On the road again: a detour to Provence

29 08 2010

Well, no, we are not travelling again but 2½ weeks ago we hit the road when we drove south. We usually drive to Spain via the French Atlantic coast, via Paris and Bordeaux. This time, since we were not heading to Zaragoza as usual, but first to Calafell in Catalunya, the shortest way was via the French Mediterranean coast.

P1100899

Taking the Mediterranean way to Spain, it was the perfect excuse to stop by one of my best friends, Swedish L who nowadays live in Provence with her French boyfriend F. They live 1003 km from Brussels, in a small village in the region of Lubéron, north of Aix-en-Provence and Marseille.

P1100902
I didn’t know that Valencia and Vienne were in the same direction😉 (Not really, they are French towns called Valence and Vienne, not to be confused with Spanish Valencia and Austrian Vienna)

Driving in France is so much nicer than driving in Germany (when driving to Sweden); less traffic (if not driving when all the French are going south), less queues and less crazy people driving 200 km/hour. However, there is one thing I definitely prefer on the German autobahn – the toilets!! Another drawback is that you have to pay toll on many French (and Spanish) motorways, but they are usually in a very good condition so we don’t complain too much.

P1100905
Driving along the Rhône river

O loves listening to Radio Autoroute (107.7 fm) and I am in charge of understanding the traffic announcements. At one point they announced that there was a car driving in the wrong direction on the exact motorway section where we were driving. It took me a while to understand in what direction the car was travelling as I got confused – was the car driving south on the north-bound side, or the reverse? It turned out that the car was on our south-bound lane but driving north – scary!! Fortunately the driver had probably discovered his / her mistake and had stopped or maybe it had been stopped by a so-called patrouiller because the alert was called off. The patrouiller is not like the American highway patrol, ie not the police, but what I have understood the motorway company’s patrol cars that are usually first on the scene when there is an incident on the motorway (accident or a car breaking down etc).  

P1100901
Happy we were not driving north through Lyon (the Rhône river is next to the north-bound lanes on the left). Mental note for next time: find a way to drive AROUND the city (we still haven’t found a way to avoid the périphérique (ring road) of Paris).

It was O’s first time visiting Provence, but I spent three summers in the 1980’s in the south of France with my family and was back in 2005 (girls’ weekend in Ste-Maxime) and 2006 (wedding weekend in Aix-en-Provence). Hopefully we will be able to drive to Spain via Provence many times in the future, especially as our friends L & F became parents to a small baby girl last Monday (11 days after we had visited them).

P1100917
Provence is famous for its rosé wines and of course we had to go to the local wine cooperative and buy a few bottles to bring with us when we left

Our friends live on the same property as F’s parents but in their own little house (jokingly called the Pool house as it is next to the pool). F’s parents live in a typical Provençal mas (farmhouse), even if this one is not an old one but only 20 years old. The whole setting is very picturesque; the two couples share custody of the old diabetic cat Lucky (pronunced in French, bien sûr), F and his father complain that the village butcher is flirting with their women and between their homes and the village is a huge sunflower field and the wine cooperative.

P1100913

O was surprised at how similar the landscape was to his region in Aragón, only the Lubéron mountains are lower and there are so much more tourists here than in Aragón. We discussed why – maybe because the Mediterranean sea is 1 hours’ drive away instead of 3 hours? Or maybe because holidaying in Provence (and especially la Côte d’Azur – the coastline) has been popular with both French and foreign tourists since the 19th century*? The French are also better at preserving old houses instead of just building new homes, which means that the villages have kept their charm unlike their Spanish counterparts (especially along the Spanish coasts!)… However, the locals are now complaining that the foreigners have pushed up the prices on the village houses and the old-style mas in the countryside which means that the younger generation can’t afford to live in the area. O and I would love for some rich Brits or Dutch in search of the sun to come to his village in Spain and renovate some of the crumbling old buildings!!  

DSC_2172
Lubéron landscape

Unfortunately we only had time to stay for less than 24 hours in Provence as O’s sister and niece were waiting for us in Spain. We had to wave goodbye to our friends, who we knew would be 3 next time we see them… We had another 560 km to drive before we would reach our second destination, Calafell in Catalunya.

*) The nick-name la Côte d’Azur was coined in a guidebook to the region, published in 1887 (according to Lonely Planet: Provence & the Côte d’Azur)


Actions

Information

17 responses

29 08 2010
Ferferi in Paris/Gothenburg

Oj… det enda jag kan säga efter det här superinlägget är: Petchie’s adventures är minsann ett bra namn på bloggen! Jäklar i mig vad du är ute på vift. Förresten, var kommer Petchie ifrån?

31 08 2010
petchie

Ferferi, hi hi, det var ju av förklarliga skäl som jag döpte bloggen till det😉 På fredag åker jag till Genève på tjejhelg med de bästa vännerna! Det kommer fler reseinlägg från Spanien snart!
Petchie är det första smeknamnet jag haft, en engelsk klasskamrat döpte mig till det (jag bodde i England som 13-åring i ett år tillsammans med familjen, när min far jobbade där). O kallar mig för Peetie-Pie (från Sweetie Pie) och en massa varianter på det…
Kram!

30 08 2010
Desiree

Underbar resa. Kul att ni hann med ett stop hos era vänner även om det blev ett kort stop. Provance har jag aldrig varit i men ännu en plats jag mycket gärna skulle vilja besöka. Hoppas att ni snart får tillfälle att komma dit igen. Hur lång tid tog det att köra hela vägen från Bryssel till först Provance och sedan från Provance till Zaragoza?
Sköt om dig och ha det bra så länge.
Kram!

31 08 2010
petchie

Desiree, jag var jätteglad att vi kunde hälsa på hos min vän på vägen. Det blev inte en sådan stor omväg som vi trodde från början, tror att det var 10 mil längre än om vi hade kört direkt till Catalunya i Spanien eftersom vi då inte hade kört lika långt söderut innan vi svängt västerut i Frankrike.
Det var alltså runt 1560 km från Bryssel till Calafell i Catalunya men vi körde ju det i två omgångar. Från Calafell var det sedan 250 km till Zaragoza. Hade vi kört Bryssel – Provence – Zaragoza hade det varit 1788 km. Kör vi andra hållet, via Bordeaux till Zaragoza är det bara 1385 km… Med andra ord är det en omväg att köra via Medelhavet om vi ska direkt till Os region men jag hoppas att jag kan övertala O att köra via Provence i framtiden också eftersom jag vill träffa min vän L och hennes lilla familj. Kanske inte varje gång men på sommaren, och så stanna några dagar där så att det blir mer en del av semestern och inte bara ett stopp på vägen.

30 08 2010
Helly på Sicilien

Jag gjorde en liknande tur för många år sedan med mina föräldrar. Kul att resa med bil om man har tid att stanna lite på vägen. Annars blir det lååångt😉

Trevligt att passa på att träffa gamla vänner.

Kram från Sicilien!

31 08 2010
petchie

Helly, jag tycker jättemycket om bilsemestrar! För tre år sedan kom mina föräldrar till Bryssel och sedan åkte vi tre (O var tvungen att jobba) till Schweiz för att hälsa på min fars morbror tillsammans, och sedan tillbaka till Belgien. Så roligt att semestra med mina föräldrar igen!
O har alltid sagt att det är synd att vi inte känner någon på vägen till Spanien – nu är Provence lite fel håll (eftersom det är längre) och även om vi nu känner en fransyska från Bordeaux så bor hon i Puerto Rico😀 Till min glädje gillade dock O Provence så jag hoppas på fler omvägar i framtiden!
Kram

30 08 2010
Annika

Vilken härlig roadtrip att få ta del av! Underbart. Autobahn skulle nog stressa mig massor, tror jag.
Roadtrips är verkligen KUL. man upptäcker så mkt. Dessutom tycker jag att snacket flyter så otroligt bra när man åker bil🙂
Kramar!!

31 08 2010
petchie

Annika, det blir många roadtrips när man bor i Europa och har gratis bensin (egentligen diesel, och bara i Belgien men man kommer långt på en tank!!)😉 Autobahn är lite otäckt tycker jag, iaf när det kommer galningar som kör extremt fort. Ofta är det dock alldeles för mycket trafik, vägarbeten etc för att man ska komma upp i några högre hastigheter. Trafiken flyter mycket bättre i Frankrike!
Ha ha, tyvärr gillar inte O att snacka när han kör bil. Han är så van vid (före han träffade mig) att köra ensam så han föredrar att vara tyst. Jag snackar ju ändå men ibland läser jag istället – är det tillräckligt raka motorvägar går det jättebra (för mig). Och så sitter jag och skrålar med till musiken – jag kan inte åka bil utan musik!!
Kram!

30 08 2010
Elisabeth

Vad härligt det ser ut! På tal om föraren som körde åt fel håll (fy vad otäckt, både för föraren själv och alla andra på vägen!): Vet du om det finns någon speciell benämning för dessa på franska? På tyska kan de kallas Geisterfahrer, rätt bra beteckning faktiskt.

31 08 2010
petchie

Elisabeth, det var jättehärligt! Lagom varmt och det är så fint och mysigt i Provence. Jag tror inte att det finns något speciellt uttryck för bilförare som kör på fel håll på franska. Geisterfahrer, är det spökförare eller vad betyder det?
Kram

31 08 2010
Elisabeth

Ja, ordagrant blir det ju spökförare. Lite roligt att de (till skillnad från svenskan då) har ett eget ord för fenomenet – det visar på något sätt att det verkligen BEHÖVS en benämning för det.

1 09 2010
petchie

Ja, det är verkligen skrämmande!! Är lite stolt att jag kunde räkna ut vad det betydde trots mina mycket bristfälliga kunskaper i tyska.

31 08 2010
Taina

Härligt! Men jag vet inte om jag skulle klara av att göra en road trip med barn. En gång i tiden, när jag var ung, yngre menar jag, körde vi en road trip från Sverige ner till Toulon via Paris. Vilken resa. SÅ underbart. Men så var vi unga och “fria”. Hahahaha!

Nä fy vale för Autobahn. Mitt huvud fladdrar farm och tillbaka där jag sitter och spanar på alla bilar och motorcyklar som dyker upp från ingenstans när de kör i 200 knyck!

Kramar och fortsatt trevlig resa önskar jag er.

31 08 2010
petchie

Taina, mina föräldrar har kört många tusentals mil med två och tre barn i baksätet – och detta var på 80-talet, utan portabla dvdspelare, luftkonditionering etc. När vi var i Provence 1988 tvingade min 5-åriga lillasyster oss att lyssna på SAMMA kassettband från Barnens Trafikklubb både TILL södra Frankrike och TILLBAKA hem. Grrr… det var en saga om Lisa Kvist och en grön gubbe som rymt från trafikljuset på Sveavägen (tror jag att det var, kommer konstigt nog inte ihåg hans namn) – snacka om trauma, ha ha!! Hela familjen kunde hela sagan och tillhörande sånger utantill.
Usch ja, autobahn är inte roligt att köra på! Dessutom är det STAU ganska ofta😦
Kram!
PS Vi är redan hemkomna från resan, kom hem förra tisdagnatt. Dock åker jag till Genève på fredagmorgon, längtar!

31 08 2010
It's all about Books (Annaluna)

Lovely!

Ni reser så mycket hela tiden, jag blir lite avis…

//Annaluna

31 08 2010
petchie

Annaluna, du reser ganska mycket du också – Gotland, Danmark (ok, jobbresor), Spanien…
På fredagmorgon åker jag till en av mina favoritställen på jorden – Genève och Genèvesjön! Återkommer med fler reseinlägg både från Spanien och nästa resa.
Kram!

2 09 2010
Anna (Sthlm)

Jag tar sällan kort på vägen när vi reser för jag tänker att det är väl inte intressant. Men sedan tycker jag att det är intressant när du skriver och berättar!

Låter mysigt med den lilla byn och skvallret om slaktaren osv. fast jag skulle nog ändå inte kunna bo så! Jag är en storstadsbo!🙂

Såg att du skrev något om Barnens trafikklubb – jag var också med när jag var liten! Tyvärr las den ner 2001 – dumt tycker jag!

Kram!

Leave a Reply

