Los faros de Puerto Rico

10 12 2010

And now for something a little more exotic than public transport and snow in Brussels:

I wrote this post in November but then realised that O had brought all the photos with him on his business trip (in the computer and on the external harddrive), so I never published it. But here it goes: Since When O is was back in Puerto Rico for the first time since we moved, I started to reminisce about the beautiful island we left at the beginning of April…

Our Swedish friend B in Puerto Rico often talked about the cycling race La vuelta de los nueve faros and every time we would start to discuss which are the nine lighthouses? However, I finally googled to solve the mystery of the Puerto Rican lighthouses and found this link: the 9 lighthouses on the main island. We saw six of them:

  1. San Juan (El Morro)
  2. El Morro

  3. Arecibo (Los Morrillos)
  4. P1020387

  5. Rincón (Punta Higuero) – actually the only one that looks like the lighthouses that I am used to😉
  6. El faro (lighthouse) in Rincón

  7. Cabo Rojo (same name as the one in Arecibo, i.e Los Morrillos) that can be seen from our favourite beach in Puerto Rico
  8. El faro, Cabo Rojo - view from la playa Santa

  9. Guánica (Cana, inactive, no photo as we didn’t stop and actually just saw it by chance when passing by) and
  10. Maunabo (Punta Tuna, blog post)
  11. El faro de Punta Tuna

The missing ones are: Cabo San Juan (Fajardo), Punta Boriquen (actually two; one inactive in ruins which was destoyed by a tsunami in 1918 and one active. Located between Aguadilla and Isabela) and Punta de las Figuras in Arroyo.

We have also seen the lighthouse of Vieques (Punta Mulas in Isabel Segunda):

El faro en Vieques

The smaller islands – Culebrita, Isla Caja de Muertos (Coffin island, south of Ponce) and Isla de Cardona (also south of Ponce) also have lighthouses.

And what do you think about this double lighthouse?

Untitled_Panorama1

Actually, it is not a real lighthouse – O was trying to make a panorama picture by merging photos he had taken of the Punta Tuna lighthouse and somehow ended up with a double one😉


Actions

Information

8 responses

10 12 2010
saltistjejen

Å dina bilder får mig att minnas vår härliga Puerto Rico semester hos er!!!🙂 Och den första fyren känner jag allt igen!!!
Jag tycker väldigt mycket om fyrar faktiskt! För mig är det väldigt speciellt byggnader. kanske för att jag tillbringade min barndom till stor del i skärgården? Kul med sista fotot!🙂
Kramar!

11 12 2010
petchie

Saltis, vad kul att du fortfarande har sådana fina minnen från ert besök hos er. Jag kommer ihåg hur vi satt på gräsmattan utanför el Morro och E sprang runt medan vi snackade en massa😉
Jag har inte sett många fyrar i Sverige utan för mig är fyrar Danmark!? Antagligen för att vi semestrade några ggr i Danmark när jag var barn och vi klättrade upp i fyrar där. Men Långe Jan på Öland har jag varit uppe i också!
Kram

10 12 2010
Bella

Åh, jag vill åka till Karibien;) Värme, sol, drinkar…

(tänkte du kanske är intresserad av att läsa min systers around the world blog, senaste inlägget är från Argentina http://www.travelpod.com/travel-blog-entries/travelevers/1/1288726364/tpod.html)

11 12 2010
petchie

Bella, ha ha, även jag som fortfarande njuuuter av att inte svettas varje dag😉 blev lite nostalgisk över Karibien när jag skrev ihop det här inlägget. Det var ju trots allt en otrolig upplevelse att bo på ett ställe som de flesta bara upplever på semestern…
Vilken härlig resa din syster är ute på! Ska kolla in deras blogg!
Kram

10 12 2010
desiree

Jag tycker fyrar är häftiga och fina. Det är liksom något speciellt med just fyrar som tilltalar mig. Jag känner helt klart igen den första och sedan vill jag också minnas att det var en fyr på den där stranden som vi gjorde en utflykt till som låg på andra sidan ön. Är den med här? Det finns ju faktiskt riktigt många fyrar på PR mer än vad man skulle kunna tro. Går det även att besöka dem invändigt?
KRam!

11 12 2010
petchie

Desiree, det verkar vara många som har en speciell fascination / kärlek till fyrar. Jag gillar också fyrar men för mig var fyrarna i Puerto Rico alldeles för låga och fyrkantiga, föutom den vid Rincón som ser ut som en fyr “ska se ut”😉
Men visst är fyren ni såg med – fyr nr 4 i Cabo Rojo! Den har vi faktiskt varit uppe i, men annars är det inte så många som är öppna för allmänheten. Fyren i Arecibo ligger i någon slags “theme park” och vi ville inte betala för att komma närmare den. I entrén blev de tom sura när jag tog foto på fyren eftersom jag inte betalat – snacka om snåla, jag stod ju utanför området!
Kram!

11 12 2010
It's all about Me/Bokbloggen

åh, vad detta får mig att längta tillbaka… Har sett många av dem live🙂 Dock mår jag alltid lite dåligt av el morro, har lite skumma minnen därifrån… Var dock inne där för första gången nu 2010, märkligt att jag hade hoppat över det efter alla mängder med gånger jag hängt där!

11 12 2010
petchie

Annaluna, jag grämer mig lite att vi aldrig såg (mig veterligen iaf) Fajardos fyr – jag vet inte hur vi kunde ha missat den😕
Tråkigt att du har dåliga minnen av el Morro, för det är ju verkligen en fin fästning och jag älskar den stora gräsmattan framför. Jag var nog inne i den två ggr, tack vare några av våra många gäster.
Un abrazo!

Leave a Reply

