktigt trevlig helg och kram!

9 08 2010
petchie

Anne, exakt, visst kĂ€nns det som om det skulle vara mer naturligt att hitta papegojor i Puerto Rico Ă€n i Bryssel 😀
Tack, jag var ganska missnöjd med bilderna men det var ju inte det bĂ€sta ljuset – kvĂ€llsljus, motljus och boet sitter ganska högt upp. Dessutom var jag lite nervös att fĂ„glarna skulle antingen skita pĂ„ mig eller attackera mig – de blev ganska oroliga nĂ€r jag stod under boet. Men samtidigt borde de vĂ€l vara ganska vanliga vid mĂ€nniskor?
jag tror att det Ă€r en telefonkabel eller kanske elkabel boet sitter pĂ„? Kanske det Ă€r elkabel för nĂ„gon lampa till parken – jag glömde faktiskt att kolla det, var vĂ€l för fokuserad pĂ„ sjĂ€lva fĂ„glarna 😉
Kram

6 08 2010
Elisabeth

Haha, jag har ocksĂ„ alltid ett paraply med mig. Man vet liksom aldrig nĂ€r det börjar regna i Göteborg…

9 08 2010
petchie

Elisabeth, samma hĂ€r (och i Puerto Rico)! Det kan vara klarblĂ„ himmel nĂ€r man beger sig hemifrĂ„n och helt plötsligt blir det störtregn! Konstigt hĂ€r i Bryssel som inte ligger sĂ€rskilt nĂ€ra havet, kanske lite mindre konstigt i Göteborg 😉

7 08 2010
ph

Fina bilder! Kul att nĂ„gon Ă€rvt mitt intresse för fĂ„glar 🙂

9 08 2010
petchie

Far, tackar! Du ser, ni mĂ„ste komma hit snart sĂ„ du kan ta bĂ€ttre bilder pĂ„ fĂ„glarna – nu nĂ€r jag har lokaliserat dem Ă„t dig!

7 08 2010
Desiree

Jaaaa vad kul att du Àntligen lyckades fÄnga dem pÄ bild. SÄÄÄ hÀftigt att ni har papegojor i Bryssel. Det blev ju jÀttebra foton du lyckades ta. Men vilket stort bo! JÀttekul att fÄ se dem.

KRam!

9 08 2010
petchie

Desiree, jag var sĂ„ nöjd att jag hittat var de hĂ„ller till Ă€ven om fotona definitivt inte Ă€r de bĂ€sta 😉 Det fĂ„r bli ett nytt försök nĂ€r mina förĂ€ldrar kommer pĂ„ besök!

14 08 2010
Bryssling

Vilka kanonbilder du lyckats fĂ„ pĂ„ papegojbona! NĂ€r jag försökte undrade en kompis om det var en mohairtröja 😉

26 08 2010
petchie

Bryssling, tack Ă€ven om jag inte tycker att det Ă€r nĂ„gra höjdarbilder egentligen 😉 Ha ha, det Ă€r inte lĂ€tt att fĂ„ till bra bilder av gröna gojjor som sitter i gröna trĂ€d, speciellt inte om man inte har ett jĂ€ttestort objektiv (eller Ă€r vĂ€ldigt nĂ€ra).

28 08 2010
Bejla

Lustigt med gojor sĂ„ pĂ„ lite “fel” plats. 😉 Kul att ni tillslut fick hittat boet ocksĂ„. 🙂

29 08 2010
petchie

Bejla, man kan ju sĂ€ga att det Ă€r mer exotiskt med papegojor i Bryssel Ă€n valar i Grönland 😉 Jag blev verkligen jĂ€tteglad nĂ€r vi hittade boet eftersom jag dĂ„ hade lite bĂ€ttre chans att ta bilder pĂ„ gojorna, Ă€ven om det inte blev nĂ„gra mĂ€sterverk 😕

Leave a Reply

