A French home in Switzerland

16 09 2010

My friend P No 1 and her husband G have created a really cosy home in Geneva. They complain that it is a bit small, the balcony is not very practical (long and narrow) and the prostitutes down on the street can be a bit noisy at night but I love their apartment!

P1110237

We slept four of us in the living room during our girls’ weekend! Three on matresses on the floor and one (me) on the sofa. The one sleeping under the lamp was a little worried about banging her head in the middle of the night, but that didn’t happen!

P1110236

P bought the table runner in a shop in Malmö when she visited in 2008. The big painting was a wedding present and they had some problems bringing it back to Switzerland from Strasbourg last year.

P1110238

Three things that they have in their kitchen, I also have – a Tivoli radio (not visible), the iPod speakers and the poster that P and I bought in a museum in Warsaw 2005!

P1110240

P isn’t very fond of the pink and green of the building but I think that it is a pretty colour combo (at least for the outside). She grows herbs just outside the kitchen window.

P1110293

A chair outside the living room window


Actions

Information

14 responses

16 09 2010
Anna (Sthlm)

Ser ut som en jättemysig lägenhet! Jag tycker rosa och grönt passar bra ihop, i alla fall i solskenet!

24 09 2010
petchie

Anna (Sthlm), jag gillar också den rosa-gröna fasaden även om jag kanske inte själv hade valt att måla ett hus i den färgkombon! Det är säkert ganska uppiggande på vintern också. Det är lite festligt för när jag pluggade franska i Annecy åkte vi till Genève en dag och mina svenska kompisar tyckte att staden var sååå grå i jämförelse med Annecy! Jag blev väldigt överraskad eftersom jag aldrig tänkt på Genève som grå men allt är väl relativt och i jämförelse med Annecy som är väldigt puttinuttig som stad så är väl den schweiziska staden mindre färgglad.

16 09 2010
desiree

Mysig lagnehet aven om den inte var sa stor. Verka som det ar compact livning som galler har generellt i Europa. Manga bor smatt har. Man marker att man har fatt en annan uppfattning om storlek efter att ha bott i USA dar allt ar storre. Men jattefin lagenhet. Aven om balkongen var smal sa ar det ju skont att faktiskt ha en balkong. Blir valdigt trevligt med lite blommor och kurkor. Ni verkar ha fatt stralande vader denna dagen iallfall.
Kram!

24 09 2010
petchie

Desiree, ja, det är compact living som gäller i de flesta storstäder i Europa – och i Genève som faktiskt inte är en storstad utan ganska liten i jämförelse med Paris, London, ja, till och med mindre än Stockholm och Bryssel😉 Det är extremt svårt att få tag på hyreslägenheter i Genève och schweizarna är ganska främlingsfientliga – de vill helst inte hyra ut till utlänningar, även när det handlar om fransmän och välbetalda människor. Så även OM man hittar en hyreslägenhet och man har ett bra jobb så är det inte alls säkert att man blir utvald av hyresvärden… Många som jobbar i Genève tvingas bo över gränsen i Frankrike, antingen av ekonomiska skäl (mycket billigare i FR) eller pga att man inte hittar en bostad i Schweiz.
Jag gillade också balkongen även om den är väldigt smal. Min kompis har en lång solstol som faktiskt får plats (på längden)! Det är så härligt att ha möjlighet att vistas utomhus hemma, oavsett hur liten uteplatsen är.
Kram

16 09 2010
Ferferi in Paris/Gothenburg

Cute home, I too liked the green and pink colours of the building. Made it much more interesting.

24 09 2010
petchie

Ferferi, the colour combo definitely makes the building more interesting! However, I don’t think it has these colours on the groundfloor – can’t recall what it looked like on street level…?

16 09 2010
saltistjejen

Jag gillade färgerna på huset! Tycker det är fint och pittoreskt med färger å länge det inte är för skrikigt eller helt fel med tanke på omgivande miljö. Lägenheten såg himla mysig ut också! Förstår att du trivdes där när ni var o hälsade på!🙂
Haha så såg jag Desirees kommentar ovan. Måste le lite för Compact Living FINNS även här i USA. Kom bara till NYC så…..😉 Här bor ibland 5 studenter i en studio…. En av de familjer som hade en dotter på samma dagis som E bor i en student studio. Alltså en 1:a med svenska mått mätt. De är två vuxna och två barn i åldern knappt 1 år och knappt 3 år. Med tanke på att vår 1 bedroom apartment (2:a i Sverige) är ca 40-45 kvadratmeter så kan jag bara gissa att deras trolige inte är större än max 30??? Kanske ännu mindre. DET är compact living. Särksilt med tanke på att man här ju inte har något direkt förvaringsutrymme heller som i Sverige där man ofta har ett källar- eller ett vindsförråd eller liknande i huset. Här får man förvara ev barnvagnar, cyklar, barnbilstolar etc inne i lägenheten. Så en familj med två småbarn i en liten “etta” är verkligen compact living….
Så visst finns det även här i USA. Men visst, det är väl främst i storstäderna just för att hyrorna är hutlöst dyra så folk har inte råd att bo stort.
Kramar!

24 09 2010
petchie

Saltis, färgerna var jättefina men som jag skrev till Ferferi så tror jag inte att hela byggnaden är målad i den färgkombinationen – kan inte komma ihåg att fasaden såg ut så nere på gatan!? Jag tycker att just de nyanserna av grönt och rosa är lite karibiska – påminde mig om Puerto Rico😉 Även om man där såg mycket mer skrikiga färgnyanser som inte alltid var så snygga… Ibland undrade vi hur de puertoricanska husägarna hade tänkt, hi hi.
Ha ha, ja, NYC är väl det mest compact-living-stället som finns – även om det också finns de som bor i ENORMA lägenheter. Ojoj, att bo fyra personer på 30 m2 är verkligen imponerande! Själv tycker jag att det är jättejobbigt att inte ha mer förvaringsutrymme just nu. Det stör mig egentligen alls att vi bara har ett rum och tycker att det är ganska mysigt, men hade vi bara haft ett ställe att ställa undan resväskor och annat som bara står uppställt längs med väggarna för tillfället😦 Vi ska kanske försöka städa ut något förråd i källaren och ställa ner grejor där men det har inte städats där sedan typ huset byggdes (på början av 1900-talet?) så det känns lagom kul som projekt…
KRAM!

16 09 2010
Elisabeth

Vilken mysig lägenhet! Färgen på huset är helt underbar! Och vad härligt att kunna odla kryddor precis utanför fönstret.

24 09 2010
petchie

Elisabeth, jag älskar att se hur folk bor och jag blir alltid så inspirerad av mina vänners hem… Önskar att jag kunde ha ett lika “oplottrigt” hem men O och jag har alldeles för mycket grejor😉
Jag har också odlat kryddor på vår takterrass men i slutet på sommaren upptäckte jag att min basilika var full med små gröna gräshoppor (!!) och jag var rädd att de skulle hamna i salladen så jag slutade att använda kryddorna…

16 09 2010
cecilia

tycker det var en riktigt mysig lägenhet och jag skulle gärna vilja veta vart hon har köpt löparen nånstans för den var jättefin!:)

24 09 2010
petchie

Cecilia, jag har vidarebefordrat frågan till min kompis – har inte fått något svar än och jag är inte säker på att hon kommer ihåg var hon köpte löparen…
Lägenheter i Genève är generellt sett väldigt mysiga även om de ibland har duschen i köket och inga element – så bodde jag när jag praktiserade där för 8 år sedan🙂

17 09 2010
Marianne

Så fint de har det. Jag tycker också att det är fina färger på en balkong. Lite lantlig känsla av det.

Haha, vilken tur du hade som fick soffan. Eller var det tvärtom? Så kan det vara ibland : ) Jag har sån tur så min kompis i Stockholm som jag brukar bo hos har ett helt rum till bara mig! Med jättebekväm säng.

KRAM!

24 09 2010
petchie

Marianne, min vän P No 1 är jätteduktig på att skapa ett mysigt hem – jag har alltid blivit väldigt inspirerad av hennes inredningsstil. Men det roliga är att jag har bidragit till “inredningen” (som dock inte syns) – ett inramat foto av Bryssel, taget av min favorit-Brysselfotograf hänger i deras sovrum, en liten kakelplatta i badrummet där det står “You are my reason for being a friend” som jag köpte på ett av mina favoritställen i Old San Juan och så den där affischen i köket som vi båda köpte på muséet i Warsawa.
Det har du rätt i, att rosa och grönt ger inte bara en karibisk men också lantlig känsla. En av mina vänner när jag var yngre bodde i ett hus där matsalen var tapetserad i en marsipangrön och rosa tapet som jag tyckte var häftig. Kunde inte riktigt bestämma mig om jag tyckte att den var snygg eller inte, men definitivt originell.
Jodå, soffan var väldigt bekväm men jag tror faktiskt att även tjejerna på golvet hade det ok – de sova alla på ganska tjocka madrasser.
Hoppas att du har det bra i Sthlm!!
Kram

Leave a Reply

