A Blog Questionnaire

8 02 2011

I haven’t done a real blog challenge / questionnaire in such a long time, but here is one that I found on Annaluna’s blog:

How long have you blogged?
Since 25th May 2007. I started reading blogs a few months before, when surfing the net for information about expats living in Puerto Rico and the US. I started my own blog as I thought that it would be a great way to keep in touch with our families and friends when moving to Puerto Rico…

How many blogs do you return to regularly as a reader?
Many! Nowadays I keep track of updates through Google reader. I read more blogs than I comment on…

How many of the blogs you read are “diary blogs”?
Most of the expat Swedes’ blogs are diary blogs but I also read a lot of interior design blogs which might be categories as ”theme blogs”?

Do people who know you IRL recognise your personality in the blog?
Well, I don’t have that many IRL / old friends who read the blog (at least what I know). However, I have made lots of new friends through the blog and one of them wrote just the other day that my post about the Food Cellar was a typical Petra-post. I like that I seem to have found my own blog personality 🙂

Have you found a working balance for how private / personal you want to be in the blog?
I think that I am quite personal but not private on the blog. I hardly ever put photos of myself / family / friends on the blog and I don’t mention names, unless I write about a blog meeting (with a blogger who puts photos on her own blog).

Do you blog in order to get recognition / acknowledgement?
Of course, I think that it is an ego thing to blog and to get comments! If nobody read my blog and nobody commented, it wouldn’t be as much fun. It’s a reciprocal thing, I read blogs and comment, and I expect people to do the same on my blog. There is not a “comment-obligation” but it is always nice to get feedback and acknowledgement that people have read and liked your post.

Have you met people IRL through the blog?
Yes! Only one was a random anonymous reader, the wife of one of O’s colleagues who when we met at an office function, realised that I was Petchie whose blog she had been reading!

The rest have been very planned blog meetings: Saltis and Sporty-Petra in New York (several times), Monica (doesn’t blog any longer), Lotta K, Ing and JaCal in California, Annika in Virginia (and in NYC), Anna Fair and True in Stockholm (and NYC), Lia in Skåne, Brysselkakan and Cosmopolitan-Mirtha in Brussels, Bejla… And we had bloggers staying over with us in Puerto Rico – Annika and her family, Desiree and her C who used to live in Alabama but now back in Sthlm, and Saltis and her family. Not to forget the Swedish girls who live / used to live in Puerto Rico – B (who doesn’t blog anymore) and Annaluna! I hope that I didn’t forget anybody!?😕

Only two of my IRL-friends blog: Erkaperka whom I studied with in Linköping & Annecy in France, and M who used to live in Brussels. My Irish friend MT used to have a nice interior design blog but unfortunately she stopped a few years ago.

Do you think that it might be dangerous for some people to blog?
Maybe. I think that some people might regret being too private on their blogs or become too obsessed with it and forget to live IRL…

What are the drawbacks of blogging, for you?
It takes time to read, comment and write. But I enjoy it so much at the same time! I am happy that O completely supports my blogging. The only thing we disagree on is “going commercial”. I don’t want to and he thinks that I should…I try telling him that it is a matter of principle, and anyway I don’t think that there would be much money in it for me..

Do you think that you will still be blogging two years from now?
Yes! In one way or another I think and hope that I am still a blogger!

And now over to something else: I am starting to work again tomorrow!! So, my blogging might become erratic again, but I will try to keep up with the writing!


Actions

Information

15 responses

8 02 2011
Bejla

Kul “lista”. Och kul med jobb igen.🙂 Men visst, det har sina nackdelar, med mindre tid till bloggarna. Ett välfungerande familjeliv har dessutom samma effekt.😉 Förr hade jag massor av tid till att läsa och skriva efter att sonen gått i säng, men det har jag ibte helt på samma sätt nu. Men jag tror jag väljer nuvarande situation trots allt, hihi.😉

8 02 2011
petchie

Bejla, tack! Det ska bli jättekul att börja jobba igen, speciellt som det är samma ställe som förra året – den bästa arbetsplatsen jag jobbat på faktiskt! Så trevliga kollegor och atmosfär!
Ha ha, visst är det bättre med ett välfungerande familjeliv än motsatsen även om det innebär mindre bloggtid. Jag får försöka vara lite mer effektiv i mitt bloggande och bloggläsande…
Kram

8 02 2011
Annaluna

*Gillar*

8 02 2011
petchie

Annaluna, vad kul att du gillade inlägget eftersom det var direkt hämtat från din blogg😀

8 02 2011
Desiree

Detta var en kul och annorlunda lista. Jag gillar din blogg personlighet som du utvecklat. Din blogg är super nice och jag gillar verkligen de inläggen du kommer på om tex brickorna och om the food cellar. Du har verkligen fått träffa massor av de andra bloggarna. När ni bodde på PR så drev du i princip ett B&B med tanke på alla gäster ni hade. Jag är såååå glad över att jag började blogga för det har gett så otroligt mycket inte minst fin vänskap. hur går det med ditt knä? Känns det bättre nu? Kan du gå eller får du hålla dig inne mest fortfarande?
Kram!

8 02 2011
petchie

Desiree, det var en rolig bloggenkät att fylla i. Annikas lista som hon publicerade förra veckan ska jag nog också härma snart.
Tack, vad glad jag blir att läsa att du också tycker att jag har en speciell bloggpersonlighet!! TACK!
Ja, det var ganska intensivt med alla gästerna i Puerto Rico – det var nästan tur att jag inte jobbade… Tyvärr har vi ju inte kunnat ha några gäster än i Bryssel eftersom vi bor så litet😦 Det kändes konstigt när mina föräldrar kom i höstas och de fick ta in på hotell…
Mitt knä är bättre men jag var hos en ortoped igår och han sa att det är en bakre korsbandsskada😦 Inte mycket att göra åt för tillfället utan det är sjukgymnastik som gäller och sedan får vi se om jag bedömer att jag behöver operation (om ett år eller så). Jag har tagit det extremt lugnt den senaste 1½ veckan men imorgon ska jag börja jobba igen så vi får se hur det går med knät då.
Kram!!

8 02 2011
Annika

Den där listan minns jag cirklade för ngra år sen, men den tål att göras igen. DET får bli min engelska blogg på tisdag🙂
Precis som O tycker Peter att jag ska göra mn blogg till en vinstdrivande blogg också, och precis som DU känner jag att jag nog INTE vill det.
NOG har du din stil alltid, Petra. Det är den som gör dig så typiskt Petrig😉, och det menar jag som den största komplimangen. Älskar de typiska Petra-inläggen som källaren!! Love it!
Love your blog, så är det bara!! Minns att du hittade mig en ggn för lääääänge sen. Det var då du bodde i Bryssel förra ggn.
Jag är så GLAD att jag träffat dig IRL så pass många ggr. TÄNK när vi bodde hos er på PR!! LÄCKERT!!!
MÅ nu knäet bli BRA!!! Har ju själv knäproblem och borde ta mig till en ortoped, men du veeeeet vad jag draaaar mig…
Ser fram emot lista numero 2!!!
KRAMAR!!!!

13 02 2011
petchie

Annika, det är nog många listor som återkommer med jämna mellanrum bland bloggarna. Jag undrar alltid vem det är som hittar på listorna? Har du någonsin gjort en egen lista till bloggen?
Ha ha, det är svårt för männen att förstå att det är en principfråga med bloggreklam!
Jag blir så glad när du skriver att jag har en egen bloggstil, det ÄR kul att jag hittat min “egen röst” (ha ha, så pretentiöst det låter). Det är ju samma med din blogg, du har din Annika-stil!
Ja, din och Annes bloggar var nog de första jag började läsa, då för 4 år sedan. Och så roligt att vi lyckats träffas, tre ggr! Hoppas att det blir fler ggr, kanske i Sverige eller Bryssel nästa gång😉
Knät är så där, hade rejäl värk i det igen nu i helgen – men nu är det mest när jag ska sova!? Mitt haltande har blivit lite bättre och framförallt gåendet i trappor (vi bor 4 trappor upp utan hiss).
Kram!!

13 02 2011
Annika

Nej, inte vad jag kan erinra mig. Ingen egen lista än så länge…Men, det borde man kanske knåpa ihop?
Jadu, det undrar jag med—vem gör alla dessa listor.
FÖ är det tråkigt att Anne sgs lagt ner sin blogg. desto bättre att DIN är going strong. DU har verkligen en egen stil.
Hoppas att vi snart ska ses igen, du och jag!
KRAM!!

8 02 2011
olgakatt

Nej, nej, inga annonser! Jag vill inte heller.
Det är såå irriterande med bloggar med
annonser.
Jag tycker också om bloggar där man lär
sig nåt nytt eller gammalt, för den delen!
Som om innehållet i en matkällare, t ex!
Fö är du välkommen till min blogg varifrån
som helst, Petra!

13 02 2011
petchie

Olgakatt, jag tycker att det är en principsak att bloggen är utan reklam. Dessutom tror jag inte att man kan tjäna några större summor på det, om man inte är någon av de där storbloggarna som är så kommersiella😦
Ha ha, vad kul att du tycker att jag lär ut något😀
Tack, jag tycker att det är så fascinerande att jag kan “komma från” så många ställen när jag hela tiden sitter vid samma dator. Innebär det att min ip-adress ändras av någon mystisk anledning? Förstår mig inte på sådant…
Kram

9 02 2011
tankelia

Intressant lista! Har aldrig funderat över om det kan vara farligt att blogga, min lilla spalt sticker ju inte ut så mycket, och inte heller är jag beroende- än!
P; jag har bara skype i iPhonen nu fr tiden, och under veckan har appen varit helt kokobäng =(. Försöker att tajma dig idag igen, annars är J hemma tors-mån och då kan jag använda hans eller ringa med jobbtelefonen!! VI SKA prata, hahahahaha =) PUSS

13 02 2011
petchie

Tankelia, nej, jag har väl inte heller tänkt på att det skulle kunna vara farligt med bloggning. Men det beror väl på hur privat man är på sin blogg och hur mycket man avslöjar om jobb, privatliv etc?
Vad tråkigt att vi inte lyckats tajma varandra på skype men vi får försöka nästa vecka igen! Jag ska till kontoret och jobba i eftermiddag…
Stora kramar!!

9 02 2011
Stef

Vilken roligt liten lista, det är alltid kul att läsa vad bloggaren svarat och tycker själv!🙂

13 02 2011
petchie

Stef, jag gillar listorna som cirkulerar på bloggarna. Det avslöjar alltid lite mer om personen bakom bloggen och visst är det kul att kunna jämföra med sig själv.

Leave a Reply

