Wednesday recipe: Sage Potatoes with Bacon

11 08 2010

This is actually not my recipe, I found it on the great blog of Havtorn Design – run by two sisters-in-law who blog about interior design, flea market finds and family life. They also have a little web shop. Check out the two links, their texts are in Swedish and English (since a few days!) but the pictures are very inspiring!

I realised when reading the recipe that I have never cooked with sage, but what a lovely herb. Both O and I discovered that we love the smell of sage which coincidentally is called salvia in both Swedish and Spanish (and Italian, but sauge in French). The smell actually reminds me of the childhood, but I don’t know why – maybe my mother used to cook with it, or did we just have the herb growing in my father’s small herbal garden?

P1100802

Sage potatoes with Bacon
1 kg potatoes / cut in pieces
Olive oil
Bacon / cut in strips and lightly fried, dry off excess fat on a plate covered with kitchen paper
Sage leaves
Salt and black pepper

Boil the potatoes almost soft. Spread them on an oiled oven-proof dish; sprinkle about 1 decilitre of olive oil on top. Bake in the oven, 200 degrees (Centigrade) for approximately 20 minutes. Add the bacon and a handful of sage leaves. Bake another 10-20 minutes until golden. Season with salt and black pepper. (original recipe in Swedish from Havtorndesign)

Bizarre food related observations:

O had bought eggs one day, we put them in the plastic egg holder in the fridge as we usually do, and threw away the packaging. When I made pancakes a few days later I had the funniest experience: double yolks in two eggs! All in all I think four out of six eggs had double yolks – what kind of eggs had O bought?? We don’t actually know since we hadn’t kept the box… Have you come across a lot of double-yolked eggs?

P1100783

And what about this jam? I thought that “The Old Factory” was Danish, at least it is sold under that name in Sweden – with the exact same label, in Danish (but when reading on the back it said Eslöv, my home town in Sweden!)… Isn’t it a bit of false marketing, “Founded in 1834” – yes, but in which country? Denmark or Spain?? Does the jam and marmelade brand exist in other countries as well? Ok, so I googled “Den Gamle Fabrik” and the label is slightly different but the names (and founding year!) are definitely the same, in different languages…

P1100798


Actions

Information

17 responses

11 08 2010
Simon

Hej hopp! Jag har smygläst rätt länge, men äggulorna fick mig att svara. Hahaha.

Jag köpte ett paket för någon månad sen här i Sverige och jag tror nästan alla ägg hade två gulor. Vi blev lite förvånade också. Man undrar ju om det annars hade blivit små mutantkycklingar eller nåt.

26 08 2010
petchie

Simon, hej och välkommen till bloggen! Vad kul att du kommenterar!! Och att du också har fått dubbla äggulor i en massa ägg i samma paket – jag undrar vad sannolikheten är och vad det beror på? Jag började fundera på genmanipulation och vad skulle hända om äggen hade blivit befruktade?😕

11 08 2010
Anne

Intressant kombo med salvian i receptet. Det såg mumsigt ut! Måste nog prova detta, salvia är en ört som även för mig känns rätt obekant och främmande.
Dragon är en annan sällsynt ört hos mig, som jag inte heller riktigt vet hur jag ska använda, till vad. Men den är väl rätt vanligt i fransk matlagning? Eller kanske inte…. Jag har odlat en del kryddor i år (i krukor, det har funkat super) dock odlade jag inte salvia eller dragon, de känns helt klart som lite “svåra” och främmande örter, som till vilken mat ha dem till. Men varför det egentligen, det här enkla receptet med potatis, bacon och salvia låter ju toppen. Citrontimjan har jag bla odlat (och vanlig timjan), citrontimjan tycker jag jättemycket om. Timjansmak förstås men samtidigt en fräsch citronsmak på den. Mmmmm, riktigt gott alltså.
Komiskt med dubbla äggulor, jag kan inte komma på att det nån gång skulle ha hänt mig. Lustigt också att det inte bara vara ett ägg i boxen som hade dubbla gulor. Vad är det för superägg O köpte…
Ibland har jag ägg med nåt litet blodstänk i, det tycker jag ser så äckligt ut, men ska väl vara helt ofarligt.
Kram!

26 08 2010
petchie

Anne, visst är salvia en ganska anonym ört som man inte riktigt vet hur man ska använda. Hoppas att du får tag på färsk salvia så du kan testa receptet – det luktar så gott om rätten när den kommer ut från ugnen!
Dragon började jag använda en hel del i Puerto Rico, i vinaigrette-dressingar. Dragon är det ju ofta i vitvinsvinäger, så det passar bra i salladsdressing. Det är väldigt gott i kombo med fransk senap. Jag vet att jag även har något recept på dragonkyckling som är väldigt gott, ska se om jag kan hitta det.
Citrontimjan har jag nog aldrig testat, det låter gott, jag som älskar citron! Timjan för mig är nuförtiden de spanska bergens doft – det är hur härligt som helst att känna doften av timjan överallt.
Jag blev väldigt glad att mina små krukor med persilja, basilika och rosmarin hade överlevt på vår terrass över semestern (antagligen för att det inte varit så fint väder i Belgien). Men har du samma problem med basilikan att bladen blir lite grövre och blankare efter ett tag? Inte lika goda😦 O trodde att det var pga kylan och regnet?
Nej, jag hade inte heller varit med om dubbla gulor men O sa att det hade hänt hans mamma flera gånger. Jag tyckte att det var lite skumt, genmanipulation?😕 Blodstänk är inte heller kul, är det en myt att det ska bero på att ägget är befruktat??
Kram

11 08 2010
Lotta K

Vad lustigt att du skriver om Den Gamle Fabrik just nu. Jag har precis varit i Solvang, en stad i Kalifornien som är rätt dansk (i Sideways, filmen!, åker de dit). Vi såg burkarna på flera ställen, men med olika etiketter tror jag. Dels “Scandinavian Delight”, dels något med Danish. Kanske Danish Delight. Dan var förvånad att det var ett stort kommersiellt märke, han tyckte de borde skaffa en mer färgglad etikett…

26 08 2010
petchie

Lotta K, jag kommer ihåg att du eller någon av de andra Californien-bloggerskorna tipsade om Solvang men vi hann aldrig dit. Kul att du såg just det marmelad/syltmärket där! Jag brukar alltid köpa apelsinmarmeladen när jag är hemma i Sverige och varje gång försöker mina föräldrar övertala mig att köpa någon “roligare” smak – de gillar apelsin- och morotssmak, fikonmarmelad etc. Jag är väldigt konservativ när det gäller min marmeladsmak – det kan på sin höjd vara lite whisky i apelsinmarmeladen😉

11 08 2010
Karlavagnen

åååh tack för receptet. Min mamma träffade de ursprungliga danska ägarna till marmeladfirman på ett iberia plan på väg ner till Spanien för några år sedan, men tyvärr tappade hon bort lappen med deras adress. De var jättetrevliga! Som en parentes då.

26 08 2010
petchie

Karlavagnen, de nada😉
Vad roligt att din mamma har träffat ägarna till den gamle fabrik på ett plan till Spanien, då finns det ju definitivt en marmeladkoppling Danmark – Spanien!
Kram

11 08 2010
Desiree

Vad lustigt med de dubbla gulorna. Det har jag faktiskt inte varit med om. Mysko med marmeladen, den trodde jag också absolut var dansk och inte svensk. Det är konstig hur samma märke ändå kan bli annorlunda i olika länder. Samma märke och samma produkter även kan skilja helt i smak beronde på vart de ska exporteras som diljonsenapen som jag tog upp på min blogg som smakar helt olika här i USA (mycket mildare) än den som säljes i Sverige.

Kram!

26 08 2010
petchie

Desiree, dubbla äggulor är visst vanligare än vad man skulle kunna tro!? Jag vet fortfarande inte VARFÖR vissa är dubbla?
Jo, marmeladen är nog dansk men jag antar att Den Gamle Fabrik nuförtiden tillhör samma koncern som Felix – som kommer från Eslöv och det är nog därför det står Eslöv på etiketten? (samma koncern äger även Önos och andra märken tror jag).
Jag tycker tom att Coca-cola smakar olika i olika länder så visst kan Dijonsenap smaka annorlunda också. Jag tror helt klart att vissa produkter anpassas till olika marknader. O påstår att han aldrig hittat persikosylt utanför Spanien så där har väl Den Gamla Fabrik / La Vieja Fabrica anpassat sig till spansk syltsmak😉
Kram

17 08 2010
Anna (Sthlm)

Det lät och såg gott ut! Jag har faktiskt salvia hemma men använder det inte så ofta, mest t ex på ugnsbakade potatisar/grönsaker, tillsammans med rosmarin t ex, och i något enstaka recept. Jag måste åka komma i gång med onsdagsrecept igen snart! Har förresten inte fått dubbla gulor särskilt ofta men det har hänt.

26 08 2010
petchie

Anna (Sthlm), så du är en erfaren salviaanvändare – jag ska testa i kombo med rosmarin. Rosmarin har jag på terrassen även om den ser lite ledsen ut efter vår semester, salvia har jag än så länge bara hittat färdigplockad och inte i kruka. Ja, och nu är det väl snart dags att ta in örtväxterna från terrassen (eller köpa nya…), höstlikt som det är!

26 08 2010
Anna (Sthlm)

Såg förresten att Anne och du diskuterade dragon. Har ett jättegott recept på tomat- och kesopaj med dragon! Trodde jag lagt upp den på onsdagsreceptet men det hade jag inte tydligen.

TOMAT- OCH KESOPAJ
Pajdeg: jag brukar göra med kesella och ta mindre margarin men vet inte om du har tillgång till det i Bryssel?

Förgrädda pajskalet i ca 10 min på 200 grader.

Fyllning:
6 tomater (är det väldigt blöta kan man torka ut dem lite på papper eller gröpa ur innanmätet)
1 tsk smulad dragon
250 g keso
1 liten gul lök
3 ägg
2 dl lagrad riven ost (max 17%)
2 tsk potatismjöl
vitpeppar

Skiva tomaterna och lägg dem i formen. Strö över dragon och vitpeppar. Blanda keso, finhackad lök, ägg, ost och potatismjöl. Häll blandningen över tomaterna. Grädda i 200 grader, ca 30 min.

Så himla gott!

29 08 2010
petchie

Tack for recepttipset! Jag gillar inte keso men kanske det blir gott i en paj? Jag kan ju testa med nagon annan mejeriprodukt, for huvudsaken ar val egentligen tomaterna och dragonen for smaken!

22 08 2010
Kicki

How nice reading about the potato-bacon-salvia recipe on your webbsite. Actually I found it in the local newspaper. Nevertheless it´s superb. Glad you like it!

26 08 2010
petchie

Kicki, vad kul att du hittade hit! Hoppas att du gillade gratisreklamen för er blogg, som jag gillar jättemycket!😉 Och receptet var verkligen supergott!

29 08 2010
Anna (Sthlm)

Nja, tycker keso gör pajen litegrann men du kan ju testa båda och jämföra

Leave a Reply

