The food cellar

4 02 2011

I have probably mentioned several times before that my parents live in the house that my great-grandfather built in 1922. Recently, we actually found some receipts for some of the materials he bought for building it! My maternal grandfather moved with his parents to the house in 1923 (I think) when he was 1 year old and he never lived anywhere else. In 1990 my parents bought the house from my grandmother.

DSC_0583

The photo* above does NOT show my parents’ house but we think that it might also have been built by my great-grandfather as it very much resembles how our house used to look like before my grandfather [unfortunately] refurbished it completely. My great-grandfather was a building contractor (byggmästare) and built many houses in our neighbourhood.

One of the great things about the old house (90 years old next year!) is that you can find lots of old things there; it’s almost like having a flea market at home… My father would claim that it is one of the drawbacks of owning a house that has never been completely emptied since it was built.

As in many old Swedish houses, there is a food cellar in the basement. I wonder if it is something typical Swedish**? My parents don’t keep fresh food in the food cellar but cans, coffee, wine and small appliances and stuff that you don’t need every day upstairs in the kitchen.

DSC_0623
The food cellar! My father loves making New England clam chowder and buys canned clams when he is in the US

DSC_0626
The big pot that my grandmother used for making candles every year before Christmas…

DSC_0635
Hm, it seems that she used this smaller pot to melt the candle wax… I managed to clean it and will bring it to Brussels next time I go home. I remember my mother making kalops (Swedish meat stew) in it when I was a child

DSC_0631
Swedish Children of the 70’s – do you remember the AD-drops? My brother and I used to love them and poured them straight into our mouths from the bottle when our mother didn’t see. Apparently they are just D-drops now!

DSC_0627
This cake tin has already been brought to Brussels…

DSC_0624
An even older cake tin – I wonder what it contained from the beginning? Cloetta is a chocolate brand nowadays but maybe they made cookies in the beginning? (för Cloettas historia på svenska, och en likadan plåtburk på den officiella hemsidan!)

DSC_0633
It has been YEARS since my parents last took the TT-line ferries between Trelleborg (Sweden) and Travemünde (Germany)

DSC_0632
Oh, this paper plate reminds me of all the times we ate cold fried egg sandwiches at various Raststätte by the German autobahn on our way to my father’s uncle in Switzerland…

DSC_0621
Not in the food cellar but on the board games shelves in the basement hall way…

*) The house in the picture is actually for sale.
**) My Spanish mother-in-law has a food garage but O doesn’t want me to show you that one…


Actions

Information

22 responses

4 02 2011
olgakatt

En sval matkällare är en välsignelse som
tyvärr ofta saknas i nyare hus. Men vi har en,
tack och lov.
Kan förstå att det blir problem om dina
föräldrars hus ska säljas till någon utanför
familjen och måste tömmas helt! Själv blev
jag tvungen att sälja min farfars hus där
inget hade kastats på ca 60 år.

4 02 2011
petchie

Olgakatt, tyvärr är mina föräldrars matkällare lite fuktig men de har en gammal kyl som används som sval för potatis, lök, ägg etc. Min bror och hans flickvän har också en matkällare, deras hus är från 1950.
Vi får hoppas att någon av oss syskon kan tänka oss ta över huset när det blir aktuellt🙂 När vi flyttade in i huset i februari 1990 hade min mormor inte flyttat ut, jag tror att det var en överlappning på ca en månad och hon tog ju så klart inte med sig allt… Min far brukar säga att på vinden till garaget (!) hittade han virke till att bygga ett helt hus för att inte tala om alla spik, dörrhandtag etc som han också fann😀

4 02 2011
Annika

Matkällare o potatiskällare, ja…kan det vara ngt typiskt nordiskt? Smarta är de är iaf.
OCh vilket roligt “äkt-petra” reportage du gjort i dina fldrars källare—me likey—a LOT!!!
HAHA, vet du, runt 1970 dår jag var tre-fyra år DRACK jag en hel flarra AD-droppar för de smakade som HALLON, röd var den också. Min mamma tog mig till akuten direkt, ingen fara tydligen, fniss…men en hel flarra svepte jag i mig på stående fot. GÖTT!!!! Jag åt Bafucin också, halstabletterna du vet, snacka om en unge med sweet tooth. Hehe!!!
Master Mind spelade vi jämt förr! OCH vi köpte nyligen ett åt K. Gissa vem som vinner? Just det—K!!!
Vilken nostalgitripp du bjuder på i fldrarnas källare! KUL!!!
KRAMAR!!!!

7 02 2011
petchie

Annika, O menade att man minsann hade matkällare även i Spanien – det heter visst “dispensa” (och cava / bodega om vinkällare).
Hi hi, vad kul att du gillade mitt inlägg och att du tyckte att det hade en Petra-prägel🙂
Ha ha, en HEL FLASKA AD-droppar? Det var kanske därför de tog bort hallonsmaken, för det kommer jag inte ihåg att våra smakade! Min mor tyckte alltid att de var jätteäckliga men hon var ju inte uppvuxen på dem (och det var ju inte hon som skulle ta dem). Det är nog farligt att smaksätta medicin alltför bra för barn, risk att de överdoserar😕
Vad roligt att K gillar Master Mind, det är åratal sedan jag spelade det senast.
Kramar!

7 02 2011
Annika

Precis, de tog bort hallonsmaken sen. OCH det just för att det fanns barn som jag som överdoserade🙂 Tror, som du, att man ska vara försiktig med att smaksätta mediciner etc.
Ja, jag älskar dina sanna-Petra-inlägg. Always!
Kram!!

4 02 2011
Taina

Skattkammare!!! Det måste ju kännas som det när du går runt där och spanar efter gamla ting. Älskar sånt!

I en av mina gamla lägenheter hade jag en matkällare med speciella potatislådor. Tyckte inte det var så märkvärdigt och kom väl inte på tanken att fotografera det då. Synd.

Jättekul inlägg. Igen.

Kram kram

7 02 2011
petchie

Taina, det är riktigt kul att gå på skattjakt hemma (och hos Os föräldrar, de har MASSOR – bl.a i deras överfulla förråd som är på 300 m2!!)😉 Vad härligt med en matkällare och potatislådor till en lägenhet! I Bryssel är det ganska vanligt att källarförråden i gamla en- och flerfamiljshus har hyllor till vinflaskor – lite coolt tycker jag.
Kul att du gillade mitt inlägg!
Kram

4 02 2011
Desiree

Åh här var det mycket smått och gott. Vilken liten nostalgi gömma. Jag minns den superfina pepperkaksburken som du visade tidigare den fann du alltså här. Det här skafferiet är ju underbart på så många sätt. Jag minns både AD-dropparna och Mastermind spelet som vi också hade hemma.
Jättefint hus din morfar/farfar byggt även om det inte är just erat hus på bilden så är det en fin typ av hus med vacker arkitektur som byggdes vid denna perioden. Det är ju faktiskt jättekul att ni har behållt huset i familjen sedan det byggdes.
Vad kul att få kika in här i dina föräldrars skafferi🙂
Kraaaam!

7 02 2011
petchie

Desiree, japp, det är ren nostalgi att kika in i mina föräldrars matkällare! Det är en salig blandning av gammalt och nytt, och alltid hittar man något man inte sett på länge…
Tyvärr ser inte mina föräldrars hus längre ut som huset på bilden – morfar byggde om det helt på slutet av 1960-talet, början av 70-talet. Fasaden är t.ex täckt med gult tegel nu så huset ser mer ut att vara från just 70-talet😦 Men vi har en fin målning av vårt hus hur det såg ut från början, och det hade bl.a “ankar-dekorationen” längst upp på framsidan, precis som huset på fotot.
Kram!!

4 02 2011
Elisabeth

Å, vilket roligt inlägg!

Mina föräldrars hus har också matkällare, två stycken (ganska små) för att vara exakt. I en förvaras bl.a. potatis, i den andra äppelmos/marmelad/sylt. Och det är hyllpapper på hyllorna även i deras matkällare!

AD-droppar minns även jag, trots att jag inte var född på 70-talet.😉 Men det var nog “inne” även på 80-talet, har jag en stark känsla av. Mastermind brukade vi alltid spela hos mina kusiner, det minns jag väl, även om jag har glömt hur det gick till.

7 02 2011
petchie

Elisabeth, naturligtvis måste det vara hyllpapper i en matkällare🙂 Vad kul att dina föräldrar har två matkällare som är så uppdelade! Min bror och hans flickvän har också en matkällare och O och jag är sååå avis på dem. (ja, överhuvudtaget att de har ett HUS gör oss avis, hi hi)
Ja, AD-droppar verkar ju ha hängt med ända in i 2000-talet (även om de nu har tagit bort A-vitaminerna)… Det var nog framförallt när min syster var liten i början av 80-talet som min bror och jag smygdrack AD-dropparna direkt ur flaskan!
Jag kommer inte heller ihåg reglerna till Mastermind men man ska på något sätt räkna ut vilka färger och “ploppar” motspelaren har valt…
Kram!

4 02 2011
saltistjejen

Å matkällare är en dröm!!!!! Även ett bra skafferi! Det hade jag när jag bodde i min farmors gamla lägenhet innan min mamma flyttade dit och renoverade köket. För då rök skafferiet…. Jag tyckte dock det var skitbra!🙂 Även om jag förstår att mamma valde att ha en ugn och en mikro istället…🙂
haha när jag ser papperstallriken inser jag att den påminner mig om min barndoms somrar också. För på sjön åt bi då ofta på papperstallrikar i båten och de såg ut just SÅ då!
Det är häftigt att din gammelmorfar byggde så många hus! Och coolt att ni haft din morfars hus så länge i släkten! Förstår att ni kan hitta det mesta där i källaren hahaha!🙂
Kram!!

8 02 2011
petchie

Saltis, visst skulle det var underbart med ett rejält skafferi och matkällare! I många gamla hus i Bryssel, både för lägenheter och enfamiljshus, är det vanligt med vinkällare. Ha ha, i Sverige hade vi potatiskällare, på kontinenten hade man vinkällare😀
Vad tråkigt att din mamma tog bort skafferiet även om jag förstår att det var viktigare att ha plats till en ugn!
Kul att du också har barndomsminnen till de där papperstallrikarna! Det är ju synd att använda de enstaka som är kvar, jag antar att mor har bestämt att de ska sparas…
Det ÄR jättekul att morfars far satte sin prägel på kvarteren där mina föräldrar bor. Och det finns tom ett funkishus som morfar har ritat, när jag var liten tyckte jag att det var så fult men nu tycker jag så klart att det är häftigt!
Jag läser ganska många inredningsbloggar, och vissa av dem älskar att handla på loppis. Det är stor igenkänningsfaktor för mig, jag sitter och tänker “en sådan grej har mina föräldrar / mormor / finns i gamla sommarstugan”, ha ha.
Kram

5 02 2011
Stef

Oh cool! Jag har också en massa TT-line muggar hemma, pappa sa alltid att för det priset man fick betala för en kopp kaffe så antog han att muggen ingick!😉

8 02 2011
petchie

Stef, vad kul! Men du, din pappas TT-line muggar, är de också i papper eller är de RIKTIGA muggar? Vi har inte åkt TT-line på år och da’r men jag kommer ihåg att min favoritbåt var Peter Pan för där var lekrummet rött (Nils Holgersson hade gult lekrum, om jag nu minns rätt!)😉

7 02 2011
Mary T.

You are so lucky, I could happily spend days pottering around that cellar discovering hidden treasures! My parents recently emptied their attic and need to sort through everything, maybe I’ll offer to help in case I find any goodies that mught otherwise get the bin! Tell O we will need to see the food garage.. for research and comparative purposes!

8 02 2011
petchie

Mary T, I know and it is even more of a “flea market at home” at O’s parents’ place! I found this really cool desk lamp in O’s father’s office and he promised that I will get it. In return I will buy him a brand new Ikea lamp🙂 You should definitely make sure that you help your parents clean out their attic because otherwise you might regret it later on. The older generation has a tendency to not appreciate all the “retro stuff” that is in fashion at the moment (not to speak of all the childhood memories..).
Ha ha, I will see if I can convince O that it is not embarrassing to show his mum’s food garage😀
xx

7 02 2011
Britta

Det går nog inte att bygga en matkällar här tyvärr, eller vad tror du? Jag kan fortfarande känna lukten av min mormors matkällare, det får mig att tänka på sockerdricka (finns det längre förresten), vi drack aldrig läsk hemma, men hos mormor fanns det inte några såna regler… Jag håller m föregående talare det låter spännande. att vi borde få se Os mat garage……..

8 02 2011
petchie

Britta, ha ha, nä, jag tror inte att en matkällare i Puerto Rico är en bra idé😉 Os föräldrar har gamla “burar” som man förr i tiden hissade upp i taken för att råttorna inte skulle äta av maten – det är ju typ motsatsen till en matKÄLLARE!
Visst finns det sockerdricka och jag upptäckte i julas att det finns ju fortfarande “drickabackar” med 33 cl-glasflaskor! DET trodde jag hade försvunnit helt! Mm, vi drack inte heller läsk hemma utan det var bara hos farmor och farfar (hos mormor och morfar drack vi hemmagjord fläderblomssaft precis som hemma).
Vi får se om jag kan övertala O om att få visa hur mycket mat hans mamma har i det fd garaget…
Kram!

8 02 2011
A Blog Questionnaire « Petchie’s adventures

[…] lots of new friends through the blog and one of them wrote just the other day that my post about the Food Cellar was a typical Petra-post. I like that I seem to have found my own blog […]

8 02 2011
Bejla

Underbart med en sådan skattkammare med gamla saker och minnen!🙂 Ja, jag drömmer ju också om att få en matkällare, som vi hade när jag var liten.

13 02 2011
Anna (Sthlm)

Å jag älskar dina inrednings- och prylinlägg! Tänk vad mycket grejer de sparat! Papperstallrikar och -muggar också🙂 Väldigt fint hus förresten! Skulle vara intressant att se hur dina föräldrars ser ut. Vi hade (har?) också Master Mind fast jag minns inte om det var SUPER Master Mind🙂 Japp, det är numera”bara” D-droppar (man berikar livsmedel med A nuförtiden) och vi ger dem till Isolde varje dag. Jag provade dem och de smakar dock inte som jag minns dem. Minns att de var goda men dessa smakar typ ingenting.

Kram!

Leave a Reply

