Weekend trip to the north

17 09 2010

This is where we are going this weekend:

1105

As we say in Swedish “a repeat favourite” (favorit i repris) – last Sunday I gave O the same birthday present as 5 years ago: a trip to Stockholm! Then it was his first trip ever to Sweden, and he had yet to discover Kalles Kaviar (that he loves and I hate), räkost (shrimp cheese), how to hug people the Swedish way, to say “Hej hej hej” (he claims that Swedes say hi three times!?), sing songs when drinking snaps, eat crayfish and pickled herring and actually he didn’t meet my family until the second trip to Sweden – to Skåne in February 2006!

1102

I already apologise that we won’t be able to see everybody that we would love to meet up with! The priority is to see our dear friend B who is home from Puerto Rico for a few weeks, as we don’t know when we will be able to see her again…

1090

Hopefully a little less icy and green still this weekend…

1088

Not much chance of green here – I love the photo but isn’t there a lot of concrete…?

1104

A T in Stockholm stands for Metro / Underground / Subway. I once joked with a Spanish friend that the M that could be seen in my photo of “il duomo” stood for Milan so the tourists would know where they had taken the photo… He believed me!?

1108

What a lovely sunny winter’s day this was! The weather doesn’t look promising for this weekend – 11 degrees and rain…

1110

So maybe we will travel underground instead of walking…

1091

All the above photos were taken in March 2009 when I was in Stockholm to renew my American visa so that I could go back to Puerto Rico. It was cold but sunny and I did not at all “dream about the Caribbean” (as it says on this ad for Aruba) but instead was really enjoying feeling the fresh cold air!

IMG_1084
Exactly 4 years ago we saw this woman and her coalition colleagues hand out flowers… (sorry about the photo quality, it was kind of unexpected and I took the photo through a window). It is Election Day in Sweden on Sunday but I have already voted, at the embassy in Brussels.


Actions

Information

17 responses

17 09 2010
Marianne

Nu kom jag in igen! Det gick inte i går : (

Vad SYND att det inte var nästa helg ni skulle till Stockholm! Nå väl, hädanefter kommer vi att bo närmare varandra så att vi kanske kan få ihop att ses i alla fall. Stockholm är verkligen vackert, trots att det är mycket betong och trots att det är grått i stället för grönt. Hoppas ni får en riktigt trevlig helg!

KRAM!

20 09 2010
petchie

Marianne, oj, ska du till Sthlm nästa helg? Men vi hade nog tyvärr ändå inte haft tid att träffas, vi hade ett fullspäckat schema och fick bortprioritera vissa vänner tyvärr😦 Det var ganska stressigt men det blev trevligt ändå. Tur att vi kunde kombinera vänner, det var Puerto Rico-gänget och Brysselgänget🙂 Tyvärr blev Lkpgsgänget decimerat till bara ett par men så kul ändå att ses.
Visst är Sthlm vackert, igår (söndag) hade vi en fantastisk höstdag! Promenerade från Skeppsholmen till Centralen där vi fick våra resväskor levererade av våra flamländska värdar precis innan avfärd – lyx!
Kram

17 09 2010
saltistjejen

Vad jag får lust att gå en sväng i Stockholm är jag ser dina bilder!🙂
Hoppas ni får det jättebra även om det som alltid brukar bli hektiskt att hinna med alla man vill träffa. Hälsa B från mig (om hon minns oss….haha!) jag minns iallafall hennes danssteg!!!😀
Hur länge stannar ni? Till söndagkväll eller längre?
KRAM!

20 09 2010
petchie

Saltis, jag har tänkt visa de här fina vinterbilderna från Sthlm ända sedan jag tog dem i mars 2009 så det var verkligen hög tid att de publicerades, även om det inte riktigt var rätt årstid att visa is och kyla😉
Jodå, B kom ihåg dig, hi hi men hon hade nästan glömt bort att hon och O dansade för colombiansk tv. Jag ska försöka komma ihåg att skicka henne er film av deras dans😀
Vi stannade fredagkväll till söndagkväll, en aningen för stressigt men det var värt det trots allt. Synd bara att vi inte kunde träffa alla vi hade velat…
Kram!

17 09 2010
Desiree

Vad kul att ni ska till Stockholm. Kanske blir det lite solglimtar emellanåt. Det har varit mycket regn denna vecka. Jag hoppas att Stockholm visar upp sig från en bättre sida då ni är här. Jag förstår att ni har ett fullstpäckat schema med många ni ska träffa. Jag antar att det blir fler gånger ni kommer hit så vi får ta och ses en annan gång annars. Roligt att O gillar kaviar fast du inte gör det. Jag tror nog att svenskarna säger hej två gånger mer än tre. Jag önskar er båda en riktigt trevlig helg och Stockholmsvistelse.
Kram!

20 09 2010
petchie

Desiree, det var jättesynd att vi inte kunde träffas den här gången men jag hoppas att vi kan komma till Sthlm igen och ha lite mer TID… Det blev stressigt som det var med endast 3 träffar eftersom vi dessutom ville hinna umgås med våra flamländska värdar. Vi bodde i Nacka så det tog ju lite tid att ta sig in till stan också..
Det blev ju en jättefin söndag efter den regniga lördagen då vi fick blöta skor efter besök på Rosendals trädgård. Stackars B som inte varit hemma från Puerto Rico på 4½ år hade yllelångkalsonger, ha ha!
Jag tycker också att man säger hej två ggr och inte 3 ggr som O påstår😉
Kram

17 09 2010
Taina

Det kommer att vara betydligt varmare än när du var där sist antar jag. Passa på och njut av hösten i Stockholm. Inte för att betongen skiftar färg, men luften kommer nog att kännas krispig och härlig😉

Kramen!

20 09 2010
petchie

Taina, definitivt mycket varmare och grönare😉 Även om vår vän B som inte varit hemma från Puerto Rico på 4½ år tyckte det var tillräckligt kallt för mössa, vantar och yllelångkalsonger😀
Igår var en underbar solig höstdag och vi njöt av det fina vädret tillsammans med alla stockholmare som var ute och promenerade. Solen skiner även i Bryssel idag, sådana dagar är orsaken till att jag älskar hösten!
Kram

18 09 2010
olgakatt

Hej,hej!
Ha en riktigt skön helg i Nordens Venedig!
När Marianne har flyttat hem kanske vi kan få till en bloggarträff i t ex Köpenhamn! Vad sägs?

20 09 2010
petchie

Olgakatt, Sthlm är verkligen jättevacker som stad när solen skiner! Härligt med allt vatten och de olika öarna. Ute i förorten är det fint med det kuperade landskapet, landskapet är så mycket mer intressant än i Bryssel! Men, jag skulle inte vilja bo i Sthlm, det är alldeles för långt norrut och vintern är alldeles för lång.
Absolut, bloggträff i Skåne eller Köpehamn måste vi få till – vi kommer hem till jul och nyår…
Kram

18 09 2010
It's all about me

Vad roligt det var att ses idag! Jäkla regn bara! Och efter fågelbajset i huvvet spydde en bebis på mig två gånger sedan, haha! Hoppas att vi ses (snart) igen. Sån otrolig Puerto Rico-längtan jag fick när jag träffade er alla! Började verkligen tänka på hur det hade varit om jag stannat kvar där, hm… KRAM!

20 09 2010
petchie

Annaluna, det var jättekul även om vädret gärna hade fått vara som igår (söndag) istället…
Ha ha, det var inte din dag i lördags men allt är ju relativt – hellre babykräk än fågelbajs🙂 Förlåt att vi skrattade när du blev nedskiten, jag förstår att det inte var kul och så himla typiskt. Jag förstår inte varför de inte fixar några “piggar” som håller fåglarna borta från rören i taket? Det lär ju hända ganska ofta att gästerna råkar ut för samma sak som du😕
Jag blev själv nostalgisk över Puerto Rico-livet när vi sågs allihop men samtidigt är jag glad att jag är närmare familj och vänner nu och att jag inte behöver tänka på visum, arbetstillstånd etc. Det är liksom lättare att bo i Europa…
Kram!

21 09 2010
Annika

Hej Hej!
det är vad jag tycker man säger, två ggr🙂
Speciellt då man ska gå, istället för hej då.

Men vad KUL att ni ska till Stockholm, min älskade stad!!!
SUPERDUPER!!! Ni kanske har varit där helgen som gick? Hoppas då att ni hade det toppen alt ska få det BÄST!!

Ha jättekul! OCH vad kul att B är i stan!!

Kram!!

21 09 2010
Annika

DU har varit där, ser jag när jag läser närmare. Missade liksom datumet på detta inlägg😉
SÅ ni hade alltså roligt!
BRA!
Ja, det är en underbar stad!!!
Suck!!
Kram!!

24 09 2010
petchie

Annika, japp, det bar av till Sthlm förra helgen – det var min födelsedagspresent till O så inte officiellt förrän en veckan innan avfärden.
Det blev inte helt en överraskning dock eftersom en av Os kollegor är kompis med Os fd kollega och “bästis” som skulle vara vår värd. Han hade inte fått veta (påstår han!) att det var en överraskning och när han därför upptäckte att han ev skulle till Sthlm samtidigt så pratade han med O för några veckor sedan om att vi kunde alla träffas och ta en drink tillsammans. O fattade ingenting men hade sagt något om att jag är researrangören i familjen och att han inte alltid har koll… Jag blev lite sur men O blev väldigt glad ändå!
Och visst är det bara två gånger man säger Hej😉 Jag tror att O tycker att det upprepas så många ggr eftersom vi så klart säger det 1-2 ggr vardera när vi hälsar på varandra😀
Kram!

22 09 2010
Millan

Ah stockholm!! Vad mysigt! Hur hade nid et?? Jag maste ta med Ben dit nagon gang for han har aldrig varit. Nasta ar kanske….Vad hittade ni pa? kram

24 09 2010
petchie

Millan, det blev en jättemysig men lite stressig helg, som alltid när man är hemma – oavsett om det är hemma i Skåne eller i Sthlm där jag nästan har fler kompisar som bor… Nuförtiden ännu fler eftersom två par som vi lärt känna i Bryssel (ett svenskt och ett flamländskt) flyttat till Sthlm plus att vår vän B från PR dessutom var hemma.
Jag har två franska kompisar som varit i Eslöv och Arjeplog resp Björkliden (vid Riksgränsen) men aldrig i Stockholm😀 De brukar klaga på att jag (??) fortfarande inte har visat dem huvudstaden. Och jag svarar att de har sett allt de behöver se i Sverige – Skåne och Norrland, hi hi! (men det var inte jag som var ansvarig för Arjeplog-besöket..) Men skämt åsido, Stockholm ÄR jättefint! Synd bara att det är så långt norrut…
Det får nog bli ett Sthlmsinlägg, kommer snart…
KRAM!

Leave a Reply

