Can you have too many trays?

7 02 2011

I seem to have certain obsessions when it comes to things for my home: pillows & cushions (both in bed and in the sofa), mugs & bowls, candle holders and … trays! To O’s despair, I claim that you can never have too many of any of the above objects!

A tray is a shallow platform designed for carrying things. Trays are flat, but with raised edges to stop things from sliding off of them. They are made in a range of shapes but are commonly found in oval or rectangular forms, sometimes with cutout or attached handles with which to carry them (definition from Wikipedia).

In other words, trays are wonderfully practical! Here are some ways in which I use my many trays:

P1100694
A tray to keep olive oil, vinegar, salt etc next to the cooker. Tray from Ikea.

Kitchen with cooker and micro-wave
In Puerto Rico we had a metal tray for the condiments kept close to the cooker

P1120555
A new tray from Isak Design, a UK-based Swedish designer called Sandra Isaksson*. I like this tray size, perfect for a mug of tea or coffee and a bowl of porridge. By the way, any suggestions what to do with the white glögg, left over from Christmas?

P1120560
The classic Ikea Cheesecake-recipe tray

DSC_1513
The Cheesecake recipe tray served as protection on top of the wine fridge in our Puerto Rican kitchen

P1120558
A birthday present from my sister – a tray from my university town, Lund! The designer Maria Dahlgren also drew the new Ikea postcards (see photo below). 

P1120561
Another Ikea tray, to collect water under the dish drainer (Note to myself: clean it)!

P1040411
A Marimekko (Unikko) tray perfect for carrying two cups of coffee to the balcony in Puerto Rico

December fika
A Christmas tray from Åhléns. Unfortunately it was cracked in the move to Puerto Rico but if I am careful I can still use it. I also have a bigger Christmas tray which is from the same collection as the mug (also Åhléns) but the colours are reversed (more red than white)

What are your household / interior design obsessions?

DSC_0697
Ikea postcards by Maria Dahlgren, the same designer as the Lund-tray above

*)  I really would like to have another tray from the designer, with the “Blossom and Bill”-characters, lovely!


Actions

Information

18 responses

7 02 2011
Desiree

Vad många fina brickor du har Petra! Jag gillade speciellt den från Lund och den med receptet skrivet från IKEA. Jag tycker som du att man kan ha många brickor i olika former och storlekar. De är väldigt praktiska. Det är lätt att gruppera saker som hör ihop och då man vill torka runt omkring så lyfter man bara hela brickan istället för att lyfta varje objekt för sig. superfin brick sammling. Tycker inte att du har för många.
Kram!

8 02 2011
petchie

Desiree, jag är också väldigt förtjust i Lundabrickan, speciellt som det ju är min universitetsstad. Cheesecakebrickan såldes ganska länge på Ikea, det fanns även en mindre bricka med något annat (kortare) recept.
Brickor är verkligen praktiskt, precis som du tycker jag att det är bra att ha saker samlade på ett ställe, det är ju lättare att hålla rent. Speciellt vid spisen med alla flaskor som man vill ha i närheten och som lätt blir oljiga undertill.
Vad bra att du inte tyckte jag har för många brickor, jag använder ju faktiskt nästan alla ganska ofta!
Kram

7 02 2011
Annika

Ja, det var brickor det. SÅ många har inte jag. Lundbrickan är min favvis!
Jättefin!
KUL med samlandet av brickor. Why not? liksom!
KRAM!!

8 02 2011
petchie

Annika, ha ha, jag trodde faktiskt inte att jag hade så många brickor förrän jag började räkna dem. 4 av dem är dessutom väldigt nya, den avlånga under diskstället inhandlades på Ikeas fyndhörna eftersom vår diskbänk (den biten som är i rostfritt) inte är tillräckligt bred. Lundabrickan fick jag av min syster i höstas (försenad födelsedagspresent), den randiga Ikeabrickan inhandlades för att den vi brukar använda i metall är nerpackad och den bakom glöggflaskan köpte jag förra veckan för att jag bara inte kunde motstå den😉
Med andra ord jag är ingen uttalad bricksamlare utan det har bara blivit så😀
Kram!!

7 02 2011
saltistjejen

Oj vad många fina brickor! jag gillar också brickor men har inte samlat på mig så många eftersom vi har så lite utrymme. Visst de är åtminstone platta s de tar inte så mycket plats men har man typ ingen plats alls nästan, så är det ändå svårt. Tror vi har två brickor här. En fin som Mats köpte vid invigningen av Moderna museet i Malmö samt en helsvart liten från Ikea.
Hoppas vi kan höras imorgon på Skajpen!!!!😀
KRAAAM!

7 02 2011
saltistjejen

Haha jag måste även tillägga att jag kan se O framför mig när han funderar över vad ni egentligen fyller ert hem med….!!!!😉
Inte för att JAG tycker det är fel med många kuddar, brickor eller annat, men M tycker ALLTID att jag samlar på mig alldeles för mycket “skräp” i form av saker han inte riktigt kan förstå “vitsen” med….
Häromdagen sa han till mig att OM han ngnsin skulle bo ensam igen skulle han ha en soffa HELT UTAN kuddar!!!!!😉
Hahaha!
Kram igen!

8 02 2011
petchie

Saltis, jag förstår att det är ont om plats i ert lilla kök i NYC, jag tycker ändå att det är otroligt hur mycket ni faktiskt får plats med i ert boende!
Hi hi, jag berättade för O om Ms kommentar om kuddar och han kunde bara hålla med🙂 Varför förstår de inte hur mysigt det är med kuddar i både sängar och soffor? O kan bli jätteirriterad och bara slänga ner alla på golvet… Ja ja, hur var det nu igen, vi kvinnor är från mysiga och varma kuddplaneten och män är från hårda och sterila soffplaneten😀
Kram!!

7 02 2011
Elisabeth

Brickor ÄR användbara! Jag har i och för sig bara en, men den använder jag flera gånger om dagen. Brickan bakom glöggflaskan var nog min favorit.

Jag är en ganska “osamlande” människa som mest tänker “äsch, jag har ju redan en/ett [fyll i aktuell produkt], vad ska jag med fler till?”. Förutom när det gäller krukväxter – det kan jag aldrig få för många av.😉

8 02 2011
petchie

Elisabeth, brickor är både praktiska och dekorativa – låter jag som en brickförsäljare nu?😉
Brickan från Isak Design är också min favorit!
Oj, du låter riktigt manlig i ditt icke-samlande😀 Eller iaf som O, ha ha! Krukväxter hade jag också massor av förut men i Puerto Rico hade vi inga fönsterbrädor och det har vi faktiskt inte här i den nuvarande lägenheten heller. Tyvärr, eftersom jag gillar växter.

7 02 2011
Marianne

Har du varit på röntgen nu? Vad sa doktorn? Du tar väl inte av det där stödet igen utan tillstånd?????

Synd att vi inte letar hus i Eslöv, då … : (

Vad var det mer jag skulle säga? Jo, jag har nu prenumererat på English Word of the Day! Toppen! Tack!

Vi har också en massa brickor, men jag gillar inte de flesta. Det är “prover” … Men nu behöver jag en ny, för jag vill ha kattmaten på en bricka. Och Klas ska ta med en säger han hela tiden när jag hittar en bricka jag vill ha, men tror du han kommer ihåg det??? Nu hotade jag honom med att köpa en för minst 149:- om han inte tar hem en : D

Vet inte vad jag har för inredningsdille. Kommer nog att få blomdille så snart vi har ett hem. Bokhylledille är kanske inte fel att påstå, vi har 10,5 stycken och behöver fler : )

KRAM och hoppas att du fick bra besked av doktorn!!!

7 02 2011
Marianne

Glöggen förresten. Drick upp den : D

Eller kan man ha den i någon sås? Glögg-kolor? Glass med glöggsås? Gör en gelé och stoppa i fruktbitar och servera som dessert?

KRAM igen!

8 02 2011
petchie

Marianne, ha ha, jag tog faktiskt av det stora benskyddet i lördags – det var det eller skilsmässa kände jag! Jag blev bara sååå arg och frustrerad av att inte kunna gå ordentligt OCH jag fick ont i knät (!!) av det. Framsidan av knät istället för baksidan där skadan sitter…😦 Och ortopeden sa igår att det var ingen mening med att ha skyddet, utan nu ska jag bara undvika att vrida knät… Får inte spela tennis (gör jag inte, men jag gillar ju badminton), måste gå med broddar om det blir halt igen och är ordinerad sjukgymnastik. Det är alltså en korsbandsskada – det bakre korsbandet…
Ja, huset i Eslöv är jättefint men det har nog fuktskador (enligt fotona) och det har varit till salu LÄÄÄNGE så jag antar att priset är för högt!? Synd, för det är ett fint hus tycker jag – helt opartisk som jag är😉
Vad bra att du har börjat prenumerera på English word of the day! Jag tycker att det är ett smidigt sätt att lite passivt så där få lära sig ett nytt ord varje dag.
Ha ha, jag skrattar åt att Klas inte kommer ihåg att ta med en bricka hem från jobbet. Typiskt manligt och ofta brukar hot om att spendera “en massa pengar för något man kan få gratis” funka, eller?
Böcker ja, det har jag också många av (alldeles för många enligt O).
Tack för glöggidéerna, problemet är väl mest att jag inte är jättesugen på glögg[smaken] i februari… Det går ju faktiskt att bara hälla ut slatten också😉 eller lagra den till november-december. Tror inte att det är farligt att dricka “för gammal” glögg.
Kram!!

8 02 2011
Taina

Marimekko såklart! Är finast alltså. Patriot? Jag? Man kan aldrig få för mycket av något man gillar. Själv samlar jag inte på något men maken tycks samla på barbeque-såser med tanke på hur många flaskor vi har i skåpet…

KRAM

8 02 2011
petchie

Taina, naturligtvis tycker du att Marimekkobrickan är finast, det skulle väl vara konstigt annars😉 Precis som jag tycker att Lundabrickan är väldigt fin, Skåne rules😀
Ha ha, barbequesåser var ett nytt samlarobjekt! Jag tror att min O samlar på strumpor… även sådana med hål på😕 Varje gång han är i USA så köper han minst två 3-pack strumpor men han gillar inte att slänga de som är utslitna…
Kram!!

8 02 2011
Bejla

Så många fina brickor! Själv har jag inga brickor alls. Hade en från McDonalds en gång (hittad i en häck😉 ). Själv älskar jag fotoramar – även om jag inte köpt någon på länge (utbudet har varit skralt här som jag bor).🙂

8 02 2011
petchie

Bejla, oj, ingen bricka alls. Hm, du kanske inte har upptäckt hur praktiskt det är med brickor än😉 McDonald’s-brickan var en sådan där brun i plast? Ha ha, det finns ju så många snyggare brickor men de hittar man väl sällan i häckar😀
Fotoramar gillar jag också, jag har det på inköpslistan inför nästa Ikeabesök!
Kram!!

8 02 2011
My

Oh vad fina brickor!

Jag är också allmänt besatt av dekorationsgrejer. Framförallt ljusstakar och glasbehållare av olika slag. Just nu håller jag, till min egen stora förtjusning, på att samla ihop en hel kollektion av vaser/ljushållare till bröllopet. Allt går i favoritfärgerna blått/grönt/turkost och eftersom det är till bröllopet så kan jag handla hela tiden, när jag vill, utan att känna mig alltför slösig. Muahahah!😛 Fästmannen tycker jag är allmänt tokig. Men fina bordsdekorationer kommer det att bli i alla fall. Textilier (typ kuddar och små dukar och små mattor och kökshanddukar) och krukor i fina färger är två andra kategorier som jag gärna “råkar” komma hem med efter en shoppingtur…

Och så allt som går att DYI:a såklart! DYI for life här hemma!!

13 02 2011
Anna (Sthlm)

Gillar Lund-brickan! Vi har dock inte så många brickor för vi använder de inte så ofta faktiskt. Men jag tycker det är kul att ha inredningsmässigt🙂

Leave a Reply

