P & O at Ikea…

14 02 2011

As you all know by now, we like Ikea to the extent that we had one of our first dates there as well as our wedding [meatball] lunch. We probably go to Ikea once a month, and yesterday was our second trip to the “mothership”* in 2011 (first time was in Sweden in January). This is what we did and bought at Ikea on Saturday:

P1120577
Enjoying the view over the parking and thinking that Ikea attracts customers of all ages…

P1120581
I read the Ikea Family magazine while O was getting our lunch….

P1120579
I like these lamps!

P1120578
O had the meatballs of course but I chose the salmon, which was [surprisingly] yummy – except for that thing that is centre top on my plate, I couldn’t figure out what it was!? And for dessert we shared a slice of daim cake.

P1120580
Are they going to fit all the boxes in their cars? No! Yes? It was quite amusing to follow the couple on the right struggle to pack the car until we realised that they were cheating – they had brought TWO cars to Ikea! (but still didn’t leave the parking with the cars packed legally…)

P1120586
I needed candles for my grandmother’s candle holders – I have two of these.

P1120585
I like the Gunilla textile – maybe I will use it as a table cloth?

P1120584
An extra shelf for our narrow Billy that we used to have in the kitchen – a bargain at 4 EUR instead of 20…

P1120588
O wants to grow flowers

P1120587
How I have wanted to get a “diskbalja” as we only have one sink!

We are such Ikea nerds! At Christmas we met up with an old friend of a friend who works for the bed and wardrobe department at an Ikea store, and both O and I immediately said (separately, 10 minutes apart): “Oh, Pax!” (Pax is the big Ikea wardrobe system). I don’t know if the guy was impressed or just thought that we were pathetic, ha ha!

*) The “mothership” is what the Swedish expat bloggers call Ikea as it reminds us of home and you can get certain Swedish food in the Swedish shop.


Actions

Information

28 responses

14 02 2011
Brysselkakan

Ett Ikea-fan till! Om mig säger våra vänner att jag har inte Bibeln, jag har Ikea-katalogen! Numera på tre olika språk; franska, flamländska och svenska! Har alla, fast på svenska då, sedan 1990 (om jag minns rätt). Varje vecka som jag har tillgång till vår bil (när T är iväg på resor) åker jag dit, ibland två gånger på en vecka! Sedan vi flyttade till Bryssel handlar jag mest mat! Köttbullar, tunnbröd, knäckebröd, räkor, jordgubbssylt och så godis!
Går aldrig därifrån utan att grundligt kollat fyndavdelningen, för fynd kan man verkligen göra där! Här i Bryssel till jag fyndavdelningen på Ikea Zaventem är bäst.

14 02 2011
petchie

Brysselkakan, vad kul att du också gillar Ikea så mycket! O samlar också på Ikeakataloger men han har inte hållt på lika länge som du😉 Jag kan försöka skaffa en spansk katalog till dig nästa gång vi är i Spanien (påsk, antagligen) för naturligtvis åker vi till Ikea när vi är där🙂
Zaventem Ikeat är VÅRT Ikea! Helknäppt egentligen att åka genom hela stan när Anderlecht ligger närmare men det var där i Zaventem som vi hade en av våra första dater (bröllopslunchen var på Bulltofta, Malmö). Och ja, O ÄLSKAR fyndavdelningen!
Kram!

14 02 2011
Brysselkakan

Jag skulle bli väldigt glad över en Ikea-katalog på Spanska! Fast du är värst: Bröllopslunch på Ikea!!!

15 02 2011
petchie

Brysselkakan, jag ska lägga det på minnet och se vad jag kan fixa i påsk😉
Alltså, jag måste ju förklara att vi hade ju ett snabbt “visumbröllop” innan jag kunde flytta till Puerto Rico och planen är fortfarnade att ha “ett riktigt bröllop”, då det inte kommer att ätas köttbullar på Ikea😀

14 02 2011
Nelly

I love the fabric, I am trying so hard to find something modern for my girls room right now, maybe I need to look at Ikea. Although it’s a 2 hour drive…

15 02 2011
petchie

Nelly, welcome to the blog! I first saw the Gunilla-fabric in the Ikea book “Sy” (I guess it exists in English as well, as I have seen it in French and Flemish at Ikea Belgium) and I fell in love it. I don’t actually have a sewing machine here in Brussels but I couldn’t resist buying a couple of metres of it.
Two hours to get to Ikea is far, but still closer than when we lived in Puerto Rico and the closest store was in the Dominican Republic😉 (we never went). Good luck with decorating your girls’ room!

14 02 2011
saltistjejen

Hahaaa! Ja visst är Ikea speciellt för oss svenskar i allmänhet och för utlandssvenskar i synnerhet!🙂 Vi borde ta en tur igen snart vi med för att bunkra upp med mer godsaker…😉
Jag tycker det är så roligt att du och O faktiskt dejtade på Ikea! Den dag ni gifter er kanske ni borde hyra ett stort Ikea. Äta köttbullar till middagen och sedan kunde gästerna sova över på sängavdelningen?!?😀
KRAAAM!
Ps jag skypar gärna snart om du har tid och ork??

15 02 2011
petchie

Saltis, ha ha, jag har faktiskt alltid älskat Ikea. Jag kommer ihåg när jag var liten att jag blev överlycklig när vi skulle åka till Ikea, vilket inte kan ha hänt särskilt ofta eftersom min far, som de flesta män, avskyr stället😉
Ha ha, men NEJ, inte ett Ikeabröllop, någon måtta får det vara!😀 Men visst, det är en kul idé men det räcker med att ha haft en bröllopslunch där.
Kollade precis om du var online på skype, men nej. Det är snart sängdags för oss men kanske i helgen eller nästa vecka då jag kommer att vara gräsänka (O ska till Singapore, första gången till Asien!).
Kram!!

15 02 2011
My

IKEA, halleluja! Det är barea att inte att man blir ikeagalen så fort man packat ihop sig och lämnat sveriges gränser. Vi ska dit i morgon!🙂 jippieiii

15 02 2011
petchie

My, ha ha, men visst kan man vara Ikeagalen utan att vara utlandssvensk😉 Jag har gillat Ikea så länge jag kan minnas! När jag var riktigt liten kommer jag ihåg att jag var sugen på att stanna i “bollhavet” men gjorde det aldrig eftersom jag ÄLSKADE att springa runt bland alla uppbyggda “rum”.

15 02 2011
Desiree

Ha ha ja ni ar riktiga IKEA fans. Men jag gillar IKEA mycket ocksa. En himla bra affar dar man kan gora manga fynd. Diskbaljan verkar praktisk da ni bara har en diskho. Lampan du gillade ser supercool ut. Den gillar jag ocksa med en gang. Har inte varit pa IKEA pa ett bra tag men kanner att jag garna skulle aka dit en svang. Lite farligt for vi har sa ont om plats och pa IKEA hittar man alltid saker man vill kopa. Det ar val lite darfor jag har dragit mig for att aka dit.
Kram!

15 02 2011
petchie

Desiree, visst är Ikea ett bra fyndställe! Sedan vill man kanske inte ha ett hem som ser hämtat direkt ur Ikeakatalogen😉 Ha ha, när jag tänker efter så är ALLA våra möbler i vår lägenhet just nu från Ikea😀
En diskho är så irriterande men standard i Belgien😦 Diskbalja är praktiskt men vårt problem är att vi egentligen inte har plats för den…
Kram!!

15 02 2011
Mary T.

Sounds like my perfect day out! I need to save some money and go to Ikea soon. It’s almost three hours drive I can’t just stop by for some candles or cups, really need to make it worth my while… which also makes it a fun day out!

15 02 2011
petchie

Mary T, ha ha, we should really visit Ikea together once! Three hours is really a looong drive for an Ikea visit but at least you don’t have to take the ferry to England anymore😉
xxx

15 02 2011
Millan

Haha , jag kanner mig lite avundsjuk over att du hittat en man som delar din Ikea-karlek. Ben skulle bli glad om han aldrig behovde aka dit igen😉. Men jag alskar ju ikea saklart… maste snart aka dig eftersom jag fatt slut pa bade lingonsylt och varmeljus. Det dar fropaketet tycker jag ser intressant ut. maste se om de har det har! Kram

15 02 2011
petchie

Millan, det är ju bara att inse att det är få kvinnor förunnat att träffa en Ikeaälskande man🙂 Min far virrar på huvudet åt O och kan inte FÖRSTÅ hur han frivilligt föreslår att åka till Ikea – vi har köpt fåtöljer åt mina föräldrars sommarstuga för att far helst slapp ett Ikeabesök (mor var besviken att hon inte kunde följa med så jag har lovat henne ett Ikeabesök nästa gång vi är hemma😉 ).
Lingonsylt har jag inget större behov av och glömmer bort att ha det till köttbullar – jag är nog inte riktigt svensk, ha ha!
Fröpaketet finns säkerligen på Ikea Family-avdelningen även hos er.
Kram!

15 02 2011
Annika

The Mothership ja!!
Ja, ni är verkligen IKEA-freaks, du och O! HIHI, lite kul tycker jag!
Jag är så GLAD att jag har två IKEA varuhus i DC att välja mellan, ett i Maryland och ett i norra Virginia. Lovely!!
Jubla ljusen håller på att ta slut hos mig så det är snart dags att ta sig en liten tur ner till blågula varuhuset och därmed köpa räkor, västerbottensost och annat smått och gott. Skulle önska att de började sälja schweizeröten från Marabou igen. marabous rena mjölkchoklad tycker jag inte är speciellt god, faktiskt.
Peter är inget större IKEA fan, men han åker ju dit med gott mpd då vi behöver ngt. Vi blir ofta osams på IKEA, me ngt sånt antar jag aldrig händer dig och O, the “nerds” of IKEA ;-))))
Stor kram!! Idag fyllde jag i din lista som du har i ngra inlägg längre ner…

15 02 2011
petchie

Annika, var det du som hittade på “the mothership”? Jag vet att jag läste det för första gången på en av er USA-bloggare🙂
Vi är ganska knäppa när det gäller Ikea men det är verkligen ett ställe vi åker till om vi känner oss lite deppiga (det känns tryggt där!) eller om vi bara vill ha en mysig lördageftermiddag. Helt galet egentligen, men nej, vi blir aldrig osams på Ikea och störs inte av trängseln…
Marabou-choklad kan jag var helt utan! Men det var länge sedan jag köpte en påse Polly… Nästa gång jag är på Ikea!
Vi har också två Ikea att välja på men åker alltid till det som var “vårt ursprungliga” Ikea även om vi nu bor närmare det andra. Också en sådan där knäpp grej😉
Kul att du kopierade listan!
Kram

15 02 2011
Annika

DET är tyvärr INTE jag som myntat uttrycket. Skulle önska att det var så, men nej…
Minns inte var jag såg det ffg hos ngn annan USA-bloggare var det iaf. Visst är det ett BRA uttryck. It says it ALL!! Polly finns inte här, tyvärr…så synd för det godiset är ju så gott.
Kram!

15 02 2011
Annika

TYVÄRR, tyvärr kan jag inte ta åt mig äran åt att ha kommit på det excellenta uttrycket Mothership. Jag skulle önska att det var jag, men nej…
Jag läste det också på en US-blogg först, minns inte alls vilken. men det måste ha varit hos ngn som vi bägge läser.
Polly finns inte på IKEA här, sjutton också!! DET är ju så gott.
Precis, Marabouchoklad, speciellt mjölkchokladen kan man lätt låta bli.
SKÖNT att ni inte blir osams.
KRAM!!

19 02 2011
petchie

Annika, det var kanske JaCal som myntade begreppet moderskeppet? Det är iaf väldigt träffande för oss utlandssvenskar!
Jag kommer ihåg från våra två besök på Ikea-varuhus i USA (SF och NJ) att det var ett begränsat sortiment på godiset i svenskbutiken😦 Kanske något med importbestämmelser? Polly är verkligen jättegoda, jag upptäckte egentligen inte det godiset förrän jag flyttade utomlands men det har varit en stående beställning hos mina föräldrar att ta med när de besökt mig😉

15 02 2011
Elisabeth

Jag gillar också Ikea, även att skruva ihop möblerna! Däremot gillar jag inte att åka dit, det tar flera evigheter, för Göteborgs Ikea-varuhus ligger nämligen på fel sida Göta älv, d.v.s. på Hisingen.😉 (Förvisso finns det ett även på rätt sida älven, men det ligger i Mölndal, dit det inte bara tar lång tid att åka, utan dessutom är dyrare.)

Haha, så härligt och okonventionellt med dejt på Ikea!

19 02 2011
petchie

Elisabeth, ha ha, skruva ihop Ikeamöbler är jag mindre förtjust i och är så glad att jag har en man nu som kan göra det😀 Jag kommer ihåg när jag skruvade ihop min Beddinge-bäddsoffa, det tog TID men oj, vad stolt jag var när det var gjort!!
Jobbigt när det är svårt ta sig till Ikea-varuhus. Det underlättar ju alltid ha bil. I Bryssel kan man nuförtiden ta metron till ett av varuhusen men sedan ska man ju ta sig HEM med alla grejor – inte lika lätt…
Dejten på Ikea var ju just pga att jag inte hade bil och O hade – så han var listig och föreslog att jag skulle följa med en gång… And the rest is history😉
Kram

15 02 2011
emmasofiadedorson

Haha, The Mothership, hahaha!

Jag är Swedish expat blogger och börjar bli IKEA-nörd men inte tillräckligt tydligen, för jag hade ingen aning. Mitt första inlägg om IKEA var för bara ngt år sedan. Helt ovetande om att det kallas “Moderskeppet” kallade jag det istället “Utlandssvenskens oas” vilket är betydligt torrare.

http://emmasofiadedorson.wordpress.com/2010/02/20/utlandssvenskens-oas/

19 02 2011
petchie

Emma, visst är det en bra liknelse!! Hi hi, kul att vi båda två bloggat om nästan samma Ikea-fenomen TVÅ ggr! (hej då-fonetiken…). Det är lätt att bli Ikeanörd när man bor utomlands i närheten av ett Ikeavaruhus😉 Jag undrar alltid hur många icke-svenskar handlar i svenskbutikerna på Ikea utomlands?

16 02 2011
It's all about Me

Jag tycker inte om maten på Ikea, men den enda jag har ätit på senaste år är just den där laxen och undrade också vad det var för konstig sörja ovanpå. IKEA är dock himla bra alltså!

19 02 2011
petchie

Annaluna, jag håller med – maten på Ikea är egentligen ingen höjdare men det har blivit en vana för oss att äta när vi är där… och O gillar ju köttbullarna!
Vi älskar Ikea och skäms inte för det😀
Kram!!

13 03 2011
Bejla

Hahaha, ni är roliga nu. Ni hinner ju dit lika många gånger på ett åar som jag har varit på IKEA i hela mitt liv. I alla fall nästan.😉

Leave a Reply

