Memories of an April evening in Spain

16 08 2010

Still in Spain, and assuming that I won’t have much time for blogging, I have prepared and scheduled this post beforehand. The photos are from an excursion O and I did in April when we were visiting O’s family after having left Puerto Rico.

DSC_1578

We started out a little late and we chased the evening light before the sun set behind the next mountain, and the next… All the photos are in chronological order and most of them were taken (by me) with the small Lumix camera – except a few that O took with the Nikon SLR.

P1090716

P1090717

P1090728

P1090732

P1090735

DSC_1586

P1090740

P1090749

DSC_1587

P1090751

DSC_1610

P1090761

P1090763

P1090767

This is probably my favourite time of the year in Spain, spring when it is not too cold (without central heating), not too hot (without AC)…


Actions

Information

22 responses

16 08 2010
Maria

Härliga bilder, vilka färger! Tack, ni duktiga fotografer! Hoppas ni får härliga dagar där den här veckan!
Kram/m

30 08 2010
petchie

Tack mor! Jag blev själv imponerad över hur bra bilderna blev men grynings- och skymningsljus är det bästa för att fotografera!
Kram

16 08 2010
olgakatt

Jättefina bilder, Petra! Gillar alldeles särskilt de med alla taken. Har en faiblesse för tvättkläder på streck och tak!
Hoppas ni har det skönt och att temperaturen är utståbar.

30 08 2010
petchie

Olgakatt, tack så mycket! Jag gillar också hustak och kläder som hänger på tork, romantiskt eller hur? Byn som syns på bilderna är inte Os by och han säger alltid att grannbyarna är mycket finare än hans, eftersom de har mer gammal bebyggelse, och det har han faktiskt rätt i. Vissa delar av hans by är fin, iaf på håll när man inte ser hur i vilket dåligt skick de flesta gamla husen är i.
Temperaturerna i Spanien var ok till att börja med, vi hade tom 21 grader vid lunchtid en dag i Zaragoza – väldigt märkligt! Fyra timmar senare var det 35 igen…
Kram

16 08 2010
Desiree

Helt fantastiska bilder! Gillar den smala vägen på första kortet. Otroligt vackert med det där kvällsljuset och solnedgången som ni fick. Sådana där små spontan utflykter är bland de allra bästa man kan göra. Vad är det för träd som blommar så vackert i vitt? Är det körsbär eller äppelträd kanske`?
De där spanska bergsbyarna är fulla med charm. Jag blir sugen på att bila runt i spanien då jag ser dina bilder. Nu när vi flyttar hem till europa så ska vi passa på att se oss omkring mer där också. Toppen nu när man äntligen får mer semester.
Ha det riktigt bra i Spanien nu och hoppas att du och O får många nya fina minnen så som denna kvällen när ni är där nu.
Kram!

30 08 2010
petchie

Desiree, tack så mycket, du och C är ju mästerfotograferna så det berömmet blir jag väldigt glad över! Utflykten var både för att fotografera innan solen gick ner men också Os sätt att ge mig lite “breathing room”, det spanska familjelivet blir oftast lite för intensivt för mig på slutet av våra vistelser…
Jag TROR att det är äppleblomster, men kanske är det mandelträd?? Det är iaf inte körsbär. De vanligaste träden i området är mandel, äpple, oliv och fikon. Os föräldrar har många frukt- och nötträd men bilderna är inte från deras odlingar.
Spaniens inland är verkligen fint och så mycket mer intressant än alla “costas” med sina hotell-, lägenhets- och golfkomplex. Aragón har inte särskilt många turister alls, men är väl värt ett besök med sina berg, små byar och fruktodlingar. Navarra som är grannregionen har ju vinodlingar (Rioja) men även i Aragón görs det vin även om det kanske inte är lika känt. Det är ganska bra om man talar spanska när man reser runt i inlandet, men det gör ju du😉
Kram!

16 08 2010
Elisabeth

Å, fotona på de blommande träden var helt underbara! Våren är en fantastisk årstid, och jag kan tänka mig att den är ännu bättre söderöver i Europa än den är i Sverige.

30 08 2010
petchie

Elisabeth, visst får man vårkänslor när man ser bilderna!! Våren är defintivt den bästa årstiden i Spanien eftersom det blir oftast alldeles för varmt på sommaren!
Den svenska åren är också härlig, jag tror framförallt för att vi svenskar blir så himla glada när vintern är över. Jag har en fransk kompis som pluggade i Lund på vårterminen och han förstod inte varför alla sa “vänta bara tills våren kommer…” – vad skulle ske då liksom? Han sa att när våren äntligen kom i april-maj var det som en explosion, han hade aldrig upplevt något liknande – hur ALLA var utomhus, satt på terrasser, anordnade grillfester etc. Helt plötsligt fattade han underbart Lund kan vara som studentstad😉

16 08 2010
Ferferi in Paris/Gothenburg

I totally adore the picture of the roofs. Magical. April in Spain sure is beautiful.

30 08 2010
petchie

Ferferi, tackar!! Jag gillar också hustaksbilden!! Spanien på våren är så fint, mandelträden som blommar, lagom varmt och ett härligt ljus på kvällarna!

17 08 2010
Anna (Sthlm)

Vilket ljus! Vackert!

30 08 2010
petchie

Anna (Sthlm), tack! Vi jagade verkligen skymningsljuset – solen försvann bakom bergen hela tiden så vi fick köra till nästa “dal”… En härlig kväll som jag tänker på när jag tycker att det är jobbigt [i Spanien].

17 08 2010
Helly på Sicilien

Hej igen! Nu är jag tillbaka efter några dagars frånvaro och har hunnit läsa ikapp. Hoppas du har det trevligt i Spanien och inte lider av samma värme som här (typ 40 grader nu…)

Kände igen mig i dig när jag läste ditt förra inlägg “Priorities and Privilege: Holidays and Travels” fast jag har bara bott i 4 länder och inte 7- imponerande! Oftast när vi åker på semester så åker vi för att hälsa på någon vi känner runt om i världen. Fast en gång om året så brukar vi ta en semester på “tu man hand” för det behövs ju det med ibland😉

Ha det så kul i Spanien och är lite paella åt mig med😉

30 08 2010
petchie

Helly, det var relativt ok temperaturer i början och vi slapp 40+ men de sista dagarna var det ändå rejält varmt (35+). Sista morgonen var mitt hår vått på kudden när jag vaknade, då var det skönt att veta att vi skulle återvända till svala Bryssel😉
Visst behöver man också “riktig” semester, då man INTE hälsar på någon, bo på hotell och uppleva något nytt! Det känns ju inte riktigt som semester att åka hem eller till Spanien, det är så mycket (och många) som ska hinnas med att man ofta är minst lika trött efter “semestern”…
Det blev ingen riktig paella även om vi hade intentionen att äta den rätten innan vi åkte från kusten. Men det blev annan god mat istället.
Kram

18 08 2010
Annika

Underbart ljus på de där bilderna!
NU är jag tillbaks igen!
OCH nu ska jag ta mig en titt på vad du haft för dig över sommaren den sköna!
Jag hoppas att ni har det jättefint i Spanien nu!
Kramar!!!

30 08 2010
petchie

Annika, välkommen tillbaka till bloggvärlden efter ditt sommarlov!! Min sommar var inte den roligaste och det känns faktiskt ganska bra att det snart är höst! Nya tag! Det känns som det måste hända något i höst – hus, jobb och / eller annat… Jag tycker att det är vår tur nu!
Stor kram

19 08 2010
Millan

Underbara foton pa ett sa vackert (och for mig exotiskt) landskap. En san dar kvall nar solen lyser som guld kan man leva pa lange!! Kram

30 08 2010
petchie

Millan, det ÄR ett vackert landskap även om det är så annorlunda från de landskap vi är vana vid att se hemma i Sverige (för att inte tala om Belgien och gröna, sköna Puerto Rico) – så torrt och stenigt. Det är otroligt att frukt- och nötträd kan växa där, oftast utan konstgjord bevattning! Jag lever fortfarande på den kvällsutflykten, den kändes lika magisk som den ser ut på bilderna.
Kram

20 08 2010
Marianne

Nu får jag komma in på WordPress igen! Ta i trä! Och nu har jag läst ikapp hos dig. Nu ska vi bara se om jag kommer ihåg allt jag skulle säga …

Äggen: Jo, jag har fått en hel del tvillingägg här i Egypten. Här finns jättestora superfina ägg, och många av dem är tvillingar. I Sverige vet jag däremot inte om jag har fått det någon gång.

Den gamel fabrik trodde jag också var dansk. Här finns den, och här ser den ut att vara fransk … Har ingen burk just nu, så jag kan inte kolla.

Tiden skriver jag inte om här. Däremot ska jag svara på ditt mejl!

Hoppas ni har det jättebra i Spanien!

KRAM!

30 08 2010
petchie

Marianne, vad frustrerande att det alltid strular med WordPress men tack för att du försöker att komma hit och läsa trots allt.
Aha, så tvillingägg är vanliga i Egypten också! Då kanske det är speciella hönor eller kan det bero på fodret?? Märkligt!
Ha ha, Den Gamla Fabrik ser fransk ut i Egypten?😕 Det är uppenbarligen mer än en gammal fabrik med andra ord😉 Och jag som alltid trott att marmeladen / sylten var producerad lite mer småskaligt än t.ex Önos… Så fel man kan ha!
Stor kram!

23 08 2010
Fröken Anki

Vackra bilder! Och vackra vyer! Förstår att du tycker om denna del av världen.

Hoppas ni har det bra på semestern, och att det går framåt med husletandet.

kram

30 08 2010
petchie

Fröken Anki, tack! Det är intressant att du skrev att jag tycker om den här delen av världen för jag har inte riktigt sett det så innan. Jag har ju inte så mycket val eftersom det är därifrån O kommer, men din kommentar fick mig att fundera. Ja, jag tycker om den här delen av Spanien, mycket mer än det jag har sett av kusterna. Det är lite “mitt i ingenstans” men folk är vänliga och gästfria, och mer öppna än man kanske skulle tro.
En sak som gillar med turistovana ställen är att folk låter en tala spanska (italienska, franska etc) utan att gå över till engelska (antagligen för att de inte kan engelska) – det är faktiskt väldigt bra för “språksjälvförtroendet”.
Naturen är ju helt annorlunda det jag är van vid, så kargt, torrt och varmt (dock kallt på vintern). Tyvärr har vi aldrig tid att riktigt upptäcka bergen och de andra små byarna runt omkring eftersom det alltid är en massa måsten när vi är “hemma”. Och det är måsten på ett helt annat sätt än när vi är hemma i Skåne – kulturskillnader när det gäller synen på familjen… Det kommer nog ett inlägg om det😉
Husletandet fortsätter, nu har iaf marknaden kommit igång igen – men det är ovanligt många hus som är till salu via auktion och vi har lärt oss att det tar alldeles för mycket tid och energi. Auktionsprocessen är så osäker och utdragen plus att avgifterna är högre än om man köper genom vanlig mäklare eller privat så vi har kommit fram till att det inte är värt det.
Kram!

Leave a Reply

