Top shelf in yellow

22 11 2010

I just realised the other day that the top shelf in our tiny kitchen is colour coordinated and representing “our” four countries. Maybe not all of them are brands originating in the different countries but we have bought them in: Sweden (soft “pepparkakor” from Skane* and a bag of Swedish dry yeast that is almost not visible leaning against the vanilla sugar), Belgium (Imperial vanilla sugar and baking powder), Spain (Royal baking powder) and Puerto Rico (coffee). Also interesting that the baking powder is either Imperial or Royal!?

P1110914

*) I loved these cookies when I was a child but my mother refused to buy them as they were not “healthy” but nowadays she always brings them… for O! Same thing with the so-called shrimp cheese sold in a tube – I was never allowed to eat that as a child but when we lived in Puerto Rico my parents would pack their suitcases full of the stuff – for O!!


Actions

Information

26 responses

22 11 2010
desiree

Mjuka pepparkakor alltså i Skåne. Låter riktigt gott. Jag har aldrig smakat dem eller sett dem men nästa gång jag befinner mig i skåne under vintern ska jag kolla efter dem. Har ni fortfarande kaffe kvar från PR tiden? Men jag antar att O tar med sig varje gång han far dit. Burken var jättefin. Ha ha vad roliga dina föräldrar är som tar med sig en massa gott för O´s skull. De tar nog med det lika mycket till er båda🙂
KRamis!

29 11 2010
petchie

Desiree, jag tror att du kan hitta Skane-pepparkakor i Stockholm ocksa! De ar gamla klassiker, forpackningen har alltid sett likadan ut. Igar tog vi varsin med lite smor pa tillsammans med glogg. Jattegott! Jag laste pa forpackningen att de faktiskt ar bakade utan fett / smor, intressant!
Japp, vi har kvar kaffe fran PR, kaffeburken i plat ar faktiskt ooppnad! Men ja, O kopte med sig nga forpackningar nu senast (enda gangen han har varit tillbaka i PR sedan flytten) och har ocksa fatt nga leveransen fran PR-kollegor som kommit till Bryssel.
O blir valdigt bortskamd av mina foraldrar😀 (men Os mamma ger mig presenter ocksa sa det jamnar ut sig).
Kram

22 11 2010
saltistjejen

Haha vad fint med färgen på hyllan! Ja så är det ju. Man kan fixa lite färg med bara vanliga hushållsprylar!🙂
Kram!

29 11 2010
petchie

Saltis, att kokshyllan blev gul ar verkligen ett sammantraffande – inget som var planerat men det blev riktigt snyggt. Vi vagar liksom inte satta for tunga saker pa de smala kokshyllorna sa det blev de lattaste forpackningarna. Forresten, undra om gul ar en popular farg for matforpackningar?
Kram

22 11 2010
Elisabeth

Mm, Skånepepparkakor är SÅ gott! Mamma (alternativt jag) brukar baka egna sådana till jul, inte för att det inte finns att köpa här, utan för att det är så lätt att göra.😀 Dessutom är degen minst sagt god den också, vilket är en fin bonus.

4 12 2010
Petchie

Elisabeth, oj, hemmagjorda skanska pepparkakor later jattegott! Har du ett recept? Jag har alltid undrat over att de kallas for Skanepepparkakor, ar det nagot valdigt skanskt egentligen?
Pepparkaksdeg ar GOTT!!
Kram

22 11 2010
Anne-Marie

Vilka fina färger och så praktiskt att ni är färgkoordinerade.🙂 Jag skrev aldrig tidigare och kommenterade att det verkligen är roligt att du är tillbaka på bloggen. Kram!

4 12 2010
Petchie

Anne-Marie, det slog mig precis att gult och rott ar ju dessutom bade de skanska och de spanska fargerna🙂
Tack, vad glad jag blir att du tycker att det ar kul att jag ar tillbaka. Ska bara forsoka fa upp min min bloggningsfrekvens ocksa…
Kram

23 11 2010
cosmopolitan

Det är ju skillnad på folk och folk…😉
Syns sen!🙂

4 12 2010
Petchie

Cosmopolitan, ja det ar val det plus kanske aldern har nagot med det att gora ocksa😉

23 11 2010
Brysselkakan

Och så köper hon bara mjuk godis till dig😉
Tack för igår!

4 12 2010
Petchie

Brysselkakan, ha ha, jag har visst klagat mer an en gang pa min mors uppfattning om vad som ar bra / halsosamt for mig att ata…😀

23 11 2010
Maria

Jaaa, en sådan mor du har, stackare…..!! Men, visst packar O´s mamma bilen full då ni är där!!!
Kram från novemberrusk i Skåne

4 12 2010
Petchie

Mor, du får inte ta det på fel sätt – jag tycker ju att det är jättebra att du inte lät oss äta en massa skräp[ost] som barn😉 Och Os mamma var nog nästan lika strikt när han var barn…
Kram från ett decembervitt Bryssel!

24 11 2010
Annika

Jo, de där mjuka pepparkakorna brukade jag äta då jag var liten. ÄLSKADE DEM!!! Speciellt med smör och ost på.
Jösses, Petra, så goda de är!! Nu blev jag sjukt, sjukt sugen på just Skånepepparkakor.
Snålvattnet rinner…
Kram!!

5 12 2010
petchie

Annika, vad roligt att du FICK äta Skånepepparkakor (vilket konstigt namn, borde det inte vara skånska pepparkakor?) när du var liten. Smör och ost är exakt hur jag också äter dem! Förra söndagen värmde jag vit glögg – så mumsigt med pepparkakorna!
Kram

24 11 2010
Anna (Sthlm)

Mjuka pepparkakor har jag inte provat! Ja, visst är det komiskt att sådant man knappt fick äta som liten vill de nästan pracka på en nu!😉

5 12 2010
petchie

Anna (Sthlm), så du har aldrig hört talas om Skåne-pepparkakor? Jag tänkte först att de kanske bara säljs i Skåne men uppenbarligen inte, eftersom Annika som aldrig varit i Skåne har ätit sådana😉
Ja, visst är det roligt hur det helt plötsligt är ok att äta allt det där som man inte fick äta som liten. Men samtidigt förstår jag ju, det är bra att man hade regler som barn och det är väl därför jag fortfarande tycker att det är lite fest när jag äter räkost eller de här pepparkakorna, hi hi.

7 12 2010
Anna (Sthlm)

Jag tror faktiskt inte att jag ätit dem i alla fall men jag kan ju ha sett dem någon gång.

Jag har fortfarande den där lördagsgodiskänslan från barndomen. Det var då jag fick äta godis och nu får jag bara sug på lördagar🙂

24 11 2010
Marianne

Hahaha, min mamma hade gjort exakt likadant! Nu var det väl kanske inte just pepparkakor och räkost, men jag kommer aldrig att glömma när hon hade träffat Klas första gången och hon säger till mig: “Nu är du snäll mot honom!” Hallå, det är väl till killen hon ska säga att han ska vara snäll mot hennes dotter?!?! : D

Fint med en färg på en hylla så där!

KRAM!

5 12 2010
petchie

Marianne, ha ha, det är ju bra att föräldrarna tycker om ens respektive men ibland undrar man😉 Mina föräldrar sa till mig för flera år sedan att jag skulle vara försiktig med att visa mitt temperament för jag kunde skrämma bort O… Jag försökte förklara för dem att det är så man diskuterar i Spanien och att O tycker det är konstigt när folk är tysta och surar istället för att explodera😀
Jag lovar, det var inte planerat att ha en gul-röd hylla men det blev väldigt snyggt och så blev det väldigt skånskt-spanskt!
Kram

2 01 2015
Jera

Well I guess I don’t have to spend the weekend firunigg this one out!

28 11 2010
Maria

Vi är många expat idag som har bilder på pepparkakor på våra bloggar.
Trevlig advent önskar
Fru Björnsson på ön

5 12 2010
petchie

Maria, välkommen till bloggen! Har du en egen blogg? Tack och trevlig andra advent tillbaka!

29 11 2010
Britta

Jaså, dricker nu kaffe härifrån än? O sa att han saknar Quesitos, vet inte om du såg att jag skickade ett recept! Hoppas allt är bra med er! Satt och kollade i fotoboken häromdagen, va mycket kul vi har hittat på………………….Kramis

5 12 2010
petchie

Britta, men visst!! Vi dricker bara puertoricanskt kaffe – än så länge har vi ganska mycket, både som vi hade med oss i flytten och som O fått av besökande PR-kollegor, dessutom fick han två burkar till när han var tillbaka förra månaden.
Jag pratade just om dig (och fotoboken) igår, vi saknar dig och våra fikor på Borders! Hoppas att vi ses snart igen!
Un abrazo fuerte!

Leave a Reply

