First of Advent Weekend

29 11 2010

Just some random photos from the past weekend…

P1110922
Saturday morning we woke up to a thin layer of snow on the terrace

P1110939
Later on in the day there was nothing left of the snow but it was a beautiful sunny winter day. This photo is from when I waited for the tram – which was completely packed when it arrived.

P1110941
Fika at L’Ultime Atome with a French friend after some shopping – I first ordered a Kriek (Belgian cherry beer) but then quickly changed my mind to a “chocolate chaud”

P1110944
My grandmother sent me the little angel cut out (hanging from the orchid) last week when it was my “name day” (Cecilia is my 2nd name). She makes them for the local church Christmas market. The religious icon is from Cyprus.

P1110943
First of Advent breakfast with a new Christmas kitchen towel as a table cloth

P1110945
Our white bed linen is still in storage but I bought these two Christmas pillow cases in Sweden last January and left them there, so my parents brought them to Brussels last month

P1110948
Time to be domestic…

P1110947
I wanted to take advantage of the sunshine and paint this chest of drawers outside, until I realised that the paint was not to be used in temperatures of under 10 degrees. After sandpapering outdoors on the terrace I therefore had to move inside again (and only did one coat of primer)


Actions

Information

19 responses

29 11 2010
Annika

Supermysigt äkt-Petra blogginlägg!! LOVE IT!!!
SÅ mysigt med dessa hemma-hos bilder oich mysfaktorn hos er är alltid hög som ett hus. Precis som dig bör!!
Vilken jättefin adventsfrulle ni åt!! GILLAR duken, och din adventsljusstake!!
OCH så fina örngott!! Dem skulle jag vilja ha!! GILLAR!!!
Snö i Bryssel antar jag är rätt ovanligt, eller?
Är det mkt pyntat och skyltat nu inför jul på gator och torg?
Åker ni hem till Skåne och firar jul iår?
KRAMAR!!

5 12 2010
petchie

Annika, ha ha, vad kul att du tycker att det är ett typiskt Petra-blogginlägg😀 Tack, jag är väldigt mån om att ha ett mysigt hem, oavsett hur stort eller litet det är😉
Visst är det en söt “duk”, egentligen kökshandduk från Åhléns julkollektion förra året. Jag tror faktiskt att jag ska fortsätta att ha den som duk, synd att bara torka disk på den. Adventsljusstaken är också från förra året men jag kommer inte ihåg vilken affär jag köpte den i. Jag försöker alltid att köpa lite svenskt julpynt EFTER jul när jag är hemma, ofta 50% rabatt!
Ja, snö i Bryssel är ganska ovanligt även om det börjar bli ganska vanligt även här… I vissa delar av Bryssel hänger julpyntet / -ljusen uppe året runt men de tänds bara under upptakten till jul!
Vi kör till Skåne den 22 december, jag jobbar den dagen medan O planerar att ta ledigt då för att fixa lite innan avfärden. PLanen är sedan att “på något sätt” ta oss till Spanien för trettonhelgen. O har inte sagt det rakt ut men hans plan är nog att köra, vilket jag tycker är lite extremt med tanke på att vi kommer att vara i Sverige till minst nyårsdagen… Korsa hela Europa i januari är inte riktigt vad jag skulle vilja😕
Kram

29 11 2010
saltistjejen

Vilken jättemysig adventsfrukost ni hade!!!! Mmmm!
Tänk att ni fick ite snö också. Även om den smälte bort sedan. I Skåne av alla ställen är det ju galet mycket snö nu!!!
Haha jag skrattade åt att frägen inte fick användas i kyla? Hm, visste inte att det fanns sådana restriktioner som temperaturer för färg. Men egentlgien är det ju inte så konstigt? Ängeln var så söt! Liknar lite grand de ängar som finns i sådana där ljusänglaspel. Jag hade ett som barn men det är nog nedpackat någonstans i Sverige för vi tog itne med det hit.
Kramar från snöfattigt New York!

5 12 2010
petchie

Saltis, vi gillar ju att ha mysiga helgfrukostar året runt men det blir ju extramysigt nu före jul med tända ljus (något jag saknade sååå i PR men där var det ju alldeles för varmt för att ha stearinljus). Vi har redan haft mer snö i Bryssel än vad O och jag någonsin har upplevt här!! Jag hoppas verkligen på en vit jul i Skåne i år, det skulle vara perfekt eftersom jag inte firat jul i Sverige sedan 2006…
Jag visste inte heller att det var temperaturrestriktioner på färg, men jag tror att det är det på nästan alla målarfärger.
Min mormor är så duktig på att göra enkelt jul- och påskpynt, som sedan säljs eller lottas ut på hennes syförenings jul- och påskfester. Hi hi, jag har också ett änglaspel nerpackat någonstans. Det är väldigt fint men man blir ganska trött på “plingandet” efter ett tag😀
Kram från ett grått Bryssel😦 tur att det iaf snöar på min blogg…

30 11 2010
Desiree

Ni ser ut att ha fått till en himla mysig advent. Den lilla engeln som din mormor skickade var jättefin. Kul att dina föräldrar tog med sig örngotten. Det är alltid trevligt att ha lite av sina egna saker även om det mesta ligger nedpackat. Vilken härlig dag med mycket sol. Älskar när solen lyser in genom fönstrena på de där sättet som på sista kortet. Vilken färg ska du måla byrån i?
Kram!

5 12 2010
petchie

Desiree, det blev en mysig första advent – en lugn helg som vanligt men det är skönt efter en lång arbetsvecka…
Mormor är så duktig på att komma ihåg mina namnsdagar och skickar alltid kort. Och guldpappersängeln var jättefin och väldigt passande, speciellt som nästan allt vårt julpynt fortfarande är nerpackat. Allt julpynt som vi har framme i år är nytt, antingen som jag köpt i år (Ikea och på den svenska affären i Bryssel) eller föregående år i Sverige som mina föräldrar hade med sig.
Förra helgen var verkligen så fin, soligt och kallt. Igår snöade det nästan hela dagen men på kvällen började det regna och all snön försvann😦
Byrån kommer att bli vit så småningom, vi får se när jag får tid och motivation att avsluta målningen.
Kram

30 11 2010
Anna (Sthlm)

Mysig helg ni verkar ha haft! Lite av varje – mys hemma, mys ute och lite DIY🙂

5 12 2010
petchie

Anna (Sthlm), vi är duktiga på mys🙂 O älskar “cocooning” som ju är en bra synonym till att mysa… DIY-projektet är inte avslutat än och jag undrar om det blir det på den här sidan nyåret😕

7 12 2010
Anna (Sthlm)

Cocooning är också ett bra ord!

30 11 2010
Anne-Marie

Mysigt “hemma-hos-reportage”.🙂 Örngotten var charmiga! Antar att det är kallt i större delen av Europa. Mamma sade att det är så kallt i Stockholm. Kram!

5 12 2010
petchie

Anne-Marie, ja det har redan varit rejäl vinter på många ställen i Europa, samtidigt som t.ex Cypern haft ovanligt varmt – 30 grader den här veckan.
Jag är jättenöjd med de fina julörngotten som jag köpte för halva priset förra januari på Åhléns. Det är alltid billigare att köpa julgrejor EFTER jul😉
Kram

1 12 2010
Kiddan

Hej P! Jag har ofrivilligt haft ett uppehåll avs läsa din och andras bloggar på ett halvår! Trist och jag har saknat din blogg! Kul att hitta hit igen🙂 Kram! /Å

5 12 2010
petchie

Kiddan, vad tråkigt att du inte kunnat läsa bloggar på ett halvår, men välkommen tillbaka! Jag tog själv en bloggpaus på över en månad men nu ska jag försöka hinna uppdatera lite oftare igen.
Kram!

1 12 2010
emmasofiadedorson

Jag är urusel på att fira de svenska högtiderna här långtbortistan. Men det får bli skärpning med det. Nu vet jag i alla fall var jag ska hämta min inspiration. Kram

5 12 2010
petchie

EmmaSofia, jag tycker att det är väldigt mysigt att hålla på de svenska traditionerna tillsammans med O. Han är så nyfiken och uppskattande när jag fixat midsommarfest, kräftskiva och adventsfika i Bryssel och Puerto Rico. I år ska han få uppleva en riktig svensk jul för första gången, och fick även fira midsommar på plats för första gången i juni.
Kram

1 12 2010
Marianne

Så synd att snön inte stannade kvar! Det gör den här, och det med besked : )

Så duktig du är som målar om en byrå. Jag har fortfarande inte gjort färdigt det där skåpet jag började på – och tröttnade på rätt fort.

Kram!

5 12 2010
petchie

Marianne, vi fick mer snö i flera omgångar men just nu är den nästan helt borta. Snorhalt är det visst just nu eftersom det varit snöblandat regn under dagen och nu har det visst fryst igen. Får se när vi får mer vinterväder, de har lovat både snö och kallt (-7) i veckan som kommer.
Ha ha, jag har ju inte kommit så långt med byrån. Bara att måla med primer tog minst 2 veckor, första gången målade jag bara halva byrån. Tror inte att den blir färdigmålad det här året eftersom den riktiga färgen antagligen luktar väldigt starkt och vi bor ju fortfarande i en etta…
Kram

4 12 2010
desiree

Hej Petra,

Du har fått en liten award av mig. Finns att hämta på min blogg. Ha en skön helg.
KRam
Desiree

5 12 2010
petchie

Tack Desiree!! JAg blir alltid så glad över bloggutmärkelser men jag är totalt kass på att skicka dem vidare. Inte för att jag inte vill men det blir aldrig av…
Kram

Leave a Reply

