A Detour to Church in Brussels

20 11 2010

P1110874
I love the yellow leaves on these trees – does anybody know what kind of trees they might be?

Two weeks ago, just after All Saints’ O decided that he wanted to go to church. He was actually in such a hurry that he didn’t have time to wait for me to finish my morning business… I told him I would take the tram and meet him at the church (half hoping that mass would be over by the time I got there – church services in Spanish are not my favourite thing😉 ).

P1110872
Waiting for the tram…

When I arrived to the church it was packed with worshipers, but not Spaniards but Polish ones!? I called O and he told me that he was in front of the church… I walked around the corner and did not see him? After some discussion we realised that I was at the wrong church! I walked [slowly] to the other church, while window-shopping, and then crossed the square filled with Sunday flea market stands and then eventually entered the right church. Not even half as full as the one with the Poles – apparently the Hispanic expats are not as devoted! And what surprised me as well was that there is one service on Sundays in Spanish but FOUR five in Polish!!

P1110876
Palais de Justice – bigger than St Peter’s in Rome and has been under renovation as long as I have lived in Brussels

Speaking of church, we are going to church again tomorrow but the Swedish one for the traditional Christmas bazar! It will be our first time in the new Swedish church by Merode. We went a few times* to the old one that used to be in Waterloo, but it was not so central and more difficult to get to. And two years ago we went to the Swedish church Christmas market in New York with some blog friends!**

P1110877
On a clear day you can see Atomium from here. The church to the right was the one I thought I was meeting O at, Notre Dame de la Chapelle…

P1110879
I found this cheerfully painted alley on my way down to the

church on Place de la Chapelle

P1110881
The omnipresent Palais de Justice, it can be seen from almost anywhere in this area called Les Marolles. When it was built under King Leopold’s reign (you know the BAD King Leopold) a lot of houses belonging to poor people were torn down in the area and apparently ever since “Architect” is an insult in Les Marolles!

P1110882
Opposite the [Polish] church there is this interesting looking shop. The whole of Les Marolles district is full of antique shops and so-called brocantes (more like flea-market shops) as well as expensive design shops. Everything is open on Sundays which is nice for a change in a city where almost everything is closed on Sundays!

P1110887
Trying to get a good shot of the shadows the chandeliers are making in the ceiling

P1110884
Somebody fancy a couple of dozens of life buoys?

P1110885
I loved these kindergarten chairs but O would probably tell me that we don’t have the space nor any children for the moment

P1110886
Street sign in French, Flemish and the local Brussels dialect which is a mix of the first two languages

P1110883
I was inspired by this collage of Brussels photos and was thinking that I should do something similar with all our photos from Puerto Rico

P1110888
Place Jeu de Balle Sunday flea market!

P1110892
I have never actually bought anything at this flea market but I have a piece of furniture (a sideboard with the top missing) that I found left behind when all the stands had been packed away. O hates it but I am hoping to find a place for it (and a top – a white marble top is my dream) in our future home

P1110889
What do you think the man in the hat has set his eyes on?

P1110890
Finally, the right church, right in front of the flea market – Notre Dame Immaculee (accent missing but I can’t change the keyboard for some reason since O upgraded to Windows 7, which also means no Swedish characters😦 ).

Have a great Sunday, whether or not you are going to church!

P1110893
All the church services and which languages they are held in. Very practical that there are photos of the churches, I didn’t have a clue of the official names of most of these churches!

*) To the Christmas market and summer concerts.
**) And more than 25 years ago I visited the Christmas market at the Swedish church in London…


Actions

Information

21 responses

20 11 2010
Anna (Sthlm)

Jag visste inte att det fanns en ny svensk kyrka! Har den i Waterloo stängt då eller finns det två nu? Jag har bara varit i den gamla, på Lucia🙂

Jag gillar dina bilder av gatuliv i Bryssel! Kram!

29 11 2010
petchie

Anna (Sthlm),
den nya kyrkan invigdes nog precis nar vi flyttade, for 3 ar sedan. Den gamla i Waterloo var ju aven en norsk sjomanskyrka har jag for mig och jag vet inte om den finns kvar dar? Men Svenska kyrkan finns bara i Merode nu – i en gammal maison de maitre mittemot Parc Cinquantenaire.
Kul att du gillar mina Brysselbilder.
Kram

30 11 2010
Anna (Sthlm)

Bra att veta! Kan tipsa min fd detta kollega. De är ju inte svenskar men om de vill hålla igång svenskan och svenska seder🙂

20 11 2010
Rita

The yellow trees are ginkgo trees, official name Ginkgo biloba.
Love your photos! Have a lovely Sunday in Brussels!

29 11 2010
petchie

Rita, thanks for the tree name! It sounds very exotic (for Belgium), and I had never heard of that tree before.
Welcome to my blog!

20 11 2010
saltistjejen

Haha jag skrattar åt att det var så många mässor för polackerna. Well jag har träffat endast 2 polacker här på mina två olika labb i NYC och båda har varit mer eller mindre fanatiskt katolska så jag är inte förvånad…😉
Kram!!!

29 11 2010
petchie

Saltis, polackerna AR ju de mest katolska / religiosa i Europa sa kanske inte sa konstigt. Det var intressant for just den helgen nar jag letade efter den spanska massan, var paven i Barcelona och jag laste en artikel pa BBC News om att antalet spanjorer som gar regelbundet i kyrkan har minskat rejalt (och en av orsakerna till att paven besokte Spanien!).
Kram

21 11 2010
desiree

Det kan ju faktiskt vara mysigt att gå i kyrkan ibland. Burkar O gå regelbundet då och då? Du fick en mysig promenad även om det blev fel kyrka först med en hel del interessant längst med vägen så som den där lustiga butiken med båtprylarna. Loppisar kan vara riktigt kul om man tar sig tid att strosa runt. Det kan ju vara så att man gör fynd men en hel del är ju saker som folk rensat ut som inte är mycket att ha. Tack för en mysig promenad som jag fick följa med dig på här genom bloggen.
Kram!

29 11 2010
petchie

Desiree, ja, det ar mysigt att ga i kyrkan ibland. O pastar att han brukar ga i kyrkan i Spanien men nja, sa ofta tycker jag inte att det ar – forutom om vi ar dar till jul eller pask.
Jag alskar det har omradet i Bryssel med loppisar och antikaffarer men jag har nog aldrig kopt nagot dar😉 Vi var i ett liknande omrade i Antwerpen med mina foraldrar i oktober och da kopte jag faktiskt en plansch som jag maste komma ihag att visa pa bloggen!
Kram

21 11 2010
Brysselkakan

Kyrkan du hittade O i hör jag dagligen då jag bor så nära att jag ser den, fast lite från sidan då!
Den första du var i går jag förbi dagligen på mina promenader!
Marolles såg spännande ut genom din kamera, jag får nog se min stadsdel med lite nya ögon😉 Men man blir väl lite “hemma blind”!

29 11 2010
petchie

Brysselkakan, jag tankte pa dig nar jag gick i Les Marolles – det ar ju verkligen dina kvarter! Visst ar det ett mysigt omrade men ocksa valdigt slitet… typiskt Bryssel tycker jag.
Andra kyrkan, pa Place Jeu de Balle, hade jag nastan inte lagt marke till och det var ju helt klart kyrkan pa Place de la Chapelle som jag hela tiden tankte pa nar O och jag diskuterade den spanska massan😉

21 11 2010
bryssling

den där “piece of furniture with no top” känner man ju till😉

29 11 2010
petchie

Bryssling, ha ha, ja du forfros ju fingrarna nar vi vantade pa att killarna skulle komma med bilen och sedan var ni ju sa jattesnalla och magasinerade den at oss i flera ar! Far se om vi nagonsin kommer att anvanda den😉
Kram

21 11 2010
Marianne

Haha, vad roligt att gå till fel kyrka! Jag har aldrig varit på en katolsk mässa, däremot några minuter på ortodoxa, både bulgarisk-ortodoxa och armenisk-ortodoxa. Egyptiska kopitsk-ortodoxa lär hålla på typ hela dagar … Såg i dag att vi har ett katolskt kapell här. Förutom bykyrkan och pingstkyrkan och säkerligen några till.

Sådana där distrikt gillar jag också, det blir fina foton av det. Bra idé med ett collage! Tror jag ska göra det av foton från Kairo. Och när jag har varit i Istanbul i vår som kommer, kan jag göra av foton därifrån också.

Kramar!

29 11 2010
petchie

Marianne, snacka om att jag blev snopen nar jag horde polska i kyrkan… Och nar O sa att han stod framfor kyrkan, for det gjorde han ju uppenbarligen inte😀 Katolska massor ar inte sa spannande, och i Spanien (i de kyrkorna jag har varit i) ar det ingen musik. Forsamlingen “sjung-mumlar” med i prastens massande men varken orgel- eller pianomusik och inga riktiga psalmer. I jul ska O fa uppleva en svensk protestantisk hogmassa (sa han far se att vi inte protesterar en massa😉 ).
Ja, vad kul om du ocksa gor ett kollage / vi far paminna varandra om det projektet!
Kram

21 11 2010
Annika

Vilka härliga bilder i mysigt Petra-inlägg!!
Lustigt att du tog fel kyrka, HAHA!! Eller så var det helt enkelt med vilje😉.
JAG förstår det isåfall.
Jag är ju inte den som springer i kyrkan på söndagarna direkt.

Älskar den där stadsdelen! FULL av spännande butiker etc.

Hoppas du hittade ngt kul på svenneloppisen. DE brukar ju oftast vara bra, svennejulbasarerna!!

Kram!!

29 11 2010
petchie

Annika, hi hi, tack sa mycket!
Ja, man kan ju undra om det var nagon “freudiansk” feltagning av kyrka😀 Nej, jag gar inte heller i kyrkan sarskilt ofta om jag far valja. I Spanien ar det ju dock bara sa komiskt – vi har ALDRIG varit i tid och inte verkar nagon bry sig att vi (och andra) droppar in mitt i nattvarden. Jag blir alltid sa snopen over hur fort det ar over men det ar val for att vi aldrig ar med en hel gudstjanst. Det basta ar dock beloningen efterat – min svarfar bjuder alltid pa tapas pa 1-2 lokala barer nar vi varit i kyrkan😀
Det blev inte sa mycket pa den svenska julbasaren, men vi drack en massa glogg och at pepparkakor iaf och traffade gamla bekanta.
Kram

23 11 2010
emmasofiadedorson

Vi bor mittemellan ett islamiskt center, ett buddistiskt tempel och en katolsk kyrka. Mitt i triangeln så att säga. Muslimernas helgdag är ju fredagen men iom att de bor här så samlas de även söndagar. Det gör buddisterna med. Låter härligt i kvarteret på söndagsförmiddagarna kan jag säga. *kul med ditt kyrkmisstag*

29 11 2010
petchie

EmmaSofia, vilken harlig religios triangel ni bor i! Alltid fint att hora om olika religioner som kan samexistera i fred! Intressant att muslimerna samlas aven pa sondagarna i Montreal.
Ja, snacka om ett komiskt misstag med de olika kyrkorna.
Kram

28 11 2010
Emma

Härligt med ditt gratisfynd!🙂 Jag fyndade ett bord på samma sätt nyligen och de har tre pallar ihopvikta på undersidan. Retro och suprtfint. Trodde bananodlarn skulle få ett slaganfall men han gilla det!🙂 Kram!

29 11 2010
petchie

Emma, wow, ditt gratisfynd later ju jattecoolt! Du maste visa en bild pa det! Ha ha, ja O gillar inte alls mitt fynd😦 Och det gjorde inte heller sopgubbarna som stadade torget efter loppisen nar min kompis (bloggaren Brysslingen ovan) och jag satt och bevakade “skanken” / skapet medan killarna gick hem och hamtade bilen. Sopgubbarna fragade flera ggr om de inte skulle slanga det i sopbilen / Neeej, sa jag valdigt bestamt och de bara virrade pa huvudena!
Kram

Leave a Reply

