Top 100 books for 2010 (in Sweden)

3 02 2011

I found this list on Annaluna’s blog, and I thought that it would be interesting to see how many of last year’s top 100 books (in Sweden) I have read! I have marked in bold the books that I have read, and in italics the ones I would like to read (most of which I already have in my collection).

It is quite fascinating to see how many of the Swedish titles have been translated into English (or French or Spanish!). Swedish books are really in fashion at the moment!

Top 100 Books 2010 (in Sweden)*

1. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann / Le vieux qui ne voulait pas fêter son anniversaire et se fit la malle – Jonas Jonasson
2. Tre sekunder / Three seconds – Roslund & Hellström
3. Hypnotisören / The hypnotist – Lars Kepler
4. Dyngkåt och hur helig som helst – Mia Skäringer
5. Den dubbla tystnaden / Unspoken – Mari Jungstedt
6. Den förlorade symbolen / The Lost symbol – Dan Brown
7. Vår kokbok
8. Boktjuven / The Book thief – Markus Zusak
9. Höstoffer / Hiver – Mons Kallentoft
10. Den orolige mannen / The Troubled man – Henning Mankell
11. 1222 över havet / 1222 – Anne Holt
12. Fågelsång: 150 svenska fåglar och deras läten – Lars Svensson & Jan Pedersen
13. Lyckan är en sällsam fågel / Le Dilettante – Anna Gavalda – I have heard from friends that it isn’t great though…
14. I den innersta kretsen – Viveca Sten
15. En förtjusande man / This charming man – Marian Keyes
16. Hypnotisören / The Hypnotist – Lars Kepler
17. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann / Le vieux qui ne voulait pas fêter son anniversaire et se fit la malle – Jonas Jonasson
18. Infiltratören: den smutsigaste härvan inom svensk – Lasse Wierup
19. Snabba cash / Easy money – Jens Lapidus
20. Paganinikontraktet – Lars Kepler
21. Bara vanligt vatten – Kajsa Ingemarsson
22. Till dess din vrede upphör – Åsa Larsson
23. Igelkottens elegans / L’élégance du hérisson / The elegance of the hedgehog – Muriel Barbery
24. Skynda att älska – Alex Schulman
25. Morberg: scenen, livet och konsten att laga mat – Per Morberg
26. De fattiga i Lodz / The emperor of lies – Steve Sem-Sandberg
27. Blodläge / A place of blood – Johan Theorin
28. Hjärtdjur / Hertztier – Herta Müller
29. Aldrig fucka upp / Mafia Blanche. Stockholm Noir II – Jens Lapidus
30. Sirila gentlemän sökes – Karin Brunk Holmqvist
31. Först när givaren är död – Anna Jansson
32. Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva – Ann Heberlein
33. Fladdermusmannen / The batman – Jo Nesbø
34. Den döende detektiven – Leif G. W. Persson
35. Kinesen / The man from Beijing – Henning Mankell
36. Fyrvaktaren – Camilla Läckberg
37. Ljudet av ditt hjärta / Eclipse – Stephenie Meyer
38. Kunzelmann & Kunzelmann – Carl-Johan Vallgren
39. Fyrvaktaren – Camilla Läckberg
40. Guinness World Records 2010
41. Campingmysteriet – Martin Widmark & Helena Willis
42. Galoppmysteriet – Martin Widmark & Helena Willis
43. Ängelns lek / The angel’s game / El juego del ángel – Carlos Ruiz Zafón
44. Den orolige mannen / The troubled man – Henning Mankell
45. Nattfåk – Johan Theorin
46. När jag hör din röst / New moon – Stephenie Meyer
47. Skumtimmen / Echoes from the dead – Johan Theorin
48. Så länge vi båda andas / Breaking dawn – Stephenie Meyer
49. Borta bäst – Kadefors Sara
50. Om jag kunde drömma / Twilight – Stephenie Meyer
51. Luftslottet som sprängdes / The girl who kicked the hornet’s nest – Stieg Larsson – I have it but not too interested in reading it…                                                                                            
52. Mamma, pappa, barn – Carin Gerhardsen
53. Hjärnkoll på vikten – Martin Ingvar
54. När du gör som jag vill: en bok om påverkan – Henrik Fexeus
55. Kall som graven / Cold is the grave – Peter Robinson
56. Lyckan, kärleken & meningen med livet / Eat, pray, love – Elizabeth Gilbert
57. Shantaram – Gregory David Roberts
58. Dödergök – Katarina Wennstam
59. Postcard Killers – Marklund & Patterson
60. Berättelse om herr Roos – Håkan Nesser
61. Odjuret / The Beast – Roslund & Hellström
62. Svinhugg – Marianne Cedervall
63. Inte ens det förflutna – Anna Jansson
64. Tre sekunder / Three seconds – Roslund & Hellström
65. Den farliga leken – Mari Jungstedt (not published in English yet)
66. Utpressningen / The Associate – John Grisham
67. Konsten att läsa tankar: hur du förstår och påverkar andra utan att de märker något / The Art of Reading Minds: How to Understand & Influence Others without Them Noticing – Henrik Fexeus
68. Sjöjungfrun – Camilla Läckberg
69. Shutter Island Patient 67 – Dennis Lehane – saw the film, liked it a lot!
70. Stalins kossor / Stalin’s cows – Sofi Oksanen
71. Min far hade en dröm / Dreams from my father – Barack Obama
72. Vargbröder. Vålnadernas berg / Ghost hunter: Chronicles of Ancient Darkness Book 1– Michelle Paver
73. One more slice: surdegsbröd, pizza, pasta och söta bakverk – Leila Lindholm
74. De fattiga i Lodz / The emperor of lies – Steve Sem-Sandberg
75. Män som hatar kvinnor / The girl with the dragon tattoo – Stieg Larsson
76. Vindens skugga / The shadow of the wind – Carlos Ruiz Zafón
77. Bree Tanners andra liv / The short second life of Bree Tanner – Stephenie Meyer
78. Sommardöden / Été – Mons Kallentoft
79. Flickan som lekte med elden / The girl who played with fire – Stieg Larsson
80. Surdegsbröd: recept och tips från en hemmabagare – Martin Johansson
81. När kalla nätter plågar mig med minnen av hur det var – Jessica Andersson
82. Den silvriga barnkammarboken
83. Finns inte på kartan – Carin Hjulström
84. Potensgivarna – Karin Brunk Holmqvist
85. Box 21 – Roslund & Hellström
86. Den man älskar / Love the one you’re with – Emily Giffin
87. Midvinterblod / Hiver – Mons Kallentoft
88. Mörkermannen – Unni Lindell
89. Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra? – Nisse Simonson
90. Tårtgeneralen – Fredrik Wikingson & Filip Hammar
91. Insidan: brotten, pengarna, tiden – Liam Norberg
92. Syskonkärlek / Someone special might be closer than you think – Sheila O’Flanagan
93. Utrensning / Purge – Sofi Oksanen
94. Victoria: drottning med tiden – Herman Lindqvist
95. Presidentens hustru / American wife – Curtis Sittenfeld
96. Hollywood station – Joseph Wambaugh
97. Askungar / Les enfants de cendres – Kristina Ohlsson
98. Motormännens Sverige vägatlas 2010
99. Älskade syster / My sister, my love – Joyce Carol Oates
100. Fyrmästarens dotter / La mujer del faro – Ann Rosman

That wasn’t too impressive – I have only read 12 out of the top 100! How many have you read?

DSC_0696

*) I assume that the titles appearing twice refer to hard covers and paper backs…


Actions

Information

18 responses

3 02 2011
olgakatt

Var inte ledsen, Petra, jag har bara klarat
av 13 st. MEN listan innehåller inte 100 st
– ett antal av dem står två gånger!
Dessutom tror jag att rätt många är skräp…

3 02 2011
petchie

Olgakatt, ja några stycken dök upp flera ggr – pocket och inbundna… Jag tycker också att det var många böcker som verkar vara skräp och ibland undrar jag om folk bara läser deckare nuförtiden?!? De flesta svenska deckare är faktiskt inte särskilt bra, men det verkar som att bara man lyckas pinka in ett revir (Österlen, Gotland, Östergötland) och sedan skriva något riktigt groteskt blir man publicerad… Ja ja, de är iaf lättlästa (och lättglömda) och det är väl det folk vill ha!

3 02 2011
Desiree

Det var en rejäl lista. Jag har nog inte läst någon på denna lista. Jag känner inte heller att jag måste utan jag läser det som faller mig in just nu vare sig de är med på någon lista eller inte. Skulle inte kunna med att läsa en bok som jag inte tyckte om även om den fått superfin kritik och är högt rekommenderad. Men det var en toppenbra lista att kolla igenom och få inspiration på nya böcker att kolla upp och läsa.
Kram!

4 02 2011
petchie

Desiree, jag brukar inte heller följa topplistor när jag väljer böcker men det är kul att se hur många man “råkat” läsa av de mest populära böckerna😉 Jag brukar läsa bokrecensioner i svenska tidningar och skriver upp titlarna om det är några jag tycker verkar intressanta.
Kram

3 02 2011
Elisabeth

Jag har bara läst åtta av böckerna på listan! Tycker också att den innehåller ganska mycket skräp.😉 Eller snarare: Den innehåller många böcker som inte intresserar mig.

Förresten är det lite roligt det här med vilka svenska författare som blir stora utomlands. De som är med på den listan känner väl många i Sverige till, men så finns det – lite lustigt nog kanske – andra, som är större utomlands än i Sverige. Lars Gustafsson t.ex. Vet inte om du känner till honom (Fru Sorgedahls vackra vita armar är hans senaste bok), men han är i alla fall MYCKET mer uppskattad i Tyskland än i Sverige.

4 02 2011
petchie

Elisabeth, ja, det är väl tur att vi inte följer slaviskt vad som är populärt…
Jag hade aldrig hört talas om Lars Gustafsson men dina och Olgakatts kommentarer gör mig lite nyfiken😉 Marianne Fredriksson är väl också en svensk författare som är JÄTTESTOR i Tyskland, även om hon är det även i Sverige. Tyskarna var väl för övrigt de första som “upptäckte” svensk litteratur även om fransoserna också är helt galna i svenska författare nuförtiden.

3 02 2011
Annaluna

Good work!

Kan inte räkna märker jag, tror att jag har markerat 25 olika på min lista? några är ju med 2 ggr (pga pocket vs. hardcover), men om jag inte slant med ögonen så blev det 25. Jag är ju dock lite lätt manisk… 82 totalt förra året och är redan uppe i 11 utlästa hittills i år. Var ska detta sluta månne?

Kul att du tog efter listan iallafall!🙂

4 02 2011
petchie

Annaluna, du är HELT GALEN när det gäller läsning😀 Jag är så imponerad över hur mycket du hinner läsa OCH recensera!!! Du är verkligen en läsinspiration!

3 02 2011
olgakatt

Kommentar till Elisabeths kommentar ovan:
Visst är Lars Gustafsson stor även i Sverige.
Men vi är nog ett antal som undviker denne
osympatiske besserwisser som så ofta
har talat illa om sitt hemlands invånare.

4 02 2011
Elisabeth

Jag undviker också hans böcker så mycket som går! Osympatisk besserwisser är sannerligen en passande beskrivning av honom.

4 02 2011
petchie

OLgakatt och Elisabeth, jag blir ju nyfiken nu – har mig veterligen aldrig hört talas om den här osympatiske besserwisser… Måste nog googla!

3 02 2011
tankelia

Hihihi, vi har i princip läst samma böcker! Men jag tipsar om Hundraåringen..jag tyckte om den =). Säger som ovanstående: det var ju flera titlar som återkommer på listan.
Jag är ju så “chicken”, att deckare får mig att kissa i sängen- typ =). Men nr 32 var ju ett måste…..tyvärr…
Massor med krya på dig-kramar, hur MÅR knäet!?

4 02 2011
petchie

Lia, ha ha, vad kul! Min norska frisörska pratar ständigt om Hundraåringen och hur hon avundas mig att jag har den läsupplevelsen framför mig😀 Hon ska läsa OM boken nu!
Ja, nummer 32 var en tuff bok att läsa och jag förstår att det var ännu hårdare för dig att läsa.
Knät är sisådär. Har varit ute två ggr sedan i måndags och det är så jobbigt att gå med det här enorma knäskyddet men jag känner att jag faktiskt fortfarande behöver något som stabiliserar knät.😦
Stora kramar

3 02 2011
Petra Axlund Stegman

Haha. Varför har de inte översatt “Dyngkåt och hur helig som helst”?
Jag har läst 28 böcker på listan.

4 02 2011
petchie

Petra, ha ha, jag vet inte om den boken (eller iaf titeln) skulle slå utomlands – kanske Tyskland där jag tror att boken Bitterfittan har getts ut… Det var jag som satt och kollade på Amazon om böckerna getts ut på andra språk – kul att se att vissa svenska titlar finns bara på tyska / engelska / spanska / franska!
Du är värst (BÄST menar jag😉 ) när det gäller antal lästa titlar från listan – wow!!

4 02 2011
Mia

Jag kan inte hjälpa att tycka att det är lite synd att det är så många kommersiella och långt ifrån välskrivna böcker på listan. Gah, bokförlag tänk inte så jäkla mycket på pengar och satsa på mångfald!

8 02 2011
My

Oh, såg att du markerat Boktjuven som en bok du vill läsa – GÖR DET! Den är helt fantastisk! Jag köpte den i London nyår 2009-2010 och slukade den sen i ett enda nafs (trots att den är rätt mastig). Den är toppenbra! Vet inte hur den svenska översättningen är men på engelska är språket ljuvligt.

13 02 2011
Anna (Sthlm)

Med tanke på att jag bara läste typ 12 böcker totalt förra året så blev det inte många på den där listan! Men jag ska spara den för lästips!

Leave a Reply

