Public transport in Brussels

9 12 2010

When coming back to Brussels after having lived 2,5 years in Puerto Rico, I suddenly started to appreciate the STIB (MIVB in Flemish; the public transport company of Brussels) which I used to hate so much. Before moving to the Caribbean, I thought that the buses and trams of Brussels were completely useless; never running on schedule, and the metro network was ridiculously underdeveloped. Well, we know that everything is relative and once I had something even worse to compare with*, Brussels wasn’t too bad after all!

P1110951
One of the new trams

I am so lucky [sounds like the beginning of an Abba song] that my current home and work place are perfectly situated by tram stops that are well served by two working tram lines. On the contrary to the useless tram line No 92, which also passes close by our home. It is always full and always late (there is a direct correlation, of course). Fortunately I don’t have to take it too often… My friend S told me that on Tuesday she counted 10 (TEN!!) No 92 trams that were blocked outside her office window! Why? Because a big SUV was parked on the street and its side mirror was blocking the trams to pass**! Only, only in Brussels… (actually, it sounds like something that could have happened in Puerto Rico as well)

P1100717
This is one of the very busy (and confusing) junctions that the tram No 92 has to cross – no wonder it is delayed all the time… (photo from this summer)

The problem with many of the tram lines in Brussels is that they share the same lanes as the traffic. And as traffic in Brussels is extremely chaotic and disorganised, the trams very often get stuck. And if they don’t get blocked because of the traffic, they break down… I saw one tram driver last week who had to get out and manually close the tram doors that had jammed because of the cold (this was underground, mind you). He muttered something about Romania having more modern trams than Belgium! For some reason the same tram lines that are not separated from the traffic, seem to be the ones served by the old trams that are more likely to break down.

P1110952
Tram stop above ground

The interesting thing about my favourite tram line that I take every day to work (except today as I’m on sick leave) is that most of it runs underground. Moreoever, the parts of the line that run above ground are mostly separated from the car lanes. Probably some of reasons why it works so well, without many delays, as well as the fact that it is served by new, modern trams!

A Brussels metro sign
M sign for metro, in this case for a “real” metro stop and not a pré-métro station

It took me quite some time as a newly arrived to Brussels to realise what the so-called pré-métro was. I remember seeing the M-sign at la Bourse (the stock exchange building in the centre of Brussels), which I thought was very confusing as I knew that there was no metro line there. I once went underground to explore the Bourse station and was surprised to see trams below ground. So, Brussels has two underground public transport networks – one being the metro and the other the pre-metro which is for all the trams that run below ground in the centre.

P1110956
Tram stop below ground. Do you see the SDF*** sleeping to the left? Unfortunately it is very common to see homeless people sleeping in the metro / tram stations

P1110957
Just before arriving to another tram stop – to the left some of the trams enter / exit the underground. My tram continues to the right, still underground… 

P1110961
Bonus photos of the Stockel metro station… Recognise the famous Belgian to the left?

P1110960

*) I know that I wrote quite positively about public transport in Puerto Rico in the linked post from January 2008, but there were many times when I was despairing over how late the buses were. I remember once when a friend and I waited more than one hour for a connecting bus… And a few times I even gave up waiting for the bus and went home again (only worked of course it it was the first bus that was late and I didn’t have to be somewhere).
**) If I had been the tram driver I would have just smashed the bloody mirror – but I guess there are some rules and regulations…
***) SDF = Sans domicile fixe (also known as sans-abris – without shelter) or homeless person


Actions

Information

18 responses

9 12 2010
Elisabeth

Spårvagnar ja, ett ständigt aktuellt tema i Göteborg.😉 Idag har det varit sedvanligt kaos i spårvagnstrafiken på grund av nattens snöfall, och varje gång detta händer – d.v.s. ofta! – tänker jag på hur glad jag är över att jag faktiskt kan promenera till universitetet. Många skulle nog tycka att det var för långt att gå, men jag är för snål för att åka.😉 Dessutom slipper jag kaoset. På tal om gamla spårvagnar är vissa av Göteborgs spårvagnar från 60-talet! (Bild: http://www.myra.nu/SmyraMF-53.html) På vissa är inte dörrarna automatiska, utan man måste TRYCKA upp dem. När en kompis från Italien var här blev hon helt chockad över hur uråldriga spårvagnar vi hade… MEN spårvagnarna har i alla fall allt som oftast egna filer, och det är bra.

På tal om bilen vars backspegel blockerade för spårvagnarna: Något liknande hände i Tyskland när jag bodde där. En bil hade parkerat så att den stod med två hjul delvis på rälsen, med påföljd att spårvagnarna inte kunde passera där. Spårvagnschauffören var, milt sagt, inte speciellt lycklig över detta. Sedan kom bilens ägare, som med all rätt fick en rejäl utställning av spårvagnschauffören. Vi följde hela dramat från ett fönster, och var glada för att det inte var vi som satt på vagnen i fråga.

9 12 2010
Elisabeth

Det blir bättre om man inte råkar få med parentesen i adressen… http://www.myra.nu/SmyraMF-53.html

9 12 2010
petchie

Elisabeth, problemet med spårvagnar är ju så klart när de går sönder – då blockeras ju alla som kommer bakom på rälsen… Jag kommer inte ihåg om jag har åkt spårvagn i Göteborg men jag ser på bilden du länkade till att det är ungefär samma modell som de äldsta spårvagnarna i Bryssel! Exakt en sådan med icke-automatiska dörrar som hade frusit förra veckan! De är ju dessutom extremt “skakiga” och höga – inte kul om man har svårt för att gå eller har barnvagn med sig kan jag tänka mig. De nya spårvagnarna är dock väldigt smidiga och jag föredrar faktiskt nuförtiden spårvagn framför metro! Lugnare och skönare på något sätt.
Förra veckans snöfall i Bryssel hindrade inte spårvagnstrafiken, iaf inte de linjerna jag tar – inte ens de sträckorna som går ovanför jord. Förvånansvärt men positivt!

9 12 2010
saltistjejen

Haha! Jadu jag tror att OM man haft spårvagnar i PR hade de nog oftare än i Bryssel varit “fast” någonstans för att ngn parkerat sin bil konstigt eller så…?😉

Det ÄR verkligen fantastiskt med public transportations dom fungerar bra! Jag är ofta glad att NYC har ett så bra t-bane och bussystem. Även om man självklart ofta blir irriterad över ändringar, förseningar etc. Men så är de nog alltid…
Tack för mailet också!!!!!!!!!!🙂
KRAMAR!

9 12 2010
petchie

Saltis, ha ha, det har du alldeles rätt i!! De hade faktiskt spårvagnar i Puerto Rico förut, eller kanske det var “trådbussar”? De kallades iaf för “trolleys” och fortfarande kallas många områden i San Juan efter de gamla hållplatsernas nummer. Förresten, när jag berättade att varje hållplats i Europa har ett NAMN för mina puertoricanska vänner blev de väldigt överraskade. Så praktiskt tyckte de😀 Ja, men det är väl självklart tycker man som europé😉 men de puertoricanska busshållplatserna hade inga namn (iaf inte som syntes på hållplatsskyltarna).
Bussarna i Bryssel är inte särskilt punktliga och jag har alltid föredragit metron, men nu är jag lite omvänd – till spårvagn, för spårvagnslinjerna som funkar, funkar jättebra! Förut bodde jag vid en av de kassa linjerna som aldrig gick enligt tidtabellen…
Kram!

9 12 2010
Annika

Ja, det är gudasänt med bra kommunikationer. Här i DC tycker jag de är bra, både metron och bussarna, Snart kommer metron till Reston och då kan man ta t-banan hela vägen in till stan + att jag befinner mig inom gångavstånd till stationen!
NAJS som bara den ska det bli.
Nu åker jag ju mest bil, åker aldrig buss tex, men tror alla ggr de funkar bra.
Jajo, föresningar på t-bana blir det nog med jämna mellanrum, se bara på gröna linjen i Sthlm…STOR SUUUUCK!!!! OCH i Sthlm brakar det ju sönder och samman om det blir för kallt och för snöigt. Speciellt på pendeltågen. Märkligt, men så är det varje år.
GILLAR vägmålningarna MASSOR!! SÅ FINA!!!
Kram!!!!

9 12 2010
petchie

Annika, jag har förstått att DC har bra kommunikationer vilket väl inte är jättevanligt i amerikanska städer. Härligt när du kan ta tunnelbanan till city, tror du att du kommer att åka oftare till Washington då?
Här är det största problemet med pendeltågen att de strejkar med jämna mellanrum!! Som tur är tillhör inte pendeltågen samma bolag som metron-bussarna-spårvagnarna inne i stan och de strejkar inte lika ofta, så jag har aldrig råkat ut för strejk (peppar, peppar – och jag har ju bara “pendlat” sedan april, före Puerto Rico kunde jag GÅ till jobbet).
Vi hade faktiskt aldrig varit på den här stationen (ändstation för en metrolinje) förrän i lördags så jag var ju tvungen att ta foto på Tintinväggmålningarna! Inne i Bryssels centrum finns det många väggmålningar med seriefigurer, måste försöka få ihop foton på dem alla!
Kram

9 12 2010
Brysselkakan

Vart sjutton går de där fina nya spårvagnarna? Inte är det på linje 94 i alla fall, den som J åker med dagligen. Fast där är det oftast de lite nyare i alla fall, jämfört med linje 92 som har de absolut skruttigaste!

J har sådan tur att linje 94 som går ända till hans skola startar vid Louise där han går på så de är alltid i tid (nästan i alla fall).

J har oxå sett spårvagnsförare som helt enkelt kör på bilar och förstör dem… inte kul att hitta sin bil så… fast bilisten har ju gjort fel, men ändå…

9 12 2010
petchie

Brysselkakan, de fina spårvagnarna går hit – till oss😉 Nummer 3 och 4 från Rogier via Gare du Midi till Vanderkindere. Även nr 24 som går mellan Churchill och Montgomery har nya fina spårvagnar! Jag läste dock i Le Soir (belgisk dagstidning) att STIB har beställt 200 nya spårvagnar så förhoppningsvis har de snart bytt ut alla skruttiga, skramliga och skakiga spårvagnar!!
Nr 92 är en sådan där sträcka där det ofta inte lönar sig att vänta på spårvagnen utan man kan lika bra börja gå… Samma gäller linjerna som går via Place Flagey (och korsar Avenue Louise), just de spårvagnarna som trafikerade det området där jag bodde före Puerto Rico.
Nej, det kan inte vara kul att hitta sin bil förstörd av en spårvagn men man måste verkligen vara försiktig. Tidigare i höstas så jag resultatet av en krock mellan en spårvag och en bil som skulle köra om en dubbelparkerad bil och inte insåg att det kom en spårvagn på spåret han körde upp på… Hu, jag har aldrig vågat köra bil i Bryssel, fegis som jag är😕

9 12 2010
Brysselkakan

Va! Kör du inte bil här? Oj, oj, det gör jag så fort jag kan, dvs så fort bilen är hemma, dvs när T är borta. Hänger du med?!

Nr 92 är hopplös, jag vet! För kära E bor lååångt bort på den linjen… så om jag inte har bilen så får jag vänta lääänge och åka lååångt!

Vore underbart om de skruttiga vagnarna försvinner, hoppas innan vi flyttar vidare😉

11 12 2010
petchie

Brysselkakan, jag vet, det är helt otroligt att jag inte kör bil i Bryssel!! Från början var det ju för att jag inte hade en bil, sedan fick jag inte köra Os företagsbil innan vi bodde tillsammans och sedan har det liksom aldrig blivit av… Jag är en riktig fegis när det gäller bilkörning, jag kör bara bil när vi är hemma i Skåne😕

9 12 2010
desiree

Märkligt att det ska vara så mycket problem och förseningar med spårvagnarna i Bryssel. Fast å andra sidan om de måste dela sin väg med övrig traffik så fattar man att det inte funkar. De borde ha byggt separata spår och körfält för spårvagnarna. Så skönt att du nu kan åka med en linje som funkar bra. Men visst förstår jag din frustration du hade innan du åkte till PR: Jag minns att jag hatade tunnelbanan också innan vi åkte till Alabama där man var helt bilberoende. Nu uppskattar jag friheten man har med tunnelbanan på ett helt annat sätt även om det ofta är knökfullt och man får åka som en sardin i en sardinask. Men jag kan också sakna att kunna åka bil så som vi gjorde till jobbet i Alabama ibland. Jag kan nu ser både för och nackdelarna med båda sätten. Det bästa här är ju att kunna cykla då det inte är vinter. Jag cyklade ju under hösten innan snön kom och tänker börja så snart vintern gett med sig.
Kram!

11 12 2010
petchie

Desiree, trafiken i Bryssel är inte av denna värld😉 Och det trots att de har en massa tunnlar överallt för att få undan trafik från innerstaden. Det är lite som i Puerto Rico, en ond cirkel – om bussarna och spårvagnarna inte går i tid föredrar folk att ta bilen och då blir det mer trafik och mer förseningar… Men som sagt, den spårvagnslinjen jag tar till jobbet går utmärkt, jag behöver aldrig vänta mer än 5 minuter vid hållplatsen på morgonen och inte heller på vägen hem.
Ja, nuförtiden tycker jag också att lokaltrafiken är helt underbar i Bryssel! Allt är relativt och har man något sämre att jämföra med…😉 Cykla skulle jag dock inte våga göra i Bryssel, jag har sett många incidenter med både bilister och gående som har NOLL koll på cyklisterna (inkl när de cyklar på de få cykelbanor som finns).
Kram

15 12 2010
Brysselkakan

Hmmm… Jag både kör bil OCH cyklar i Bryssel. Fast sonen har tvingat mig att köpa en cykelhjälm i alla fall som jag, nästan, alltid använder.

9 12 2010
olgakatt

Kollektivtrafik har sina sidor, ibland bra,
ibland dåliga. Det ska bli intressant att
se hur det kommer att funka i Malmö nu
när Citytunneln börjar användas på söndag
och ALLA busslinjer lagts om!
Man pratar också om att återinföra
spårvagnar som man avskaffade för många
år sen. Jag åkte alltid spårvagn till skolan.

11 12 2010
petchie

Olgakatt, jag hoppas att det inte blir alltför rörigt i Malmö i början – det är väl stor risk att det blir det när de dragit om alla busslinjerna!?
Spårvagnar återinförs ju på många ställen nuförtiden – bl.a i Zaragoza där det inte var så länge sedan de togs bort (O säger att han kommer ihåg spårvagnarna på 80-talet)! Så dumt och dyrt att ta bort och sedan återinföra…

10 12 2010
Tolken

Fast man måste ju ändå säga till STIBs och Bryssels försvar att de satsar enormt på sin kollektivtrafik just nu. Så ge det några år till och hoppas att inte för starka billobby grupper slår till så ska det nog gå bra. Tricket är annars att bo vid en spårbunden linje för den strular minst. Kanske inte 92 då, men 4 och 33 går faktiskt också ner till mig, Kakan, och de går som tåget.
Annars är Paris kollektivtrafik fantastisk, BÅDE bussar och tunnelbana. Däremot är det lite värre med RERen, inte för att den är dålig men dom strejkar så ofta. RER till flygplatsen är förresten en fantastisk studieresa genom Bryssels tunga förorter.

11 12 2010
petchie

Tolken, välkommen till bloggen! Absolut, jag tycker att STIB har blivit mycket bättre (eller så bara bor jag på en bättre spårvagnslinje än förut, hi hi). Och som sagt, de har beställt 200 nya spårvagnar så förhoppningsvis blir vi snart av med de skakiga gamla fordona (som visserligen kanske är charmigare)…
Jag har hela tiden sagt till O att det enda (nja, nästan) kravet från min sida när det gäller bostad är att det ligger i närheten av en metrostation eller [bra] spårvagnslinje. Och jag vill inte bo utanför Bruxelles-capitale för SNCB verkar strejka så mycket oftare än STIB, och jag vill inte tillbringa mitt liv i köer på ringen…

Leave a Reply

