What a Spaniard brings from Spain…

26 08 2010

We came back from Spain on Tuesday night after a 13-hour long drive from Aragón. The toughest part of the journey wasn’t actually the long hours in the car but to carry all the stuff we had brought from Spain upstairs to our 3rd (or 4th depending on how you count) floor apartment (nope, no lift). You might wonder if there isn’t food in Belgium when you see it all and I actually think that my parents-in-law believe that that is the case… A friend asked if we are running a contra-band business from our flat!

You might remember the blog post “What a Spaniard brings back to Spain from Sweden” that I wrote a few years ago? Well, here’s what a Spaniard (and his Swedish wife) brings back from Spain to Belgium:

  • 15 litres of olive oil (10 for us, 5 for my parents)
  • 2 big jars of home-cured black olives (O’s father cures his own olives with a mix of thyme, fennel and other herbs – it takes about 2 years)
  • 2 big tins (1,5 litres) and various small ones of green olives filled with anchovies
  • various tins and cans of Spanish sea food, “callos a la madrileña” (tripe), artichokes, paté, white asparagus, pickled anchovies and red peppers
  • 15 bottles of wine – 13 bottles were for a friend who had asked us to buy his favourite wine Matarromera for him
  • 100 Dominican cigars for a friend’s wedding – now we just have to put the personalised wedding-labels (names of the couple plus wedding date) on each cigar before we hand them over
  • chorizo, salchichión, jamón, lomo and fuet – different kinds of cured meats and sausages
  • 2-3 kilos of manchego and other cheeses
  • paella rice
  • sobaos – some kind of soft buns made with butter
  • manzanilla – camomille tea, the cure-all for Spaniards…  
  • peach jam – O claims that it can’t be find anywhere else than in Spain
  • various packs of powdered desserts – natillas, cuajada, flan etc
  • fresh fruit and tomatoes
  • nuts
  • Galletas Maria (yes, the same as the Swedish Marie-kex)
  • saffron
  • chocolate drinking powder
  • breakfast cereal
  • (no roasted almonds this time as my father-in-law brought a few kilos of his own roasted almonds when he visited us in June)

P1110219

And now I just need to find space to put it all… in our small kitchen that lacks storage space and tiny fridge!


Actions

Information

27 responses

26 08 2010
Bella

Du skriver så underbart!😉
Nej, självklart finns det ingen mat i Belgien (ingen riktig spansk mat!)

Jag vet hur det är men det brukar vara glutenfria produkter jag släpar…

Jo sen finns det ju en del saker som alltid hänger med, de få måstena, serranoskinka, olja, billig sprit ;)…

Det är konstigt det där med att de tar manzanilla mot allt. Jag brukar beställa det istället för te (då de knappt serverar te, förutom poleo/menta, nånstans i Spanien) och alla undrar alltid om jag mår dåligt, har ont i magen, är sjuk.,.

Nu är han, din O, iallafall glad o mätt några veckor😉
Ska kolla in inlägget om vad en spanjor tar med från Sverige…
Undra om det är samma som I…?

31 08 2010
petchie

Bella, ha ha, jag kan tänka mig att du blev lite sugen😉 Det finns ganska mycket spansk mat att få tag på i Bryssel, det finns många spanska invandrare som kom på 1950- & 60-talen. O har en kompis vars föräldrar kom från Asturias för 49 år sedan! Men naturligtvis är det mycket mycket dyrare att handla spanskt här! Vi köpte jamón iberico till en svensk kompis som blev alldeles paff när hon insåg hur billigt det var i jämförelse med skinkan hon köpt här…
Ja, manzanilla är verkligen universalmedicin i Spanien. Jag hade nog aldrig druckit kamomillte förrän jag träffade O😉 Jag har letat förresten nästan förgäves efter vanligt svart te både i Spanien och i Puerto Rico! I Spanien kan man hitta Earl Grey i affärerna, i Puerto Rico finns det på sin höjd mitt “hat-te” – Lipton Yellow Label😦
Vi har ätit chorizo, spansk ost och oliver varje dag nu även om jag tyckte att vi kanske skulle spara en del – vi hade ju precis ätit spanska mat i 2 veckor i Spanien😀
Kram!

26 08 2010
Britta

Nice shopping list! I wouldn’t mind a piece of that nice chorizo😉 Didn’t know that the manzanilla cure for anything was from Spain, here the use it a lot as well. Hugs!

31 08 2010
petchie

Britta, O’s parents wanted to give us even more stuff and we had plans to buy more wine for ourselves but we just realised that the car was already full😉 Hopefully we will have a bigger car next time😀
Abrazos fuertes!

26 08 2010
Anna (Sthlm)

Så ni MÅSTE åka bil dit för hur skulle ni (eller O.) annars klara er!🙂

31 08 2010
petchie

Anna (Sthlm), ha ha, ja eller nä, O är ganska bra på att klara sig på belgisk mat också😉 Men det är nog extremt spanskt att alltid ta med sig en massa mat när man bor utomlands. Jag brukar göra tvärtom – min familj vill alltid ha ost, vin & öl, våfflor och choklad från Belgien😀

26 08 2010
Annika

HAHA, så skönt skrivet, Petra!
DESSUTOM blir jag hungrig som bara den av att läsa det du skriver. Allt låter ju så gott. Men det var inte dåligt vad olivolja ni har hemma nu…MY GOD!!!
NU klarar ni er fram till nästa tripp till Spanien, hehe. När blir den? Vid jul?
Lycka till med att placera allt på bra ställen i köket🙂
Kram!!!

31 08 2010
petchie

Annika, jag blev själv hungrig av att skriva matlistan😀 Jag hade egentligen velat spara på osten, chorizon och skinkan till några “speciella” tillfällen men eftersom kylen är så liten MÅSTE vi äta av det NU annars får vi inte plats med något annat! Vi har faktiskt inte handlat något annat än färskt bröd och sallad sedan vi kom tillbaka för en vecka sedan! Men några jamón-paket (skinka) ska vi spara till jul och ha med oss till Sverige (den är ju torkad så håller väldigt länge).
Nästa Spanienresa med bil blir nog inte förrän i januari men kanske flyger vi ner en helg i november-december. Julen ska dock alltså firas i Skåne.
Vi har lyckats få undan det mesta i köket nu, det var lite tetris-övning över det hela😉
Kram!

26 08 2010
Desiree

Ha ha det är underbart att läsa den här inlägget och inse att man själv inte är helt crazy med allt jag släpat med mig i mina väskor från Sverige till USA varje gång. Det har alltid varit en hel resväska full med mat från Sverige. Jag tror att det alltid kommer att vara så om man bor utomlands att man släpar hem en massa mat från sitt hemland. Även om det kanske finns en hel del av det ni släpade med er från Spanien i Bryssel så är de ju så att man har en relation till produkter som man växt upp med och märken man känner igen. Här finns en “comfort zone with comfort foods and products” som utgör en speciell känslomässig relation. Hoppas ni lyckas stuva in allt på något sätt. I värsta fall får ni stuva in en del under sängen eller hitta andra kreativa lösningar. Nu funderar jag på vad jag kommer att be C köpa med sig nästa gång han far över till USA vilket blir här i höst. Jag skulle vilja kunna göra cornbread men funderar på om jag kan köpa polenta som säljs här och baka med det istället för att be C köpa majsmjölet som finns i USA. Jag tror att en mix av hälften polenta och hälften vetemjöl borde funka eller?
KRam!

31 08 2010
petchie

Desiree, ha ha, kanske det är ditt latinska ursprung som gör att du tog med en massa mat till Alabama😉 Skämt åsido så är det väldigt spanskt (för mig), alla spanjorer jag känner i Bryssel har resväskorna fulla med mat när de varit hemma i Spanien!
Du har alldeles rätt i att man kan få tag på ganska mycket spansk mat i Bryssel men det är framförallt mycket dyrare! Plus att mycket får vi gratis av Os föräldrar, de 15 literna olivolja betalade vi inget för! De hade gärna gett oss mer men vi har ju inte så mycket plats och 10 liter är mer än nog för oss! Jag berättade för dem att mina föräldrar precis har tagit slut på de 5 literna vi gav dem för 3 år sedan – Os föräldrar tar slut på 5 liter på en månad tror jag!! Men mina föräldrar använder ju inte olivolja på samma sätt som spanjorer🙂
Vi lyckades få plats med allt i “köket” (vår lägenhet har öppen planlösning och vi har bara en bäddsoffa så ingen säng att stuva saker under), men det hade varit skönt med lite mer plats i kylen😉
O ska också till USA snart, så jag funderar på samma grej – vad ska jag be honom köpa… Inte något i matväg egentligen men kanske kameraminneskort etc.
Majsmjöl har jag ingen aning om! Finns det inte majsmjöl i Sverige?? Det tror jag finns i Bryssel, ska kolla när jag handlar nästa gång.
Kram!

26 08 2010
saltistjejen

Hahahaaa! KUL! men duu chocolate drinking powder. Finns inte DET i Belgien?????
TUR ni tar bilen och inte flyger!!!🙂
Sjäv har jag aldrig tagit med så mycket mat mellanSverige och USA. Dels för att det är så tungt och jag ofta inte haft plats. Dels för att man måste tulla det mesta och det orkar jag bara inte…😉
Hoppas nu att ni snart kan hitta en större lgh med större förvaringsutrymmen!🙂 Det där med cigarrerna lät som en toppenpresent till de som gifter sig. Jag bara antar att en av dem röker..?!?🙂
Och sist men itne minst; välkomment tillbaks från semestern!
KRAAAM!

31 08 2010
petchie

Saltis, ha ha, jo men visst! Jag vet inte om det var pga det låga priset eller just den sorten O ville ha!?
Det är faktiskt en av orsakerna till att vi kör, att vi ska kunna ta med oss en massa grejor tillbaka😉 Och till Sverige är det av motsatta orsaken, för vi har alltid med oss en massa mat DIT! Egentligen kan man få tag på både svensk och spansk mat i Bryssel, nästan alla mataffärer har en internationell avdelning där man kan köpa t.ex spansk persikosylt (spanska Den Gamle Fabrik-sylten du vet) och svenska fiskbullar!!! Dessutom har vi 2-3 skandinaviska affärer som tom säljer svensk fil och ost!!
En större bostad skulle verkligen vara helt underbart och framförallt en större KYL – jag fattar inte hur vi klarade oss med en sådan liten kyl pre-Puerto Rico?
Cigarrerna är inte en bröllopspresent, eller rättare sagt det är en “present av brudparet till de manliga (och cigarrökande kvinnliga) gästerna under bröllopet”. Det är ganska vanligt i södra Europa att man ger cigarrer till gästerna på bröllopet, och ofta något annat till de kvinnliga gästerna – solfjäder / parfymprovflaska har jag fått på spanska bröllop. Med andra ord ska brudparet betala cigarrerna, de kostade trots allt över 300 EUR…
Tack, det känns bra att vara tillbaka i Bryssel!
Kram

26 08 2010
It´s all about Books

Jeesus, haha, are you sure you didnt drive a BUS back ?🙂

Vi tog med oss från Spanien: Ett par liter vin, lite likör, och sånna fina olivolje-tillbringare från Barcelona (hand-made). Tror för sjutton det var allt, den dan vi var INNE i stan var det visst någon feria och ALLT var stängt!!

Ps. Jag är dock inte spanjoren, men martin är. Är förundrad över att han inte köpte med sig pata negra hem.

31 08 2010
petchie

Annaluna, det var en Peugeot 308 så inte världens största bil men den var FULLPACKAD! Vi hade även med oss en kudde och ett duntäcke eftersom vi fortfarande inte har hämtat ut sådant från våra förvarade ägodelar…
Ha ha, otur att allt var stängt när ni skulle shoppa😉 Allt var stängt på måndagen den 16 augusti (helgdagen är egentligen 15 aug men det var ju en söndag så de skjöt de på den lediga dagen) när vi hade tänkt shoppa i Zaragoza så vi fick stanna en dag extra innan vi körde hem till Os föräldrars by… (sedan var vi ändå tillbaka i Zaragoza två ggr till, det tar ca 1h att köra).
Vad konstigt att M inte köpte med sig lite charkuterivaror?😉
Kram

26 08 2010
Elisabeth

Jag undrar över flingorna! Är det någon speciell sort, eller är utbudet på flingor dåligt i Belgien i största allmänhet?

31 08 2010
petchie

Elisabeth, ha ha, nej, flingorna kan man definitivt hitta även i Belgien! Jag tror det var mest för att de var billiga och vi hade plats i bilen😉

26 08 2010
Anne

Så mycket gott så jag blir så vrålhungrig, dessutom är det “the real stuff” som man inte får tag på annars. Jag kan bara drömma mig till hur goda de hemgjorda oliverna och den äkta spanska olivoljan smakar. Mmmmm. Minns en gång då jag åt gårdsplockade oliver från Frankrike och jag höll på att smälla av, är det SÅ HÄR oliver ska smaka liksom. Så gott, så gott.
Suveränt att ni nu, när ni är tillbaka i Europa igen, verkligen kan bunkra. Lite svårt när man reser med flyg, men så perfekt när man kan ta bilen och bara fylla med godsaker.
Lustigt förresten att du nämner Mariekex, nyligen såg jag för första gången på World Market (kedja med typ lite blandat från världens alla hörn, allt från inredning till en del mat och godis) nåt som hette Galletas Maria och var importerade från Spanien. Jag reagerade då förpackningen mer eller mindre såg precis ut som Mariekex. Jag blev rätt förvånad, trodde Mariekex var nåt typiskt och 100% svenskt men så verkar alltså inte fallet. Stor kram!

31 08 2010
petchie

Anne, ha ha, visst blir man hungrig av sådana här inlägg! Jag är faktiskt inte särskilt förtjust i de hemmagjorda oliverna, de är lite för starka i smaken för mig. Egentligen gillar jag små spanska svarta oliver men tyvärr alltså inte Os pappas oliver. Då gillar jag de ansjovisfyllda gröna oliverna mer – det är den klassiska olivfyllningen i Spanien och det tog ett tag innan jag vande mig vid den smaken men nu gillar jag dem! En annan olivsort som jag inte gillar är grekiska kalamataoliver! Jag gillade inte oliver överhuvudtaget förrän jag kom till Bryssel och jag alltid fick en liten skål med oliver på ett lunchställe i närheten av mitt första kontor. Jag åt dem i brist på annat (i väntan på maten) och helt plötsligt gillade jag dem😉
Jag visste inte heller förut att Mariekex är “internationella”! De säljer faktiskt de spanska Galletas Maria i de vanliga belgiska mataffärerna men de var väl billigare i Spanien och det var därför de fick följa med till Belgien😀 Jag tycker att de smakar EXAKT likadant som Göteborgskex Mariekex så det är nog precis som med Den Gamle Fabriksylten… Globalisering😉
Kram!

26 08 2010
Anne-Marie

Allt låter och ser verkligen gott ut. Jag vet faktiskt inte vad allting är men det är litet annat än den “standardiserade” amerikanska maten. Härligt att kunna bunkra och att inte behöva tänka på vad man säger på flygplatsen. Kram!

31 08 2010
petchie

Anne-Marie, ha ha, jag vet knappt själv vad vissa produkter är – callos är typ konserverad komage och det tänker jag inte äta… De olika pulverefterrätterna kan jag inte översätta, det är olika sorters puddingar – jag visste inte förut att spanjorerna älskar puddingar, trodde det var väldigt brittiskt!
Helt underbart faktiskt att slippa tänka på max-vikt och tull som när man flyger till USA (PR). Jag ska dock både flyga och gå igenom tull på fredag då jag flyger till Genève, Schweiz tillhör ju inte EU och de kan vara ganska strikta i tullen…
Kram

27 08 2010
Mary T.

I think it’s time for a Spanish-themed dinner party to use some of that up!

31 08 2010
petchie

Mary T, you are so right and we are actually having a Spanish-themed dinner party tonight (we have had Spanish-themed dinners on our own since last Tuesday..). One good way to get some more space in the fridge😉 Will see if we have anything left by the time you get to Brussels…
xxx

28 08 2010
Bejla

Hahaha, och jag som trodde Bryssel var full av spanjorer och spanska små mataffärer med tanke på landets historia.😉 Min plan för nästa Sverigebesök är att bara köpa bakplåtspapper, makaroner och lite lösgodis. Det var allt. Fast å andra sidan; man har en plan till det att man ändrar den…😉

31 08 2010
petchie

Bejla, du har alldeles rätt men det är bara så mycket billigare att köpa det på plats😉 Och så fick vi ganska mycket gratis av Os föräldrar som ju verkligen tror att det inte finns [spansk] mat i Bryssel! Tvärtom från mina föräldrar som vill ha mat från Belgien😀
Det är alltid svårt att motstå att handla när man går runt på ICA eller Konsum och ser allt gott som man inte visste att man saknade🙂
Kram!

30 08 2010
olgakatt

Hinner ni verkligen äta upp allt det där? Mycket låter gott, somt kan jag nog avstå – smaken är fårskallig, som dansken säger… Litet heminlagda oliver kunde gott drälla hit!

Hoppas att de där “handmålade” cigarrerna inte ska rökas på själva bröllopet, host, host!

Hur går husjakten?

31 08 2010
petchie

Olgakatt, med hjälp av hungriga vänner och svensk familj ska det nog gå! Det mesta är ju torkat eller konserverat så det håller sig ganska länge. Vissa produkter ska vi ju ha med oss till Sverige när vi åker nästa gång – till jul! Smaken är både fårskallig och fårtestiklig om man är spanjor😉 Som tur var blev vi inte bjudna på sådana den här gången och de kanske inte konserveras, till skillnad från komagen som kom med på ett hörn…
Jodå, de där cigarrerna är just för att rökas på bröllopet😉 Förhoppningsvis utomhus men jag kan inte tänka mig att Cypern har samma strikta regler som resten av Europa (i Spanien får man fortfarande röka på barer så länge deras främsta inkomstkälla är dryck och inte mat!). Cigarrerna är inte handmålade utan det är klistermärken med brudparets namn och bröllopsdatum som ska klistras på etiketterna.
Husjakten.. påminn mig inte! Vi var och tittade på två hus i lördags men bara det ena hade potential men vi väntar på att de ska sänka priset… O ska kolla på lägenheter till helgen (jag ska till Genève på tjejhelg), kanske det blir en sådan istället för hus, vi får se.
Kram

31 08 2010
Anna (Sthlm)

Tänkte på det här med oliver som du och Anne snackade om. Oliver är verkligen en s k “acquired taste”. Jag gillade inte heller oliver förut, kanske fram till 10 år sedan eller så. Och i början gillade jag bara svarta men nu föredrar jag t o m gröna haha!

Leave a Reply

