10th Anniversary: Girls’ Weekend in Geneva

3 09 2010

This morning we got up at 04 (well, O got up at 04 and I 15 min later) in order for me to be at the airport on time for my very early morning flight. I had coffee at the airport with a Flemish friend who was flying to Copenhagen and then I boarded the plane for one of my favourite places in the world: Geneva, Switzerland!

From a very young age I dreamt about  living by the Geneva Lake, where my father’s uncle lived with his Swiss wife and there was never any question about which language I would choose to learn after English – French, bien sûr! (the choice was between French and German at the age of 13) The dream came true, twice! I lived in Geneva for one year just after high school (1994-1995) working as an au-pair (nanny) and then again for 5 months in 2002 when I did an internship at a small human rights NGO.

No wonder I have been looking forward to this weekend in Geneva, but also because this month it is incredibly 10 years ago that I started a Master’s in human rights in Venice. My oldest friend and I had decided to do the same master’s programme together and in Venice we met three wonderful girls who are still among our best friends, Irish O, French P (No 1) and Danish L. We also have lots of other friends from that year who we meet regularly (usually for weddings!) but we are the core group and we try to do at least one girls’ weekend per year. Last year we meet in Copenhagen for a double hen party as both French P and Irish O were getting married. Other girls’ weekends have included a hen party for a groom in Venice (it was a hen party and not a stag party since we were 5 girls and just one guy!), and a beach holiday in Ste Maxime in France.

I was the first one to arrive to Geneva today and the other girls are dropping in around 15. P No 1 and I (P No 2) have already had a few hours of chatting, drinking coffee and eating bagels, and we are looking forward to more girls’ talk over wine in P’s husband’s new wine bar in Carouge (a cool area of Geneva) tonight.

It will be a great 10th anniversary weekend, I am sure!


Actions

Information

23 responses

3 09 2010
Annaluna

Sounds lovely!!!Jag försökte mig på det där med att vara au pair i Schweiz… fast i Versoix utanför Geneve. By the lake.

Jag stod ut i två veckor, Gud så jag inte trivdes! Allt var så vackert, älskade landet, men familjen var slavdrivare så jag åkte hem. Eller nej – jag packade mina väskor och stack till Puerto Rico. Vet inte ens vilket år det var längre, jag snurrade hit och dit mellan olika länder hela tiden känns det som…

Vad jag ville säga är… ha det underbart i Geneve!! Det är så vackert!
Vi kanske ses i sept eller? Om vi gör det, kan du få Oscar Vaows korta förunderliga liv av mig om du vill (begagnad, that is). Kram!

10 09 2010
petchie

Annaluna, men, har vi pratat om att du var au-pair i Schweiz?? Det känns som vi pratat om det men jag hade i så fall glömt det! Visst vet jag var Versoix ligger! Jag var au-pair “inåt landet” i en pytteliten by som inte hade några affärer alls men ok bussförbindelser till stan… Tyvärr hade jag inte tid att träffa min au-pair-familj den här gången men jag har hållt kontakten och är faktiskt vän med den äldsta flickan på FB (hon var 7 när jag var där, 23 nu!!).
Jag vill jättegärna träffas (och fån din bok, hi hi) nästa helg! Jag hör av mig!
Kram

3 09 2010
Helly på Sicilien

Låter superkul! Hoppas du får en underbar helg.

Själv har jag aldrig varit i Geneve, men träffa goda vänner är ju alltid underbart och är man dessutom på en plats som Geneve kan det ju inte bli annat än fantastiskt🙂

10 09 2010
petchie

Helly, det var en jättehärlig helg med de bästa tjejkompisarna!
Tänker på dig så mycket, och jag hoppas att du har stöd från vänner både i Sicilien och hemma.
Stor kram!

3 09 2010
Erika/Erka Perka

Hoppas du får en toppenhelg! Många kramar

10 09 2010
petchie

Erika, tack! Jag tänker alltid på dig och M när jag är i Genève, och hur ful ni tyckte staden var i jämförelse med Annecy! Allt är ju relativt, hi hi!😉
Kram!

3 09 2010
Elisabeth

Jag har aldrig varit i Genève, men visst är omgivningarna ganska bergiga? Det har sett så ut på de bilder jag sett i alla fall, och då kan det inte vara annat än vackert. Bergslandskap har någon slags dragningskraft på mig nämligen – jag bodde nog i Alperna i mitt förra liv.😉

Hoppas att helgen blir härlig!

10 09 2010
petchie

Elisabeth, hi hi, jo, omgivningarna är ganska bergiga. Men, det är faktiskt mindre bergigt i den här delen av Genèvesjön. Jurabergen mot norr är inte så höga och det närmaste berget söderut, som syns på vissa av mina bilder i nästa inlägg är inte alls högt (tyvärr kommer jag inte ihåg hur många meter) och det har jag “bestigit” (går även linbana upp)😉 Dock kan man se Alperna och Mont Blanc på klara dagar. Längre österut är det bergigare, bergen ligger närmare sjön och det är en vidunderlig utsikt från schweiziska sidan mot Frankrike!
Jag har ju bott två gånger i Genève och en gång i franska Annecy men vägrar skidåkning (har åkt 3 ggr), men jag älskar ändå bergen!

4 09 2010
Annika

Ha nu en toppenhelg, Petra!! DET är du SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ värd, vännen!!!
Underbart vackert måste det vara där du är nu. Har aldrig varit i Schwiez, bara hört att det är så förkrossande vackert!!!

Kram!!

10 09 2010
petchie

Annika, tack söta du! Det blev en jättehärlig helg, precis vad jag behövde!! Vi bara pratade, åt och drack och pratade lite mer😀
Genève är vacker tycker jag (även om två svenska kompisar som jag pluggade med på andra sidan gränsen i en mindre, jättepittoresk fransk stad 1998 blev så besvikna och tyckte att staden var så grå!) MEN, när jag i söndags tog tåget österut och närmade mig var min fars morbror bodde, då fick jag tårar i ögonen!! Vingårdarna på sluttningarna, de små byarna, och på andra sidan sjön de mäktiga Alperna… Sååå vackert!
Kram

4 09 2010
Preppy Pink Crocodile

Sounds like a perfect girls weekend away! I am so jealous of all the fabulous cities you have lived in. Take lots of photos with your best girls!

10 09 2010
petchie

Preppy Pink Crocodiles, it was a great weekend with the girls and it was extra special as it was in the city that the five of us have all lived in – but never at the same time! I will show more photos soon!

5 09 2010
Desiree

Jag hoppas att ni får en underbar tjejhelg ihop. Det är underbart att träffa riktigt goda vänner som ni verkar vara och bara njuta av varandra. Ha en toppen helg och njuuut.
Kram!

10 09 2010
petchie

Desiree, det kan bara bli jättebra när vi tjejer träffas! Jag tror de andra i vår vängrupp från masters-programmet (killar och tjejer) är lite avundsjuka på våra träffar. Vi är ganska “exclusive” även om vi ibland bjuder med någon av de andra (killen som var vår värd i Venedig och som vi anordnade en möhippa för 2006, middag med en finsk tjej från programmet nu i Genève). De största återträffarna är annars bröllopen och nu hoppas alla på att O och jag ska gifta oss så alla kan träffas igen🙂
Kram

6 09 2010
Anna (Sthlm)

Hoppas ni fick en sådan underbar helg som det lät som det skulle bli, och det fick ni nog! Visst är det kul med återträffar och så speciellt när man varit vänner så länge och hållt i gång den vänskapen trots avstånd!

Jag har aldrig varit i Genève faktiskt men måste åka dit någon gång! Du kanske kan tipsa om bra hotell som inte är för dyra – för jag vet ju att det är dyrt där. Mamma och jag ska nämligen göra en liten helgresa i oktober och vi funderar på Köpenhamn, Madrid eller Prag men Genève vore ju också kul faktiskt.

Kram!

10 09 2010
petchie

Anna (Sthlm), det blev en helt perfekt helg med tjejkompisarna – en massa god mat och dryck och tjejsnack non-stop! Hi hi, det var nog tur att vår värdinnas man jobbar 11-02 på sin nya vinbar😉 Även om han verkar vara en kille som klarar av att umgås med bara tjejer, precis som min O (och din P – iaf när vi var i NYC tillsammans!). Jag har faktiskt bara träffat honom två ggr, den här helgen och förra sommaren när de gifte sig!
Nja, hotell i Genève kan jag inget om eftersom jag aldrig bott på hotell i den staden! Det är absolut ett perfekt weekendresmål men ja, det är dyrt speciellt om man måste betala för sitt boende. Staden är dock liten så man hinner med att se mycket på en helg och det är gångavstånd överallt. OM du bestämmer dig för Genève måste jag ge dig adressen till den ovannämnda vinbaren – som serverar mer än bara alkohol så klart, den är säkert minst lika mysig på dagtid!
Kram

6 09 2010
Millan

Later verkligen superkul. Det finns inte manga saker som slar en tjejhelg med vanner!! HOppas ni haft det toppen och jag ser fram emot att hora mer om helgen sen. Kram!!

10 09 2010
petchie

Millan, det har du helt rätt i – det är få saker som är roligare och mysigare än hel helg med de bästa tjejkompisarna! Vi har verkligen haft väldigt roliga helger tillsammans på exotiska ställen – inklusive danska ön Mön mitt i vintern, 11 minusgrader och vi körde fast i snön mitt ute på landet mitt i natten med en 7-månader gravid tjej! Det blev mindre äventyrligt den här gången😉
Kram

6 09 2010
Bejla

Vad är ni duktiga på att hålla igång vänskapen! Själv har jag försökt att vara lika flitig, men it takes 2 to tango, eller hur det nu var, så en del av kompisarna har mer eller mindre försvunnit, medan man nästan (men bara nästan) hör mer från andra nu än då det begav sig.😉

10 09 2010
petchie

Bejla, jag är känd för att vara väldigt bra på att hålla kontakten och det har ju absolut blivit lättare och billigare med FB, Skype etc. I just det här fallet har det varit ganska lätt att hålla kontakten eftersom vi nästan varje år har haft bröllop, jobbresor etc som gett tillfälle att träffas + våra årliga tjejhelger.
Absolut tar det två för att tango (ha ha, låter konstigt på svenska) och man tröttnar till slut på att vara den som alltid hör av sig!
Nu spelar de “vår” låt från mastersprogrammet på radion – I will survive med Hermes House Band, ett holländskt band som har gjort en jättebra cover! Minnen från 10 år sedan!!
Kram

6 09 2010
saltistjejen

HÄRLIGT!!!!!
Hoppas ni haft det riktigt bra och även att hemkomsten (!) blev lyckad och bra!
KRAM!

10 09 2010
petchie

Saltis, helgen blev precis lika lyckad som jag hade hoppats på! Det kändes som jag hade varit borta mycket längre än 3 heldagar, det enda som var synd var att jag missade att träffa min au-pair familj! Jag försökte få kontakt med den äldsta flickan som när jag tog hand om henne var 7 och nu är 23 men jag hade nog ett gammalt mobilnummer. Jag skickade även ett meddelande på FB till henne och fick svar idag – nästa gång får jag ha lite bättre framförhållning!
Och hemkomsten också, programmet blev dock framskjutet så det inplanerade sker imorgon, lördag… Jag ska maila dig!
Kram!!

9 09 2010
Helly på vift

Hej vännen. Jag har nu bytt domännamn och du hittar mig här.

Massor med kramar Helly

Leave a Reply

