Wednesday Tapas

22 09 2010

Not really a recipe this Wednesday but a list of stuff that you can serve if you want a Spanish tapas evening! And not much cooking involved, just opening cans, slicing and arranging on plates and in bowls:

P1110235
Leftovers from a Spanish-themed dinner a few weeks ago…

Wednesday Tapas

  • olives, both green and black – the classical Spanish green olive is stuffed with anchovies
  • marinated anchovies – sometimes served on a small skewer with green olives (one of my favourite tapas but O usually thinks it’s too expensive)
  • tortilla (Spanish potato omelette – I have forgotten to publish a recipe on this classic and simple Spanish dish – promise to do it soon!)
  • jamón, chorizo, lomo and other Spanish cured meats
  • lots of thick bread slices (baguette)
  • tomato salad with tuna and olive oil
  • Manchego cheese in slices (O usually cuts the cheese in triangles)
  • paté on small toasts
  • pickled artichokes or alcachofas revueltas
  • boiled eggs – cut the eggs in half, remove the yolk and mix it with mayonnaise and tuna. Put the mix back in the egg halves.
  • mushrooms – fry them (whole if small, otherwise in halves) in olive oil, garlic, white wine and parsley. Can be served cold.
  • pickled and canned seafood, such as langostillos, mejillones en escabeche (pickled mussels), almejas (clams), berberechos (cockle)
  • Ensalada Rusa

This kind of dinner is all about the presentation! Get out all your small bowls and pretty serving plates and lay out the food. Serve with Spanish red wine / beer / clara (shandy / panaché, i.e beer with lemonade). ¡Buen provecho!

Spanish tapas on Christmas day
Our Spanish Christmas Day dinner in 2007 in Puerto Rico!

P1110140
I am not going to tell you what I thought that this looked like but rather have you guess what it is! What do you think O and his sister feasted on when we were in Spain?


Actions

Information

22 responses

22 09 2010
Millan

Ingen aning!! Vad ar det???
Men vad gott det sag ut med tapas… jag som inte atit frukost annu sitter nu och kanner for Tapas till frukost. Det funkar ju inte! Nej.. havregrynsgrot far det bli! Kram🙂

23 09 2010
petchie

Millan, ha ha, du får kolla på Annikas kommentar – hon gissade faktiskt alldeles rätt!! Jag smakade en pytteliten bit och det var lika äckligt som jag förväntade mig… O tycker att jag är sååå “picky”😉
Hoppas att havregrynsgröten var god trots att du blev sugen på tapas istället😀
Kram!

22 09 2010
Erika/Erka Perka

Vilket fint julbord ni hade 2007. De där servetterna kommer jag ihåg när du köpte i Stockholm, jag tror det var på Bruka.🙂
Kram

23 09 2010
petchie

Erika, tack, det blev en väldigt fin jul första året i Karibien med hela familjen. Brukaservetterna köpte jag ju tillsammans med dig – vilket bra minne du har! Det var inte på en Brukaaffär men på ett ställe som sålde Brukaprodukter. På det där köpcentrat – var ligger det nu igen? Jag är så dålig på Sthlms förorter… Servetterna har använts varje jul även om vi bara var två 2008 och 2009 (då vi dessutom var i Spanien över själva julen och nyår).
Kram!

22 09 2010
Mary T.

Yummmm I love Tapas, although I hate anchovies so I guess there’s a few things there that I wouldn’t eat… I had a tapas evening with my cousin last week, we cooked:

1. Chorizo with fried croutons
2. Leek Balls
3. Chicken with chorizo, orange and peppers
4. Patatas Bravas
5. Something else with bacon and pudding

And of course some good bread. It was a mixture of the recipes that were in my Tapas book and what we happened to have in the fridge!

I’m planning to go to my favourite place, Baras Tapas on St. Gery next weekend in Brussels🙂

23 09 2010
petchie

Mary T, your tapas evening sounds yummy! You have to try the Spanish marinated anchovies – you see I hate anchovies as well… but not these ones. They don’t taste like anchovies at all!!
I just saw some photos from that weekend when my English friend G was visiting Brussels and we went to Le Nouvel Artiste and Bar a Tapas together. Remember?
Can’t wait to see you in ONE WEEK!!
xx

22 09 2010
Anna (Sthlm)

Mums!

Ingen aning vad det kan vara, finns det på listan ovan??

23 09 2010
petchie

Anna (Sthlm), så lätt att fixa och det blir så gott! Jag skrev en lista med tapastips till Fröken Anki för några månader sedan när de skulle ha spansk vinprovning och det inspirerade mig att blogga en tapaslista.
Annika slog huvudet på spiken – se nedan! Nix, inte på listan – jag skulle ALDRIG bjuda på det och har ingen aning om vad det heter på spanska. Måste ta reda på det så ni vet vad ni INTE ska välja på en spansk restaurang – ja, om ni inte råkar gilla inälvsmat, jag gör det inte😕

22 09 2010
Desiree

Mums vad gott allt såg ut. Det är verkligen både gott och roligt med just sådant här småplock. Det enda är att det känns som det är en hel del pyssel som tar tid när man ska bjuda på mycket olika smått som detta. Men det kanske inte är så mycket jobb när man bara kommer igång och har några favoriter som man får kläm på. Det är ju som sagt både roligt att bjuda på sådant småplock och roligt för gästerna. Känns som sådant här alltid blir uppskattat och dessutom kan alla alltid hitta något som de gillar och hoppa över sådant som de inte gillar.
Kram!

23 09 2010
petchie

Desiree, det är mycket pyssel med en tapaskväll men grejen är ju att det mesta är bara att skära och lägga upp! Det är ytterst lite matlagning involverad vilket gör att det ändå går ganska snabbt. När vi hade tapasmiddag med några kompisar för några veckor sedan (resterna som syns på första bilden) var O väldigt sen och jag hade knappt hunnit inom dörren när gästerna kom (något kom upp i sista minuten som jag var tvungen att fixa åt O, jag var inte glad kan jag säga😉 ). Men jag öppnade en flaska vin, lade upp några oliver och sedan pratade vi medan jag skar upp och fixade i köket. Ganska smidigt faktiskt att bjuda på i veckan när man kommer hem sent och kanske inte har tid att förbereda en massa.
Jag gillar plockmat – jag var på en etiopisk restaurang i måndags och det är samma princip (även om mer tillagat än många spanska tapas).
Kram

22 09 2010
It's all about me

meeen, vilket sukteri!!!

Ps. du såg att du fick en Beautiful Blogger Award från mig på min bokblogg nyligen?🙂

23 09 2010
petchie

Annaluna, ha ha, sorry om du blev sugen på tapas😀
Tack så jättemycket för beautiful blogger-awarden, jag är så dålig på att svara på sånt men ska försöka ta mig i kragen och svara på utmaningen!
Un abrazo!

22 09 2010
Maria

Vilka minnen fotot ger!! Vi hade spansk-bosnisk “tapas”- meny förra helgen i Y!
Kram

23 09 2010
petchie

Mor, tänk det är snart 3 år sedan vi firade jul i Puerto Rico tillsammans! Vi får be O ta hand om förrätterna även i år på juldagen! Vi handlade faktiskt en del i Spanien som O planerar att ta med till jul!
Spansk-bosniska tapas låter gott, du får berätta mer detaljerat vad ni åt! Det var så länge sedan jag åt Is bosniska mat, det är ju så gott!
Kram

22 09 2010
saltistjejen

Vilket smarrigt tapasbord!!!! ojoj! Me like!
fast vad O och hans syrra njöt av har jag ingen aning….! Är det ett bakverk? Eller ngt helt annat?
KRAM!

23 09 2010
petchie

Saltis, O är en hejjare på att göra smarriga middagar, oavsett om det är tapas eller annat😉 (ha ha, och att köpa alldeles för många pizzor😀 ) Han är dessutom riktigt duktig på att skära upp på ett väldigt snyggt sätt – på bilden ser man väl knappt tomaterna och citronerna som han har snittat upp väldigt tjusigt?
Ha ha, bakverk var det INTE😀 Kolla på Annikas kommentar, hon gissade på pricken rätt!
Kram!

22 09 2010
Johanna

Jag håller med mor – det var en fantastisk jul det året! Jag hoppas det blir minst lika mysigt i år här hemma – längtar redan! Kram

23 09 2010
petchie

Johanna, visst var det en fin jul vi hade i Karibien. Men jag får erkänna att jag är mycket glad över att det blir Skåne i år och varken Puerto RIco eller Spanien😉 Det blir nog spanska tapas som förrätt på juldagen, om det är ok för er andra?🙂
Kram!

22 09 2010
Annika

Men gud vad hungtig jag blir…supersugen.
Vilken bra ide att fixa tapas till middag. Perfekt ju!!!
OJ, vad hungrig jag blir alltså. Dags att laga middag.
Hmmmm…vad är det där de åt? Fyllda tarmar ;-)???? Ingen aning, Petra…
Kram!!!

23 09 2010
petchie

Annika, tapas är snabbmat på det sättet att man ju inte behöva tillaga så mycket. Men det är ju inte jättebilligt om man ska ha god jamón (skinka) och chorizo m.m. Costco har dock det mesta om man vill ha en spansk afton. Har har du förresten testat den spanska Manchego-osten med rosmarin på kanterna? SÅåå god!
Du har alldeles RÄTT!!! Fyllda stekta tarmar är det!!!! O och hans syster påstod att de inte visste vad det var för någon kroppsdel (visst) och tvingade mig att smaka. Jag sa surt att jag tyckte att det såg ut som … ja, friterade assholes😀 O blev jättesur och sa att jag är alldeles för kräsen! Men jag hade ju nästan rätt, även om O påpekar hela tiden att det minsann var “den rena tarmen”, dvs tunntarmen och inte tjocktarmen… Jaja, whatever, jag äter inte inälvsmat och då får jag väl vara picky! Spanjorer alltså, O och hans syskon älskar fårtestiklar och det vägrar jag också att äta!!!
Ha ha, tyvärr blir det ingen vinst – eller ja, jag kan ju skicka över några små “rullar” om du vill nästa gång vi är i SPanien😉
Kram!

22 09 2010
Anne-Marie

Ser verkligen gott ut. Och vad praktiskt att inte behöva laga till maten direkt utan bara skära upp och sätta fram. De där bruna sakerna ser skumma ut.😉 Ser nästan ut som fågelbon – men det är det självklart inte. Ser fram emot att få svaret. Kram!

23 09 2010
petchie

Anne-Marie, tack, det ÄR gott med tapas! Synd att det är så dyrt att äta ute, om man inte befinner sig i Spanien😉 O brukar inte vilja äta tapas utanför Spanien (förutom om vi gör det hemma) just för att det är så dyrt och han tycker att det är så enkelt att man kan göra det själv.
Ha ha, fågelbon var det inte😉 Kolla på mitt svar till Annika, hon gissade faktiskt rätt!!
Kram

Leave a Reply

