Christmas shopping tips

13 12 2010

I feel very disorganised with my Christmas shopping this year. Maybe because focus has been on other things and knowing that I wouldn’t have much time to go to the shops during the last weekends* running up to the holidays, I decided to do some buying on-line.

DSC_1421

Nothing to do with any on-line shopping, I don’t even remember where I bought this little angel

I would therefore like to recommend the following webshops (and blogs) – run by some of my favourite design / interior / interior design bloggers:

  • Havtorn design run by two sisters-in-law in Sweden. Check out their blog as well!
  • Sammy Rose – cool graphic design from Sweden, with influences from the US. I really like their “Carl”-posters, especially the Freddie Mercury version but as O thinks that he looks like the former Spanish prime minister Aznar, I guess we won’t get that one… And of course the blog by Jenny who also blogs at Dos Family together with Isabelle.
  • I have also sent quite a few Christmas cards via the Swedish web-site Dina Vykort, run by the partner of one of my dearest blog friends. You can upload your own photos or choose already designed cards, and also choose which font to write your message in. The company takes care of printing and sending the cards, be that Christmas, birthday or just normal post cards (from your holidays for example).

Where do you do your Christmas shopping this year?

P1110962

And inspired by Emme’s beautiful advent calendar that she made herself, I wanted to show you my old advent calendar, made by my great-grandmother (or was it my mother?). I didn’t prepare it with small presents this year but it is a pretty Christmas decoration in itself.

P1110963

I asked my mother if I could have it as it hasn’t been used for many years. I think that it is quite sweet that my parents brought it to Brussels with the old clothes pegs with our names still attached. I seem to recall that my brother and I didn’t get presents every day but only every 2 days and later on, once my sister was born, every 3 days.

P1110965

I wish that I was as creative as my mother, grandmother and great-grandmother used to be. Almost all the Christmas decorations that my parents have – table cloths, wall decorations etc have been sown and embroidered by the women in the family. Maybe if I would bring the old sewing machine that I inherited from my paternal grandmother to Brussels…? It’s not as old as it might sound, it is at least electric, a Husqvarna from the 70’s. My maternal grandmother though, she has an old one, and my father-in-law has a couple as well as he used to be a tailor.


Actions

Information

12 responses

13 12 2010
saltistjejen

jag gillar online shopping. Det är så jobbigt att springa runt såhär års i affärer och leeeta. I lördags var vi till en affär vid Rockefeller Center och det var helt GALET med folk överallt! jag får nästan lite panik…. Visst helt fel ställe att gå till ca 2 veckor innan jul en lördag runt lunch men vi var tvungna att handla för vi ska skicka till Sverige nu.
Att strosa runt och kolla i affärer eller på juldekorationer i skyltfönster kan vara roligt men INTE när man MÅSTE hitta ngt och känner stress. Lägg därtill barnvagn och ett skrikande barn och julidyllen är så långt bort den bara kan…!😉
Nu ska jag till posten och skicka paket.
KRAMAR!!!!

15 12 2010
petchie

Saltis, jag kom precis på att jag måste köpa en annan julklapp på nätet – S. Larssons sista bok till O på spanska, eller så får jag försöka ta mig till den spanska bokhandeln i Bryssel den här veckan. De BÖR ha boken eftersom spanjorerna är nästan lika frälsta som fransoserna i den triologin. Enda problemet är att det inte gick att kommunicera med O när han läste andra boken (när vi var på semester på Cypern i oktober) och det är ju lite tråkigt / frustrerande ibland😕
Ha ha, jag förstår att det kan vara extra smidigt med onlineshopping när man har barn som inte är så intresserade av att gå i affärer..
KRAM!

13 12 2010
desiree

Det var en jättefin adventskalender din mormor har gjort. Jag tror dagens kvinnor har tidsbrist på ett helt annat sätt eller så har man det inte men man är bara mer stressad så man har svårt att hinna med att pyssla på det här sättet. Men den var kanonfin som sagt och kul att du fick den så att du kan ha den uppe och minnas lite av dina jular som barn.
Tack även för tipsen om on line shopping. Det är faktiskt toppen att det kommer mer och mer sådana möjligheter. Jag gillar inte att trängas i julrushen. Jag beställde faktiskt lite böcker som julklappar on line i lördags. Men det är toppen med fler siter att kunna kika runt på.

Kram!

15 12 2010
petchie

Desiree, jag har nu fått det bekräftat att det är min mors farmor som gjort adventskalendern åt min mor och moster när de var små!! Det skulle man inte kunna tro för den ser väldigt fräsch ut, färgerna är ju fortfarande starka. Bra kvalitet på brodergarnet, antar jag!
Jag vet inte, jag tror inte att folk hade mer tid egentligen förr utan man bara prioriterade annorlunda. När jag var liten jobbade min mor visserligen inte heltid men hon hade tre barn, var gymnastikledare, sydde och stickade kläder, bakade eget bröd etc. Kanske hon hade mer tid för hon inte hade någon blogg😀
Kram!

14 12 2010
Erika/Erka Perka

hej P! Hittills har jag bara online-julshoppat. Det blev leksaker på hiko.se och skivor och dylikt på cdon. Hoppas de hinner leverera innan vi sticker till Skåne.

jag har förresten broderat på en adventskalender till barnen men den blir aaaaaaldrig färdig🙂 Hr hållt på i 3 år nu.

kram

15 12 2010
petchie

Erika, ytterligare en modern julshoppare😉 Det är naturligtvis väldigt smidigt när man har barn att få det mesta gjort på nätet. Jag tycker att det är praktiskt att få många julklappar levererade hem till Skåne även om vi har gott om plats i bilen på vägen upp.
Ha ha, adventskalendern blir kanske klar lagom till barnbarnen😉 Som jag skrev ovan så har jag fått det bekräftat nu att det är min mors farmor som broderat adventskalendern åt mor och hennes syster!
Kram

14 12 2010
Annika

Jag kör lite olika, både online och i butiker.
Jag gillar att vara ute i julhandlen, får stämning av det. men jag har ju lyxen att kunna åka närsomhelst. På kvällar och helger undviker jag det som pesten.
Vilken superfin adventskalender. DET är verkligen roligt att ha något som är lite äldre, det för så mkt med sig i form av minnen.
Kram!

12 01 2011
petchie

Annika, jag gillar också egentligen mest att handla “på riktigt” men samtidigt så är det ju inte så kul att trängas och köa en massa. Vi var ute söndagen före jul, då var det för en gångs skull söndagsöppet i affärerna i Bryssel och det var faktiskt inte såå trångt. Kanske för att inte alla fattat ATT det var öppet!?
Jag älskar den här broderade adventskalendern, det var faktiskt tack vare den som jag ringde och pratade med min mormor bara några dagar innan hon gick bort.
Kram!

15 12 2010
Anna (Sthlm)

Jag har också köpt en del via nätet. Smidigt och ofta billigare också. Men jag är bara halvvägs med klapparna. Kul med er gamla adventskalender! Mamma sydde jättefina till mig och min bror också – hoppas hon har sparat dem! Vi fick nog varje dag som små och ju äldre vi blev desto mer sällan, kanske var tredje dag eller så.

Kram!

12 01 2011
petchie

Anna (Sthlm), din mamma har säkert sparat era gamla adventskalendrar – jag tror inte att man slänger sådant som man har lagt ner en massa tid på, i första taget. Kanske något att ta fram för er lilla dotter om några år!
Kram

16 12 2010
Jo

Det visste du kanske inte, men symaskinen stod på Vildanden i många år, även efter att jag flyttat därifrån. Men nu är den tillbaka i familjen! Jag är som bekant inget sy-freak så jag lämnar gärna över den till storasyster igen!

12 01 2011
petchie

Jo, jo jag tror faktiskt att jag visste att du hade symaskinen under några år. Vad bra att du inte vill ha den😉 Jag hoppas att vi snart kan ta med den till Bryssel, dvs att 1) vi snart har ett större boende där jag behöver sy gardiner etc 2) att vi kan komma hem med bil igen snart.
Kram

Leave a Reply

