Professional European Brussels

17 11 2010

Some of you asked this spring how it felt to be working again, and I wanted to write a post about it on the 10th June – exactly 8 years after I had my first working day in Brussels. However, motivation was lacking and all of a sudden I wasn’t working anymore…

Then I started working again in September, in the same place as in May-June, and ever since I have been meaning to finish this post that I started drafting back in June. I think that it is high time to explain how it all started!

When, in June 2002, I moved to Brussels from Geneva, I had no idea where I was going or what I was getting myself into. I had never been to Brussels before, Belgium yes* but the Belgian capital never. But I moved with the conviction that I wouldn’t leave for a long time! Since September 2000 I had lived in Venice, Padova, Skåne, Stockholm and Geneva so in June 2002 I was definitely ready to settle down.

P1110341
A woman tried to give me a leaflet from the “No to the EU”-campaign in Stockholm during the election weekend back in September – “Lady, you are talking to the wrong person!”😉

My first working days in Brussels were so confusing. Everything was in French – my boss was Spanish and didn’t speak English. My three closest colleagues were French, Spanish and Greek and all the rest were other French-speaking people (except for one Flemish guy). Some of them, French girls S, C and C and Spanish guy M, are now my best friends in Brussels. 

However, at the time I was just intimidated by all the French (language, people, culture)! And then trying to navigate the actual work tasks; it was a blur of EU acronyms and strange legal French words like “mise en demeure” (formal notice). I had just spent 5 months in Geneva where I was “fluent” in UN-lingo (in English) and it was quite frustrating to land in the EU administration.

That first Friday in Brussels, my French colleague with whom I shared the office, asked me if I had been yet to the centre of the city. No, I answered and she decided that it was time for me to see the Grand’ Place, the main square in Brussels which is absolutely stunning and Place St Gèry, an area full of bars and restaurants.

P1110331

Just like this summer, eight years ago it was the World Cup and when we arrived to the centre it was jam-packed with cars beeping, people cheering and holding Turkish flags… Turkey had won a football game!

During those first weeks in the office there would be a TV in the Press lounge cafeteria where we used to have coffee every morning. When there was an important game people would gather around to watch it – all the different nationalities cheering for different teams. I loved that international feeling and even though I didn’t care about football, I realised that I had found my place in Europe!

*) Passing on the motorway to France, and once, in June 2000 attending the big music festival in Werchter outside Leuven


Actions

Information

13 responses

18 11 2010
Desiree

Vad kul att fa hora lite om dina forsta intyck da du forst kom till Bryssel for manga ar sedan. Ja du blev kvar dar manga ar och ar ju dar an. Underbart att redan kanna i starten att det var har du horde hemma. Har du jobbat pa samma stalle nu som du forst borjade jobba pa innan ni for till PR alltsa?
Dina tidigare kollegor och numera vanner, jobbar de kvar pa samma stalle an idag? Du hade ju helt klart flyttat runt en hel del innan du hamnade i Bryssel.
Vad galler fotboll sa verkar det som Europeerna ar minst like tokiga i den fotboll vi har har som amrisarna ar i sin fotboll.

Kram!

19 11 2010
petchie

Desiree, en av de främsta orsakerna till att jag trivs så bra i Bryssel är just den internationella atmosfären. Skulle nog bli knäpp av att bo på ett helt homogent ställe…
Nej nej, jag jobbar inte alls på samma ställe som innan vi flyttade till Puerto Rico. Jag jobbar på samma ställe som i maj-juni i år! Men det är ett EU-projekt så jag känner igen mycket av rutinerna, regelverket och jargongen från Europeiska Kommissionen där jag jobbade före PR. Under mina 5½ år på Kommissionen jobbade jag på 4 olika arbetsplatser men det är de första kollegorna som blev mina allra närmsta vänner här i Bryssel. Det är ingen av dem som jobbar kvar på vår gamla arbetsplats – vi hade alla tidsbestämda anställningar.
Kram!

18 11 2010
bryssling

Glad att se dig på bloggen igen! Jag kanske ska följa ditt exempel. Man får ju lite blogglängtan mellan varven. fast nu blev jag påmind av att wordpress varnar för att de byter ut PressRow som jag använder mot ett nytt theme… aj aj. Någon som vet hur man sparar sitt gamla, dvs det kanske blir omkastat av den nya layouten?. Jag ska kanske försöka skriva ut hela rasket… Kan man ladda över det på ett USB månne

19 11 2010
petchie

Bryssling (ska du inte kalla dig för Helenelundare eller något liknande nu😉 ), jag hoppas verkligen att du börjar blogga igen!! Oj, jag visste inte att de byter ut blogg-layouten – men finns det inte något liknande som du kan byta till? Jag menar din blogg kommer ju inte att försvinna utan kommer bara att se lite annorlunda ut. Jag har ju bytt “theme” (tema låter konstigt) flera ggr och det är väldigt lätt även om man får oftast ladda upp sitt “header”-foto igen.
Kram

18 11 2010
Marianne

Vad härligt det är när man känner sig som att man verkligen har hamnat på rätt plats! Så kände jag mig i Istanbul, och här i Älmhult, faktiskt. Kan inte sätta fingret på varför än, men så känns det.

Synd bara att du inte kan fortsätta den tjänst du har nu, men jag är övertygad om att du hittar en ny lika bra eller bättre plats.

JAAAA att Turkiet vann fotbollen : D

KRAM!

19 11 2010
petchie

Marianne, det låter verkligen som du har hamnat rätt i Älmhult även om det bara gått några veckor. Men det är nog tur att det är just Älmhult och inte vilken småländsk håla som helst😉 Ikea har väl bidragit till att det är lite mer internationellt och kosmopolitiskt trots allt. Plus att du kan relativt smidigt ta dig till Malmö och Köpenhamn om du har lust. Tänk, i vår kan du åka till Louisiana och till “byen” över dagen!
Jag hoppas också på att jag hittar något bra, lite mer permanent jobb i början av nästa år! Men jag är inte alltför orolig, jag har ju den rätta profilen för jobb i den här staden🙂
Ha ha, ja, du satt kanske och hejade på Turkiet i just den där fotbollsmatchen i juni 2002…
KRAM!

19 11 2010
mirtha

Kul att se du är tillbaka redan! Tror ag gjort längre uppehåll i min blog ibland, utan förvarning…
Nu är jag på väg till Bryssel, för femte gången på fem år… Undrar om du har några förslag på saker att se som man normalt sett inte gör som turist? Något trevligt café, någon udda affär eller vad som helst trevligt. Mammakläder är något som numera oxå är av intresse…
Jag kommer va fri nu under helgen men sen är det konferens och middagar som gäller de resterande dagarna. Vill hinna ta hand om mig själv lite.
Kul att höra oxå att du trivs så bra i Bryssel. Jag förstår det verkligen. Folk brukar rynka på näsan när jag säger att jag brular va där i november, men jag älskar det!

19 11 2010
petchie

Mirtha, så kul att du kommer till Bryssel och att vi förhoppningsvis ses på söndag! Bryssel ÄR en fin stad, man måste bara se förbi regnet, gråheten och skiten (bokstavligen – hundskit och soppåsar som ligger överallt när det är sophämtningsdag)… Vad glad jag blir att du gillar “min” stad trots att du brukar komma hit i november!
Kram

19 11 2010
Annika

Bryssel är liksom DU, och O! Jag röstade ju på Bryssel medan ni var kvar på PR. Då, när du inte visste VART ni ville i Europa. Jag tycker liksom att Bryssel känns som NI!
Jag är så glad att du trivs där, Petra!! Förstår ju att det är en fin plats att bo på, och så central. Ni som flyger och far hela tiden har verkligen hamnat i hjärtat av europa på ngt sätt.
Så fortsätt jättegärna att visa fler guldkorn från staden, affärer, cafeer, restauranger, museer, parker etc…
Stora MYSFREDAGSKRAMAR från mig i Washington!!!

19 11 2010
petchie

Annika, ha ha, jag kommer ihåg hur du lobbyade för Bryssel när jag hade den där omröstningen😉 Jag hoppas att vi någongång kommer att få tillfälle att visa upp Bryssel för dig och Peter!! Ni måste ta en Europaturné någon sommar! Eller ta en långhelg i en europeisk stad varje sommar – vad tycker du?🙂
Ja, jag tycker också att vi är själva sinnebilden av ett europeiskt par, O och jag! Nord och syd som mötts i EUs huvudstad – vi skulle kunna göra reklam för EU, ha ha😀
Det blir mer Brysselinlägg framöver – nu kommer O hem med datorn där alla mina foton är sparade (plus hårddisken med min back-up som han också tog med sig till PR, grrr).
Stora fredagsmyskramar från Bryssel!

20 11 2010
Anna (Sthlm)

Men du hade alltså ett jobb som väntade innan du kom till Bryssel? Som du fixat hemifrån så att säga? Du har säkert berättat när vi setts men jag har glömt *skäms* Det känns verkligen som du är Bryssel och Bryssel är du så det var rätt beslut!🙂 Kul att läsa om dina första intryck.

Kram!

28 11 2010
petchie

Anna (Sthlm), ja, jag bodde alltsa i Geneve innan jag flyttade till Bryssel (med nga dagars mellanlandning i Sverige) och jag hittade jobbet medan jag bodde i Schweiz. Telefonintervju (som var inte var mycket till intervju) och sedan var det bara att packa vaskorna och fixa hur jag skulle ta mig till Belgien och boende… Lite hastigt och lustigt men det gick jattebra med hjalp av kompisar fran mitt mastersprogram som redan var pa plats har.
Det ar ingen fara, man kan ju inte komma ihag alla detaljer av allas levnadshistorier😉
Kram

17 12 2010
Talk like a Eurocrat in Brussels « Petchie’s adventures

[…] like a Eurocrat in Brussels 17 12 2010 My previous post about working in Brussels ended in June 2002, but fast forward to 2010 and I am as happy to be back in the EU environment! […]

Leave a Reply

