What a Swede & a Spaniard bring from Sweden to Brussels…

13 01 2011

Some of you might remember my previous posts called “What a […] brings back from […] to […]”* and here is [some of] what O and I brought back from Sweden to Brussels on Monday:

DSC_0686
Christmas presents and my grandmother’s spice jars. O and I got four mugs in total, including two of Stig Lindberg’s design (in the box to the right) and two British mugs (“Keep Calm & Carry on” + “Now panic & freak out”), and a Kulinaria (Rörstrand) “butter plate” which is perfect for the cheese or my breakfast sandwiches.

DSC_0687
Close-up of my grandmother’s spice jars. I have to find a recipe for marjoram… (For the hygiene freaks out there: the jars are old, the spices relatively new)

DSC_0697
We went to the new Ikea in Malmö (of course!) and I loved these cards – thinking of framing them…

DSC_0694
O was curious to visit the Danish “Ikea”, called Ilva, next door to Ikea. I bought a cute pillow case.

DSC_0688
My siblings lent us lots of dvds – Mad Men and Six feet under are tv-series we have never watched, and Grey’s Anatomy for my ironing**. I couldn’t resist buying the pink soap – we always used to have Bliw as hand soap when I was a child and I love the shape of the container

DSC_0695
More dvds – some of them were Christmas presents for O: Swedish films with English subtitles! You might remember that we don’t have tv [channels], hence the need for recorded entertainment…

DSC_0692
O loves “melted” cheese in tubes with flavours ranging from ham to shrimp… It has to be tasted to be understood! And tomato puré in a tube, so practical!

DSC_0696
Lots of books, as always! Some were Christmas presents, some were second hand from my aunt and some I bought myself. And one book was completely free in Ikea (“Hembakat är bäst” / Home-baked is best) with lovely photos. We discovered by the way that our Belgian Ikea Family card was valid also in Sweden – giving us the same discounts as if we would have had a Swedish membership.

DSC_0693
The Swedish crime novels that O read this Christmas (in Spanish, and bought in Spain last summer)

DSC_0691
Isn’t this a cool cake tin? It shows three of Sweden’s alpine ski stars from the late 1970’s and 80’s (Ingemar Stenmark,Torsten Jacobsson and Stig Strand (Stig was always my favourite!)). I found it in my parents’ basement (my grandmother had one as well that my sister will probably take care of) and my mother filled it with O’s favourite lavender biscotti.

DSC_0690
Some of the food products we brought from Sweden – I have never tried Quinoa and I am sure that you can buy it in Belgium as well, but let’s first see what we think of the taste…

*) What a Spaniard brings from Spain, What a Swede brings to Puerto Rico, What a Spaniard brings back to Spain from Sweden.
**) I always used to iron to Grey’s Anatomy or Desperate Housewives in Puerto Rico and seeing that I am once again a housewife / unemployed, I needed some ironing entertainment😉


Actions

Information

34 responses

13 01 2011
olgakatt

En fördel med att köra bil är att man kan
ta med sig massor.
Nackdelen är att man gör det, haha!
Härligt att frossa i saker hemifrån, förstås.
Men jag ser inte Kalles Kaviar?
Är vykorten av Maria Holmgren Dahlgren?
Jättefina!!

13 01 2011
petchie

Olgakatt, ha ha, exakt!! Vi har ju egentligen inte PLATS för allt i vår (fortfarande) provisoriska lägenhet och O svor en hel del när han skulle få plats med allt i bilen – och då hade jag ändå lämnat en massa kvar hos mina föräldrar😕 Du, jag kom också på att vi glömt köpa Kalles Kaviar till O men han får nöja sig med all varmrökt lax och sill + osttuberna och vanlig hårdost vi hade med oss tillbaka till Bryssel…
Japp, det är Maria Dahlgren som designat vykorten – http://www.ikea.com/be/fr/catalog/products/50167747 (hoppsan, det blev visst en länk till belgiska Ikea). Din kommentar fick mig att tänka på en Lunda-bricka jag fick av min syster i födelsedagspresent, gick och kollade och mycket riktigt, den är också designad av Maria Dahlgren. Ska återkomma med en bild..
Kram

13 01 2011
Jess

Jättefina bilder som alltid Petra!
Vykorten var häftiga. De blir nog snygga i ram.
Mjukost är så gott! Har ni provat den med renkötts smak?
Om inte så vill jag gärna skicka en sån till er så ni får smaka.🙂

Kakburken är så retro cool!

Hoppas att det ljusnar på jobbfronten såsmåningom så du slipper stryka en massa skjortor!😉

Kram!

13 01 2011
petchie

Jess, tack🙂 Ja, vykorten i svarta (eller vita) Ribba-ramar skulle bli så fint! Så fort (??) vi har flyttat till något mer permanent ska jag rama in dem och en massa annat – fick en Ögonkakao-plansch i julklapp av min syster. (den här om du inte vet vilken den är: http://www.flickr.com/photos/joakimjansson/4833611481/)
Ha ha, vad snäll du är att erbjuda att skicka renköttsmjukost till oss! Jag tror faktiskt att vi har smakat den, annars kan vi alltid få tag på mjukost på de svenska affärerna i Bryssel. Hur länge stannar du förresten i Sverige med barnen? Eller är du tillbaka i Irland? Har kanske missat något där, men jag förstår att Tom är med er nu iaf…?
Tack, strykningen är den stora nackdelen med arbetslösheten😉
Stor kram!

13 01 2011
Annika

Ja, nog har ni med er MASSOR hem till Bryssel. TUR att ni kör bil!!
Kakburken är ju för underbar!!! SÅ RÄTT!!! En sådan skulle man HA! Men vi var ju Stenmarksfans vi som gick i skolan på 70 och tidigt 80-tal. DÅ rullades TVn in och ALLA kollade, hela skolan. Lärarna lika intresserade (MER) än eleverna. SÅ roligt det var!!! Ja, om du tröttnar på den burken står jag först i kö!!

MAD MEN!! Min stora passion för tillfället!! DETTA mästerverk till serie!!
Så roligt att ni har den framför er.

Gillar vykorten också. KLART coola!!

Kramar!!!

13 01 2011
petchie

Annika, MASSOR, alldeles för mycket enligt O😀 Men han var så snäll och packade in allt i bilen och sedan ur bilen mitt i natten när vi kom hem till Bryssel.
Ha ha, vad kul att du gillar kakburken! Visst är den så rätt och retro! Jag gick ju inte i skolan under Stenmarks storhetstid men jag kommer ihåg att vi åt frukost framför tv:n under slalomåken och vi lekte Stenmark och Stig Strand när vi hade snö att åka skidor på om vintrarna🙂
Hi hi, jag har förstått att du är helt förälskad i Mad Men! Vi fick bara låna första säsongen av min bror och vi började med Six feet under i onsdags men Mad Men står på tur sedan.
Som du kanske ser från Petras kommentar nedan finns vykorten att köpa även på Ikea i USA så kolla nästa gång du är på moderskeppet..
Stor kram

13 01 2011
Millan

ah vad mycket skoj ni fick med er hem. Det positiva med att kora bil gissar jag for jag far absolut inte med mig sa mycket grejer nar jag flyger hem!
Mad Men har jag hort mycket gott om sa den ser jag fram emot att se, och jag kan ju inte motsta Greys! Dessvarre blir jag som en droganvandare och kollar flera avsnitt varje kvall och traffar knappast Ben nar jag tillater mig sjalv att kopa en ny serie pa dvd😉.
Vykorten var jatte fina!!! De skulle jag ocksa kunna tanka mig att rama in och ha pa vaggen!

Oh, och Bliwtvalen ar min favorit ocksa. Vi har alltid den hemma i lagenheten i Sverige och jag overvagde seriost att kopa med mig nagra hit efter jul, men glomde helt av det. Nasta gang!

Kram

15 01 2011
petchie

Millan, det är på både gott och ont att man kan ta med sig så mycket när man kör😉 Men i mitt försvar, när O gnäller, så har vi minst lika mycket med oss från SPanien… även om det då mest gäller mat😉
Igår eftermiddag efter att jag kommit hem från en anställningsintervju (!!) var jag så trött att jag bara lade mig i bäddsoffan och tittade på 4 avsnitt av Grey’s på raken🙂 Och senare på kvällen när vi ätit middag såg vi på 3-4 avsnitt av Six feet under – vi betar av dem snabbt, vi också!
Kolla på Ikea när du har tillfälle nästa gång, vykorten finns garanterat där! (se länken ovan i mitt svar till Olgakatt)
Ha ha, vad roligt att du också ville ta med dig Bliwtvål till England!! Jag stod i valet och kvalet mellan Bliw-refill och den klassiska men till slut fick det ändå bli den klassiska förpackningen😉
Kram!

13 01 2011
Petra Axlund Stegman

Ah, superkul inlägg. Och TACK för tips om de där IKEA-korten. Jag googlade på ikea.com och de säljer dem här i USA. Hurra! Jag ska dit direkt efter min yoga idag och köpa. Så fina. Och helt klart ska de ramas in. =)

15 01 2011
petchie

Petra, jag vet ju att vi utlandssvenskar ÄLSKAR sådana här inlägg! Alltid kul och inspirerande att se vad andra tar med sig från Sverige🙂
Vad kul att du vill köpa vykorten – de är så fina! Efter Olgakatts kommentar ovan insåg jag ju dessutom att jag har en stor BRICKA med motiv från Lund som är av samma designer! (ja, jag visste ju så klart att jag hade brickan men hade inte kopplat att det var samma tjej som designat både vykorten och den). Du har rätt, vykorten måste absolut ramas in!
Kram

13 01 2011
Brysselkakan

Ja, det blir mycket saker man vill ha med från Sverige!

15 01 2011
petchie

Brysselkakan, och det roliga är att se vad andra tar med sig från Sverige – du tar med ostbågar till exempel😉

15 01 2011
Brysselkakan

Jo, ostbågar, nyponsoppa, tacoost, pizzaost, dinkelgröt, sylt, marmelad, krossad ananas, mm mm. Vi har två kylväskor som går att koppla in i bilen så det brukar bli i alla fall en med Bregott (som liksom ost går utmärkt att frysa), laktosfri yoghurt, hyvlingsbar ost. Massor med andra ord!

17 01 2011
petchie

Ha ha, ja, det var ju verkligen andra saker än det som vi har med oss tillbaka till Bryssel! Vad är tacoost?😉 Vi kan inte frysa in något eftersom vi bara har ett litet frysfack… Och tur är kanske det🙂

13 01 2011
Bejla

Finns Bliw-tvålarna fortfarande? Fantastiskt. Nu vill jag verkligen också på Sverige-shopping!! Tänk att få tid nog till att verkligen undersöka alla hyllorna och hitta sådana “utvandrarklenoder” (och sedan ha plats till att ta med dem hem också).😉
Här har vi också kollat en del på svenskt sedan jul (eller ja, faktiskt var det mer i födelsedagspresent vi fick dem, strax innan jul) – bland annat “Oskyldigt dömd”, som jag såg även i er hög. Med text är det ju ett bra sätt att öva svenskan för den andra parten (och för egen del, min svenska är lite risig – fast det är klart, jag behöver inte läsa texten😉 ), och kanske snappa upp lite kultur osv.😉
Svensk mjukost på tub är också ett måste för pojkvännen, hihi. Och kakburken, helt fantastisk! En sådan skulle jag verkligen också önska att jag fick tag på.🙂

15 01 2011
petchie

Bejla, ha ha, jag tänkte exakt samma sak!! Jag undrar om den klassiska bliw-tvålen utgått ur sortimentet och sedan med den nuvarande retrotrenden har den kanske återintroducerats?
Ja, plats för allt är ju den ständiga frågan i vårt lilla hem som är samma som i somras… Nu har vi faktiskt bestämt oss för att hitta en större HYRESlägenhet tills vidare, eftersom vi fr.om nu måste betala för våra magasinerade tillhörigheter och det är 500 EUR i månaden plus hyran för vår lägenhet. För mindre än 1100 EUR kan man hitta en fin och stor lägenhet…
Ha ha, jag läser ju den engelska texten när vi tittar på svensk film, kan liksom inte låta bli🙂 Vi gillar Oskyldigt dömd, har sett båda säsongerna nu!
Det är ju lite tragiskt att våra utländska killar har fastnat för just något så banalt (?) som mjukost på tub, ha ha😀
Jag googlade lite på kakburken med Stenmark & co och den verkar inte särskilt vanlig (iaf inte på internet)!? Lite konstigt eftersom både mina föräldrar och min mormor hade sådana…
Kram

13 01 2011
saltistjejen

Vilken tur att ni kör bil!!! Tänk allt detta skulle varit en omöjlighet nästan, att ta med sig på ett flyg!!!!🙂
Jag tycker pepparkaksburken var otroligt cool!!! hahahaha!!!!😀
Och ni hade verkligen fått fina presenter i jul! Korten från Ikea var väldigt fina och att rama in dem låter som en bra idé.
Stor kram!!!!!!

17 01 2011
petchie

Saltis, ha ha, ja men samtidigt tar man ju med sig en massa “bara för att” [man kan det]… Jag hade ju inte med mig några större mängder av några svenska matvaror när jag flög mellan Sverige och Bryssel – dvs innan jag träffade O!
Kul att den gamla pepparkaksburken är så populär, hi hi.
Vi blev rejält bortskämda i jul men så hade vi också med en hel del julklappar till Sverige.
Stor kram och tack för mailet!

13 01 2011
desiree

Jag älskar dessa inlägg! Tycker det är sååå interessant att se och höra vad ni andra bloggvänner tar med er både från Sverige och från de ställen ni bor på i världen. Ha ha det är nog klassikt att fylla sina väskor med både matvaror samt böcker och filmer då man bor utomlands. Jag känner så igen detta och brukade själv kånga med mig massvis till USA från Sverige. Så himla fina de där kryddburkarna som din mormor hade. Jättefina!
Nu har ni fått bunkra upp och det är ju fördelen med att köra bil även om bilresan är lång och mödosam att man faktiskt får med sig en hel del.
KRaaam!

17 01 2011
petchie

Desiree, jag tycker också att det är kul och inspirerande att se vad andra hittar i Sverige som de “måste ha” med tillbaka till utlandet.
Jag tycker också jättemycket om mormors kryddburkar, nu ska jag bara hitta användningsområden för körvel, mejram och de andra lite annorlunda kryddorna😉
Vi tycker verkligen att det är värt att köra fram och tillbaka till Sverige och Spanien, både för friheten att köra när man vill och ha bilen på plats, men så klart också för att man inte behöver tänka på säkerhetskontroller, max vikt för bagage etc.
Kram!

13 01 2011
bryssling

Å här var visst muggarna också😉 Härliga saker ni tagit med er hem till Bryssel.

17 01 2011
petchie

Bryssling, japp men jag har inte börjat använda Coop / Stig Lindbergmuggarna, de får vänta tills vi har ett större kök.
Kram!!

14 01 2011
Caroline

Fick mig ett got fniss nar jag sag Bliw-tvalen…kopte sjalv 2 st, en gron o en rosa!!

17 01 2011
petchie

Caroline, ha ha, vilket sammanträffande! Men visst är Bliw-tvålarna ett barndomsminne, även om dofterna och färgerna är en aningen uppdaterade!
Kram

14 01 2011
Anna (Sthlm)

Först vill jag bara säga att jag är jätteledsen att du förlorat din älskade mormor (eller var det farmor?). Min farmor gick bort i höstas (dock var hon senil och trött och det var en befrielse för både henne och oss) och min morfar har varit dålig av och till under hösten (nu mycket bättre som tur är) så jag känner med dig. Inte kul när det är plötsligt heller. Eller, det är ju alltid tråkigt men ibland kan det ju kännas lite bättre med en föraning/förvarning.

Kul att se vad ni tagit med er tillbaka! Din mormors kryddburkar är ju jättefina! Jag har fortfarande inte provat en del nya tubalternativ såsom kaviarost. Quinoa är dock gammalt för mig – förvånad att du inte provat det men det kanske inte såldes så mycket i Bryssel innan ni flyttade och sedan inte alls i PR? Det är gott i alla fall! Röd quinoa är också god!

Stor kram!

17 01 2011
petchie

Anna (Sthlm), tack snälla du. Det var min mormor som gick bort före jul. Nu har jag bara farfar kvar, han fyllde 91 för en vecka sedan. Jag har fortfarande inte riktigt fattat att mormor är borta, hon var så LEVANDE om du förstår vad jag menar…
Ha ha, det är mycket möjligt att det fanns quinoa i Puerto Rico, men vi har liksom aldrig kommit oss för att testa förut. Quinoa, dinkel och allt sånt känns väldigt svenskt precis som GI-mat… Jag stod faktiskt och tvekade mellan röd, vit och svart quinoa.
Kram

15 01 2011
Stef

Hej du!

Hittade din blogg via Tankelia!🙂 Väldigt roligt att läsa din blogg eftersom min bästa vän bor i Belgien! (My)! Vilka fynd du tog med dig hem! Kryddburkarna är jättefina!

Ha en bra helg! /Stef

17 01 2011
petchie

Hej och välkommen Stef! Kul att du hittade hit och så roligt att din bästa vän bor i Belgien. jag har faktiskt varit inne och smygläst lite på hennes blogg, ska kommentera nästa gång!

15 01 2011
Taina

Ok, det var inte lite saker ni fick med er! Men jag skull nog ha haft med mig samma saker aven om jag inte har samma sug langre. Det bleknar bort pa nagot satt och jag anpassar mig. Inte godissuget dock. Det finns ALLTID dar!
Kram

17 01 2011
petchie

Taina, jag förstår precis vad du menar – jag hade inte heller något sug på flera år efter svenska grejor, faktiskt de första åren jag bodde utomlands. Då var det lite Polly och Singoallakex som jag brukade be mina föräldrar ta med när de kom på besök. Men har man tillgång till bil så kommer man helt plötsligt på en massa som skulle vara kul att ha i Bryssel😉 Och mycket av de svenska matvarorna är det ju faktiskt O som vill ha..
Stor kram och jag tänker sååå på dig!

16 01 2011
Mia

Men du de korten från ikea var ju jättefina! De har jag helt missat.

17 01 2011
petchie

Mia, jag har faktiskt varken sett någon blogga om de fina Ikeakorten eller i någon inredningstidning, annars är det ju oftast så man får reda på Ikeanyheterna… Konstigt, för alla verkar ju tycka att de är jättefina!
Kram

16 01 2011
Lia

Petra, jag älskar tavlorna med “Keep calm, Carry on” på…tror jag kommer att hänga upp en i badrummet, så man ser den varje morgon. Finns att beställa hos Petrified in Pink😉. Och så är vi galna i Brothers and sisters här hemma, bra val att ni tog med den!

17 01 2011
petchie

Lia, vad kul att du också gillar Keep calm & carry on. Du har väl läst om bakgrunden till affischen, hur den trycktes upp under andra världskriget för att hålla uppe moralen hos britterna men användes aldrig och sedan upptäcktes den för några år sedan! Jag har den i mörkblått och den ska ramas in och komma upp på någon framtida vägg.
Stor kram!

Leave a Reply

