Three blind dates

19 11 2010

I don’t think that I have ever been on a real blind date but it almost felt like one on Tuesday when I was waiting outside the Quick (Belgian burger chain) at Porte de Namur for my old classmate J. We saw each once at a Xmas party 11 years ago but except for that I don’t think we have met since we were in school together (1981* – 1990)! In other words, I was standing there wondering if 1) I would recognise him? 2) would we get along? 3) would there be lots of awkward silences during dinner?

res_DSC_0854
My father’s photos of the Brussels parrots!

Fortunately the evening was great – we had lots to talk about, both old memories and sharing new experiences of living in Brussels! It is funny, we haven’t really met in 20 years but just like J had told his wife – it still felt like we knew each other! Probably because we shared some of the most formative years together in school, while at the same time we didn’t know each other as adults. And we probably have more in common now than then…

Hopefully we will soon meet up again, with our respective partners who might not be as interested in old memories from Veberöd but I am sure that we will find some other topics to talk about  ;-)

res_DSC_0859

I have another two “blind dates” to look forward to during the next few days. With persons who I haven’t actually met yet but whose current lives I know more about… because I read their blogs!

*) We started school in 1982 but also went to pre-school together for one year.


Actions

Information

20 responses

19 11 2010
It's all about Me/Bokbloggen

Vilka superfina fåglar! Klarar de sig på vintern??

Roligt att ses sådär efter 20 år liksom, mycket spännande!

//Annaluna

28 11 2010
petchie

Annaluna, hoppsan, din kommentar hade fastnat i spamfiltret!! Forhoppningsvis kommer det inte att gora det i framtiden eftersom jag godkant tva av dina kommentarer nu.
Japp, de verkar klara sig / jag menar forra vintern var det jattekallt *for Belgien, och sno, och de ar ju uppenbarligen kvar…
Ja, det var verkligen en lyckat atertraff med min gamla klasskamrat.
Kram

19 11 2010
Marianne

Vilka fina bilder på papegojorna! Tur att din pappa kunde fånga dem ordentligt : )

Härligt att dejten blev så trevlig. För visst är det så, man kanske inte alls har någonting att prata om när man inte har sett varandra på så länge – eller så har man hur mycket som helst. Tur att det var det senare.

Vilka är det du ska träffa?

Vi är förresten hemma i mellandagarna. Så ni måste passa på nu innan varuhuset flyttar, de ska ju bygga nytt. Och det är det här varuhuset som är det historiska, det allra första.

KRAM!

19 11 2010
petchie

Marianne, ja, det blev väldigt fina bilder på papegojorna med paparazziobjektiven (far är gammal fågelskådare). Även med vår stora kamera blev det bra bilder som vi tog samtidigt men de bilderna hade O med sig till Puerto Rico eftersom han tog med den nya datorn. Det blev ganska stor uppståndelse när vi stod och fottade / tittade på fåglarna, minst tre förbipasserande började också titta och kommenterade att de inte sett förut det stora fågelboet!
Ja, det blev en jätterolig återträff med min gamla klasskamrat. Visst hade det kunnat gå precis tvärtom – att vi inte hade haft något att prata om! Men ofta känner man ju sådant på sig innan man träffas – iaf om det är någon man har känt en gång i tiden.
Jag ska träffa Brysselkakan nedan och Cosmopolitan-Mirtha (se kommentar i förra inlägget) som är kompis med Fröken Anki. Hon kommer till Bryssel med jobbet och vi ska bruncha på söndag.
Jaaa, vad kul att ni är hemma i mellandagarna! Vi borde boka in en date redan och så får vi hoppa att det inte är snöstorm den dagen😉 Jag mailar dig!
Kram!

21 11 2010
Marianne

Ja vi mejlar. Jag ska kolla också om Ikea-museet är öppet och om det är öppet för allmänheten eller om man kan få en tur i alla fall, Klas jobbar ju ändå där och O är ju ett fan : ) Just nu vet jag bara att det ligger i Värdshuset.

KRAM!

19 11 2010
Brysselkakan

Åhhh! Att bli kallad “blind date”! För det är väl jag som är den ena? Eller?

19 11 2010
petchie

Brysselkakan, hi hi, visst är du en av mina blind dates😉 På söndag ska jag träffa en svensk bloggtjej som kommer på besök till Bryssel. Hennes kompis syster är Fröken Anki som bor i Pennsylvania och som vi nästan träffade för två år sedan när vi körde förbi staden där hon bor.
Vi ses på måndag!

19 11 2010
Froken Anki

Vad kul att traffen blev sa bra. Trevligt att ha ett par bloggtraffar att se fram emot ocksa.

Jag visste inte att det fanns papegojor i Bryssel. Hur kommer det sig?

Kram och hoppas ni far en fin helg.
Roligt att du ar tillbaka i etern ocksa, har saknat dig!

28 11 2010
petchie

Froken Anki, det ar ju alltid roligt att traffa gamla kompisar – aven om J och jag kanske aldrig hade en jattenara kontakt i skolan sa gick vi ju i samma klass fran forskolan tom sportlovet i 8:an da jag flyttade.
Papegojorna i Bryssel ar lite av ett mysterium, jag har hort olika versioner om hur de hamnade i det vilda men jag tror att de rymde / blev utslappta fran en “djurpark” och bildade kolonier i olika parker runt om i stan.
Tack, vad glad jag blir att du saknat mig.
Kram

19 11 2010
saltistjejen

Vad roligt att ni fortfarande hade så mycket gemensamt! Alltid roligt med “nya” bekantskaper och i detta fall är det ju mer en ny-gammal- bekantskap vilket kan vara ännu roligare! Och bloggträff också. Jätteskoj! Hoppas det blir riktigt bra möten det med!
Ha det nu så kul på julmarknaden också!🙂
Stor kram!!

28 11 2010
petchie

Saltis, ja, det ar ju lite kul att traffa nagon fran lilla Veberod som ocksa bor i Bryssel. Vi hade sa mycket att prata om, bade gamla minnen och Brysselupplevelser😉
Bloggtraffarna var mycket trevliga och jag ska forsoka fa ihop ett inlagg om dem och lite annat nu. Men forst maste jag ju svara pa alla fina kommentarer pa de senaste inlaggen.
Kram!!

20 11 2010
cosmopolitan

Ooo, jag är en “blind date”!🙂 Har faktiskt varit på en äkta blind date en gång för många många år sedan. En jättesöt och trevlig kille som jag fick kontakt med via Lunarstorm (om någon minns det)… Vi passade inte alls ihop i verkligheten. Så kan det gå.
Ser dock fram emot morgondagens brunch. Nu ska jag först äta hotellfrukost, sen ut och göra Bryssel osäkert…😉

28 11 2010
petchie

Cosmopolitan, men visst var du blind daten nr 2😉 Ha ha, jag tror inte att jag har varit pa ngn riktig blind date – alltsa en romantisk sadan…
Det var jattekul att traffas x2 och jag ar glad att du gillade forra sondagens aktiviteter med brunch och svensk julmarknad.
Kram!

20 11 2010
desiree

Måste börja med att säga att din pappa har tagit jättefina fotografier på papegojorna. Ser så exotiskt ut med dem. Kul med återträffen med din gammla klasskamrat och att det hela gick så bra. Jag tror man alltid är lite nervös innan och undrar hur det ska bli och gå. Spännande även att du har fler blind dates att se fram emot. Bloggträffar alltså? Alltid kul att träffas live och kolla om den bilden man har fått av personen stämmer med den bilden man har gjort.
Ha en skön helg.
Kram!

28 11 2010
petchie

Desiree, far hade ju med sig det stora paparazzi-objektivet just for att fotta papegojorna!! Det sag ganska roligt ut nar han och O stod lutade mot var bil med varsin kamera i hogsta hugg och fottade “rakt ut i luften”. det var ganska manga forbipasserande som stannade och fragade vad vi tittade pa!
Ja, mini-klassatertraffen hade ju verkligen kunnat ga precis som helst. Eller samtidigt inte, aven om vi inte setts pa sa manga ar sa forandras nog inte folk i grunden sa himla mycket. J var en jattesnall och trevlig kille nar vi gick i skolan och det ar han fortfarande. Jag kanske hade varit mer nervos om det varit vissa andra personer i klassen😕
Jag lovar att skriva snart om mina andra blind dater (ja, bloggtraffar)…
Kram

20 11 2010
Froken Anki

Sag nunpa cosmopolitans blogg att det ar ni som ska traffas idag. Ni kommer sakert fa jattetrevligt. Hon ar en sprudlande glad tjej, min systers basta vaninna sen 25 ar!

Ha en fin dag!

28 11 2010
petchie

Froken Anki, hi hi, ja det ar lite roligt att jag traffade Cosmopolitan som jag ju “hittade” genom din blogg! Jag tankte ocksa (som jag sag att du skrivit pa hennes blogg) att det var synd att vi inte lyckades traffas nar vi korde forbi Scranton for nastan exakt tva ar sedan..

20 11 2010
Anna (Sthlm)

Vad kul att återträffen blev en så trevlig upplevelse och att ni även kände att ni ville träffas igen! Och vad kul med ytterligare två “dejter” – hoppas de blir lika angenäma! Kram!

28 11 2010
petchie

Anna (Sthlm), vi ska traffa min gamla klasskamrat och hans fru nasta lordag for brunch / hoppas att det blir lika trevligt som nar bara J och jag traffades!
Bloggtraffarna blev ocksa mycket lyckade! Det ar alltid roligt att traffa manniskorna bakom bloggarna..
Kram

3 07 2012
Getting closer to a new home… 66 metres to be exact! « Petchie's adventures

[…] coming back in August. Who would have thought this, in November 2010, when I was contacted by an old class mate who had discovered thanks to Facebook that we were living in the same city / country! Since then he […]

Leave a Reply

