Our home: the bathroom and lack of inspiration…

31 08 2010

I will soon write more about our Spanish holidays but I just realised that I haven’t shown you more of our little attic home (see the kitchen part here)… Probably because I haven’t had much inspiration to make it more cosy. I had plans to paint the chest of drawers white, cover the ironing board with an already bought new fabric (since we can’t hide it away) etc. Oh well, here is how it still looks (the photos are from July!):

P1100772

The bathroom doesn’t have hangers for our bath btowels so they end up drying on top of the door or on the chairs by the terrace doors… We have one of those practical “hangers to hang on a door” from Ikea but it is in storage and anyway, I am not sure it fits since the frames for the glass in the door stick out a bit.

P1100773

The shower cubicle is quite small (to the left) – I don’t know how wide-shouldered O manages to have a shower without hitting the walls… You see the kitchen fan in the mirror as the kitchen is just behind the photographer (me).

P1100774

There is just a small cupboard under the sink so we keep a lot of stuff on this narrow ledge. My grandmother gave me the “pottery picture” that shows Skåne’s landscape flower, the daisy (prästkrage). The yellow book is funny, it is called “The one who doesn’t remove the fluff shall die” and is full of “angry notes” that people have written to their neighbours (the title refers to not cleaning the tumble dryer filter in the shared laundry room).

P1100775

The WC duck-liquid had left a blue stain on the white floor (already when we moved in) that I haven’t managed to remove😦 The magazine is on top of a plastic box for additional storage. The box is called Samla (from Ikea, where else?) and we have 8 of those scattered around the apartment – for underwear, food & kitchen stuff and in the bathroom.

P1100804
My view when sitting by the computer at the kitchen table – I need to make the [sofa-]bed and paint that chest of drawers… The suitcases in front of the radiator are now hidden under a bedcover. I don’t know what we will do in a few weeks when we might need to use the radiator (there is one behind me that we have already turned on) as “ei saa peitää” (Do not cover in Finnish which it says on all electric raditors in Sweden).

P1100805

Another unstarted project: O and our landlord (and friend) bought a skylight (Velux window) in July that we need to get installed in the bathroom… In the meanwhile it is taking up space next to the wardrobe (the cardboard box, there are another two boxes behind the coats).

P1100806

My view to the right. A hideous ironing board that desperately needs a new cover, and my big suitcase – did I mention that we lack storage… This suitcase is actually filled with smaller suitcases, just like a Russian doll!

P1110231

View from the sofa-bed (Ikea’s Ektorp) towards the dining /office part. The mobile hanging from the ceiling is from Wadi Rum in Jordan (four camels) and was one of the random things that O picked up from storage in July (together with the ironing board, vacuum cleaner and champagne* glasses – the first two things very practical but some totally random!).

Voilà, our [messy] home since the end of June and it looks like we will be staying here for a while since we still haven’t found a house to buy!

*) We don’t have normal drinking glasses so we had to borrow some from a friend. We really need to go back to the storage place and get some essentials, but it won’t be easy – having to go through all those boxes…


Actions

Information

19 responses

31 08 2010
Taina

Ja det gäller att vara organiserad och IKEA brukar vara till en stor hjälp. Jag kan tänka mig att det blir svårt med omställningen när man kommer från ett större ställe och ska klämma in allt på en minimal yta. Och inga förråd. Det tar ju lite tid att komma iordning också. Tycker synd om O. Först skrynkliga kalsonger och nu slår han i axlarna i duschväggen…poor guy.

Kram

31 08 2010
petchie

Taina, ju mindre utrymme man har desto mer välorganiserad måste man ju vara… Som tur var har vi ju inte mycket av våra grejor utan det mesta är fortfarande i förvaring. Dock måste vi hämta ut lite av sakerna, det är lite svårt att bjuda på middag när man bara har två stora och två små tallrikar, fyra glas som vi lånat av en kompis etc.
Källar/vindsförråd är det dåligt med i Bryssel, finns ibland men inte hos oss😦 Överhuvudtaget är det STOR skillnad i förvaringsmöjligheter mellan lägenheter i Sverige och i Belgien. Jag förstår inte varför belgarna inte har större behov av förråd och garderober?
Ja, stackars O, han har det inte lätt😉 ha ha!
Kram

31 08 2010
Annika

Den där boken “den som inte tar bort luddet ska dö” är helt UNDERBAR!! O GUD vad jag har skrattat år den. Skrattat högt!!
Bra dassbok. Själv har jag “dassboken” på dass. Eller, det är Karolina som hängt in den där, på svenska.
Japp, det gäller att vara organiserad när man bor på så liten yta…
Lgh ni bor i idag är motsatsen till lgh ni hade i San Juan.
men, jag tycker att den här lilla barren ser vääldigt trivsam ut!!!
Märkligt att det är så lite förrådsutrymmen.
Kram!!!

1 09 2010
petchie

Annika, boken är så himla rolig och det är synd att O inte kan läsa den – jag tror att han hade fått en bra inblick i det svenska samhället, ha ha😀 Tvättstugor är för mig väldigt svenskt, i de flesta andra länder måste man ju gå till en tvättomat och tvätta… Vilket påminner mig att jag måste gå och tvätta idag😦 för andra gången den här veckan! Det var för tungt att ta med all smutstvätt i måndags eftersom jag skulle tvätta våra lakan. Snacka om att jag längtar efter ett eget hem MED tvättmaskin och förrådsutrymmen!
Jodå, det är väldigt mysigt här och jag trivs ganska bra trots allt i vårt lilla love nest😉 Igår “invigdes” baren när jag lagade mat och två vänner satt och drack vin, åt chorizo och oliver. Jättetrevligt!
Kram!

31 08 2010
Desiree

Även om det är väldigt trångt och litet så ser det väldigt mysigt ut. Det är också ljust och modernt. Men visst förstår jag dig till fullo att du längtar och skulle behöva mer plats och något lite mer permanent men jag tycker ändå att du har lyckats väl med alla nödlösningar och andra kreativa lösningar som du kommit på. Vi har det precis likadant just nu. Compact livning har blivit en realitet. Man får hitta på alla möjliga kompromisser och nödlösningar. Verkligen använda sin kreativa förmåga till max.
Jag har hört talas om den där boken med luddet. Den lär vara riktrigt skoj. Jag har bläddrat lite i den i bokhandlen.
Sköt om dig och kram!

1 09 2010
petchie

Desiree, det är mysigt förutom när det är kallt på morgonen och det är jobbigt att stiga ut ur duschen, brrr… Och värre kommer det att bli för det finns inget element i badrummet.
Det är dock kul att hitta på kreativa förvaringslösningar. Det har blivit många plast- och papperslådor från Ikea som vi förvarar en massa i. Jag blev imponerad över hur många resväskor O fick plats med i den stora resväskan – verkligen en riktig rysk docka!
Ludd-boken är rolig och jag har en annan som handlar om [arga] insändare – också av David Batra. Den läser jag nuförtiden på toaletten, ha ha!
Kram

31 08 2010
saltistjejen

Man inser att det är jobbigt attt bo utan så mycket förvaring. Hahaha living just like that…!🙂 Vi ahr dock lyckats klämma in en del resväskor våra garderober men det gör att det är mindre plats för annan storage där. Som t ex för klaäder….😉
Ni verkar ändå ha gjort det heimla mysigt tycker jag. Man måste ju utgå från hur man bor, d v s utrymme etc. Sedan göra det man kan. Gillar att ni alltid har det så hemtrevligt!🙂
Här börjar leksakerna svämma över igen så vi måste ta och rensa snart. Fördeleln med att vara trångbodd är nog att man blir rätt bra på att rensa och inte samla på sig en massa “onödigt” som “bara ligger i lådor och skräpar”…😉
Kramar!!!!

1 09 2010
petchie

Saltis, er lägenhet känns så mycket större än vår, framförallt för att ni har ett separat sovrum. Ju fler väggar, desto mer förvaring kan man få plats med, typ😉 Jag har sagt det förut men det tål att upprepas, jag är så imponerad över hur fint ert hem är och hur ni allihop (inklusive katterna) får plats!
Jag tycker att det saknas lite hemtrevlighet i vårt hem, vi har tex ingen dekoration på väggarna, inga foton / bilder. Jag funderar på att förstora några foton eller bara försöka leta fram några tavlor när vi förhoppningsvis snart kan hämta ut lite saker från förvaringen…
Kram!!

31 08 2010
Anne

Jag tycker ni har det väldigt mysigt, det ser hemtrevligt och personligt ut. Ett varmt hem. Lägenheten i sig känns fräsch och så ljus, så det upplevs åtminstone via dina bilder som större. Men förstår det är frustrerande att inte få komma ihåg med ett mer långsiktigt och “riktigt” hem. Men det väntar på er där lite längre fram, just ert hus (det som är meningen ska bli ert) kommer dyka upp snart och då stämmer allt, såväl pris, läge, att ni får det med mera. Jag skulle kunna tänka mig att hösten är en riktig aktiv tid på fastighetsmarknanden och att mycket sätts ut till salu då som varit mer i vila under sommaren.
Batraboken är helt underbar, jag har den också och tycker den är så himla skön.
Kramar!

1 09 2010
petchie

Anne, ha ha, varmt är kanske inte det rätta ordet eftersom jag har gått och frusit de senaste dagarna. Igår och idag är det ok, antagligen för att solen skiner igen efter några regniga dagar (enligt våra belgiska gäster igår hade det varit den regnigaste augusti på MÅNGA år). Det kommer att bli en kall vinter, det känner jag på mig… och planerar att hämta ut vårt stora duntäcke från förvaring så fort som möjligt!
Men om man bortser från att lägenheten inte har så bra uppvärming och förvaring så trivs jag ganska bra. Det stör mig inte alltför mycket att vi bara har ett rum, antagligen tack vare vårt beslut att inte skaffa tv (än). Hade vi haft tv hade det nog varit jobbigare eftersom en viss person har en tendens att bli sittande framför tv eller dator på kvällarna när jag vill sova…
O ska kolla på lägenheter i helgen, det blir kanske en lägenhet istället för hus, vi får se… Just nu känns det som jag blir glad vad det än blir så länge vi kan flytta till vårt eget hem så fort som möjligt.
Har du läst David Batras andra bok med arga insändare (Vän av ordning)? Också kul och perfekt toaläsning😀
Kram

31 08 2010
Elisabeth

Helt sant att man måste ha välorganiserat när man bor på liten yta. Jag bor inte heller speciellt stort, tror att lägenheten är på 22 kvadrat, men den har en planlösning som gör att den KÄNNS större. Sedan älskar jag att ordna och organisera också. Jag kan liksom längta efter att sortera papper eller plocka i ordning i skåp!

Haha, “ei saa peitää”, det ingår nog i många svenskars kunskaper i finska.😀

1 09 2010
petchie

Elisabeth, oj, din bostad är ju mindre än vår!! Problemet för oss är ju att vi inte har någonstans att förvara alla våra saker. Bara en garderob för två personer med mycket kläder är för litet. Jag har precis tagit fram några plagg som legat nerpackade i “Space Bags” (vacuumpåsar), förhoppningsvis får jag plats med dem i den omålade byrån…
Jag gillar också att organisera, jag har pippi på förvaringslådor i papp och plast, tidskriftssamlare och pärmar.
Ja, ei saa peitää är väl den vanligaste finska meningen svenskar kan😉
Kram

31 08 2010
Preppy Pink Crocodile

Looks like a cute a cozy home. For the stain, try mixing bleach, water and baking soda to make a paste. Rub and let it set on the tile a bit. Hope that helps.

1 09 2010
petchie

Preppy Pink Crocodile, welcome to the blog (how did you find it?) and thanks for the cleaning advice. The bathroom floor is actually not tile but painted wood (like in the rest of the apartment) but I will try your tip anyway. The floor needs another coat of paint so it is not a disaster if the paint comes off.

31 08 2010
Anne-Marie

Även om lägenheten är liten ser den mysig och fin ut. Hoppas att ni snart hittar en större bostad där ni kan breda ut er och packa upp. Den där boken som alla andra verkar känna till har jag helt missat! Kram!

1 09 2010
petchie

Anne-Marie, hade jag varit 8 år yngre hade jag nog tyckt att lägenheten var helt perfekt😉 Min första lägenhet i Bryssel var också en vindsvåning men den hade faktiskt ett separat sovrum – som man nådde genom badrummet, vilket inte var så praktiskt alltid. Det positiva med den lägenheten var ett loft som jag använde till förvaring (och en tysk kompis bodde där uppe i en månad, man kunde inte stå rak däruppe men han tyckte att det var helt ok).
Boken är kul och väldigt lättläst!
Kram

1 09 2010
Helly på Sicilien

Lägenheten ser ju bra ut, fast jag känner igen din frustration. Vi har ju letat eget här i 5 år nu… Fick ett raseriutbrott på allt hemma för några dagar sedan. Så nu söker vi aktivt igen😉

Vad bra att man kan göra ett inlägg privat på wordpress, det tror jag faktiskt inte man kan på blogspot… Fast man blir ju väldigt nyfiken förståss😉

Kram och hoppas allt är bra!

1 09 2010
petchie

Helly, det där med att söka bostad är så tidskrävande och det är lätt att tappa motivationen – vilket vi också har gjort ett antal gånger och då har vi ändå bara letat i 5 månader. Hoppas att både ni och vi snart hittar vårt drömboende…
Jag tror inte heller att man kan lösenordsskydda enstaka inlägg på blogspot. Jag tyckte att det var en bra lösning för mer personliga inlägg, mest för att ha koll på vem som läser. Jag har skickat lösenordet till din email som du har uppgett när du kommenterar.
Kram!

1 09 2010
Anna (Sthlm)

Kul o se lite mer hur ni bor just nu! Men jag hoppas ändå att ni hittar ert hus snart! Vi håller faktiskt på att budar på en lägenhet just nu – håll tummarna!

Leave a Reply

