Back in the saddle…

12 01 2011

as a regular blogger that is what I intend to be in 2011!

I apologise for the second long blog break in a short time but the holidays were spent focusing on the family back in Sweden. My beloved grandmother passed away very suddenly just before Christmas and we miss her so much.

DSC_1271
My grandmother’s “tomte” parade

I know that Christmas is over but I would like to show my grandmother’s “tomte” collection as a homage to her. She never had time to take it out for Christmas this time but last year I took some photos of the “tomteparad”…

DSC_1272
When I was a child I used to help my grandmother place them in the long window in the living room

DSC_1276
Some of them are dressed in blue like the one to the right…

DSC_1273
The one in the middle is newer, I gave it to her one Christmas

DSC_1275
Some of them look almost evil but this one looks very kind

DSC_1270
A collection of the small ones

DSC_1269
More of the smaller ones


Actions

Information

21 responses

12 01 2011
Brysselkakan

Fina tomtar, kanske du får överta några nu då?!

13 01 2011
petchie

Brysselkakan, nja, jag tycker att tomtarna hör hemma hos mina föräldrar som bor i mina morföräldrars gamla hus och det var alltså där som jag hjälpte mormor att ställa upp tomtarna i det låååånga vardagsrumsfönstret.
Kram!

12 01 2011
Bejla

Usch vad tråkigt med sådana besked, och mitt upp i julen. Skönt dock att ni hade tid att vara tillsammans, det hjälper ju i sorgen.
Verkligen många fina tomtar hon hade. Några känns igen där hemifrån.😉
Kram!

13 01 2011
petchie

Bejla, det var så sorgligt att det hände precis före jul. Jag tänker ju att hade vi bara hunnit träffas en sista gång, vi skulle ju komma hem bara några dagar senare… Men samtidigt, julledigheten innebar ju att vi kunde vara tillsammans en längre tid utan att behöva tänka på att stressa tillbaka till Bryssel / jobb etc.
Ja, det är många gamla klassiska tomtar i mormors samling! Jag undrar om samlingen startades av min mors farmor?
Kram

12 01 2011
Millan

Ja det var verkligen trakigt med din mormor😦. Sa ledsamt. Hoppas att resten av vistelsen och aven begravningen gick, under omstandigheterna, bra?!

Vilken jattefin tomteparad! Jag skulel gissa att min mormor har en hel del av de dar tomtarna hemma hon ocksa. Jag alskar julpynt och da framst tomtar.. och har faktiskt idag fyndat lite pa julrean infor nasta ar.

Jatteskoj att du ar tillbaka igen!
Kram

13 01 2011
petchie

Millan, det är så overkligt fortfarande. Jag kan liksom inte fatta att hon är helt borta, trots att jag fick ta farväl av henne precis efter jul, och sedan även den känslosamma begravningen.
Jag undrar var tomtarna kommer ifrån eftersom ni är några stycken som känner igen många av dem. Jag tror nämligen inte att de har några stämplar undertill? Jag fyndade också lite julpynt på julrean, men inte alls lika mycket som föregående år – blev lite besviken att det inte fanns mer kul att köpa på t.ex Åhléns.
Ja, nu hoppas jag fortsätta med mer regelbunden bloggning…
Kram!

12 01 2011
Annika

ÅÅÅ vad jag tycker om din mormors gamla tomtar. VILKEN skatt för er att ha, och på så sätt minnas henne, Petra.
Jag hoppas att begravningen gick bra.
Nu är du tillbaka i Bryssel igen, och jag hoppas på ett bra bloggår!!
KRAMAR!!

13 01 2011
petchie

Tack Annika! Ja, tomtarna är verkligen mormor och jul för mig! Jag är så glad att jag tog foton på dem förra julen, det är ett fint minne av henne.
Begravningen var känslosam men väldigt fin. Prästen kände min mormor så även hon var rörd under ceremonin. Det var trevligt att träffa alla mormors gamla vänner som jag inte träffat på många år, hon var så omtyckt.
Jag hoppas på ett bra år, både när det gäller bloggen och allt annat!! För oss alla…
Stor kram!!

12 01 2011
saltistjejen

Å vännen, jag hoppas så att det känns något bättre nu efter begravningen. men jag vet att sorg och saknad tar tid innan det slutar göra ont.
Vilken otrolig tomtesamling din mormor hade!!!🙂 Kul att du ahr minnen från när ni pysslade med den tillsammans!
Tänker på dig och er och skickar mina varmaste kramar!!!

13 01 2011
petchie

Saltis, det känns bara så konstigt att vara tillbaka i Bryssel efter de senaste veckornas intensiva umgänge med familjen. Jag saknar min mormor trots att vi ju inte sågs särskilt ofta pga avståndet. Du kommer kanske ihåg mitt foto med en orkidé och guldpappersängeln som mormor skickat till mig – när jag plockade bort vårt julpynt igår lät jag den hänga kvar. En liten påminnelse om henne…
Jag undrar hur många tomtar det är i mormors tomtesamling, jag tror tom att hon inte tog fram alla eftersom de inte fick plats i hennes vardagsrumsfönster😉
Stor kram!

12 01 2011
Jess

Jag beklagar sorgen! Så tungt med plötsligt och oväntat dödsfall. Och dessutom vid juletider.
Hoppas att ni ändå lyckades få en fin jul med din mormor i ljust minne bevarat.

Jättefina tomtar hon samlat på.
Men det verkar vara en liten pojke bland tomtarna också..
Är det kanske en liten nisse som inte klätt på tomtekläderna ännu kanske? 🙂

Massor av kramar till dig!
xxxx

13 01 2011
petchie

Jess, tack för din omtanke. Ja, även om mormor var gammal (88,5) så trodde jag inte att hon skulle försvinna så hastigt och fort. Hon var så vital och aktiv, mycket mer aktiv än vad jag är… Prästen sa också det på begravningen, att det är så ofattbart att hon inte finns längre.
Vi försöker att tänka på de fina minnena vi har av henne, hon var världens bästa mormor!!
Hi hi, jag hade inte lagt märke till att en liten pojke hade smugit sig in bland tomtarna🙂
Stora kramar tillbaka!

12 01 2011
Tolken

Tråkigt. Det är lika hemskt vare sig det är runt jul eller någon annan tid, men vid jul känns det värre. Hoppas tomtarna kan sprida glädje hos er andra nu.

13 01 2011
petchie

Tolken, tack. Det är alltid trist när något sådant här händer, speciellt när det är hastigt och man inte hinner förbereda sig på det. Men som min mor sa, bättre att det hände precis före jul och när allt var vitt och vackert, istället för en trist och regnig höstdag… Dessutom kunde vi ju nu vara tillsammans hela familjen en längre tid och rå om varandra.
Ja, tomtarna kommer jag alltid att förknippa med min kära mormor, oavsett vem som tar hand om dem till slut…

12 01 2011
desiree

Så sorgligt att din mormor gått bort. Jag beklagar sorgen. Jag förstår att ni saknar henne massvis och kommer att göra så väldigt länge. En otroligt imponerande och söt tomtesammling hon hade. Jag är säker på att ni kommer ta väl hand om hennes tomtar och ta fram dem varje år och minnas de bästa minnena ni har av henne. Hon kommer att leva kvar i era hjärtan och i era minnen. Men nog är det tungt och tomt nu. Jag är glad att du fick fira julen med din familj och att ni fick vara sammlade just då det känns tungt med sorg och saknad.
En stor varm kram till dig.

13 01 2011
petchie

Desiree, vi saknar mormor massor och är så ledsna över att hon är borta. Jag har ju nämnt mormor många gånger på bloggen så ni vet säkert hur mycket hon betydde för mig och min familj. Jag är så glad över att jag ringde och pratade med henne bara några dagar innan hon gick bort. Och jag har ju många minnessaker från henne, och många av hennes goda recept nerskrivna så hon kommer att leva vidare i mitt minne.
Ja, det var verkligen skönt att det redan var bestämt att vi skulle fira jul i Sverige den här gången. Och O var så snäll och bestämde direkt att vi skulle ställa in Spanienresan. Hans familj var också väldigt förstående så det blev inga sura miner för att vi inte kom och hälsade på dem. Det blir kanske en långhelg i Spanien i februari och så ska vi fira påsk där i april.
Stor kram och tack för dina fina ord.

12 01 2011
Mimi

So sorry about the loss of your grandmother. Glad you are back blogging. I have really enjoyed reading about your adventures ever since I came across your blog. You write well and I love the pictures. Mimi

13 01 2011
petchie

Thanks Mimi for your kind words and welcome to the blog. It is really empty without my grandmother but we have lots of beautiful memories of her and I am happy that she didn’t have to suffer.
And thank you for your comment, it is always nice to hear from my readers.

14 01 2011
Anna (Sthlm)

Å vad fina! Och kul med så många! Och det är så mycket historia när man samlat länge. Hoppas någon tar hand om dem nu!

15 01 2011
petchie

Anna (Sthlm), det är en rejäl tomteparad som mormor fick ihop under åren. De finaste är ju de äldsta tomtarna! Som jag skrev ovan måste jag kolla med min mor och moster om det var mormor som startade samlingen eller om det var deras farmor (mormors svärmor) som började med tomtarna.
Kram

16 01 2011
Lia

Detta med din mormor var hemskt! Det gör att man tänker lite extra på hur man är och vad man säger när man lämnar sina nära och kära. Man kan ju aldrig säkert veta om det blir en nästa gång…

Jag håller med dig! Varför ser så många tomtar elaka ut? Är det som motvikt till Disney’s gosefigur tro?!

Leave a Reply

